خبر یزد

آخرين مطالب

«آب انبار گیو» شاهکاری خشتی از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد اجتماعي

«آب انبار گیو» شاهکاری خشتی از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد برای مردمانی که در دل کویر می‌زیستند، بی‌شک آب یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و هست؛ از همین رو برای تامین و نگهداری آب از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند و «آب انبار گیو» یکی از شاهکارهای بنا شده در دل کویر است که بازدید از آن برای مسافران نوروزی این روزهای یزد خالی از لطف نیست.
«آب‌ انبار رستم گیو» یکی از آثار ثبت ملی شده در شهر میراث جهانی یزد است که وجود گنبد خشتی دل‌انگیز همراه با چهار بادگیر مرتفع بر فراز آن و تزئینات آجرکاری آن، نمونه بارز و غیرقابل‌انکار از معماری کهن و زیبای ایرانی هستند که هر گردشگری را مبهوت خود می‌کنند.
آب‌انبار رستم گیو در شهر یزد، محله زرتشتیان و در حاشیه بلوار بسیج قرار دارد. این آب‌انبار به‌دلیل قرارگیری در کنار بلوار بسیج از موقعیت مناسبی برای جذب گردشگر و بازدیدکننده برخوردار است به ویژه امسال که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در این مسیر «شاد راه نوروزی» از روز گذشته با برنامه‌هایی بسیار متنوع آغاز بکار کرده است.
ذخیره‌ آب از مهم‌ترین اصول زندگی ساکنان مناطق کم‌آب به شمار می‌آید و گذشتگان برای رفع این مشکل، اقدام به ساخت بناهایی کرده بودند که به آب‌انبار شهرت دارد؛ در واقع، می‌توان این بناها را نمونه‌ای از هنر و ابتکار مردم دوران کهن در نظر گرفت؛ مکان‌هایی که به‌ صورت سرپوشیده و اغلب در زیرزمین به‌گونه‌ای ساخته‌ شدند که در فصول مختلف سال به‌ وسیله‌ آب باران یا جویبارها پر می‌شدند و نقش بسزایی در تامین آب مصرفی مردم این نواحی ایفا می‌کردند.
به‌ علت گرم بودن هوای یزد، تعدادی بادگیر نیز بر فراز آب انبارها ایجاد می‌شد که اکثراً از دو بادگیر برخوردار بودند اما بر اساس مساحت و وسعت آن‌ها، برخی از این آب‌انبارها با چهار، پنج و حتی هفت بادگیر ساخته می‌شدند.
از دیگر ویژگی‌های این بناها می‌توان به سقف گنبدی شکل آنها اشاره کرد که در ساخت آن‌ها، خشت و گل به کار می‌رفته است. سقف‌های گنبدی شکل، بادگیرهای تعبیه شده بر فراز آن‌ها، پله‌های متعددی که برای رسیدن به محل تجمع آب مورد استفاده قرار می‌گرفت و نوع تزئیناتی که اغلب به‌صورت آجرکاری بوده، نمونه‌ای بارز از معماری ایرانی را برای بازماندگان به یادگار گذاشته است.
جالب است بدانید که در استان یزد بیش از 60 آب‌انبار وجود دارد که اکثر آن‌ها به‌ عنوان آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند و آب‌انبار گیو یکی از همین آب‌انبارهاست که متعلق به دوران حکومت پادشاهان قاجار بوده است.
طبق مستندات تاریخی، این آب‌انبار در اوایل جنگ‌ جهانی اول و در سال 1320 هجری شمسی طی مدت حدود دو سال ساخته شده است. ظاهراً معماری آب‌انبار گیو را حاج محمد ابراهیم خرمشاهی بر عهده داشته و ارباب جمشید امانت نیز وظیفه‌ بازرسی و نظارت بر ساخت را تقبل کرده است.
طرح بهسازی و مرمت آب‌انبار رستم گیو به‌ عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر جهانی یزد به همت شهرداری این شهر جهانی در ششم مرداد 1397 هجری شمسی اجرا شد.

خبر یزد

این اثر تاریخی در 15 دی 1375 هجری شمسی با شماره ثبت 1829 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و با توجه به خشک‌شدن قنات‌ها، این آب‌انبار نیز اکنون فاقد آب است.
هزینه‌ ساخت بنای تاریخی آب‌انبار توسط رستم گیو تامین شد که بانی و موسس بنیاد خیریه‌ گیو، رئیس انجمن و نماینده‌ زرتشتیان در مجلس شورای ملی و سناتور مجلس سنا و نماینده‌ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود.
آب‌انبار رستم گیو روی طبقات خاک رس قرار گرفته‌ و طراحی گنبد آن به‌ شکل شلغمی است که با استفاده از آجر به‌صورت طرح زیبای سرو تزیین شده است. در کنار آن چهار بادگیر چهار طرفه بلند قرار دارد که بدنه آن‌ها نیز با تزئینات آجرکاری زیبایی بیشتری پیدا کرده‌اند.
این آب‌انبار دارای خزینه بزرگ استوانه‌ای شکلی است که می‌تواند حدود 2,300 متر مکعب آب را در خود جای دهد. قطر دهانه این استوانه به 14 متر و عمق آن به 15 متر می‌رسد.
یکی از نکات مهم و جالبی که در مورد ساخت آب‌انبار رستم گیو یزد مشاهده می‌شود، تعبیه‌ دو دهانه‌ برای استفاده‌ زرتشتیان و مسلمانان به‌طور جداگانه است که در محله‌های زرتشتیان و مسلمانان و با فاصله‌ دو کیلومتر از یکدیگر قرار دارند.
در سرزمینی که آب اهمیت بسیاری دارد، هرگز نه یک هموطن زرتشتی راضی به اختصاصی کردن آب برای خود است و نه یک مسلمان آب‌انبار را به خود اختصاص می‌دهد؛ در واقع وجود آب باعث پیوند انسان‌ها در بسیاری از محله‌های مختلف شهرهای ایرانی از جمله یزد بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/643754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است