خبر یزد

آخرين مطالب

وقتی درون سیاهچاله سقوط می‌کنیم، چه می‌شود؟ علمي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - خبرآنلاین /آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که وقتی در سیاهچاله‌ای سقوط کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اکنون به لطف شبیه‌سازی فوق‌العاده‌ای که با ابررایانه ناسا تولید شده، شما هم می‌توانید در افق رویداد، مرز بی‌بازگشت سیاهچاله، غوطه‌ور شوید.
«جرمی اشنیتمن» اخترفیزیکدان در مرکز پرواز فضایی گدارد ناسا می‌گوید: «مردم اغلب چنین سؤالی را مطرح می‌کنند و شبیه‌سازی این فرآیندهای دشوار به من کمک می‌کند تا ریاضیات نسبیت عام را به رویدادهای واقعی عالم مرتبط کنم. من دو سناریو مختلف را شبیه‌سازی کرده‌ام: در سناریوی اول، دوربین (پایه متصل به لباس فضانوردی جسور) از کنار افق رویداد می‌گذرد و در مانور قلابسنگ گرانشی به دوردست‌ها پرتاب می‌شود؛ و سناریوی دوم که دوربین از مرز سیاهچاله می‌گذرد و سرنوشت محتوم خود را تثبیت می‌کند.
پژوهشگران ناسا برای این شبیه‌سازی از ابررایانه Discover در مرکز شبیه‌سازی آب‌وهوای ناسا استفاده کردند. این پروژه حدود 10 ترابایت داده (معادل نصف محتوای متنی تخمین زده‌شده در کتابخانه کنگره) تولید کرد و پردازش آن‌ها برای تنها 0٫3 درصد از 129هزار پردازنده «دیسکاور» حدود 5 روز طول کشید. انجام همین کار در لپ‌تاپی معمولی بیش از 10 سال طول می‌کشد.
مقصد سفر، سیاهچاله بسیار پرجرمی شبیه به هیولای مقیم در مرکز کهکشان راه‌شیری است که 4٫3 میلیون برابر خورشید ما جرم دارد. افق رویداد این سیاهچاله حدود 25 میلیون کیلومتر را در برمی‌گیرد که معادل حدود 17 درصد از فاصله زمین تا خورشید است. ابر مسطح و چرخانی از گازهای داغ و درخشان به نام قرص برافزایشی آن را احاطه کرده و به‌عنوان مرجع بصری در طول سقوط عمل می‌کند. ساختارهای درخشانی به نام حلقه‌های فوتونی نیز وجود دارند که در فاصله نزدیک‌تری از ساهچاله تشکیل می‌شوند و منشأ آن‌ها، پرتوهای نوری است که یک یا چند بار به دور سیاهچاله چرخیده‌اند. درنهایت، پس‌زمینه‌ای از آسمان پرستاره که همان چشم‌انداز شبانگاهی آسمان زمین است، صحنه را کامل می‌کند.
کدام سیاهچاله برای سقوط، بهتر است؟
اگر حق انتخاب داشته باشیم، بهتر است که در سیاه‌چاله‌های عظیم سقوط کنیم. سیاه‌چاله‌های با جرم ستاره‌ای که 30 برابر خورشید جرم دارند، افق رویداد بسیار کوچک‌تر و نیروهای جزرومدی قوی‌تری دارند که می‌توانند اجرام نزدیک‌تر را قبل از رسیدن به افق رویداد، از هم پاره‌پاره کنند.
اثرات جزرومدی به آن دلیل اتفاق می‌افتد که کشش گرانشی در انتهای نزدیک‌تر جسم به سیاه‌چاله، بسیار قوی‌تر از سمت دیگر آن است. اجسام طی سقوط و تحت تأثیر جزرومد گرانشی، مانند رشته‌فرنگی کش می‌آیند و در فرآیندی که اخترفیزیکدانان آن را رشته‌ای شدن یا اسپاگتی شدن می‌نامند، پاره‌پاره می‌شوند.
در فیلم چه می‌بینیم؟
فیلم‌ها با دوربینی شروع می‌شود که نزدیک به 640 میلیون کیلومتر از سیاهچاله دورتر است ولی سیاه‌چاله به‌سرعت منظره را پر می‌کند. در طول مسیر، قرص سیاهچاله، حلقه‌های فوتونی و آسمان شب به شکل فزاینده‌ای منحرف می‌شوند و حتی با عبور نور آن‌ها از فضازمان که به شکل فزاینده‌ای پیچ‌وتاب برمی‌دارد، تصاویر متعددی را تشکیل می‌دهند.
همان‌طور که دوربین به سیاهچاله نزدیک می‌شود و به سرعتی نزدیک‌تر به سرعت خود نور می‌رسد، درخشش قرص برافزایشی و ستارگان پس‌زمینه تقریباً به همان شکلی تقویت می‌شود که صدای ماشین مسابقه‌ای که در حال نزدیک شدن است، زیرتر و بلندتر می‌شود. نور آن‌ها بر اثر پدیده «انتقال دوپلر» با نگاه کردن به جهت حرکت، روشن‌تر و سفیدتر به نظر می‌رسد.
در زمان واقعی، حدود 3 ساعت طول می‌کشد تا دوربین به افق رویداد بیفتد و تقریباً دو مدار کامل 30 دقیقه‌ای را در طول مسیر انجام دهد؛ اما برای کسی که از دور مشاهده می‌کند، دوربین هرگز به مقصد نمی‌رسد. فضازمان هرچه بیشتر به افق منحرف می‌شود، تصویر دوربین کند می‌شود و سپس به نظر می‌رسد که از آن دور می‌شود. به همین دلیل است که ستاره شناسان در ابتدا از سیاهچاله‌ها به‌عنوان «ستاره‌های بی‌تحرک» یاد می‌کردند.
در افق رویداد، حتی خود فضازمان با سرعت نور که همان بالاترین محدودیت سرعت کیهانی است، به داخل جریان می‌یابد. هنگامی‌که به داخل مرز وارد می‌شویم، هم دوربین و هم فضازمان که در آن در حال حرکت است، به سمت مرکز سیاهچاله هجوم می‌برند. مرکز سیاه‌چاله، نقطه‌ای تک‌بعدی به نام «تکینگی» است که قوانین فیزیک، آن‌طور که ما می‌شناسیم، عمل نمی‌کنند.
زمانی که دوربین از افق رویداد می‌گذرد، فقط 12٫8 ثانیه طول می‌کشد تا طی اثر رشته‌رشته‌شدن، متلاشی شود. از آنجا فقط 128هزار کیلومتر تا تکینگی فاصله است که این آخرین مرحله هم در چشم به هم زدنی به پایان می‌رسد.
سناریوی دوم
در سناریوی جایگزین، دوربین نزدیک به افق رویداد می‌چرخد اما هرگز از آن عبور نمی‌کند و به محل امن می‌گریزد. اگر فضانورد در این سفر رفت‌وبرگشت 6 ساعته با فضاپیمایی پرواز کند و همکارانش در سفینه مادر، در فاصله‌ای امن از سیاهچاله باقی مانده باشند، 36 دقیقه جوان‌تر از همکارانش برمی‌گشت. دلیل این پدیده آن است که زمان در نزدیکی منبع گرانشی قوی و زمانی که نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنید، کندتر می‌گذرد.
البته این وضعیت می‌تواند به‌مراتب شدیدتر باشد. اگر سیاهچاله به سرعت در حال چرخش باشد، مانند آنچه در فیلم میان‌ستاره‌ای (Interstellar، اثر کریستوفر نولان، محصول سال 2014) به نمایش درآمده، او سال‌ها جوان‌تر از هم‌سفرانش برمی‌گشت.
منبع: ناسا

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/648327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رزین قابل بازیافت، صنعت چاپ 3 ‌بعدی را متحول می‌کند

یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین کشف شد

حضور بانوی یزدی در اردوی تیم ملی کوهنوردی کارگران کشور

«حجتی و شیخیان» انصراف دادند؛ «آقایی» رئیس شد

زنبورها نبض حیات زمین/پیش‌بینی جهش تولید عسل در یزد

اصلاح هندسی های شهرداری یزد به میدان باهنر رسید

رشد 1.02 درصدی جمعیت استان یزد در سال گذشته

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

معرفی مجموعه نگاه کن برای کودکانی که حوصله آن‌ها همیشه سر می‌رود

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

تولید هزار نانوحسگر روی یک دانه ماسه

خورشیدگرفتگی 8 آپریل بر فراز رصدخانه ی La Silla واقع در شیلی

24 گونه جانوری یزد در خطر انقراض

اهدای قرآن دست نویس مددجویان زندان یزد به رهبر معظم انقلاب

شمیم خوش رضوی بهاباد یزد را عطرآگین کرد

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

داستانک/ بوی مادر

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

افتتاح پنجمین کتابخانه و دومین خانه فرهنگ در بافق

لزوم استفاده از زیرساخت‌های ورزشی استان برای جذب جوانان

خاطره امام جمعه یزد از انتقال اعلامیه‌های امام به عربستان

کارگزاران حج انقلاب را به دنیا صادر کنند

زنبور‌ها نبض حیات کره زمین

بافق زیر سایه خورشید امام هشتم

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

با کریمان کارها دشوار نیست

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

9 درصد جمعیت متأهل استان بدون فرزند هستند

حرکت کاروان خودرویی در یزد، فردا

اصلاح هندسی‌های شهرداری یزد به میدان باهنر رسید

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

شعر خوانی دختر شیرین زبان

دهکده 8000 ساله راز بقا پس از بلایای طبیعی را فاش می‌کند

رتبه‌ی دوم استان یزد در طرح‌های باز آفرینی شهری

بررسی مشکلات محله مهدیه شاهدیه

تا می‌توانید حسرت گذشته را نخورید و از گذشته عبرت بگیرید

شمارش معکوس برای پرتاب ماموریت کشف اسرار قطب‌های زمین

در نظر گرفتن 10 دستگاه اتوبوس برای اعزام به حرم مطهر امام خمینی (ره)

اصلاح هندسی میدان باهنر کلید خورد

میانگین تعرفه پرداختی علوم پزشکی یزد از میانگین کشوری بیشتر است

تحریک سارقان با قرار دادن وسایل با ارزش بر روی صندلی‌های خودرو

زمینه تحول در زائران خانه خدا در فرصت کم حج فراهم شود

معرفی بهترین هتل‌های ایرانی با اتاق‌های بیزنسی

درخشش رادیو یزد در جشنواره مستند رادیویی پژواک