خبر یزد

آخرين مطالب

آغازی بر تغییر در روند کاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یزد علمي

آغازی بر تغییر در روند کاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - نمایشگاه مجازی باما با پوشش 146 رشته دانشگاهی و 2000 هزار فرصت شغلی به منظور ایجاد تغییر در روند کاری و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یزد آغاز بکار کرده است.
استان یزد در حالی رتبه نخست کنکور سراسری را به خود اختصاص داده که در نقطه مقابل 25 سال رتبه اول قبولی در کنکور سراسری، بیکاری فارغ‌تحصیلانی است که بالاترین آمار بیکاری جوانان یزدی را شامل می‌شود و به دغدغه بزرگی برای مسئولان و خانواده‌های استان تبدیل شده است .
‌قطعا کسب عنوان 25 سال رتبه نخست کنکور برای یک استان ارزش بسیار بالایی برخودار است اما آن چیزی که شیرینی این افتخار را تلخ می‌کند و بسیار مهمتر ‌از رتبه نخست کنکور جلوه می‌کند، بیکاری است که گریبان فارغ‌التحصیلانی را گرفته که روزی یزد آنها را برای توسعه هرچه بهتر و بیشتر یزد تربیت کرده بود .
شاید یکی از اصلی‌ترین علل این بیکاری که در طول سال‌های گذشته همه ساله بر تعداد آن افزوده شده، عدم توجه به انتخاب رشته درست و صحیح پس از اعلام نتایج کنکور بوده و قبول شدگان بدون هیچ اطلاعی در ارتباط با رشته تحصیلی و آینده شغلی آن اقدام به انتخاب و عزیمت به دانشگاه کرده است .
این موضوع سبب شده که وقتی دانشجو مدرک خود را از دانشگاه گرفت و فارغ‌التحصیل شد، تنها با مطالبی تئوری که در طول سال‌های گذشته از دانشگاه گرفته روبرو باشد و هیچ آشنایی با شرکت‌ها و محصولاتی که متناسب با رشته وی در شهر، استان و کشورش وجود دارد را نمی‌شناسد و برای پیدا کردن شغل با سردرگمی روبرو می‌شود .
قطعا مشکلی که در استان یزد و در ارتباط با بیکاری فارغ‌التحصیلان وجود دارد، گریبان‌گیر دیگر استان‌های کشور هم هست و آنها هم با همین معضل روبرو هستند و با وجودی که هر یک از استان‌ها شرایط خاصی در ارتباط با موضوعات مختلف اجتماعی دارد، اما انتخاب رشته ناآگاهانه را می‌توان یکی از اصلی‌ترین علل در ارتباط با این موضوع دانست .
با وجودی که در ارتباط با این مشکل از سوی مسئولان و کارشناسان مختلف مطالب متعددی مطرح شده، اما اقدامی تاثیرگذار که بتواند به صورت واقعا موثر کارساز باشد صورت نگرفته و به طور قطع تنها اقدام این حوزه در کشور و حتی در جهان صورت گرفته، راه اندازی نمایشگاه مجازی باما است .
این نمایشگاه که نام آن برگرفته از حروف ابتدایی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی است، در نشست اقتصاد مقاومتی استان یزد و با حضور استاندار، معاونین استاندار و مدیران ادارات کل استان یزد رونمایی شد .
همه دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها با نمایشگاه‌ مجازی «باما» همکاری کنند
«محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم در مراسم رونمایی از این نمایشگاه اظهار کرد: اینکه افرادی با انگیزه‌ها و علایق شخصی در مسیری قدم بگذارند که مورد تایید همه هست و پیوندی بین دانشگاه و محیط کار ایجاد می‌کند کار بسیار خوبی است .
وی تصریح کرد: بحث معرفی فرصت‌های شغلی کار بسیار خوبی است، این کار صرفا برای فارغ‌التحصیلان نیست و یک جهت‌گیری بسیار خوب به دانشجویان می‌دهد تا خود را برای حضور در بازار کار آماده کنند .
استاندار یزد با بیان اینکه افراد می‌توانند به وسیله نمایشگاه مجازی «باما» با نگاه به بازار اشتغال انتخاب رشته کنند و در این مسیر حرکت نمایند گفت: کار دسته بندی شده به این صورت منسجم قبلا انجام نشده بود .
طالبی خاطرنشان کرد: به جهت ارزشی که این کار دارد و الگوی بسیار خوبی که می‌تواند برای سایر رشته‌ها باشد بنا شد که در این نشست رونمایی صورت گیرد و هم تاکیدی بر همکاری همه دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها با تیم مجری این طرح باشد .
وی با بیان این‌که باید زمینه استفاده همه افرادی که قصد انتخاب رشته دارند از این نمایشگاه مجازی فراهم شود گفت: امیدواریم این نمایشگاه به همه رشته‌های دانشگاهی گسترش یابد و هم الگویی برای همه کشور باشد .
معرفی 2000 واحد صنعتی و تولیدی مرتبط با 146 رشته دانشگاهی به دانشجویان
دکتر«محمدتقی قانعیان» موسس و مدیر نمایشگاه مجازی باما در ارتباط با برپایی این نمایشگاه و اهدافی که دنبال می‌کند، اظهار کرد: بر اساس این تفکر، کتاب کارآفرینی و فرصت‌های شغلی در مهندسی بهداشت محیط تدوین شده است .
وی تصریح کرد: علاوه بر آن نمایشگاه مجازی باما به صورت تخصصی به بحث معرفی مشاغل و فعالیت‌هایی که در حوزه رشته‌های مختلف دانشگاهی وجود دارد می‌پردازد و به این ترتیب دانشجویان و افرادی که قصد انتخاب رشته دارند می‌توانند با دیدی باز نسبت به آینده کاری خود، اقدام به انتخاب رشته نمایند .
وی با تاکید بر این‌که اهداف این نمایشگاه با رویکرد توانمندسازی و توسعه اشتغال تدوین شده تصریح کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رونق تولید ملی، تعامل علم و کار و ارتباط دانشگاه و صنعت و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، کمک به دانش‌آموزان جهت انتخاب دقیق‌تر رشته‌های دانشگاهی در کنکور، توانمند‌سازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختل و توسعه اشتغال و کارآفرینی، تسهیل در رفع نیازهای صنایع، مراکز اداری تجاری درمانی اقامتی در حوزه بهداشت، ایمنی، میحط زیست و انرژی، حمایت از تولید کنندگان داخلی، سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌ها و موارد مختلف دیگر از طریق معرفی این واحدها به صنعت و جامعه از جمله مواردی است که در این نمایشگاه به صورت تخصصی به آن پرداخته شده است .
قانعیان گفت: به واسطه این نمایشگاه، 146 رشته با 2000 هزار واحد صنعتی و تولیدی که مرتبط با آن فعالیت می‌کنند به افرادی که قصد انتخاب رشته دارند معرفی می‌شود .
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های این نمایشگاه مجازی، بخش کارآفرینی و کارجویی است و هر یک از شرکت‌های مرتبط با این رشته‌ها اگر نیاز به نیروی متخصص دارند می‌توانند به صورت رایگان درخواست خود را در سایت ثبت کرده و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از آن مطلع شوند .
موسس و مدیر نمایشگاه مجازی باما ادامه داد: تعیین یک نفر نماینده از هر دانشگاه جهت ارسال نظرات در راستای تقویت کار و تحویل جدیدترین نسخه برنامه آموزشی رشته‌های مرتبط جهت بارگذاری در سایت یکی از مهمترین مسائلی است که انتظار می‌رود دانشگاه‌های استان یزد در حمایت از این نمایشگاه مجازی انجام دهند .
قانعیان با بیان این‌که هیچ کارخانه، هتل، بیمارستان و دیگر عرصه‌های کشور نیست که از این نمایشگاه مجازی نتواند استفاده کند گفت: در دیداری که با آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و همچنین دیدار با استاندار یزد داشتیم، آنها این اقدام را تایید و نسبت به تقویت آن تاکید کردند .
تداوم فعالیت‌ نمایشگاه مجازی باما نیازمند حمایت و همراهی است
قطعا راه‌اندازی این نمایشگاه نقش بسیار مهمی در رفع مشکل انتخاب رشته ناآگانه افراد دارد و پذیرفته شدگان کنکور از این پس می‌توانند با دیدی کاملا باز نسبت به آینده شغلی خود، اقدام به انتخاب مسیر زندگی و رشته تحصیلی خود کنند .
با این وجود این اقدام در حال حاضر به صورت فردی و توسط یک مجموعه متشکل از اساتید دانشگاه و تعدادی دانشجو در حال انجام است و در صورتی که بخواهیم نمایشگاه مجازی باما به عنوان پایه‌ای برای رفع مشکل انتخاب رشته کنکور در کل کشور تاثیرگذار باشد، لازم است بخش‌های مختلف مرتبط، از این نمایشگاه حمایت‌های مادی و معنوی را در حد امکان انجام دهند .
این نمایشگاه در وب سایت باما اچ اس ای به نشانی www.Bamahsee.com همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری امسال آغاز به کار کرد و پذیرفته شدگان کنکور می‌توانند با مراجعه به آن، هرآنچه در ارتباط با آینده شغلی رشته مد نظر خود نیاز دارند را دریافت نمایند .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/99306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی