خبر یزد

آخرين مطالب

تحریم و کرونا مانع رشد ارزش صادرات استان یزد نشد اقتصادي

تحریم و کرونا مانع رشد ارزش صادرات استان یزد نشد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشور و شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده اما با وجود این مشکلات تولید و صادرات استان یزد متوقف نشد و چرخه تولید در این دیار با همت صنعتگران، تولیدکنندگان و کشاورزان فعال نگه داشته شد.

هرچند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا برای کشور مشکلاتی را ایجاد کرده اما ایران دارای مزیت‌هایی است که با بهره‌گیری از این موارد می‌توان قیمت تمام‌ شده محصول را پایین آورد و در رقابت جهانی موفق بود،فعالان عرصه تولید و صادرات در استان یزد نشان داده اند که می‌توانند با وجود تحریم ها مسیرهای جایگزین یافته و مشکلات را رفع کنند.
شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از کشورها مرزهای مشترک خود را ببندند و پروازهای خارجی را متوقف کنند، تردد تجار به کشورهای مختلف متوقف یا بسیار محدود شده و نمایشگاه‌های اقتصادی لغو شده اند، در کنار تمامی این عوامل که همه کشورها را با چالش مواجه کرده، ایران با تحریم های ظالمانه نیز مواجه است، اما هم اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی، صادرات از طریق مرزهای کشور انجام و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده از سال 99، میزان صادرات بار دیگر افزایش پیدا کند.
صادرات به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نقش بی بدیلی در تولید و اشتغال دارد و یکی از سیاست‌های دولت در چنین شرایطی افزایش صادرات کالاهای تولید داخل به کشورهای همسایه است که در بین 15 کشور همسایه، عراق و در میان دیگر کشورها چین از مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران هستند.
استان یزد پس از تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور بعد از کرمان است که هر ماه انواع کاشی و سرامیک، نایلون، میلگرد، ظروف شیشه‌ای، اکسید مولیبدن و هیدروکربن به عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، هلند، گرجستان، کره جنوبی و دیگر کشورها صادر می کند.
این استان از ظرفیت های خوبی در زمینه صادرات برخوردار است و هم اکنون بیش از 800 نوع کالا در افزون بر سه هزار واحد تولیدی در یزد تولید می شود که از این تعداد 420 قلم کالا به کشورهای مختلف صادر می شود که برخی از این تولیدات از طریق گمرک یزد و بخشی نیز از سایر گمرکات کشور صادر می شود.
حمایت همه جانبه از صادرکنندگان استان
استاندار یزد چندی قبل در نشستی با فعالان بخش خصوصی حمایت همه جانبه از صادرکنندگان در شرایط کنونی را رویکرد دولت با همراهی بخش‌های مختلف دانست و گفت: در این زمینه بازاریابی خارجی برای تولیدات استان اهمیت بسیاری دارد و تداوم توسعه را تضمین می‌کند.

خبر یزد


محمدعلی طالبی افزود: حمایت از صادارات در 2 حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در استان پیگیری می‌شود و به دنبال رفع کاستی‌های این حوزه هستیم.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و ایجاد زمینه مناسب برای صادرات محور اقدام دولت است، ادامه داد: ایجاد شرکت‌های حمل و نقل ریلی بومی و بین المللی جاده‌ای برای حمل محصولات خاص در استان نیازمند اقدامات ویژه است .
استاندار یزد با تبیین ظرفیت‌های استان در عرصه صادرات یادآور شد: گمرک، بندر خشک و پایانه صادراتی کاشی و سرامیک از زیرساخت های خوب استان در حوزه سخت افزاری است و برای تقویت و گسترش آن اقدام می‌شود.
طالبی خاطر نشان کرد: در حوزه مشکلات نرم‌افزاری نیز ایجاد شرکت یا ساختاری حقوقی برای بازاریابی مشترک محصولات استان در خارج از کشور دنبال می شود که تحقق ان نقش مهمی در دستیابی به اهداف دولت در حوزه صادرات و توسعه استان و کمک به فعالان این بخش دارد.
10 کشور، مقصد کالاهای صادراتی یزد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه 10 کشور، مقصد کالاهای صادراتی استان هستند، گفت: این کشورها به ترتیب عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان،امارات متحده عربی، آذربایجان، عمان، ارمنستان، ترکیه و بلژیک است.
محمدرضا علمدار یزدی بیشترین کالای صادراتی استان را انواع کاشی و سرامیک، محصولات فولادی، هیدرو کربن، انواع سیم و کابل، انواع لوله و پروفیل، انواع نایلون و کیسه فریزر، پسته و مغز پسته، ظروف شیشه ای، اکسید مولیبدن و فرومولیبدن، شیشه ساختمانی و روفرشی بیان کرد.
محدود بودن بازارهای صادراتی موانع صادرکنندگان
وی محدودیت عمده بازارهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق ،افغانستان و پاکستان و دریافت ارز به صورت ریالی را از موانع صادرات استان نام برد و گفت: با توجه به تناژ بالای کالاهای صادراتی استان به ویژه در بخش کاشی و سرامیک و فولاد نیاز به توسعه حمل و نقل جاده ای و ریلی است.

خبر یزد


علمدار یزدی توسعه ناوگان حمل نقل ریلی و جاده ای استان در جهت تقویت بازارهای هدف صادراتی استان ضروری دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه استان یزد یکی از معدود صادرکنندگان طلای کشور است، در این زمینه باید اقدامات و تمهیدات ویژه برای توسعه صادرات نظیر پروازهای بین المللی ، تخصصی شدن گمرک در این بخش و ارائه تسهیلات لازم انجام شود که البته اقداماتی در این حوزه در دست انجام است.
وی با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید افزود: مسوولان استان و بخش خصوصی تمهیدات لازم برای رسیدن به چشم انداز توسعه صادرات استان را در اولویت قرار دادند و این اطمینان را داریم در نیمه دوم سال شاهد رشد صادرات بیشتر از نیمه نخست امسال خواهیم بود.
صادارت مسیری موفق برای توسعه اقتصادی
رییس صمت استان یزد در بخشی دیگر از سخنان خود گفت:صادرات، مسیری موفق برای توسعه اقتصادی و حضور در بازارهای جهانی برای نمایش توان تولیدی کشور در سطوح بین المللی است بر همین اساس، سازمان صنعت،معدن و تجارت استان یزد برخود تکلیف می‌داند تا در سالی که مزین به نام جهش تولید است در همراهی با تجار و صادرکنندگان افتخارآفرین استان همه ظرفیت‌های خود را برای توسعه صادرات استان به کار بندد.
رشد هشت درصدی صادارت استان یزد
مدیرکل گمرک استان یزد هم در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: به دلیل شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و تغییراتی در سیاست های برگشت ارز صادرات، شاهد کاهش صادرات از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال و افت و خیزهای بودیم اما با تلاش مضاعف صادرات استان به شرایط قبل کرونا بازگشت.
محمد حسین سلمانی افزود: در سالجاری یک میلیون و 345 هزار و 582 تن کالا به ارزش 158 میلیون و 551 هزار دلار از استان صادر شد که به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد داشته است.
وی کشورهای عراق، سوریه ، افغانستان ، پاکستان و امارت متحده عربی را مقصد عمده کالاهای صادراتی یزد در نیمه نخست امسال عنوان کرد و ادامه داد: با وجود اینکه گمرک به علت شیوع کرونا در سه ماه اول سال تعطیل بود؛ از لحاظ وزنی صادرات استان نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییری نداشته است.
افزون بر 22 هزار تن واردات کالا به استان
مدیر کل گمرک استان یزد همچنین گفت: در سالجاری 22 هزار و 532 تن کالا به ارزش 67 هزار و 201 دلار وارد استان شده است.
وی عمده واردات را مواد اولیه کارخانجات و قطعات یدکی بیان کرد و افزود: بخش عمده واردات استان از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، امارات متحده عربی، اسپانیا و هلند انجام شده است.
سلمانی با مقایسه ارزش ریالی کالاهای وارداتی و صادراتی استان ادامه داد: ارزش 27 هزار میلیارد ریالی صادرات استان در سالجاری، نشان دهنده مثبت بودن تراز صادرات استان به نسبت واردات است.
مدیر کل گمرک استان با بیان اینکه یزد جزو 11 گمرک برتر کشور بوده و صادرات محور است، درآمد این اداره کل در سالجاری را 337 میلیارد ریال بیان کرد.
صادارت محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی استان علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای مختلف صادر می شود گفت: 70 درصد تولید روناس، 65 درصد پسته، 30 درصد انار، 25 درصد زعفران، 60 درصد محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و 70 درصد انواع گلهای تولیدی در استان یزد به خارج از کشور صادر می شود.
سیدجمال سجادی پور افزود: سالانه از استان حدود 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.
هم اکنون 100 هزار نفر در 2 هزار و 97 واحد تولیدی در استان یزد مشغول به کار هستند. 
برچسب‌ها
ویروس کرونا توسعه ایران یزد صادرات غیر نفتی
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/153837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد