خبر یزد

آخرين مطالب

برگزاری آیین «شاه حسن شاه حسین» میبد با ملاحظات بهداشتی مقالات

برگزاری آیین «شاه حسن شاه حسین» میبد با ملاحظات بهداشتی
  بزرگنمايي:

خبریزد- ایین عزاداری سنتی «شاه حسن شاه حسین» هر ساله در دهه اول محرم در امامزاده سیدصدرالدین قنبر میبد برگزار می‌شود و در این آیین بعد از پایان عزاداری هیات‌ها در محله میبد بالا در مسجد مهدیه، عزاداران حسینی در بافت سنتی میبد در کوچه‌های قدیمی به راه می‌افتند و با رسیدن به مسجد جامع ، هیات‌های دیگر نیز به آنها می‌پیوندند.

این اجتماع مذهبی متشکل از هیات‌های میبد بالا و میبد پایین و کوچُک بعد از طی مسیری به دروازه محله بشنیغان می‌رسند و درآنجا نیز هیات‌های محله بشنیغان به استقبال آنها رفته و بعد همه با هم به سمت امامزاده سیدصدرالدین قنبر به راه می‌افتند و هر شب در طول مسیر  اشعار مخصوصی همراه با سینه زنی در جواب هم می‌خوانند، با رسیدن به امامزاده ، ابتدا همچنان که اشعار را در جواب هم می‌خوانند به دور کلکی که در قدیم در آنجا بوده و الان نیز چیزی شبیه آن است می‌گردند و به سمت صحن بزرگ حرکت می‌کنند.

در صحن بزرگ نیز بعد از خواندن اشعار مربوط به هر شب با تشکیل زنجیره بزرگ اتحاد  و با حالت زنجیر وار و در حال حرکت درو تا دور صحن شعر «یارون(یاران) عزای کیست که بر دشت کربلا است / ماتم نشین ملائکه و صاحب عزا خدا است!» را زمزمه می‌کنند.

برگزاری این آیین معنوی با وجود کرونا به طور کل دگرگون شده و برگزاری آن بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا و با حضور تعداد محدودی از عزاداران برگزار می‌شود و در آن شرکت‌کنندگان دستهایشان را به صورت زنجیروار به هم متصل نمی کنند و همه از ماسک استفاده می کنند.

کرونا تنها شیوه عزاداری سنتی  «شاه حسن شاه حسین» را دگرگون نکرده ، امسال مراسم نخل‌برداری 500 ساله محله فیروزآباد میبد نیز برگزار نشد ، پخت و توزیع چندین ساله آش گندم معروف به آش حسین نیز در این محله که برای پخت آن دیگ‌های بسیاری را بر روی اجاق‌ها در مکانهایی به خصوص از محله سوار می‌کردند، نیز ممنوع شد.

فرماندار میبد در این ارتباط در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با تشکر از هیات‌ها و حسینیه‌هایی که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراهی کردند ، گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده  95 درصد هیات‌ها و حسینیه‌ها موارد و توصیه‌های بهداشتی را در این چند شب رعایت کردند.

حسین فلاح با بیان ممنوعیت نخل‌برداری به عزاداران حسینی علیه السلام رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روزها و شبهای عزاداری در پیش رو را مورد تاکید قرار دارد و تصریح کرد: رعایت نکردن موارد توصیه شده منجر به عواقب ناگوار می‌شود و باید توجه داشت که اگر حتی یک نفر هم جان خود را با بی‌اعتنایی نسبت به توصیه‌های  بهداشتی از دست بدهد ، تلخی آن را همه حس خواهند کرد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی میبد هم گفت: چندین جلسه با روسای هیات‌های مذهبی و مداحان برگزار و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به آنان گوشزد شد و از آنها تعهد در این ارتباط گرفته شد.

حجت‌الاسلام علی رضا آقایی ممنوعیت جابه جایی هیات‌ها ، ممنوع بودن پذیرایی و سفره انداختن در فضای باز ، اطلاع رسانی در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن و ثبت نام در سامانه بیرق را از توصیه‌های تذکر داده‌شده به هیات‌ها برشمرد.

وی از توزیع حدود 30 هزار ماسک بین هیات‌های عزاداری  و توزیع 700 بسته ژل رایگان که در اختیار مساجدی که برپا کننده نماز و روضه به مدت یک ساعت قبل از عزاداری هیات‌ها هستند ، خبرداد.

آقایی گفت : در این چند روز گذشته بیشتر هیات‌ها دستورالعمل‌ها را رعایت کرده‌اند و تنها 2 هیات در این زمینه کم توجهی کرده بودند که به آنها تذکر داده‌شد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی میبد افزود: بعضی از هیات‌ها به علت وجود فضای محدود نتوانسته‌اند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و شهروندان باید مواظب باشند، بدون ماسک به عزاداری‌ نروند و همچنین در مراسم عزاداری حسینیه‌ها  و یا مکان‌هایی که محدودیت مکان دارند ، شرکت نکنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان میبد نیز گفت: با توجه به بازدیدهای به عمل آمده ،حدود 90 درصد هیات‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و البته مواردی از تخلف  نیز مشاهده شده که به آنها تذکر  داده شده و تخلف آنها نیز به مسوولان و ارگان‌های و اداره‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود.

دکتر مهدی حفیظی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را از مردم درخواست کرد و توصیه کرد که کسانی که نمی‌توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و یا مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای دارند در مراسم‌ عزاداری شرکت نکنند.

وی با تاکید بر استفاده از ماسک برای کودکان بر پرهیز از حضور در حسینیه‌هایی که محدودیت مکان دارند تاکید کرد و یادآور شد: همیاران بهداشت در حسینیه ها و محل های برگزاری عزاداری‌ها بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت می کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت و درمان میبد نیز با اشاره به آمار رعایت دستورالعمل‌ها در  روزهای  اول محرم گفت: به دنبال 100 مورد بازدید به عمل آمده از حدود 58 حسینیه و تکیه و هیات‌ها  فعال ،بیش از  85 درصد هیات‌ها ومکان‌های عزاداری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند.

حسن خواجویی برگزار کردن عزاداری در فضایی مسقف و بسته، توزیع نذورات و شام و عدم رعایت فاصله گذاری به دلیل محدود و بسته بودن محیط را از جمله موارد رعایت نشده برشمرد و تصریح کرد : تذکرات لازم در این زمینه به هیات ها داده شد و بازدید دوباره نواقص اعلام شده، از سوی مسئولان هیات ها رفع شده‌است.

این شبها در محله فیروزآباد در ساعت 11 شب ازدحام اتومبیل‌های پارک شده در نزدیکی حسینیه‌های محله سربالا و  محله دروگ که به حسینیه بزرگ فیروزآباد معروف است، مشاهده می شود.

حسینیه بزرگ فیروزآباد یک مکان مسقف و محدود است  که هیات های مذهبی شب‌های محرم در آن به عزاداری می‌پردازند.

به گفته مسوول هیات ابوالفضلی فیروزآباد میبد در حسینیه بزرگ این محله دو هیات حسینی و ابوالفضلی به عزاداری می‌پردازند و برنامه امسال آنها از  ساعت 21 تا 23 است.

ایوب دهقانی افزود: شرکت کنندگان در مراسم این محله همه بومی هستند و بدون ماسک وارد حسینیه نمی‌شوند و آنچه درباره رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در خصوص این محله گفته شده ، کذب است.

وی ادامه داد:  به منظور پخش تصاویر عزاداری برای کسانی که در کوچه و خیابان نشسته‌اند، پروژکتور در خارج از حسینیه نصب شده و هر شب به شرکت کنندگان در عزاداری که فاقد ماسک هستند، ماسک تحویل می شود.

دهقانی با اشاره به قدمت 600 ساله حسینیه بزرگ فیروزآباد و همچنین قدمت 2 هیات حسینی و ابوالفضلی تصریح کرد: بیشتر آیین‌های این هیات مانند کتل ، نخل‌برداری، جوش زنی و نخل‌برداری شبانه حذف شده است.

به گفته پایش کنندگان و گزارش‌های خبرنگاران رعایت دستورالعملهای بهداشتی در بیت العباس محله فیروزآباد واقع در خیابان سعیدی با وجود ازدحام جدی گرفته شده و عزاداری با رعایت فاصله اجتماعی انجام می‌شود.

میبد 17 محله و آبادی دارد که هر کدام دارای چند هیات عزاداری با آیین های خاص آن هر محله هستند که برخی از این آیین ها قدمتی چند صد ساله دارد.

مرکز شهرستان 105هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد. 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/145859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه