خبر یزد

آخرين مطالب

قاچاق شهروندان خارجی غیرمجاز امنیت مهریز را تهدید می کند اجتماعي

قاچاق شهروندان خارجی غیرمجاز امنیت مهریز را تهدید می کند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - یکی از آسیب های اجتماعی که سال های اخیر با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان مهریز نسبت به گذشته در آن رو به افرایش هست و مجب نارضایتی، گلایه و واکنش مردم و مسئولان محلی شد، قاچاق غیرمجاز اتباع خارجی خصوصا افغان هاست .
انتقال اتباع بیگانه از مجاری غیررسمی که از آن با عنوان قاچاق انسان یاد می شود، از جمله مهمترین و بزرگترین فعالیت های مجرمانه ای است که سال های اخیر در ایران رو به افزایش یافت و تبعات منفی زیاد هم به همراه دارد.
مهریز در مسیر جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان - ایرانشهر و زاهدان قرار دارد، و به دلیل فاصله کم آن با استان های جنوبی و جنوب شرق کشور نسبت به سایر مناطق بیشتر در معرض تهدید قاچاق انسان قرار دارد.
در سال های اخیر با همکاری مسوولان، همراهی و هوشیاری مردم برای پیشگیری از این کار و انتقال غیرقانونی اتباع بیگانه فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی خوبی انجام شد، ولی به لحاظ اهمیت موضوع به هیچ وجه کافی نیست.
سال های اخیر بارها شهروندان مهریزی با نامه نگاری و تهیه تومار و مراجعه حضوری به مدیران استان یزد و منطقه نسبت به پیگیری و پیشگیری از این پدیده رو به رشد را خواستار شدند.
تعدادی از شهروندان مهریزی در گفت و گو با گزاشگر ایرنا با ابراز ناخرسندی از ترویج رو به رشد این ناهنجاری ، به اهمیت بالابردن هزینه فعالیت در این موضوع و نظارت و برخورد جدی تری با افراد متخلف تاکید کردند.
رضا کمالی فرهنگی با اشاره به موقعیت شهرستان که در نزدیکی استان های جنوبی قرار دارد، می گوید: شوربختانه انتقال غیر قانونی اتباع خارجی به دلیل درآمدبالا باعث شده است تا تعدادی از جوانان منطقه جذب این فعالیت مخوف شوند.
وی ادامه داد: برای حل موضوع کارهای مختلفی توسط مردم و مسئوالان باید انجام شود که مهمترین آن انتقال پاسگاه شهید مدنی به خارج از شهرستان است، زیرا این محل باعث شد تا متخلقان قاچاق انسان برای انتقال اتباع بیگانه از مسیرهای فرعی و روستاهای اطراف شهر استفاده کنند.
همچنین فاطمه زارع،، قاچاق انسان را یکی از چالش های امنیتی شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: باید خانواده ها نظارت بیشتری بر کار و فعالیت فرزندان خود داشته باشند تا آنها وارد این شغل کاذب ، غیرقانونی و خطرناک نشوند.
وی ادامه داد: کسانی که در این کارها وارد می شوند و جان خود و دیگران را به خطر می اندارند شناسایی و طبق مقررات با آنها برخورد شود و همچنین نظارت و کنترل بهتری توسط دستگاه های مسئول در مبادی ورودی شهر انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: مردم از افزایش روند رو به رشد قاچاق انسان در این شهرستان نه تنها ناراضی هستند، بلکه این امر موجب بروز برخی خطرها ، آسیب ها و معضلات فرهنگی نیز شد.
همچنین فرماندار مهریز گفت: پیشگیری از قاچاق انسان با توجه به خطر آسیب های اجتماعی و فرهنگی که این شهرستان در معرض آن قرار دارد، همواره یکی از موضوع های مهم و دغدغه مسوولان و مردم است.
سید محمد رستگاری افزود: برای پیشگیری از این معضل یکی از کارهای مهمی که انجام شد، ایجاد کارگروه با حضور برخی از اداره ها و نهادها، بررسی و رصد موضوع برای برنامه ها و جلوگیری از آن بود.
رئیس شورای تامین شهرستان مهریز تاکید کرد: جلسه کارگروه پیشگیری و مبارزه با قاچاق انسان به صورت منظم و بر حسب نیاز تشکیل و تصمیم های لازم اتخاذ شده است.
رستگاری اهم خروجی کارگروه یادشده را آگاه بخشی همگانی و به خصوص خانواده ها در مورد خطر قاچاق انسان، ضرورت هوشیاری همگان در قبال آن و همچنین نظارت بیشتر بر مبادی ورودی و خروجی شهرستان عنوان کرد.
وی اظهار داشت: وجود پاسگاه شهید مدنی در حوزه استحفاظی مهریز موجب افزایش قاچاق انسان در سال های اخیر شد و برخی افراد برای انتقال اتباع بیگانه به صورت غیرقانونی فعالیت دارند.
فرماندار مهریز تصریح کرد: جذب برخی جوانان و فعالیت آنها نه تنها باعث بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی شده ، بلکه افزایش تصادف در حومه شهر به دلیل انتقال غیرقانونی افغان ها موجب ضرر و زیان زیادی به مردم منطقه شده است .
رئیس شورای تامین شهرستان مهریز می گوید: برای حل موضوع قاچاق انسان اولین کار مهم جابجایی پاسگاه شهید مدنی از این شهر به خارج از حوزه استحفاظی است که در این ارتباط موافقت مسئولان امر اخذ شد.
به گفته وی مکانی بعد از مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کنار جاده اصلی مهریز به شهر انار کرمان برای پاسگاه شهید مدنی جانمایی شد و کارهای اولیه از جمله تملک زمین هم انجام شد، امیدواریم ساخت آن هرچه زودتر آغاز شود.
رستگاری عنوان کرد: انتقال پاسگاه به محل جدید ، افزایش نظارت و برخورد با متخلفان و همچنین بالا بردن هزینه قاچاق انسان نقش مهمی در پیشگیری از ورود افراد برای انجام این کار خلاف دارد .
وی همچنین خواستار همکاری خانواده ها در مبارزه با قاچاق انسان با مسئولان شد و اظهار داشت: باید خطر انتقال غیرقانونی اتباع بیگانه توسط نهادهای فرهنگی و آموزشی و خانواده ها به فرزندانشان گوشزد شود تا در این امر ورود نکنند.
همچنین کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: یکی از عوامل اصلی ورود برخی جوانان برای قاچاق انسان به عنوان شغل کاذب، این است خانواده ها نظارت مناسب بر فعالیت فرزندان خود ندارند.
علیرضا علیزاده افزود: باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی توسط رسانه های گروهی و حتی مبلغان دینی خطر این کار و آسیب ها و ناهنجاری هایی که به همراه دارد برای مردم و جوانان بازگو شود.
وی تاکید کرد: اگر زمینه اشتغال مولد و مفید به حد کافی فراهم شود قطعا بخش زیادی از جوانان برای کسب درآمد جذب صنعت خواهند شد و دیگر کسی وارد فعالیت در این عرصه نخواهد شد.
علیزاده اظهار کرد : وجود اشتغال و فرهنگ سازی در میان مردم و به خصوص خانواده ها و همچنین برنامه ریزی و نظارت دستگاه های مسئول می تواند در کاهش قاچاق انسان مفید باشد.
همچنین امام جمعه مهریز یکی از مهمترین آسیب های فرهنگی و اجتماعی با توجه به موقعیت شهرستان را که در مسیر استان های جنوبی کشور قرار دارد، موضوع قاچاق انسان عنوان کرد.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی افزود: قاچاق انسان در سال های اخیر موجب جذب برخی جوانان منطقه به این کار شد، اگر برای پیشگیری از روند موجود اقدام مناسب انجام نشود قطعا گسترش می یابد.
وی یادآور شد: فعالیت در این کار خلاف شرع و مقررات جاری کشور است و پولی که از راه قاچاق انسان به دست می آید مشکل شرعی دارد ، بنابراین خانواده ها باید بیش از گذشته بر فعالیت فرزندان خود نظارت بهتری داشته باشند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ادامه داد: کار مهمی که می تواند در پیشگیری از انتقال غیرقانونی اتباع بیگانه در شهرستان موثر باشد، انتقال پاسگاه بین راهی شهید مدنی به خارج از منطقه است.
محی الدینی بر این عقیده است: برخورد جدی دستگاه های مسئول با متخلفان ، تقویت بعد نظارتی و اطلاع رسانی در مورد خطرهای ناشی از قاچاق انسان در میان مردم و جوانان در کاهش آن موثر است .
پاسگاه شهید مدنی یکی از گلوگاه های مهم ایران در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در پنج کیلومتری شهر مهریز به طرف شهرستان انار، یزد، نایین ، قم و مشهد قرار دارد.
پاسگاه یادشده بیش از 27سال در حوزه جغرافیایی مهریز مستقر است و به لحاظ کشف مواد مخدر و کالای قاچاق نه تنها در ایران بلکه در عرصه جهانی معروف و شناخته شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 2047/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/35905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد