خبر یزد

آخرين مطالب

اجرای طرح پرورش گله مادری بز مورسیا در یزد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با ورود گله 1200 رأسی بز مورسیا از کشور اسپانیا، طرح پرورش این نژاد دام پربازده سبک با عاملیت اتحادیه مرکزی دامداران استان یزد وارد مرحله اجرایی شد.
  «حسین شیرزاد» با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مبنی بر گذار از کشاورزی سنتی و توسعه فعالیت‌های پربازده و اقتصادی و الزامات قانونی مربوط به افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، اظهار کرد: با هماهنگی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی و از طریق ظرفیت تجاری بخش خصوصی استان، پس از حدود یک سال رایزنی و انجام امور مقدماتی نظیر تأمین مالی به میزان 70 میلیارد ریال، تهیه پروفرما، آماده سازی شرایط قرنطینه و دیگر فعالیت‌های پایه‌ای، اقدام به واردات تعداد 1200 رأس بز نژاد مورسیا شامل 1140 رأس بز ماده و 60 رأس حیوان نر از کشور اسپانیا شد.
وی با بیان این که این نژاد که خاستگاه اصلی آن جنوب شرقی اسپانیا است با اقلیم گرم و خشک و نواحی مرکزی کشور مشابه است، افزود: بز مورسیا از خصوصیات منحصر به فرد طبیعی و بیولوژیکی نظیر مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی و توان سازگاری در شرایط سخت، پرورش آسان، پایداری در برابر انواع بیماری‌ها، 210 روز دوره شیردهی سالیانه، ضریب تبدیل 80 درصدی علوفه به شیر، مدت زمان کوتاه بلوغ و چندقلوزایی برخوردار است.
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: این بز که دارای نژاد اصیل بومی است می تواند با مصرف روزانه 2.5 کیلوگرم ماده خشک جیره و هفت لیتر آب، بیش از سه کیلوگرم شیر با چربی 5.7 درصد و پروتئین بالای سه درصد تولید کند که جالب است بدانیم در مقایسه با سایر رکوردهای استانداردی نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره‌وری، تولید پروتئین، چربی و لاکتوز با تفاوت معنی‌داری دارای عملکرد بسیار بالاتر بوده و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتخاب اتحادیه دامداران استان یزد برای پرورش بز مورسیا، گفت: اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران استان یزد یکی از توانمندترین تشکل‌های بخش کشاورزی یزد است که با عضویت بیش از 15 هزار نفر از دامداران منطقه در قالب 11 شرکت تعاونی دامداران با ظرفیت های قابل توجه و سرمایه‌ای بالغ بر 56 میلیارد ریال تحت نظارت سازمان تعاون روستایی در زمینه امور دام به عنوان پایلوت اصلی این طرح انتخاب شده است.
شیرزاد خاطرنشان کرد: پیش از استان یزد، طرح پرورش این نژاد در دو استان دیگر کشور شامل کرمان با 6500 رأس و قزوین با ظرفیت 2500 رأس صورت پذیرفته و استان یزد به عنوان سومین منطقه کشور در این زمینه به حساب می‌آید.
وی افزود: در این راستا، پس از انجام تحقیقات و توافقات آغازین و انتخاب شرکت‌های تعاونی شهرستان‌های یزد و تفت و شرکت تعاونی کشاورزی جامع گستر، با محوریت اتحادیه دامداران استان و تأمین مالی طرح از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی به میزان 70 میلیارد ریال و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه پژوهشی و بازرگانی، نسبت به خریداری و واردات گله به شکل مستقیم و از طریق هوایی به شهرستان یزد اقدام شده است.
این مسئول با اشاره به این که گله خریداری شده، به نوعی ذخیره ژنتیکی این نژاد در ایران محسوب می شود، گفت: چرا که سه نسل قبلی آن دارای شناسنامه رسمی و هویت ژنتیکی معتبر بوده و می‌توان از آن به عنوان گله مادری جهت کاربردهای بیوتکنولوژی و اصلاح نژادی نیز بهره برد.
شیرزاد با بیان این که در حال حاضر این گله پس از طی دوره قرنطینه 14 روزه در منطقه فهرج یزد، در مزرعه متعلق به شبکه تعاونی‌های دامداران استان یزد نگهداری می شود، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در همان مکان برای تولید 2 نسل متوالی مورد استفاده قرار گیرد و سپس نسل‌های تولیدی جدید، بین واحدهای واجد شرایط با اولویت شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌های مختلف استان توزیع و تحت پرورش قرار گیرند.
وی اظهار کرد: ازجمله اهداف کلان این طرح علاوه بر توسعه، تکثیر و اصلاح نژاد گله های بومی، توسعه صنایع جانبی به ویژه صنعت تولید محصولات لبنی حاصل از شیر بز، دستیابی به بازارهای هدف صادراتی، بهبود شرایط و سطح اقتصادی اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی دامداران بوده که با توجه به ویژگی‌های نژاد مورسیا، اعم از نحوه پرورش و بازدهی قابل توجه، مدنظر قرار گرفته است
شیرزاد با اشاره به این که سهمیه جیره مصرفی این نژاد، جداول و فرمولاسیون تغذیه‌ای ویژه و انحصاری از سوی مؤسسه اسپانیایی در اختیار اتحادیه تعاونی دامداران قرار گرفته است، بیان کرد: اساس قیمت‌های کنونی بازار، هزینه تغذیه روزانه هر رأس بز مورسیا، حداکثر حدود 60 هزار ریال برآورد می‌شود که با توجه به تولید متوسط سه لیتر شیر در شبانه روز و قیمت 4 برابری شیر بز نسبت به شیر گاو، بهره اقتصادی فوق‌العاده‌ای نصیب دامدار می‌کند.
این مسئول در پایان نیز گفت: براساس پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص شرایط زیستی و پرورشی نژاد مورسیا و سازگاری بالای آن با طیف گسترده‌ای از شرایط اقلیمی و تغذیه‌ای، بسیاری از مناطق و قطب‌های پرورش دام کشور دارای قابلیت و بستر لازم جهت توسعه واحدهای پرورش این نژاد بوده و به همین جهت در نظر داریم دامنه این فعالیت را به تدریج و پس از کسب تجارب اجرایی و عملیاتی لازم، در سطح شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور گسترش دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/93990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان