خبر یزد

آخرين مطالب

چرا کتابخانه‌های مساجد خاک می‌خورند؟ فرهنگي

چرا کتابخانه‌های مساجد خاک می‌خورند؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - در حالی یزد امسال عنوان پایتخت کتاب ایران را یدک می‌کشد که بسیاری از کتابخانه‌‌های مساجد این شهر میراث جهانی به دلیل فرسودگی و به روز نشدن یک به یک از گردونه فعالیت خارج می‌شوند و کم‌کم رو به فراموشی هستند.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، کانون‌های مساجد به عنوان نهادهای فرهنگی، صاحب نفوذ و موثر در کشور با محوریت توسعه ارزش‌های دینی، مجری برنامه‌های فرهنگی قابل توجهی در کشور هستند که از مهمترین برنامه‌های آنها می‌توان از کمک به توسعه فرهنگ کتابخوانی یاد کرد.
در عین حال این روزها اکثر کتابخانه‌های مساجد در غبار بی‌توجهی و فراموشی خاک می‌ خورند و در ارزش‌گذاری‌ها، جایگاه خود را از دست داده‌اند، در حالی که همین کتابخانه‌های مساجد در روزهای شکل‌گیری انقلاب از پررونق‌ترین بخش‌های فرهنگی محسوب می‌شدند و بسیاری از انقلابیون از آغوش همین کتابخانه‌ها به مبارزات انقلاب پیوستند.
متاسفانه به رغم تلاش‌های فراوان بانیان کتابخانه‌های مساجد، این روزها جایگاه معنوی این کتابخانه‌ها تا حدود زیادی از دست رفته و این در حالی است که کتابخانه‌ها از بخش‌های جداناپذیر اکثر مساجد بزرگ یزد مانند مساجد حظیره، رسولیان، فاطمیه و برخوردار بوده‌ و نقش موثری در ارزش‌گذاری یزد به عنوان دارالعلم و دارالعباده داشته‌اند.
در حال حاضر حدود 14 هزار کتابخانه در مساجد کشورمان وجود دارد که از این تعداد نیمی مخزن‌دار و هفت هزار مورد نیز قفسه‌دار هستند ولی در این میان سهم کتابخانه‌های فعال طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.
عدم بروزرسانی مانع اصلی پویایی کتابخانه‌های مساجد
حجت الاسلام «مصطفی گرجی» مدیر ستاد هماهنگی کانون مساجد استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، به مشکلات موجود در رابطه با پویایی کتابخانه‌های مساجد اشاره و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه کتابخانه‌های مساجد از نظر منابع نیازمند بروز شدن و بازیابی هستند و از سوی دیگر مشکلاتی مانند نبود نیروی انسانی برای ایجاد حلقه‌های بین مساجد و کتابخانه‌ها وجود دارد که منجر به طولانی شدن فرآیند پویایی کتابخانه‌های مساجد شده است.
وی با بیان این که هر ساله کانون مساجد کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منابعی را برای کتابخانه‌های مساجد ارسال می‌کند، می‌گوید: به تازگی نیز مجموعه کتاب‌هایی به ارزش ریالی بیش از 50 میلیون ریال برای کتابخانه‌های مساجد استان ارسال شده اما با توجه به این که کتابخانه‌های مساجد در انواع باز و مخزن‌دار هستند، نیازمند مخاطب‌شناسی و جزئی‌تر شدن در موضوعات هستند.
گرجی اضافه می‌کند: کتابخانه‌های باز که بعضاً دارای چندین و حتی یک قفسه کتاب هستند، باید بروز شوند و بخش‌هایی مانند کودک و نوجوان نیز علاوه بر کتب تخصصی قرآنی به این بخش‌ها اضافه شوند.
جوان‌سازی ائمه جماعات راه احیای کتابخانه‌های مساجد
این مسئول موضوع جوان‌سازی ائمه جماعات و هیئت امنا مساجد و همراهی آنها در احیای کتابخانه‌های مساجد و برنامه‌های فرهنگی را نیز حادز اهمیت می‌داند و می‌گوید: زمانی که ساختار مساجد از منابع انسانی متخصص، متعهد و با انگیزه در مسائل فرهنگی غنی شود، می‌توان از ظرفیت فرهنگی آن‌ها نیز بهرمند شد اما در صورت عدم همراهی متولیان مسجد شامل ائمه جماعات، هیئت امنا، خادمین و مردم، ظرفیت مساجد در این موارد مغفول خواهد ماند.
وی در خصوص فعالیت پویای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز می‌گوید: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون‌های مساجد نیازمند پالایش در ساختار منابع انسانی و محتوای متناسب با نیاز مخاطب امروزی کانون‌ها هستیم که گام‌های مثبتی در این راستا برداشته و نیروهای جوان و با انگیزه‌ای را برای فعالیت‌های موثر فرهنگی هنری کانون‌های مساجد با هماهنگی و همراهی ائمه جماعات و هیئت امنا انتخاب کرده‌ایم که امیدوار شاهد اتفاقات خوبی در این مورد باشیم.
گرجی با اشاره به مساجد به عنوان یکی از مهمترین خواستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان، تصریح می‌کند: مساجد از ابتدای اسلام تاکنون کاربری‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند که متاسفانه امروز بخش‌های مهم این رسالت و ظرفیت مغفول مانده و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برگزاری بیش از 7000 برنامه فرهنگی در کانون‌های مساجد
مدیر ستاد هماهنگی کانون مساجد استان با اشاره به تاثیر کسب عنوان «یزد، پایتخت کتاب ایران» در فعالیت و پویایی کتابخانه‌های مساجد، اظهار می‌کند: کانون‌های مساجد استان یزد در سال جاری فعالیت‌هایی فرهنگی متعددی را در حال انجام دارند به طوری که از مجموع 810 کانون فرهنگی فعال در مساجد استان، 600 کانون آنها میزبان برگزاری بیش از هفت هزار برنامه فرهنگی در فصل تابستان هستند.
وی از برگزاری دوره‌های نویسندگی در پنج کانون فرهنگی مساجد استان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: یکی از گام ‎ های موثر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، برگزاری دوره‌های «از خاطره تا داستان ‌نویسی» است که تاکنون پذیرای 100 نوجوان یزدی علاقمند به نویسندگی بوده است.
حجت الاسلام گرجی از دیگر فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی به برگزاری تورهای کتاب‌گردی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد اشاره و بیان می‌کند: این توربوک‌ها با هدف آشنایی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان در حال برگزاریست.
وی با اشاره به اجرای طرح سراسری شنبه‌های با کتاب در یزد اظهار می‌کند: هرچند این طرح به صورت سراسری اواخر سال گذشته اجرایی شد اما در یزد همچنان فراگیر نشده و شاید تنها 10 مسجد در حال اجرای این طرح هستند.
این مسئول در پایان اضافه می‌کند: البته مدت زیادی از اجرای این طرح نمی‌گذرد و اقدامات موثری برای فراگیر شدن آن به ویژه در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در یزد در دست انجام است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/96163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود