خبر یزد

آخرين مطالب

سایه کرونا بر زخم صنایع دستی و مشاغل خانگی زنان مقالات

سایه کرونا بر زخم صنایع دستی و مشاغل خانگی زنان
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- صنایع دستی و هنرهای سنتی مجموعه‌ای از هنرهای اصیل بومی و مردمی هر منطقه ‌ای است که ریشه در اعتقاد، باورها، آداب، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی آنها دارد، این صنعت در شهرستان خاتم نیز جایگاهی منحصر به فردی دارد که در این ایام، ویروس کرونا بر آن سایه سنگینی انداخته است.

این صنعت دستی، قدمت دیرینه ای دارد و همراه با صنایعی مانند گلیم بافی، جاجیم بافی و فرش دستی، توسط زنان عشایر روستایی این منطقه به خصوص بخش مرکزی خاتم بافت می شود.
صنایع دستی خاتم با توجه به نداشتن بازار دایمی و تبلیغات نامناسب و همچنین نبود « بِرند» مناسب سبب شده این محصولات از سوی دلالان با پایین ترین قیمت خریداری و با بالاترین قیمت در بازار سایر استان ها به فروش برسد.
این هنر زیبا و دستباف زنان و دختران روستایی، به دلیل نبود بازار فروش مناسب، نبود سرمایه گذاری و بی میلی جوانان به فعالیت در آن، رو به فراموشی است و شیوع کرونا نیز مشکلی در تهیه مواد اولیه و نداشتن بازاری برای فروش ،سبب آسیب و تهدیدی برای از بین رفتن و کمرنگ شدن این هنر دستی است.
صنعت دست هنرمندان خاتم یزد هر کدام در نوع خود بی نظیر است اما علاوه بر زخم‌های کهنه، این محصولات از ضربه سهمگین کرونا آن هم در اصلی‌ترین فصل فروش و صادرات زخم برداشته است.
نبود سرمایه گذاری مناسب و سرمایه لازم برای تداوم و احیای این صنعت از جمله مشکلات این بخش است که باید توجه ویژه ای به آن شود.
هنرمندان با فعالیت بیشتر زیان ها را جبران کنند
رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاتم گفت: کرونا در این شهرستان علاوه بر اینکه به مشاغل خانگی و بخش تولید صنایع دستی آسیب رسانده بلکه بیشترین تاثیر منفی را بر گلیم بافی که اصلی ترین صنعت منطقه است وارد کرد.
عباس قدیریان با بیان اینکه شاغلان این بخش بیشتر زنان خانه دار هستند، افزود: هنرمندان در این زمان علاوه بر اینکه به دلیل بعد مسافت در تهیه مواد اولیه مشکل دارند برای عرضه محصول در بازار فروش با مشکل روبرو هستند.
وی با بیان اینکه رشته های صنایع دستی بخش مرکزی و هرات بیشتر گلیم بافی، پارچه بافی ، چرم دوزی و کیف دوزی با پارچه گلیم است که هنرمندان در آن فعالیت بیشتری دارند، افزودـ در سال 1399 حدود 50 هنرمند فعال در این زمینه به بانک های عامل معرفی شدند که هرکدام 10 تا 15 میلیون ریال وام دریافت کردند.
وی یادآور شد: برای جبران خسارات ، به همت دولت تدبیر و امید و در سال جهش تولید تسهیلاتی در اختیارشان گذاشته شد که آنها می توانند ضمن معرفی به بانک هتی عامل از این تسهیلات برخوردار تا بتوانند بخشی از این خسارات را جبران کنند.
قدیریان اظهار کرد: با شیوع ویروی کرونا از اوایل اسفند 98 تا کنون حضور افراد برای آموزش صنایع دستی کمتر شده است ولی به هر حال کم و بیش ادامه دارد و با رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش به صورت محدود انجام می شود.
وی اظهار امیدواری کرد با گسرتش بیماری کووید -19 هنرمندان دست از فعالیت های هنری برندارند و با فعالیت های بیشتر کمبودهایی که در این زمینه ایجاد شده را جبران کنند چرا که دولت از آنها حمایت می کند تا کمی از خسارت ها را جبران کند.
مشاغل آسیب دیده در زمان شیوع ویروس کرونا
همچنین مشاور امور بانوان فرمانداری خاتم در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: با توجه به بعد مسافت مرکز (هرات) شهرستان با شهر یزد و معرفی کم محصولات صنایع دستی و لبنی باعث شده این محصولات به صورت ناشناخته بمانند.
فاطمه چاکری زاده افزود: به علت شیوع کرونا کارهای خیاطی، روغن گیری، بسته بندی مواد غذایی، سبزی پاکنی، شیرینی پزی ،ترشی خانگی، آرایشگری ، تهیه محصولات لبنی، صنایع دستی و دیگر امور از جمله مشاغل آسیب پذیری بود که خسارت زیادی به فعالان این رشته ها وارد شده است .
وی یادآور شد: نیاز است در راستای حمایت از بانوان کارآفرین شهرستان اقدامات لازم اندیشیده شود تا جبران رونق کسب کارهای خانگی نیز مجددا جان دوباره ای بگیرد و از رکود خارج شود.
چاکری زاده خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات کم بهره و بلند مدت می تواند تا حدودی باعث رشد مجدد این مشاغل و دلگرمی تولید کنندگان شود.
وی اظهار کرد: از جمله محدودیت های فروش در شهرستان نبود بازار فروش محصولات است که تا اندازه ای انگیزه لازم را از بانوان سلب کرده و تا حدودی اعتماد به نفس را از این قشر گرفت.
به گفته چاکری زاده در این زمینه جلسات مختلفی با کارشناسان مربوطه در شهرستان برگزار شد و تعدادی از بانوان فعال و کارآفرین با تعدادی از «پیشران ها» در سراسر کشور آشنا و به تبادل اطلاعاتی در این زمینه جلوگیری از ضرر و زیان پرداختند.
وی همچنین تاکید کرد: تعدادی از بانوان با شیوع کرونا کارگاه های فعال خیاطی خود را به کارگاه های تولید ماسک و لباس گان های بهداشتی و سایر لوازم مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی اختصاص دادند.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
مدیرعامل شرکت صنایع دستی خاتم هم گفت: این شرکت اواخر سال 98 تعدادی از صنایع دستی را از تولیدکنندگان برای معرفی و فروش در نمایشگاه های استان و خارج استانی خریداری کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا این مهم محقق نشده است.
لیلا نوروزی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون نمایشگاه برگزار نشد و شرکت صنایع دستی نسبت به خرید این محصولات و به فروش نرفتن اقلام خریداری شده بسیار متضرر شده است، می طلبد تا مسوولان در این زمینه حمایت بیشتری را انجام دهند.
وی اضافه کرد: امسال این شرکت 50 میلیون تومان گلیم از فعالان این رشته برای عرضه و فروش در نمایشگاه های داخلی و دیگر استان ها خریداری کرد، که به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه های درون و برون استانی شرکت متضرر شده است.
وی با بیان اینکه فصل تابستان که دوره برگزاری و فراگیری آموزش هنرهای دستی است نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دید، گفت: بخش آموزش در این ایام نیمه تعطیل شد در حالیکه بیشترین درآمد شرکت نیز از این طریق تامین می شود اما با کاهش فراگیران روبرو شدیم.
حمایت مسوولان به احیای صنایع دستی کمک می کند
نوروزی افزود: اگر مسوولان حمایت نکنند این صنایع از بین خواهد رفت و جبران آن بسیار سخت و یا شاید غیرممکن باشد.
به گفته این فعال حوزه صنایع دستی در خاتم جاجیم بافی از زمان‌های دور یکی از هنرهای بومی شهر هرات مرکز شهرستان خاتم بود و زنان این منطقه با این صنعت کاملا آشنا و بیگانه نیستند، اما هرچه از گذشته فاصله می‌گیریم این صنعت نیز کمرنگ‌ تر می شود.
شمار هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی در خاتم بیش از 200 نفر است و تعدادی از زنان و دختران شهری و روستایی شهرستان در مشاغل مختلف خانگی فعالیت دارند که آمار دقیقی از آنها رسما جمع آوری نشده است.
هرات مرکز این شهرستان 40 هزار نفری در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( سه شنبه) گفته بود که از اوایل اسفند 98 تاکنون 314 هزار و 786 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 212 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار این افراد به 17 هزار و 617 نفر رسید.
سیما سادات لاری بیان کرد: در 24 ساعت گذشته تا ظهر 14مرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و 751 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و 560 نفر بستری شدند. 
معاون وزارت بهداشت اضافه کرد: تاکنون 272 هزار و 535 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و 132 نفر تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته لاری تاکنون 2 میلیون و 560 هزار و 374 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام وضعیت قرمز و هشدار در 25 استان افزود: مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد و شرایط در فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در حالت هشدار است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا یزد نمایشگاه ملی صنایع دستی آسیب ها خاتم

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/143380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد