خبر یزد

آخرين مطالب

دیوار کوتاهی به نام پزشک! مقالات

دیوار کوتاهی به نام پزشک!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- تاختن های گاه و بیگاه به قشر شریف و زحمتکش پزشکان در فضای مجازی، گاها موجبات دلخوری جامعه پزشکی را فراهم می کند.

یک روز از فرار مالیاتی آنها می گویند و روز دیگر از نداشتن کارتخوان؛ گاهاً از اشتباهات پزشکی می نویسند و گاهی هم از برخورد ناخوش برخی از آنها و برخی وقتها هم از اخذ پولهای غیر متعارف از سوی تعدادی معدودی از پزشکان!.
مالیات دادن، قانون است و همه باید مالیات بدهند، داشتن کارتخوان هم با توجه به الکترونیکی شدن زندگی امروزی، لازم و ضروری است، اخلاق خوش هم لازمه هر کار و فعالیتی و دستور صریح شرع اسلام است و گرفتن پول غیرمتعارف هم غیر اخلاقی و غیر قانونی.
به تازگی هم یکی از کانالهای پر مخاطب یزد از میزان وقتی که یک متخصص و فوق تخصص برای بیماران خود می گذارد سخن به میان آورده و پرسیده که یک متخصص برای هر بیمار خود چه مدت زمانی را صرف می کند و در هر ساعت، چند بیمار را ویزیت و معاینه می کند؟.
این موضوعات از زاویه های مختلفی قابل بررسی است که در این مقوله نمی گنجد اما نکته مهم اینکه اولاً نباید بی مسوولیتی چند پزشک را به حساب جامعه پزشکی شریف استان گذاشت و آن را به کل پزشکان، تعمیم داد و دوم اینکه ضروری است پای درد دل های متخصصان و فوق تخصصان هم نشست و بعد قضاوت کرد.
انتشار این مطلب در فضای مجازی که پزشکان متخصص، چه میزان برای بیماران خود وقت می گذارند و میزان قانونی و استاندارد آن چقدر است منجر شد تا این موضوع را با برخی از متخصصان و فوق تخصصان بنام استان در میان بگذاریم و نظر آنها را جویا شویم.
نقظه نظرات این دسته از پزشکان، جالب و گاهاً متفاوت بود؛ برخی با موضع تند و انتقادی با آن برخورد کردند؛ برخی ها اینکه باید یک متخصص و فوق تخصص برای بیمار خود، قانونا و اخلاقاً وقت بگذارد را پذیرفتند و آن را تایید کردند و برخی هم نقطه نظرات جالب دیگری را بیان کردند.
یک فوق تخصص مشهور یزدی با انتقاد از هجمه های گاه به گاه به پزشکان، گفت: قیمت یک کیلو گیلاس، یک کیلو زردآالو و یک دانه پیتزا از ویزیت یک فوق تخصص که بعد از اخد دیپلم، 15 تا 17 سال درس خوانده بیشتر است.
وی اضافه کرد: فرض کنید یک فوق تخصص در بهترین حالت در 36 تا 38 سالگی، دانش آموخته می شود؛ چطور می تواند خودش را با یک کارمند که هم سن خودش هست اما به سن بازنشستگی نزدیک می شود مقایسه کند؟.
وی اضافه کرد: بنگاه های ماشین و آرایشگاهای زنانه درآمدی معادل پزشکان دارند اما مالیات نمی دهند، مغازه دارها و زرگرها سرمایه کارشان پنج برابر شده اما هیچ مسوولیتی و استرسی ندارند، دلارفروشها با یک خرید و فروش ساده، میلیونها تومان درآمد کسب می کنند اما کسی از درآمد آنها اطلاعی ندارد، فوتبالیستها و هنرمندان درآمدهای هنگفت دارند اما فقط زورشان به پزشک می رسد.
این فوق تخصص که بعلت سنگینی کار، درگیر یک بیماری جسمی هم شده با انتقاد از برخی هجمه ها، تهدیدها، اهانت ها و طلبکاری ها علیه پزشکان گفت: من شخصاً دیگر رغبتی به فعالیت ندارم!.
متخصص دیگری معتقد است: این قصه، سر دراز دارد؛ معمولاً مدیران کل و روسا حرفهایی می زنند اما در خفا کار دیگری می کنند.
رییس یکی از بخش های درمانی استان هم در واکنش به این مطلب که متخصصان چه میزان برای بیمار وقت می گذارند گفت: موضوع، غیر کارشناسی هست؛ چون بیمار تا بیمار، متفاوت هست.
متخصص دیگر یزدی هم با بیان اینکه هر پزشک باید برای معاینه، وقت بگذارد تا به نتیجه برسد و در این شکی نیست یادآور شد: اصولاً در هر شغلی، عده قلیلی مسوولیت ناپذیر هستند که کار بقیه را خراب می کنند.
وی اضافه کرد: امسال بیمه تامین اجتماعی، ویزیت متخصصین را هفت درصد افزایش داده اما حق بیمه پرداختی منشی بنده را 40 درصد افزایش داده است.
وی ویزیت متخصصان در آمریکا را 250 دلار، دوبی 800 هزار تومان و در اربیل عراق 280 هزار تومان اعلام کرد!.
دو فوق تخصص دیگر استان هم فقط به این جمله که "استاندارد معاینه بیمار در یک ساعت، هفت تا هشت بیمار است" بسنده کردند و متخصص دیگری هم در واکنش به مطلب کانالی که گفته بود یک پزشک یزدی برای یک بیمار چقدر وقت می گذارد؟ به گفتن جمله کوتاه "حقیقته" اکتفا کرد.
یک متخصص دیگر هم گفت: ویزیت ما پارسال 11 دلار بوده اما امسال سه دلار شده، آنهایی (کانالهای خبری) که اینها را درک نمی کنند حق ندارند حقوق بیماران را مطالبه کنند؛ اینها تاخیر بیش از یکسال مطالبات پزشکان از بیمه ها را هم متوجه نمی شوند.
یک دندانپزشک هم می گوید: در حوزه کاری دندانپزشکی که چنین چیزی امکان ندارد در مورد سایر تخصص ها هم اطلاعی ندارم و یک متخصص هم با طعنه می گوید: در یزد، ساعتی 30 بیمار را ویزیت می کنند؛ ماشاالله یزدیها انرژی زیادی دارند!.
اما.....
فوق تخصصی را در یزد سراغ دارم که از صبح خروس خوان تا نیمه های شب مشغول طبابت است، خودش مدتهاست که از کمر درد رنج می برد، اما همچنان ایستاده و مشغول طبابت است.
این فوق تخصص نه بخاطر پول بلکه چون در رشته پزشکی نامبرده، تعداد فوق تخصصان آن کمتر از انگشتان یک دست در استان هست برای رفاه حال مردم و همشهریان خودش پای کار است و همچنان فعالیت می کند.
این فوق تخصص مورد اشاره صبح ها را یا مشغول عمل جراحیست و یا در یکی از شلوغ ترین کلینیک های یزد که قاطبه آنان را بیماران طبقه سوم و آسیب پذیر تشکیل می‌دهند در حال طبابت است؛ پس از آن به بیماران بستری خود سر می‌زند، آنگاه به یکی از مراکز درمانی دیگر می رود و تا ساعت حدود 15 بیماران را معاینه می کند و ساعت حدود 17 هم به مطب می رود و تا 12 شب مشغول است؛ اگر یک روز را تعطیل کند کلی بیمار در مراکز مختلف درمانی شهر یزد، معطل می مانند؛ و این جای تقدیر دارد.
پزشکی همچون این فوق تخصص متعهد، چه میزان از سهم شبانه روز را به خانواده خود اختصاص می دهد؟ و اصلاً آیا خانواده و فرزندان وی سهمی از دست نوازش پدر و مادر پزشک خود دارند؟.
انصاف نیست که بی توجهی چند پزشک بی مسوولیت را به حساب جامعه پزشکی استان بگذاریم و هرازگاهی که دیواری کوتاه‌تر پیدا نمی‌کنیم به سراغ آنها برویم و آنها را دلسرد نماییم.
قطعاً تعدادی انگشت شماری از پزشکان و متخصصان ما کوتاهی می کنند، وقت کافی برای بیمار خود نمی گذارند، اخلاق خوشی ندارند، پول های غیر متعارف می گیرند، کارتخوان ندارند و …. که لازم است دانشگاه علوم پزشکی برای رسیدگی ورود کند؛ اما حق نداریم به این بهانه ها کل جامعه زحمت کش، متعهد و تلاشگر پزشکی استان را زیر سوال ببریم.
منصفانه قضاوت کنیم و قدر پزشکان حاذق استان خود را بدانیم؛ قطعاً اگر قرار بود برای ویزیت و معاینه یا عمل جراحی به استان دیگری سفر کنیم به سختی و زحمت می افتادیم اما حالا که آنها را در کنار خود داریم اندکی منصفانه تر قلم بزنیم.
6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/91204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی