خبر یزد
کرسی آزاداندیشی با محوریت نرخ حامل‌های انرژی در یزد برگزار شد
دوشنبه 11 آذر 1398 - 14:58:55
خبر یزد - یزد- کرسی آزاداندیشی با موضوع "افزایش قیمت حامل‌های انرژی، فرصت‌ها و تهدیدها" روز دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه در این نشست، جمعیت ایران در سالجاری 83 را میلیون نفر بیان کرد و گفت: مصرف روزانه بنزین در ایران قبل از افزایش قیمت آبان سالجاری حدود 94 میلیون لیتر در روز بود که اگر میانگین هر ماه 30 و نیم روز در نظر بگیریم سهم هر نفر از ملت ایران برای نفت خامی که می‌خواهد به بنزین تبدیل شود حدود 35 لیتر در هر ماه خواهد بود.
عباسی علوی راد اظهار داشت: قیمت نفت خام دنیا در حال حاضر حدود 60 دلار هر بشکه است و هر بشکه نفت خام مورد معامله در بازار جهانی 159 لیتر است؛ با کسر هزینه تولید و درآمده حاصل از نفت خام که به مردم می رسد هر بشکه 54 و 6 دهم دلار خواهد بود.
علوی راد تصریح کرد: اگر 35 لیتر نفت خامی که تبدیل به بنزین می شود را منظور کنیم سهم هر ایرانی در هر ماه با این حساب ماهانه 22 صدم بشکه نفت خام است.
وی اضافه کرد: با نرخ تسعیر هر دلار 42 هزار ریال سهم هر ایرانی 504 هزار و 792 ریال است که با نرخ تسعیر هر دلار 120 هزار ریالی سهم هر ایرانی 144 میلیون و 144 هزار ریال میباشد که به نظر می رسد دولت، نرخ تسعیر 42 هزار ریال را انتخاب کرده که بدین ترتیب دولت در جمع بندی نهایی طرح فعلی برای هر نفر در هر ماه به عدد 550 هزار ریال رسیده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: امسال 25 میلیون خانوار با بعد 3.3 نفر داریم که دولت حدود 18 میلیون خانوار با جمعیتی حدود 60 میلیون نفر را مشمول دریافت بسته معیشتی طرح فعلی می داند ، اگر دولت برای 60 میلیون نفر در هر ماه 550 هزار ریال پرداخت کند رقمی معادل سه هزار و 300 میلیارد تومان در هر ماه نیاز دارد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده در سال رقمی معادل 30 هزار میلیارد تومان پرداخت می کند به نظر می رسد دایره افراد تحت پوشش حدود 54 میلیون نفر خواهد بود.
وی تعداد خودروها در کشور را 20 میلیون دستگاه بیان کرد و گفت: به طور متوسط هر خودرو در ایران حدود 18 هزار کیلومتر در سال طی می کند و خودروها به طور متوسط در ایران هر 100 کیلومتر 9 لیتر بنزین مصرف می‌کنند با این حساب مصرف روزانه این تعداد خودرو در ایران حدود 89 میلیون لیتر برآورد می شود.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: همچنین حدود 12 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که به طور متوسط هر موتوررسیکلت 10 کیلومتر در روز طی می کند و هر موتورسیکلت در ایران در هر 100 کیلومتر حدود 3.5 لیتر بنزین مصرف می کند با این حساب مصرف روزانه این تعداد موتورسیکلت در ایران حدود چهار میلیون لیتر برآورد می‌شود.
وی افزود: با این احتساب، جمع مصرف روزانه بنزین موتورسیکلت و خودرو در کشور 93 میلیون لیتر است و تا 94 میلیون لیتری مصرف بنزین که دولت اعلام کرده یک میلیون لیتر باقی است که شامل میزان قاچاق بنزین و غیره می شود.
علوی با اشاره به 60 میلیون لیتر سهیمه هر خودرو ادامه داد: مصرف روزانه 20 میلیون خودرو در ماه 40 میلیون لیتر و مصرف روزانه 12 میلیون موتورسیکلت چهار لیتر می شود که آنطور دولت گفته با احتساب سهمیه تاکسی ها و وانت های جمعا حدود روزانه 60 میلیون لیتر است که جمع مصرف روزانه بنزین یکهزار و 500 تومانی حدود 60 میلیون لیتر است.
وی افزود: از کل 94 میلیون لیتر مصرف روزانه 34 میلیون لیتر مازاد است و از 60 میلیون لیتر مصرف روزانه بعد از افزایش قیمت روی هر لیتر 500 تومان در امد برای دولت که جمعا30 میلیارد تومان می شود.
علوی راد اضافه کرد: از 34 میلیون لیتر مصرف روزانه بعد از افزایش قیمت روی هر لیتر دو هزار تومان درآمد برای دولت دارد که مجموعا روزانه 68 میلیارد تومان می شود لذا در آمد سالیانه دولت در سالجاری حدود 35 هزار میلیارد تومان برآورده می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: محاسبات بین‌المللی نشان می دهد در تولید هر لیتر بنزین سهم نفت خام 42 درصد است و لذا هر لیتر بنزین با نفت هر بشکه 60 دلار معادل 9 درصد دلار می باشد که با نرخ تسعیر چهار هزار و 200 تومانی هر لیتر حدود سه هزار و 770 و با نرخ تسعیر 12 هزار تومانی هر لیتر حدود 10 هزار و 800 تومان می شود.
وی در ادامه به جهش قیمت دلار در چهار دهه پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: دلار در دولت سازندگی سال 75 ، دولت اصلاحات ، دولت مهرورزی سال 91 و دولت تدبیر و امید سال 97 به ترتیب 53 ، 35، 92 و 170 درصد رشد داشت که در تمام دولتها قیمت دلار رشد داشته و ارزش پولی سقوط داشته است.
وی اضافه کرد: اولین عامل افزایش قیمت دلار در ایران نرخ رشد نقدینگی است که متاسفانه تمام دولتها در کنترل این موضوع ناتوان ماندند.
وی گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه در سال 91 در دولت و افزایش قیمت بنزین در حال حاضر همه این مسکن های کوتاه مدت هستند زیرا پیش فرض های لازم فراهم نشده است.
علوی راد، افزایبش قیمت بنزین در حال حاضر را از لحاظ زمانی زمان مناسب ندانست و افزود: به دلیل اینکه ملت ما با یک شوک سنگین رشد 185 درصد دلاری در اسفندماه سال 97 نسبت به 96 مواجه شد که بی سابقه بود و یکسال بعد هم بالاترین نرخ تورم 42 درصدی دست و پنجه نرم می کردند که دوباره وارد شوک جدیدی شدند.
وی خاطر نشان کرد:اگر دولت زمان بهتری برای اصلاح قیمت انتخاب می کرد با تبعات بین المللی کمتری روبرو بود.
یکی دیگر از اساتید برجسته اقتصاد هم در این نشست گفت: حداقل دستمزد در کشور با نرخ نقدینگی و تورم هماهنگی ندارد در حالیکه در یک جامعه باید حجم نقدینگی و پول کنترل شود.
کاظم یاوری اضافه کرد: هنگامی که متغیر کلان حفظ نشود و همچنین نگه داشتن قیمت در چندسال، اثرات مخرب آن بیشتر است .
وی گفت: اگر از اول انقلاب، بنزین به قیمت پنج تومان، سالانه 20 درصد افزایش یافته بود امروز به دو هزار و 600 تومان می رسید و مردم در جریان قرار داشتند که سالانه 20 درصد افزایش دارد و اکنون مردم با یک شوک 300 درصدی روبرو نمی شدند که این شوک برای اقتصاد هم درمان خوبی نیست.
یاوری اضافه کرد: هر اصلاح قیمت در اقتصاد به سب رشد نقدینگی، اثر خود را از دست می دهد که این را بارها شاهد بودیم.
برچسب‌ها
بنزین افزایش تولید یزد

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/103774/کرسی-آزاداندیشی-با-محوریت-نرخ-حامل‌های-انرژی-در-یزد-برگزار-شد
بستن   چاپ