خبر یزد

آخرين مطالب

یک متخصص: کودکان یزدی، کمتر از نخ دندان استفاده می‌کنند سياسي

یک متخصص: کودکان یزدی، کمتر از نخ دندان استفاده می‌کنند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- یک متخصص درمان ریشه دندان گفت: کودکان یزدی، کمتر از نخ دندان استفاده می‌کنند؛ ضمن آنکه آموزش استفاده از نخ دندان و مسواک زدن نیز در میان کودکان یزدی، کمتر مشاهده می‌شود .

دکتر "نوشین فخاری" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن مرتب و از آن مهم‌تر استفاده از نخ دندان، یادآور شد: نوع مسواک و خمیر دندان، کمترین اهمیت را در اینجا دارد؛ میتوان با ساده‌ترین و ارزان‌ترین مسواک‌ها بهداشت دندانی کامل و ایده‌آل داشت به شرط آنکه این امر مکرر بوده و به صورت صحیح انجام شود.
وی اظهار داشت: در بعضی از مناطق استان یزد که میزان املاح معدنی آب آشامیدنی تنظیم نیست ممکن است قسمت‌هایی از دندان به صورت کامل تکامل پیدا نکند و پوسیدگی و عفونت زودتر اتفاق بیفتد که این هم نه به تنهایی بلکه در کنار رعایت نکردن بهداشت دندان ها اتفاق میفتد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در یزد از میان عوامل فاسدکننده دندانها، استفاده زیاد از مواد قندی و شیرینیجات باعث ایجاد پوسیدگی‌های بیشتر دندانها می شود تاکید کرد: ریشه دندان به تنهایی باعث ایجاد عفونت نمی‌شود بلکه در اکثر مواقع به دنبال پوسیدگی دندان و بعضا به دنبال ضربه خوردن دندانی که ظاهرا تاج سالمی دارد اتفاق می افتد.
به گفته وی بعد از پوسیدگی تاج دندان و باز شدن مسیر برای ورود میکروبها، این میکروب ها به داخل ریشه نفوذ کرده و باعث عفونت نواحی انتهای ریشه میشود.
این متخصص درمان ریشه دندان، هدف از درمان ریشه پس از پاکسازی داخل دندان را مسدود کردن کانال‌های دندان جهت جلوگیری از ورود میکروب به داخل ریشه و ایجاد عفونت دانست و اضافه کرد: چنانچه درمان ریشه یا به اصطلاح، عصب کشی دندان به این هدف دست یابد احتمال برگشت عفونت بسیار کاهش می یابد ولی اگر درمان ریشه به صورت کامل انجام نشود یعنی یا پاکسازی کامل نشود یا مسدود کردن مسیر ناقص بماند احتمال برگشت عفونت افزایش می یابد.
وی در مورد تاثیر وراثت و ژن در پوسیدگی دندانها هم افزود: طبق مطالعاتی که تاکنون انجام شده وراثت و ژن به صورت مستقیم تاثیری در پوسیدگی‌زایی و عفونت دندان ندارند اما به صورت غیر مستقیم تاثیر دارد بعنوان مثال افرادی که دیابت دارند احتمال وجود عفونت های دندانی بیشتر و پایدارتر در آنها هست اما با رعایت بهداشت کامل و مناسب، قابل پیشگیری است.
دکتر فخاری گفت: نقش پوسیدگی مهم است که آن هم به رعایت یا عدم رعایت بهداشت و سیستم دندان شلوغ و نامرتب بستگی دارد.
به گفته وی در این موارد احتمال باقی ماندن پلاک میکروبی روی دندان زیاد بوده و به دنبال آن پوسیدگی و درگیری ریشه و عفونت اتفاق میفتد.
متخصص درمان ریشه دندان تصریح کرد: وجود طولانی مدت عفونت و باکتری‌ها در بهترین حالت باعث تحلیل استخوان و ایجاد آبسه روی لثه شده یا ممکن است عفونت منتشر و حاد ایجاد بشود که درگیری فضاهای گردنی رو به دنبال دارد و تدوام آنها خطرناک خواهد بود.
وی اضافه کرد: دندان، حاوی بافت زنده‌ای است که داخل کانال‌ها وجود دارد و به آن در اصطلاح عامیانه، عصب گفته میشود که بعد از رسیدن میکروب ها به این بافت و از بین بردن آن عفونت عملا وارد فضای استخوان اطراف انتهای ریشه و به دنبال آن لثه و ... می‌شود.
خانم دکتر فخاری با اشاره به اینکه دهان و دندان و بقیه قسمت های بدن اعضای یک پیکرند و اکثر بیماری های سیستمیک روی دهان و دندان هم تاثیر دارند گفت: در بیماران دیابتی به علت کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، عفونت ریشه و تحلیل استخوان، بیشتر و پایدارتر اتفاق میفتد.
به گفته وی به همین دلیل توصیه شده ابتدا دیابت بیماران به طور کامل توسط پزشک مربوطه کنترل شود و بعد درمان های دندانپزشکی انجام شود تا نتیجه درمان با ثبات‌تر باشد و از این رو بیماران دیابتی بیشتر از بقیه نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان و چک آپ مرتب دندانپزشکی دارند.
وی افزود: در مورد بیماران سرطانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی داشته‌اند پوسیدگی شدت پیدا میکند چون در این افراد به علت عوارض این درمان ها میزان بزاق به شدت کاهش یافته و به دنبال آن شستشوی اتوماتیک دهان کم میشود و پلاک میکروبی طولانی‌تر روی دندان باقی مانده و پوسیدگی‌ها شدید و گاهی بدون درد اتفاق می افتد.
دکتر فخاری یادآور شد: نکته دیگری که در این بیماران اهمیت دارد ممنوع بودن کشیدن دندان های این بیماران بعد از این درمان هاست؛ باید سعی شود چند هفته قبل از رادیوتراپی و کموتراپی کارهای دندانپزشکی برای این بیماران کامل شود و حین درمان های کموتراپی و رادیوتراپی مرتبا ویزیت شوند که کار دندانی به کشیدن نرسد.
وی با بیان اینکه عفونت ریشه دندان تنها با درمان ریشه و یا کشیدن دندان برطرف میشود تاکید کرد: درمان با دارو فقط برای مدتی کوتاه علائم عفونت را از بین میبرد و به محض تمام شدن اثرات دارو چون علت بیماری که دندان پوسیده میباشد برطرف نشده دوباره عفونت و علائم آن شروع می‌شود.
وی در مورد کشیدن یا درمان دندانهای عفونی هم گفت: این امر بستگی به شرایط بیمار دارد مثلا در بیماران با سابقه کموتراپی و یا بیماران هموفیلی کشیدن مجوز ندارد؛ همینطور دندانی که قابلیت بازسازی تاج دارد بهترین کار نگه داشتن دندان و درمان ریشه آن است.
وی میزان سن را عاملی در عفونت یا عدم عفونت دندانها ندانست و با بیان اینکه دندان ها چه شیری و چه دائمی بسته به شرایطی که نگهداری میشوند ممکن است بلافاصله بعد از رویش یا سالها بعد دچار پوسیدگی یا ضربه و عفونت شوند تصریح کرد: بچه ها در سنین دبستان به علت عدم استفاده یا استفاده نادرست از مسواک و نخ دندان و داشتن دندان هایی که هنوز تکامل پیدا نکرده اند پوسیدگی دندانی زیاد دارند ولی باز هم در این موارد وجود پوسیدگی های زیاد و سریع بیشتر از سن به شرایط بهداشتی برمیگردد.
این متخصص درمان ریشه دندان، آموزش درست و کامل مسواک زدن و مخصوصا نخ دندان به بچه ها در مدارس و یا توسط والدین را توصیه کرد.
وی در مورد زمان مراجعه بیماران هم گفت: بیشتر بیماران ما یا با درد شدید مراجعه میکنند که مربوط به دندانی است که مدتی طولانی پوسیده بوده ولی توجهی به آن نشده تا پوسیدگی به عصب رسیده و درد شدید ایجاد شده که در صورت مراجعه پیشگیری و ترمیم دندان میتوان از این حالت به راحتی جلوگیری کرد.
به گفته دکتر فخاری، قسمت دوم بیماران ما افرادی هستند که آبسه یا عفونت ریشه دندان دارند که برای بازسازی تاج دندان باید ابتدا ریشه به سلامت درمان شود تا بتوان روی آن تاج را بازسازی کرد.
برچسب‌ها
دندانپزشکی یزد بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/149163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی