خبر یزد

آخرين مطالب

بازاریابی جهانی، حلقه مفقوده صادرات زردآلوی ابرکوه اقتصادي

بازاریابی جهانی، حلقه مفقوده صادرات زردآلوی ابرکوه
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ‌ یزد - فصل برداشت محصول زردآلوی برخی مناطق کشور عموماً اوایل و اواسط تابستان است، میوه آن رنگی زرد، طعمی مطبوع و شیرین دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان ابرکوه، این محصول اواخر اردیبهشت ماه و با توجه به ارقام آن که از نوع پیش رس است، پس از برداشت و بسته بندی روانه بازارهای هدف داخلی و خارجی می‌شود.

‌عموماً درختان زردآلو در شرایط آب و هوای مناسب به ویژه خنک بهتر رشد می‌کند و کیفیت میوه هم افزایش می‌باید و با توجه به شرایط آب و هوایی به همین دلیل میزان تولید محصول در واحد سطح در چنین شرایطی افزایش می‌یابد.
سال 98 پس از مدت‌ها به واسطه بارندگی مناسب در اوایل فصل بهار و تغییرات شرایط اقلیمی، برداشت محصول از باغ زردآلو ابرکوه نیز آغاز شد.
در این شهرستان که اطراف آن عمدتاً پوشیده از عرصه‌های بیابانی است از هشت هزار هکتار باغ‌های میوه که 80 درصد منابع آبی آن به روش آبیاری نوین تامین می‌شود، 2 هزار هکتار آن به درختان زردآلو اختصاص دارد و بیشترین باغ‌های این گیاه مربوط به دهستان فراغه است.
کشاورزان و باغداران منطقه با استفاده از آمورش‌های ترویجی، و با آب دهی و کوددهی مناسب و به موقع به درختان، زرد آلوی منطقه را که از کیفیت و طعم بالایی برخوردار است، برداشت کردند.
معمولاً برداشت زردآلو تا اواخر تیرماه ادامه دارد، بخشی به صورت تازه خوری مصرف و بخش عمده آن روانه بازارهای یزد، تهران، اصفهان و مشهد و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت محصول زردآلو در 2 هزار هکتار باغ‌های این شهرستان پایان یافت.
تولید 36 هزار تن محصول زردآلو
مهدی غیب الهی روز چهارشنبه افزود: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی برداشت زردآلوی ابرکوه که در کشور از نوع زودرس است با یک ماه تأخیر از اواخر اردیبهشت ماه شروع شد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط در هر هکتار 18 تا 20 تن و در برخی باغ‌ها 55 تن محصول برداشت شد، تاکید کرد: امسال 36 هزار تن زردآلو به ارزش حدود سه هزار میلیارد ریال تولید شده است.
این مسئول ارشد کشاورزی ابرکوه ارقام زردآلوی منطقه را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد.
2 هزار هکتار باغ زردآلو در ابرکوه
غیب الهی با اشاره به اینکه 67 درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو در این شهرستان از جمله ضروریات است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت می‌کند.
وی یاد آورشد: از 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی زراعی و باغی شهرستان هشت هزار هکتار آن به باغات میوه اختصاص دارد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تاکنون 80 درصد از 2 هزار هکتار سطح زیرکشت باغ‌های زردآلوی، شهرستان، به سیستم آبیاری تحت فشار وکم فشار تجهیز شده است.
همچنین مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب به خصوص برای رشد تولید زردآلو شرایط مناسبی فراهم شده بود.
حسن زارع افزود: دهستان فراغه که بیشترین تولید را دارد از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا شهرستان است و بارش نزولات جوی هم به خصوص در ماه‌های رشد کمک شایانی به رشد این محصول کرده است.
وی همچنین تاکید کرد: ابرکوه با وجود اینکه منطقه کم آبی است، کشاورزان آن با کمترین میزان آب نه تنها در استان بلکه نسبت به دیگر مناطق کشور بیشترین محصول باغی و زراعی را با روش‌های نوین تولید می‌کنند و در تولید بعضی از محصول رتبه‌های برتر کشوری را دارند.
همچنین مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان در2 دهه گذشته با تبعات خشکسالی و کم‌آبی دسته و پنجه نرم کردند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین تولید را داشته باشند.
احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل 2 دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین، طرح‌های توسعه کشت محصول کم آبخواه را در دستور کار دارد.
چهار هزار هکتار باغ به آبیاری نوین تجهیز شد
وی اظهار داشت: در این مدت برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرده است.
این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان و مسئولان جهاد و اجرایی شهرستان تلاش دارند با منابع آب موجود، استفاده بهینه را با روش آبیاری نوین، تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند و با تغییر الگوی کشت، برداشت آب را مدیریت کنند.
جشنواره برندسازی زردآلو و جلب مشتریان داخلی و خارجی
رئیس شورای کشاورزی ابرکوه هم گفت: امسال با توجه به شرایط جوی، و افزایش کیفیت تولید زردآلوی این شهرستان، برای نخستین بار جشنواره زردآلوی تولید فراغه اواخر خردادماه امسال برگزار شد.
محمد کاظمی نسب با بیان اینکه در این جشنواره، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تعدادی از مسئولان ارشد استان حضور داشتند، از تمبر پستی جشنواره زردآلوی فراغه رونمایی شد.
وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره برندسازی محصول و جلب مشتریان داخلی و خارجی و سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی بود.
فرماندار ابرکوه در ادامه اظهار کرد: ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری است و در مجاورت استان‌های گردشگر پذیر فارس، اصفهان و یزد قرار دارد، می‌تواند محصول زردآلوی آن به برند تجاری در کشور تبدیل شود.
وی با بیان اینکه برای بِرَندسازی تجاری و اقتصادی محصول زردآلو در بخش بین المللی باید تلاش کرد، ادامه داد: جذب و بازدید گردشگران خارجی از این منطقه می‌تواند به فرهنگ تجاری تبدیل شود.
رئیس شورای کشاورزی ابرکوه در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی شهرستان تصریح کرد: ایجاد سامانه ضد تگرگ و راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی در این ارتباط ضروری است.
تولید 67 درصد زردآلوی یزد در ابرکوه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم چندی قبل به ایرنا گفته بود: 67 درصد تولید زردآلوی استان در ابرکوه برداشت می‌شود.
سید جمال سجادی پور خاطر نشان کرد: میانگین تولید این محصول در این شهرستان 18 تن است و در بعضی از باغ ها تا 55 تن در واحد سطح نیز برداشت شده است.
وی افزود: این اعداد حکایت از تلاش و جدیت کشاورزان در تولید محصول زراعی و باغی، شرایط آب و هوایی منطقه و تولید ارقام با کیفیت و اجرای طرح‌های آبیاری نوین دارد.
این مسئول ارشد بخش کشاورزی یزد تصریح کرد: این استان به لحاظ تولید زرد آلوی رتبه چهارم کشور و از منظر تولید بخش کشاورزی رتبه دهم و از لحاظ سطح زیرکشت در رتبه 16 کشور قرار دارد و 22 درصد تولیدات گلخانه‌های کشور در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مردم و کشاورزان یزد قدر آب را می‌دانند
مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم اواخر خرداد ماه 98 به ایرنا گفته بود: مردم و کشاورزان استان یزد قدر آب را به خوبی می‌دانند و از آب موجود و مجازی با تغییر الگوی کاشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.
شکرالله حاجی وند افزود: در یزد با وجود مشکلات منابع آبی پتانسیل بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف وجود دارد و این استان از مناطق برتر کشور در حوزه اجرای طرح آبیاری نوین بارانی و قطره‌ای است.
وی همچنین بیان کرد: از 568 هزار هکتار سطح زیرکشت باغ‌های دنیا 3.8 میلیون تن زردآلو تولید می‌شود که در ایران از 68 هزار هکتار، 400 هزار تن میوه به دست می‌آید و کشورمان از لحاظ تولید این محصول بعد از ترکیه و ازبکستان در عرصه جهانی قرار دارد.
15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه به محصول زراعی و باغی اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن مربوط به باغ های میوه است.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه 140 میلیون مترمکعب است که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه و 13 رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/‏

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/92726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند