خبر یزد

آخرين مطالب

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور:

آمار یک طلاق در ازای 3 ازدواج کاملا نادرست است معاونت امور زنان و خانواده

آمار یک طلاق در ازای 3 ازدواج کاملا نادرست است
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

رسول صادقی گفت: یکی از شاخص های که نشان می‌دهد از هر 3 ازدواج 1 مورد منجر به طلاق می‌شود که چنین شاخصی کاملا نادرست است و متاسفانه رسانه ها هم از این شاخص استفاده می‌کنند.
رسول صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور در نشست توسعه اجتماعی جوانان با موضوع تغییرات اجتماعی و طلاق در ایران که در ساختمان وزارت ورزش وجوانان برگزارشد، گفت: از دهه 80 به بعد شاهد افزایش طلاق در کشور هستیم و این اتفاق برای تمام استان‌های کشور روند افزایشی داشته است.
او افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای ساختار جمعیتی جوان است و افراد بین 18 تا 35 سال در این محدوده سنی قرار می گیرند. دوره جوانی دوره ای است که بیشترین وقایع اجتماعی مانند پیک بیکاری، مهاجرت، طلاق و... اتفاق می‌افتد به همین دلیل طلاق یک مسئله اجتماعی برای جوانان است.
صادقی تصریح کرد: طلاق ساختار جوان دارد به همین دلیل عموما جمعیت مطلقه در ایران، جوان هستند و در این میان زنان زمان طولانی از زندگی خود را در وضعیت مطلقه بودن سپری می کنند.
او گفت: سال 1360 و 1380 طلاق ها دوبرابر شد و در سال‌های اخیر با وجود اینکه با روند افزایشی طلاق مواجه بودیم درعین‌حال با کاهش ازدواج هم مواجه بودیم و یکی از شاخص ها نشان می‌دهد از هر 3 ازدواج 1 مورد منجر به طلاق می‌شود که چنین شاخصی نادرست است و متاسفانه رسانه ها هم از این شاخص استفاده می‌کنند درحالی که این شاخص اصول دیگری هم دارد که مدنظر قرار نمی‌گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: شاخص درستی که مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که به ازای هر 1000 زن متاهل چند طلاق اتفاق می‌افتد که در سال 95 به ازای هر 1000 زن فقط 9 زن متارکه کرده است که این آمار صحیح تر است و بررسی ها نشان می‌دهد طلاق در سالهای اخیر 3 برابر شده است.
او افزود: بیشترین طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد و ما در این زمینه تحقیقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم هر چه به نسل های جدید نزدیک می‌شویم، نرخ طلاق افرایش پیدا می‌کند؛ این نشان می دهد ما با نسل هایی رو به رو هستیم که به طلاق بیشتر تمایل دارند درحالی که در گذشته معتقد به ضرب المثل سوختن و ساختن، با لباس سفید رفتن و با لباس سفید برگشتن بودند و درواقع طلاق را ضدارزش می‌دانستند اما نسل جدید طلاق را آسان تر می‌پذیرد و به عنوان یک راه حل می‌داند و می‌گوید یه پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است.
صادقی گفت: طلاق ساختار جوانانه و زنانه دارد و چون ازدواج مجدد زن در ایران مشکل است، اکثر زنان مطلقه باقی می‌مانند که این می‌تواند آسیب های اجتماعی فراوانی با همراه داشته باشد.
او افزود: استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه و کردستان بیشترین میزان طلاق را دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: این روزها تقریبا نیمی از جوانان دید مثبتی به طلاق دارند و این نشان می‌دهد نه تنها میزان طلاق در حال افزایش است بلکه نگرش های مربوط به طلاق هم رو به افزایش است.
او افزود: جامعه ایرانی تغییریافته است و 74 درصد جمعیت آن در مناطق شهری زندگی می‌کنند، جامعه ما از بی سواد به باسواد تبدیل شده است و آمارها نشان می‌دهد در سال 85 فقط 15 درصد فرد بی سواد وجود داشت و تحصیلات به ویژه در زنان روبه افزایش است.
صادقی در ادامه گفت: این روزها مسائل جنسی یکی از مهم ترین دلایل طلاق است هرچند در گذشته هم وجود داشت اما در سال‌های اخیر بیشتر بروز پیدا کرده است.
او افزود: در ازدواج هایی که خودِ افراد همسرشان را انتخاب می‌کنند، طلاق بیشتر اتفاق می‌افتد دقیقا برعکس ازدواج هایی که خانواده انتخاب می‌کنند .
صادقی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر شیوع معاشرت قبل از ازدواج بیشتر شده است و در کلانشهرها این دوستی ها با روابط جنسی همراه بوده که تحقیقات نشان می‌دهد این افراد بیشتر تمایل به طلاق دارند.
او افزود: 57 درصد از افرادی که طلاق گرفتند، تجربه خشونت خانگی داشتند به همین دلیل می‌توان این عامل را یکی از دلایل طلاق دانست.
صادقی تصریح کرد: بیکاری یکی دیگر از دلایل مهم طلاق است اما در ایران بیکار بودن آنچنان باعث طلاق نمی‌شود بلکه این که مدت زمان بیکار بودن است که منجر به طلاق می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کشور ترکیه برای کاهش طلاق از مددکاری اجتماعی استفاده کرده است و موفق هم شده بنابراین ما هم به جای قانون گذاری باید از اورژانس اجتماعی استفاده کنیم تا با این آسیب اجتماعی مقابله کنیم.
او افزود: بر روی جامعه آماری 50 فرد مطلقه که یکسال از طلاق آنها گذشته بود، مطالعه شد و نشان داد عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند تفاوت فرهنگی، اعتیاد، افزایش طلاق در جامعه، ماهواره، فضای مجازی، خیابانی شدن معاشرت ها، پذیرش اجتماعی طلاق، ازدواج های موقت از دلایل مهم طلاق هستند و در حوزه اقتصادی هم به ناامنی اقتصادی بیکاری، تجمل گرایی، افزایش هزینه های زندگی ومخالفت شوهر با اشتغال زن اشاره کردند و در حوزه فردی هم دخالت اطرافیان، خیانت و مسائل جنسی از دلایل مهم طلاق در این حوزه است.
صادقی گفت: سن ازدواج در کشور رو به افزایش است و آمارها نشان می‌دهد 40 درصد از پسرانتا 30 سالگی مجرد هستند که طبیعتا به دنبال چنین رخدادی، فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند درواقع در گذشته ها به زوجین می‌گفتند اگر مشکلی دارید بچه به دنیا بیاورید تا مشکلتان حل شود اما الان تا افراد در ازدواج خود احساس پایداری نکنند، تمایلی به فرزندآوری ندارند.
او بیان کرد: خوشبختانه بحث طلاق در سازمان امور اجتماعی به عنوان یک معضل اجتماعی درنظرگرفته شده است اما مهم این است که راهبردها عملیاتی باشد.
صادقی گفت: از سال 95 به بعد در شاخص های طلاق تغییرات صورت گرفته است و اینکه کدام شاخص اثرگذاری بیشتری داشته است باید گفت اثرات فرهنگی به ویژه فردگرایی بیشتر بوده است و این حوزه بیشترین تاثیر بر‌خلاف را داشته است البته فقط نباید تقصیر را گردن ماهواره انداخت و نهادهای فرهنگی ما از جمله صدا و سیما مسئول بودند.
منبع:برنا

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/158354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند