خبر یزد

آخرين مطالب

کشت طلای سرخ، نسخه نجات بخش کشاورزی در استان کم آب یزد اقتصادي

کشت طلای سرخ، نسخه نجات بخش کشاورزی در استان کم آب یزد
  بزرگنمايي:

خبریزد- با توجه به محدویت منابع آب در استان یزد، توسعه محصولات کم آبخواه در قطب‌های کشاورزی استان مانند ابرکوه علاوه بر بهبود وضعیت منابع آب، باعث تقویت ذخایر سفره های زیرزمینی استان می شود، زعفران محصولی با ارزش اقتصادی بالا و متناسب با شرایط اقلیمی مناطق کویری و کم آب استان یزد است و در شهرستان ابرکوه شرایط مناسبی برای کشت آن وجود دارد و می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال باشد.

به همین منظور میزگردی با حضور مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه، مسئولان امور آب و خاک و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی، مسئول بیمه کشاورزی و یکی از کشاورزان زعفران ابرکوهی برگزار شد و همچنین در گفت و گوی تلفنی با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد دیدگاه‌های این مدیر حوزه کشاورزی استان نیز در خصوص توسعه کشت زعفران در ابرکوه دریافت شد که در ادامه نظرات شرکت کنندگان در این میزگرد آمده است.

فعالیت 200 کشاورز ابرکوهی در زمینه کشت زعفران

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: زمینه توسعه کشت زعفران به‌ عنوان محصولی کم آبخواه و دارای ارزش‌ افزوده بالا در این شهرستان فراهم است و تا کنون  100 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر کشت زعفران قرار گرفته است .

مهدی غیب الهی افزود: امسال سطح زیرکشت محصول زعفران در مقایسه با سال گذشته 20 هکتار افزایش یافته که از شهریور ماه کشت این محصول در ابرکوه آغاز می شود. 

وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی ابرکوه در زمان آغاز کشت زعفران با حمل و انتقال پیاز آن از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و توزیع آن بین کشاورزان در اجرای این طرح مشارکت می کند.

غیب الهی بابیان اینکه 200 نفر از کشاورزان ابرکوه در زمینه کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: به خاطر ارزش‌ افزوده بالا این محصول و کم آبخواه بودن آن ، کشاورزان این شهرستان برای توسعه کشت زعفران و جایگزینی آن با محصولات پرآبخواه تمایل زیادی دارند. 

وی با تاکید بر حمایت دولت و بانک‌ها در زمینه تخصیص تسهیلات برای متقاضیان کاشت زعفران، اظهار داشت : زعفران محصولی با ارزش است که با توجه به شرایط شهرستان ابرکوه و تداوم 2 دهه خشکسالی در این شهرستان کشت آن مقرون به صرفه است.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد: امسال در نیمه دوم آبان ماه که فصل برداشت محصول زعفران است، از اراضی زیرکشت این محصول 320 کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت شود. 

اشتغال 20 نفر در هر هکتار سطح زیرکشت زعفران

رحمت اله رحیمی بازنشسته شبکه بهداشت و درمان، از نخستین کشاورزانی است که در چند سال گذشته با توجه به افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی در کنار خانواده اش بدون استفاده از تسهیلات بانکی در زمینه کشت  زعفران فعالیت خود را در قطعه زمینی به مساحت یک هکتار آغاز و هر سال حدود چهار کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت کرده، وی توانسته زمینه اشتغال برای 20 نفر را فراهم کند.

این کشاورز اهل دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی ابرکوه نیز در میزگرد ایرنا گفت: بیشترین سطح زیرکشت محصول زعفران در شهرستان ابرکوه با 40 هکتار در دهستان فراغه و کشت زعفران به 2 سال زمان نیاز دارد تا محصول به مرحله  سودآوری برسد.

رحیمی تصریح کرد: تشکیل کلاس های ترویجی ، آموزش زعفران کاران در زمینه کاشت و داشت می تواند در افزایش سطح زیرکشت و ارتقاء کیفیت محصول زعفران تاثیرگذار باشد.

مسئول بیمه کشاورزی ابرکوه نیز گفت: محصول زعفران مشمول بیمه محصولات کشاورزی می شود و بیمه این محصول از ابتدای مهر تا  15 آذر هرسال انجام می شود که کشاورزان می توانند با بیمه محصول خود از مزایای آن در مواقع بروز خسارات استفاده کنند.

محمد رضا عسکر نژاد افزود: باران های بی موقع و مداوم در زمان برداشت، تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان، سیل و خشکسالی از مخاطراتی است که محصول زعفران را تهدید می کند که خسارات ناشی از تمامی این موارد در بیمه نامه زعفران درج شده است.

 تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی ابرکوه به آبیاری نوین

سئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: کشاورزان این شهرستان در 2 دهه گذشته با تبعات ناشی از خشکسالی دست به گریبان بوده اند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین تولید را از منابع خود داشته باشند.

احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل 2 دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین، طرح‌های توسعه کشت محصولات کم آبخواه را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: در  28 سال گذشته برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب ، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی کشاورزی شهرستان به تجهیزات آبیاری نوین مجهز شده و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرده است.

این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان با منابع آب موجود، استفاده بهینه را با روش آبیاری نوین در دستور کار قرار داده‌اند و با تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبخواه مانند توسعه کشت زعفران، مصرف آب را در بخش مدیریت می کنند.

اختصاص540 میلیون ریال تسهیلات برای اجرای یک هکتار کشت زعفران

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب در استان، کشاورزان باید با تغییر الگوی آبیاری غرقابی به نوین و کاشت محصولات کم آبخواه ، میزان بهره وری از منابع محدود در بخش کشاورزی را افزایش دهند.

حسن زارع  بابیان اینکه نیمی از کشت محصول زعفران شهرستان ابرکوه در منطقه فراغه انجام می شود، افزود: محصول زعفران در این دهستان بخاطر شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: کشاورزانی که زمین در حد یک هکتار به بالا به کشت زعفران اختصاص دهند از تسهیلات  540 میلیون ریالی کم بهره برای هر هکتار سطح زیر کشت بهره مند می شوند. 

اختصاص 850 هکتار از اراضی استان یزد به کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز با تشریح ویژگی های محصول زعفران و کم آبخواه بودن و ارزش‌ افزوده بالای آن، گفت: زعفران تولیدی در استان یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور دارد. 

سیدجمال سجادی پور بابیان اینکه 2 هزار و 760 کیلو زعفران در استان تولید می شود، افزود: امسال با افزایش 104 هکتار به مجموع زیرکشت زعفران در استان، سطح زیرکشت آن به 850 هکتار افزایش می یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش می یابد. 

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود 25 نفر اشتغالزایی ایجاد می شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان یزد در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه است.

وی با بیان اینکه زمان آبیاری این محصول در پاییز است و در مقایسه با سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارد، یادآور شد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول، هرساله به سطح زیر کشت زعفران در استان افزوده می‌شود. 

سجادی پور اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد. 

وی از فعالیت حدود چهار هزار کشاورز استان در تولید زعفران خبرداد و یادآور شد: درآمد عمده مردم برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود. 

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی توسط هشت هزار خانوار اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ های میوه و هفت هزار هکتارآن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد

آسمانِ یزد بارانی است

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد

حرکت سپاه پاسداران، منطبق بر موازین بین المللی بود

پلمب واحد‌های متخلف تهیه و توزیع در استان یزد

آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

آغاز بارش‌ها در استان یزد/ تداوم بارندگی‌ها تا فردا + فیلم

دیدار استاندار یزد با جمعی از خانواده‌های شهدای ارتش

نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد

شهرداری عواقب معامله زمین‌های غیرقانونی تفکیک شده‌ را شفاف و گسترده به مردم اطلاع‌رسانی کند

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

شروع بارندگی در استان یزد

جریمه یازده میلیارد ریالی برای قاچاقچی سوخت

محمدی راد سرمربی شهداب یزد شد

سرمربی تیم والیبال شهداب معرفی شد

رژه خودرویی در اشکذر و مجومرد

مبارزه با سن گندم در مزارع شهرستان ابرکوه

سرمربی تیم والیبال شهداب یزد معرفی شد

دیدار استاندار یزد با خانواده های شهدای ارتش

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره