خبر یزد

آخرين مطالب

کرونا بساط دستفروشان میبدی را درهم‌پیچید مقالات

کرونا بساط دستفروشان میبدی را درهم‌پیچید
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- دستفروشان از جمله قشرهای آسیب دیده از کرونا هستند که از زمان شیوع این ویروس بساط کسب و کار آنان تعطیل شد و خسارت‌هایی را متحمل شدند.

عمده فعالیت دستفروشان در قالب بازارهای هفتگی در روزهایی مشخص از هفته و در مکان‌هایی صورت می گیرد که از سوی شهرداری ها برای آنان تعیین شده ، اما شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته باعث شد تا دستفروشان به خصوص در بازارهای روز هفتگی فرصت و فضای فروشندگی خود را از دست بدهند.
در شهرهای مختلف استان یزد در طول روزهای هفته بازارهای هفتگی مانند یکشنبه بازار ، چهارشنبه بازار ، پنجشنبه بازار و جمعه بازار دایر است و مردم از شهرهای مختلف استان و حتی خارج از استان با هدف خرید و تفریح به این بازارها مراجعه می کنند.
پنجشنبه بازار میبد
پنجشنبه بازار میبد از جمله این بازارهاست که هر هفته در روزهای پنجشنبه در محل امامزاده خدیجه خاتون و کوچه‌های اطراف آن تا قبل از شیوع کرونا دایر می‌شد که این بازار با شیوع کرونا تا پنجشنبه هفته گذشته به حالت تعطیل درآمد و نخستین پنجشنبه بازار پس از هفت ماه هفته گذشته در میبد بازگشایی شد.
مسوول و بازارگردان پنجشنبه بازار میبد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: از آغاز شیوع کرونا در اوایل اسفند سال گذشته این بازار تعطیل شد، البته در این مدت زمانی کوتاه یک مرحله حدود سه هفته این بازار گشایش یافت و مجددا تعطیلی شد تا هفته قبل که با پیگیری‌های انجام شده و از سوی فرمانداری مجوز بازگشایی آن صادر شد.
احمد زارع افزود: فعالیت پنجشنبه بازار میبد با شرایطی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و فقط با حضور دستفروشان شهرستان های میبد ، اردکان و یزد مجاز است و دستفروشان سایر شهرهای استان و خارج از استان حق حضور در این بازار را ندارد.
وی سابقه برپایی پنجشنبه بازار میبد را حدود 60 سال اعلام کرد و اظهار کرد: در گذشته دوره‌گردهای یهودی همراه با باری که بر روی الاغ داشتند و شامل پارچه، دکمه، سوزن و سوزن قفلی و سایر چیزهای مرتبط با پوشاک بود از یزد به میبد می آمدند و در محل امامزاده اجناس خود را به فروش می گذاشتند.
زارع ادامه داد: در روزهای پنجشنبه، فروشندگان مختلف کالاهای خود را برای خرید مردم عرضه کرده و همچنین روستائیان و کشاورزان نیز انواع محصولات کشاورزی و صنایع دستی خود را در پنجشنبه بازار به فروش می‌رساندند، خانواده‌های میبدی و اردکانی در گذشته علاوه بر خرید مایحتاج خود در این بازار، به اموری مانند تفریح و زیارت امامزاده پرداخته و در کنار جوی آبی که در کنار امامزاده وجود داشت، یک روز خوب را همراه با پخت و پز غذا در کنار هم می‌گذراندند.
وی که مدت 23 سال بازارگردان پنجشنبه بازار میبد است، تعداد فروشندگان این بازار را در اوایل شروع به کارش 15 نفر و این تعداد را قبل از شیوع کرونا در فصل زمستان‌ حدود 100 و در تابستان‌ها حدود 50 نفر اعلام کرد و یادآور شد: در این بازار فروشندگانی از شهرهای اطراف برای فروش عسل ، سمنو و میوه‌های محلی شرکت می کنند.
فاطمه شاکر یکی از دستفروشان پنجشنبه بازار میبد گفت: محل درآمد دیگری به جز دستفروشی نداریم و به همراه همسرم به حرفه مشغول هستیم، از زمان شیوع کرونا، هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده ایم، خریدهای ما به صورت چکی بوده، اگرچه با فرا رسیدن موعد پرداخت، طلبکاران چک ها را برگه نکردند ولی بازگشایی بازارهای روز فشار آنها را برای وصول چک ها افزایش داده است.
جاسم فلاح که همراه با خانواده‌ و اقوامش از کاسبان و دستفروشان قدیمی پنجشنبه بازار میبد هستند نیز گفت: ما دستفروشان به دلیل نداشتن منبع درآمد دیگر به این شغل روی آورده ایم و در شهرهای اردکان و یزد مشغول به فعالیت هستیم و در این چند ماه شیوع کرونا هیچ درآمدی نداشتیم.
وی افزود: وجه اجناسی را که نسیه داده بودیم در این مدت به دنبال تعطیلی بازار نتوانستیم وصول کنیم ، تسهیلاتی نیز به ما داده نشد، البته نیازی به تسهیلات نداریم، در صورت فعال بودن بازار فروش می توانیم چکهای خود را پرداخت کنیم و خرج زندگی خود درآوریم.
فلاح گفت: پنجشنبه بازار باعث رونق شهرستان میبد است، بازارهای قدیمی میبد در محله‌های مهرجرد و فیروزآباد دیگر وجود ندارد و مردم برای تفریح و خرید مایحتاج هفتگی خود که در پنجشنبه بازار ارزانتر از مغازه ها، عرضه می شود، تمایل به خرید از این بازار دارند.
هدایت کلانتری اهل ترک‌آباد اردکان و از کاسبان قدیمی پنجشنبه بازار میبد هم گفت: تعطیلی این بازار کمر ما را شکست، زیرا در این چند ماه قیمت اجناس مختلف افزایش زیادی پیدا کرد و دیگر قدرت خرید اجناس به قیمت زمستان سال قبل را نداریم.
وی افزود: ما فروشندگان پنجشنبه بازار همه از نظر سرمایه ضعیف هستیم و در صورت دایر بودن بازار، حداقل چهار ماه طول می‌کشد که به اوضاع گذشته برگردیم، روا نیست بازار و محل فروش و کسب و کار ما را تعطیل کنند.
کلانتری با بیان سرباز بودن پنجشنبه بازار گفت: همه فروشندگان این بازار از ماسک، مواد ضدعفونی و کارتخوان استفاده می کنند و به خریداران نیز توصیه به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می کنند.
زوج فروشنده‌ای هم با بیان مشکلاتی که به دنبال تعطیلی بازارهای هفتگی داشته‌اند، گفتند: از سر ناچاری و نداشتن سرمایه و ناتوانی از پرداخت اجاره مغازه و مالیات دست فروشی را انتخاب کردیم و مدت 2 سال است در این حرفه مشغول هستیم.
به گفته آنها با توجه به ادامه‌دار شدن کرونا، باید به جای تعطیل کردن پنجشنبه بازار که به فروشندگان آن نیز تسهیلاتی داده نشده، جاهایی را تعطیل کنند که در فضای سربسته فعالیت دارند.
مشکلات بانوان دستفروش
در پنجشنبه بازار میبد فروشندگان بانویی هستند که محصولاتی را که خود تولید کرده اند به همراه سایر محصولات عرضه می کنند و در تعطیلی بازارهای هفتگی درآمدی نداشته اند.
ناهید مهنام 55 ساله یکی از بانوانی است که به مدت هفت سال عروسک های دست ساز،کش مو و تل پارچه‌ای که خود تهیه می کند را در پنجشنبه بازار و دیگر بازارهای هفتگی و نمایشگاه‌های استان یزد به فروش می‌رساند و آنگونه که خودش می‌گوید از کارکرد خود تا قبل از کرونا هر چند با سود ناچیز راضی بوده است.
وی که کارش را با سرمایه‌ای حدود 100 هزار تومان شروع کرده با بیان اینکه هزینه تهیه مواد اولیه افزایش پیدا کرده، گفت: قبل از کرونا با بسنده کردن به سود کم، از فروش خود راضی بودم و الان در شرایط کرونا و در چند ماه گذشته به دلیل تعطیلی بازار درآمدی نداشته ام.
ایران درویشی که خواهر 2 شهید و اهل میناب بندرعباس و ساکن میبد است نیز گفت: قبل از کرونا با گرفتن چندین وام اجناسی برای عرضه در پنجشنبه بازار خریدم اما جنس‌های من را جمع کردند و نگذاشت بفروشم.
امان نوروزی یکی از دستفروشان معلول هم با گلایه از وضع فعالیت پنجشنبه بازار و تعطیلی چند ماهه آن گفت: هزینه جنس‌هایی که به نسیه خرید کردم را تا به حال نتوانستم پرداخت کنم .
ناتوانی در بازپرداخت وام، برداشتن اقساط وام از حساب ضامن‌ها، ناتوانی برای تامین هزینه تحصیل فرزندان و ضعف حمایت از دستفروشان از دیگر گلایه‌هایی بود که این قشر با وجود خرسندی از گشایش پنجشنبه بازار مطرح کردند.
چند سال پیش چهارشنبه بازاری نیز در محل امامزاده سید صدرالدین قنبر میبد دایر بود که از رونق افتاد و هم اکنون پنجشنبه بازار در امامزاده خدیجه خاتون و چهارشنبه بازار در روستای رکن آباد برپا می شود.
مرکز این شهرستان 105 هزار نفری در 50 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
میبد یزد بازار محصولات
پروندهٔ خبری
کرونا و قشرهای آسیب پذیر

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/149336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد