خبر یزد

آخرين مطالب

مزیت‌های کشاورزی در سرزمین نخل و آهن و آفتاب مقالات

مزیت‌های کشاورزی در سرزمین نخل و آهن و آفتاب
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد – ایرنا – شهرستان بافق در استان یزد بیشتر به معادن و صنایع مرتبط با سنگ آهن شناخته می‌شود اما بخش کشاورزی این شهرستان نیز با محصولاتی مانند خرما ، پسته ، زعفران و انواع میوه‌ها سهم قابل توجهی در اشتغال و درآمد اقتصادی دارد.

بافق به عنوان گرمترین شهرستان استان کویری یزد داری معادن غنی سنگ آهن و نخلستان های فراوان است و به همین دلیل به سرزمین نخل و آهن و آفتاب شهرت دارد، این در حالی‌ است که بافق شهرستانی چهار فصل است و هنگامی که مرکز آن دمای 45 درجه را در فصل خرماپزان تجربه می‌کند، روستاهایی از دهستان سبزدشت بافق خنک‌ترین آب و هوای استان یزد را دارد.
انواع محصولات باغی گرمسیری مانند خرما، پسته، مرکبات و زیتون که باشرایط آب و خاک شور و هوای گرم سازگاراست در شهر بافق و روستاهای همجوار آن و میوه‌های سردسیری همچون گردو، بادام، زردآلو، آلوچه، انار، به ، هلو و سیب در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای این شهرستان پرورش داده می‌شود.
جهادکشاورزی، زعفران را از محصولات باغی می‌داند و معتقد است به لحاظ اینکه این محصول مانند جو و گندم یک‌ساله و چون روناس سه ساله نیست در زمره محصولات باغی قرار دارد زیرا پیاز آن هفت تا 10 سال در زمین تکثیر می‌شود و هر سال محصول می‌دهد.
زعفران که به طلای سرخ مشهور و از رقام صادراتی است از محصولات کم آبخواه است که در 2 دهه اخیر که خشکسالی بیداد می‌کند، کشاورزان را بر آن داشته که این محصول را جایگزین گیاهان پرآبخواه کنند.
80 درصد تولیدات کشاورزی شهرستان محصولات باغی است
با احتساب زعفران به عنوان محصولات باغی ، اکثریت اشتغال کشاورزان بافق در این حوزه است و 80 درصد درآمد آنها از این محصولات و صنایع تبدیلی آن به دست می‌آید که مهمترین آنها خرما، پسته و زعفران است که هر یک در بازارهای جهانی جایگاه ویژه و ممتاز دارد، محصولات دیگر مانند گردو، بادام ، زردآلو، انار و آلوچه نیز به صورت تازه خوری یا با تبدیل به رب انار،برگه زردآلو قیسی و تهیه لواشک زردآلو معمولی، آلوچه، آلو و هلو به عنوان آجیل و خشکبار به بازار مصرف عرضه می‌شود.
میان وعده‌های سالم و محبوبی زردآلو و هلو خشک شده از طرفداران زیادی برخورداراست و به قول پزشکان و اطبای سنتی فواید بی شمار این میوه‌ها به حفظ سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، رشد دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند، خشک کردن برگه میوه‌های زردآلو و هلو یکی از روش های نگهداری این میوه‌هاست که منجر به افزایش زمان ماندگاری آنها می‌شود.
سالانه چهارتن محصول باغی شامل بادام، برگه زردآلو، لواشک آلو و هلو که مازاد مصرف شهرستان بافق است به استان‌های مرکزی کشور صادر و به طور میانگین افزون بر 180 میلیون تومان از محصولات سردرختی و فراوردهای آن‌ها عاید کشاورزان می‌شود. 
وجود مناطق گرم در ایران این شرایط را ایجاد کرده است که تولید و کشت محصولات کشاورزی گرمسیری فراهم شود، محصولاتی که قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد و باعث افزایش درآمد ارزی برای کشور می‌شود از جمله ابن محصولات «خرما» است به طوریکه ایران در حوزه تولید خرما مقام دوم دنیا را از آن خود کرده و بافق نیز رتبه اول تولید این محصول را در استان یزد دارد.
​ نخل و پیوند آن با تاریخ بافق
توجه به پرورش نخل و تولید خرما در بافق قدمتی به درازای پیدایش این شهر باستانی دارد.
یکی از جوانان بافقی که نخکاری را به کارگری در معدن ترجیح داده به گزارشگر ایرنا گفت: نخل و نخلکاری پیشه آبا و اجدادی من است و ازکار کشاورزی و تولید محصول خرما لذت می‌برم.
حسین تفکری افزود: حدود 500 هزارمتر مربع سطح زیرکشت نخیلات را به کمک برادر کوچکم اداره می‌کنم و امسال 1.5 تن خرمای مرغوب به ارزش 45 میلیون تومان برداشت کرده ام ضمن اینکه از شاخ وبرگ والیاف نخل در مشاغل خانگی و صنایع دستی نیز استفاده می‌کنیم.
یکی دیگر از باغ داران بافقی هم که 75 سال سن دارد گفت: از کودکی درکنار خانواده به کار پرورش و تولید خرما مشغول بودم و هم اینک از شرکت سنگ آهن بازنشسته شده و به کارکشاورزی در نخلستان‌ها مشغول شده ام و از درآمد نسبتا خوبی نیز برخوردارام.
محمدرضا کارگران افزود: در قدیم مردم شهرستان از درخت خرما ارتزاق می‌کردند و نخل ریشه در فرهنگ و باورهای مردمان این دیار دارد و هر سال به سطح زیرکشت این محصول افزوده می‌شود و نخل اصلاح شده رفته رفته جایگزین خرمای بومی می‌گردد تا درآمد و اشتغالزایی بیشتری داشته باشد.

خبر یزد


اصلاح نژاد نخیلات و جایگزینی پاجوش مرغوب به جای خرمای بومی
اشتغال جوانان در معادن منطقه از یک‌سو و نامرغوب بودن خرمای بومی از سوی دیگر باعث شد تا نخلستان‌های بافق در سال‌های متمادی کمتر مورد توجه‌ای قرار گیرد و عمده محصولات خرما به خاطر کیفیت پایین یا بر شاخه نخل خشک شده و یا خوراک دام می شد.
با اجرای طرح جایگزینی نخیلات در ابتدای دهه هفتاد خورشیدی از سوی جهادکشاورزی و انتقال پاجوش خرمای کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی از برازجان استان بوشهر، تحولی شگرف در تولید خرما در شهر بافق و روستاهای اطراف به وجودآمد و بازنشستگان معدن و بسیاری از جوانان منطقه نیز به پرورش و تولید این محصول با ارزش و صادراتی روی آوردند.
توجه به نخلستان‌ها و آبیاری ، کودهی و سم پاشی به موقع باعث شد تا خرمای بومی هم از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار شود.
تولید هشت هزار تن خرما در بافق
مدیر جهاد کشاورزی بافق به گزارشگر ایرنا گفت: سال 99 از 2 هزار و 250 هکتار نخلستان بارور این شهرستان هشت هزار تن خرما برداشت شد.
علی اکبر رحمتیان با بیان اینکه این مقدار از مجموع سطح زیرکشت 600 هکتار ارقام اصلاح شده و یکهزار و 650 هکتار درخت بومی برداشت شده، بیان کرد: تولید خرما امسال در مقایسه با سال گذشته، 10 درصد افزایش یافته است.
وی مجموع سطح زیرکشت خرما شهرستان را سه هزار و 200 هکتار اعلام کرد و افزود: خرمای تولیدی از ارقام بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی است که پا جوش ارقام اصلاح شده از استان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است.
واحدهای فراوری و توسعه زنجیره ارزش افزوده خرما در سال جهش تولید
مدیر جهادکشاورزی بافق گفت: در چارچوب تحقق شعار امسال با عنوان «جهش تولید»، 6 واحد جداسازی محصول مرغوب از نامرغوب(سورت)، بسته بندی ، ذخیره سازی و تولید فراورده‌های صنعت خرما با ظرفیت سالانه 2 هزار و 500 تن در این شهرستان فعال شده است.
رحمتیان هزینه راه اندازی واحدهای فراوری خرما بافق را چهار میلیارد تومان و توسط بخش خصوصی ذکر کرد و افزود: با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در صنعت خرما ضمن ایجاد اشتغال برای 48 نفر، بخشی از محصول خرما جذب و از آن فراورده‌های متنوعی از قبیل شیره ، سرکه ، دوشاب، کرم صبحانه و رب تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
به گفته این مسوول هم اکنون بیش از دو هزار و 500 بهره‌بردار در حوزه پرورش و تولید خرما در بافق فعالیت دارند.
استفاده از اجزای درخت خرما در صنایع دستی حصیری

خبر یزد


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بافق نیز گفت: 300 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان شناسایی شدند که 85 درصد آن‌ها در تولید صنایع حصیری که از خرما تهیه می شود، فعالیت دارند.
لیلا رنجبر درآمد حصیربافان را در قالب محصولات باغی دانست و اظهار کرد: از شاخ و برگ و الیاف نخل برای تولید محصولات حصیری و صنایع دستی مانند بادبزن، کلاه، پادری، زیرانداز ، سبد و زنبیل استفاده می‌شود.
تولید 3 هزار و 800 تن پسته در بافق
​پسته به عنوان طلای سبز جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد و سازگاری این محصول با شرایط نامساعد محیطی ازجمله شوری آب و خاک و مقاومت به خشکی و کم آبی باعث شده تا کشت آن در مناطقی که دارای شرایط نامناسب برای کشت سایر محصولات (زراعی و باغی) است، رونق پیدا کند که شهرستان بافق شرایط مناسب برای ایجاد باغات پسته دارد.
مسوول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق سطح زیرکشت نهال پسته در این شهرستان را سه هزار و 15 هکتار اعلام کرد و گفت: امسال سه هزار و 800 تن محصول پسته از 2 هزار و 580 هکتار باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش دارد.
حسن درندی، ارقام پسته منطقه را عمدتا محلی، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی بیان کرد و افزود: پسته این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود که در مجموع از محصولات مهم صادراتی استان یزد هم به شمار می‌آید.

خبر یزد


وی با بیان اینکه توسعه پسته کاری و روند رو به افزایش آن در چندسال اخیر ضرورت راه اندازی پایانه و واحدهای فراوری را افزایش داده، تصریح کرد: هم اکنون 20 واحد پایانه پسته با سرمایه گذاری 40 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی با اشتغالزایی 150 نفر در بافق فعالیت می‌کنند که محصول پسته تولیدی این شهرستان را در مدت زمان کوتاه فراوری و درجه بندی کند.
درندی با اشاره به اینکه قبلا کارپوست گیری پسته به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد اضافه کرد: این کار، فرصت مناسبی برای باغداران شهرستان است تا پسته فرآوری شده را به صورت خشک با ماندگاری بیشتر در زمان مناسب به بازار عرضه کنند.
برداشت سالانه 200 کیلوگرم زعفران در بافق
​کشت زعفران در مناطقی ازشهرستان بافق قدمتی 30 ساله دارد که با توجه به کم آبخواه بودن آن، با توسعه کشت این گیاه ارزشمند ضمن حفظ بیشتر منابع آب در بخش کشاورزی، به توسعه اشتغال شهرستان کمک شده و ارزآوری محصولات باغی را نیز افزایش می‌دهد، توسعه سطح زیرکشت و زود بازده بودن این محصول باعث شده خانوارهای زیادی که به شهرها مهاجرت کرده بودند به روستاهای سردسیر منطقه بازگشته و به کاشت، داشت و برداشت زعفران مشغول شوند.
رییس اداره ترویج و آموزش جهادکشاورزی بافق در گف و گو با گزارشگر ایرنا سطح زیرکشت این محصول را در این شهرستان 92 هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح 70 هکتار بارور و بقیه بین یک تا دوساله دیگر بارور می‌شود.

خبر یزد


علی فلاح از برداشت 200 کیلوگرم زعفران خشک در سال گذشته در این شهرستان خبر داد و با بیان اینکه کار برداشت طلای سرخ در برخی مناطق شهرستان آغاز شده، افزود: پیش بینی می شود امسال 280 کیلوگرم زعفران در این شهرستان تولید شود که این رقم در مقایسه با پارسال 15 درصد افزایش خواهد داشت.
این مسوول ، آموزش بهره برداران، توزیع پیاز مرغوب و اصلاح شده، مراجعه مداوم کارشناسان به مزارع و آبیاری و کودهی به موقع را از خدمات جهاد کشاورزی بافق و علل افزایش تولید محصول زعفران در شهرستان بافق اعلام کرد.
وی توصیه کرد: بهره برداران برای تولید بیشتر محصول در مراحل داشت نسبت به وجین و مبارزه با علف های هرز مزارع زعفران و کود دهی مناسب اقدام کنند.
رییس اداره ترویج و آموزش جهادکشاورزی بافق، تشویق و ترغیب کشاورزان را به کشت این محصول کم آب خواه موثر خواند و بیان کرد: هم اینک افزون بر 700 بهره بردار در حوزه کاشت و برداشت زعفران فعالیت دارند و این محصول از شهرستان بافق به بازارهای داخلی و بعضا به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد و وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی این شهرستان 6 هزار و 290 هکتار است که با 117 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 120 رشته قنات آبیاری می‌شود.
برچسب‌ها
پسته جهش تولید زعفران بافق خرما
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/153924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد