خبر یزد

آخرين مطالب

بشارت یزد:

رعایت عدالت در حوزه انتخاباتی یزد مقالات

رعایت عدالت در حوزه انتخاباتی یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - روزنامه محلی بشارت یزد در تازه ترین شماره خود در یادداشتی با عنوان «رعایت عدالت در حوزه انتخاباتی یزد» به موضوع افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و لزوم رعایت عدالت در این خصوص پرداخته است.
در این مطلب به قلم محمدحسین جعفری و امید عندلیب فیروز آبادی آمده: مطابق با قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران به سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه تقسیم شده است . مطابق با اصل 58 قانون اساسی: اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد می آید، برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ می گردد.
همچنین اصل 62 قانون اساسی مقرر می دارد: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد.
در ادامه اصل 64 قانون اساسی در خصوص تعداد نمایندگان و چگونگی افزایش آنها مقرر می دارد: عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 هجری شمسی، پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود، محدوده حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می کند.
با عنایت به اصل شصت و چهارم قانون اساسی تا سال 1398 تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می بایست به 330 نفر برسد(هر ده سال بیست نماینده) که در حال حاضر تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 290 نفر است و با توجه به رشد جمعیت و میزان مطالبات مردمی افزایش تعداد نمایندگان ضروری به نظر می رسد.
اما نکته قابل توجه مغفول ماندن رعایت عدالت و انصاف در حوزه های انتخابیه استان یزد و تعداد نمایندگان آن است . با نگاهی به آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 این عدم رعایت عدالت و انصاف در این حوزه انتخابیه بیشتر به چشم می آید که در ذیل به برخی از این آمار ها می پردازیم:
شهر یزد به عنوان مرکز استان، بر طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن دارای 656،474 نفر را در خود جای داده است و نکته قابل توجه و تامل آن است که شهر یزد با این جمعیت تنها مرکز استانی است که بین مراکز استانی با جمعیت پانصد هزار نفر تا یک میلیون نفر ، تنها یک نماینده دارد و بقیه مراکز استان با جمعیت بالای پانصد هزار تا یک میلیون نفر همگی دارای دو یا سه نماینده در مجلس شورای اسلامی می باشند. شایان ذکر است برخی مراکز استان با جمعیت کمتر از پانصد هزار نفر مانند ایلام و بجنورد ، که حتی جمعیت حوزه انتخابیه آنها نیز از جمعیت شهر یزد نیز کمتر می باشد دارای 2 نماینده در مجلس شورای اسلامی می باشند.
نکته قابل توجه دیگر آن که نه تنها شهر یزد به عنوان مرکز استان در میان مراکز استانی با جمعیت 500 تا یک میلیون نفر جمعیت از تعداد نمایندگان کمتری برخوردار است بلکه در مقایسه با برخی حوزه های انتخابیه که تک شهر بوده و مرکز استان نیز نمی باشند، با جمعیت به مراتب پایین تر، نیز تعداد نمایندگان کمتری را در مجلس شورای اسلامی دارا می باشد که از جمله آنها می توان به شهر های بروجرد (2 نماینده)، آبادان (2نماینده)، بابل (2 نماینده)، ملایر (2 نماینده) و ... که این شهر ها تنها نمونه ای از آنها هستند و حوزه های انتخابیه دیگری نیز به چشم می خورد که از حوصله این بحث خارج است.
این عدم رعایت عدالت و انصاف در تعداد نمایندگان می توان در استان های بالای یک میلیون نفر جمعیت نیز قابل مشاهده است: به صورتی که استان یزد با جمعیت بالای یک میلیون نفر دارای 4 نماینده ولی استان های کردستان (6 نماینده)، کرمانشاه (8 نماینده)، گلستان (7 نماینده)، لرستان (9 نماینده) مرکزی (7 نماینده) ، هرمزگان (5نماینده) ، همدان(9نماینده) و این در حالی است که استان یزد با جمعیت بالای یک میلیون نفر و مساحت 130،458 کیلومتر مربع و استان سمنان یا جمعیت کمتر از یک میلیون (702،360) و مساحت 97،491 کیلومتر مربع ، از تعداد نمایندگان برابری (4نماینده) برخوردار هستند.
اکنون که زمزمه هایی در خصوص افزایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گوش می رسد و آزمونی دیگر برای عدالت و انصاف، که از ارزش های مهم اسلام و نظام جمهوری اسلامی و تمام بشریت، به حساب می آید به گوش می رسد، به نظر می رسد تا تصمیم گیران و مسئولین مربوطه بویژه مجاس شورای اسلامی به دور از برخوردهای سیاسی و جناحی، رانت، هیاهوهای سیاسی و غیر سیاسی با ترازوی عدل و انصاف و همچنین با در نظر گرفتن اصل شصت و چهارم قانون اساسی و بند ١ سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در اجرای بند یک اصل ١١٠ قانون اساسی که مقرر می دارد«تعیین حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتناب ناپذیر به گونه ایی که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد» نسبت به افزایش نمایندگان و تعیین حوزه های انتخاباتی اقدام کرده و بتوانند برگ درخشان و زرین دیگری بر دفتر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بیفزایند.
روزنامه بشارت یزد در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
160 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد ١١٦ مجوز متعلق به نشریات چاپی، ٢٨ مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١٦ مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/55387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت