خبر یزد

آخرين مطالب

هنرمندان برگزیده استان یزد در سال 97 تجلیل شدند فرهنگي

هنرمندان برگزیده استان یزد در سال 97 تجلیل شدند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، ضمن بزرگداشت یاد سید شهیدان اهل قلم «سید مرتضی آوینی» و تجلیل از هنرمندان برگزیده استان یزد در سال 97، از برخی آثار هنرمندان استان رونمایی شد.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمدصادق کوچک زاده» رییس حوزه هنری یزد در این مراسم با اشاره به هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این هنر که از شهید آوینی به ارث رسیده است، لازمه شناخت هر چه بیشتر این شهید و شهیدان هنرمندی مانند شهید «سید جلیل ساداتی» است.
وی با بیان این که به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهید ساداتی، جایزه چهره‌ی برتر سال 97 به هنرمندان برتر انقلاب تعلق می‌گیرد، گفت: جایزه نشان این شهید به هنرمندان برتر سال گذشته که به نشر و تولید کتاب ‎‎ های فاخر پرداخته‌اند، تعلق خواهد گرفت.
«مجدالدین معلمی» دبیر هنری هفته انقلاب اسلامی کشور نیز با اشاره به هفته هنر انقلاب به عنوان فرصتی برای به معرفی و شناخت هنرمندان مختلف، اظهار کرد: این هفته که به مناسبت گرامیداشت شهید آوینی پایه گذاری شده است، بیانگر تلاش هنرمندانی چون این شهید بزرگوار و شهدای هنرمند دیگری مانند شهید شجاع الساداتی است که باید برای حفظ آن در قلم هنرمندان امروز تلاش کرد.
معاون هنری حوزه هنری کشور انتخاب هنذمندان برگزیده سال را نیز راهکاری انگیزشی برای ارتقای هر چه بیشتر این هنر و پاسداشت آن برای نسل‌های بعدی به ویژه نسل جوان عنوان کرد.
«عبدالحمید قره داغی» مدیر عامل انتشارات سوره هم با اشاره به دشواری نشر در سال گذشته، تشریح کرد: به رغم دشواری های نشر برای هنرمندان، سال گذشته، سالی پررونق در این زمینه بود و در این انتشارات، شاهد انتشار بیش از 500 جلد کتاب با تیراژ یک میلیون جلد بودیم.
وی افزود: تعدادی از آثار منتشر شده سال گذشته نیز به هفت هنرمند یزدی تعلق داشت و در این میان نیز 174 اثر چزو مجموعه آثار چاپ اول بودند.
این مسئول از سال «رونق تولید» به عنوان سال رونق نشر نیز یاد کرد و گفت: امید است همچنان که برای هشتمین بار جزو انتشارات برتر کشور در سال 97 بودیم، امسال نیز در حوزه نشر همچنان برتر و شاهد رونق تولید آثار مفید و برتر در کشور باشیم.
«محمد علی طالبی» استاندار یزد نیز در ادامه با بیان این که هنر انقلابی به واسطه این هنر به دو گروه انقلابی و غیرانقلابی تفکیک نمی‌شود، گفت: در این هنر، افراد تفکیک نمی‌شوند بلکه تعریف هنر انقلاب به گونه‌ای است که منجر به فراهم شدن فضا و بستری در جامعه برای ارتقای ظرفیت‌های انواع هنر به ویژه عرصه‌ ادبیات می‌شود.
این مسئول با اشاره به سرآمد بودن یزد در زمینه‌های اقتصادی، علمی و صنعتی، تصریح کرد: یزد علاوه بر عرصه‌های مذکور در زمینه‌های ادبی و هنری نیز حرفی برای گفتن دارد.
وی با اشاره به لزوم تجلیل از افراد در چنین مراسم‌هایی، خاطرنشان کرد: جای برگزاری این گونه برنامه‌ها که منجر به گردآوری هنرمندان حوزه ‎ ‌های مختلف و تجلیل از مقام شهدای هنرمند و هنر دوست است، در یزد خالی بود و باید این قبیل برنامه‌ها را در استانمان افزایش دهیم.
طالبی در پایان با بیان این که باید مسیر هنرمندان هموار و راه را برای ایده‌های جدید باز شود، گفت: خوشبختانه فضای خوب و سالمی برای هنرمندان تاکنون فراهم شده که جوشش هنرمندان را شاهد بودیم و امید است این رویداد همچنان تداوم داشته باشد.
«سعید بیایانکی» شاعر و نویسنده کشوری با یاد مرحوم «ابوالفضل ابویی نصرآباد» شاعر طنزپرداز کشوری و یزدی ‎ تبار، در رابطه با اهمیت شعر به ویژه شعر طنز، اظهار کرد: همیشه جدی‌ترین حرف‌ها را شاعران طنز به عنوان رسانه‌های مردمی بیان می‌کنند و عمده هدف، نقد سیاست و سیاستمداران است.
وی افزود: در کشورهای دیگر نقد این قشر خاص بیشتر به صورت کاریکاتور و در ایران بیشتر با زبان شعر به عنوان هنر اول کشورمان اتفاق می‌افتد.
وی مردم را طرفدار و طالب اشعار طنز به ویژه سیاسی عنوان کرد و گفت: شعر و حتی متون به شیوه‌ی طنز، زبان مردم و رسانه‌ای مردمی هستند که حتی سیاستمداران کشورمان نیز از آن استقبال می‌کنند.
اجرای سرود توسط گروه سرود مسجد شجاع الساداتی و رونمایی از کتب «شاعر درباری» متعلق به «احمدرضا قدیریان»، «پاییز تبسم» متعلق به « سید فضل الله طباطبایی»، «آشیان آسمان» متعلق به «فائزه زرافشان»، «توپ طلایی» از «فاطمه غلامی» و مجموعه شعرهای «تا صبح بسوزد» و «قند چین» از دیگر برنامه‎‎های این مراسم بود.
در پایان این مراسم نیز ضمن تجلیل از هنرمند پیشکسوتان استان در حوزه ‎ های مختلف، از «محمدرضا امیرخوانی» هنرمند عرصه سینما، رادیو و هنرهای نمایشی و تئاتر، «محمدعلی جعفری» نویسنده، «محمود کشفی‌پور» هنر گرافیک و هنرهای تجسمی، «محمدرضا حاجی غلامی» نویسنده کودک، «فرید سعادتمند» موسیقی‌دان و آهنگساز و «عالیه محرابی» شاعر تجلیل شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/84920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال