خبر یزد
ناگفته‌های انتخابات در استان یزد
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 1:05:17 PM
ایرنا

خبریزد- در استان یزد، زمزمه‌های انتخابات در محافل، مجالس، رسانه‌ها، شبکه های اجتماعی و در میان خانواده ها از مدت ها قبل آغاز شده بود و در این 6 روز گذشته به اوج خود رسید.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان یزد را از چند زاویه می‌توان تحلیل و بررسی کرد، از وضعیت تبلیغات در مرکز استان و شهرستانها، گرایش احزاب و مردم به نامزدها، خبرهای غافلگیر کننده و بدون سند مثل تایید صلاحیت برخی نامزدها و تاثیر آن بر افکار عمومی استان، تخلف برخی از نامزدها و هواداران آنها، شکل و شمایل تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی. 

مقایسه تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی در استان یزد 

آنچه طی این 6 روز در زمینه تبلیغات بر فضای استان یزد حاکم بود از زوایای مختلف قابل بررسی است؛ در شهر یزد بعنوان مرکز استان، تبلیغات، بسیار پر رنگ تر بود و از تبلیغات در فضای حقیقی استان یا همان تبلیغات میدانی، خبری آنچنانی نبود.

اغلب نامزدها تصاویر بزرگی از خود در شهر نصب و ستادهایی هم دایر نمودند و در مکانهایی که شهرداری پیش بینی کرده به تبلیغ پرداختند و این همه تبلیغات میدانی در شهر یزد بود.

اما نامزدها و هواداران آنها در این شهر در فضای مجازی، برعکس تبلیغات میدانی، کولاک کردند و هر چه توانستند از نامزدهای خود در این فضا گفتند و نوشتند و تعریف کردند و بسیاری از کانالهای خبری با درج عکس نامزدهای مورد علاقه خود نسبت به معرفی آنها اقدام نمودند.

تفاوت تبلیغات در مرکز استان و شهرستانها !

تبلیغات نامزدها در شهر یزد با سایر شهرستان های استان، متفاوت بود و در حالیکه در مرکز استان همه هم و غم نامزدها در فضای مجازی در جریان بود در اغلب شهرستان های استان، تبلیغات میدانی حرف اول را میزد و همین امر موجب شده بود تا ثبت تخلفات تبلیغات در شهرستانها از مرکز استان، بیشتر باشد!.

در اغلب شهرهای استان یزد و بر خلاف مرکز استان، دیوارها ، درختان، جداول خیابان و بسیاری از مکان های دیگر از تبلیغات نامزدها در امان نمانده و آنطور که خبرنگاران ایرنا گزارش دادند این مکانها پر شده از تبلیغات؛ و گزارشات بسیاری از تخلفات تبلیغاتی در شهرستان های استان گزارش شده است.

سخنرانی در مساجد و منازل نیز از دیگر شگردهای تبلیغاتی نامزدها در شهرستان ها بود؛ همچنین برخی از نوجوانان و جوانان شهرستانی، اقدام به نصب پوسترهای نامزدهای مورد علاقه خود بر خودروها و موتورسیکلت های خود کرده اند؛ در شهری مثل بهاباد این نوع تبلیغ، بسیار پر رنگ بود.

نکته دیگر اینکه نامزدهایی که در حال حاضر کرسی مجلس را در اختیار دارند، کمتر تبلیغات کرده اند و حتی پوسترهای آنان هم در شهرهای استان، کمتر دیده میشود اما آنها که تازه از راه رسیده اند تبلیغات میدانی بیشتری دارند.

در برخی شهرستان های استان برخی از نامزدها، رقیبان خود را به مناظره دعوت کرده اند و این بر گرمی تنور تبلیغات افزوده است. 

تبلیغات رسانه‌های مکتوب

اغلب رسانه های مکتوب استان یزد زیر سایه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تقریبا سکوت اختیار کرده بودند اما در 2 روز آخر تبلیغات، ورق برگشت بطوریکه بسیاری از این رسانه ها که معلوم نبود طرفدار کدام نامزد هستند دستشان رو شد و به تبلیغات گسترده نامزد یا نامزدهای مورد علاقه شان در روزنامه و هفته نامه خود نمودند.

بر خلاف عرف معمول که یک روزنامه یا نشریه مکتوب، روزنامه اصلی خود را به روال معمول، چاپ و منتشر می کند و در کنار آن ویژه نامه ای برای تبلیغات خود چاپ می نماید، تعدادی از رسانه های مکتوب و عموما روزنامه و هفته نامه در استان یزد در همان شماره اصلی خود به تبلیغ انتخاباتی پرداختند.

نکته قابل تامل اینکه تمام صفحات این روزنامه ها پر شده از تصاویر و تعاریف یک یا چند نامزد و هیچ مطلب خبری دیگری در آن نیست!. 

خبری غیرمستند که فضای مجازی استان را تکان داد

دقیقا 2 روز مانده به پایان تبلیغات، خبری مبنی بر تایید صلاحیت یکی از نامزدهای مطرح استان که قبلا رد صلاحیت شده بود، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استان را تکان داد و همه آنها با بهت و حیرت به این خبر واکنش نشان دادند.

خبری که به فاصله چند ساعت توسط مسوول دفتر شورای نگهبان در استان یزد تکذیب و فضای تبلیغات و انتخابات در استان یزد آرام شد؛ پرسش اغلب مردم این بود که مگر می شود در میانه راه که فقط دو روز به پایان تبلیغات و سه روز به اغاز انتخابات باقیست کسی تایید صلاحیت مجدد شود؟!.

شهروندان یزدی چه می گویند

در حالیکه زمان معکوس برای پایان فرصت تبلیغات و آغاز انتخابات در استان شروع شده به میان مردم رفتیم تا از آمادگی آنها برای انتخابات بشنویم.

با چند شهروند با سنین مختلف و سواد متفاوت و در چند نقطه شهر به گفت و گو نشستیم که نقطه نظر مشترک همه آنها حضور در انتخابات برای عقب راندن دشمن بود.

نکته قابل توجه آنکه همه آنها متفق القول بودند که شیوه تبلیغاتی نامزدها در تصمیم آنها برای انتخاب نامزد اصلح موثر بوده است و نکته دیگر که مردم شهر یزد را خرسند کرده بود آرامش حاکم بر فضای تبلیغات در شهر یزد بود که بر خلاف دوره های گذشته در و دیوار و درختان و تابلوها از تبلیغات در امان مانده بود.

میزان مشارکت یزدی ها در انتخابات پیشین مجلس

یزدی ها در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی 64.91 درصد مشارکت کردند که این رقم در دور دوم و سوم هم به ترتیب 75.23 و 74.2 درصد اعلام شد.

در دوره های چهارم تا هفتم هم به ترتیب 63.56 ، 70.40 ، 70. 87 و 49.17 درصد از یزدی ها در انتخابات مشارکت کردند.

در دوره های هشتم تا دهم نیز 56، 67.86 و 74.22 درصد مردم استان یزد در انتخابات حضور یافتند.

پوسترهایی که جمع‌آوری نشد

یکی از مسوولان انتخاباتی در استان، پیشتر گفته بود نامزدهایی که اقدام به نصب تصاویری بزرگتر از حد مجاز در سطح شهر کرده اند باید نسبت به جمع آوری آن اقدام کنند و اگر این کار را نکنند با هماهنگی فرمانداری ها، و توسط شهرداری ها جمع آوری خواهد شد.

اتفاقی که در آخرین روز تبلیغات، هنوز هم رخ نداده و پوسترهایی با ابعاد بزرگ و غیر مجاز در گوشه و کنار شهر یزد و شهرستان های استان، همچنان خودنمایی می کند.

همه شرایط لازم برای برگزاری انتخابات در استان یزد فراهم است

دبیر ستاد انتخابات استان یزد هم گفت: همه تمهیدات و شرایط لازم برای برپایی یک انتخابات پرشور در استان فراهم است و پیش بینی می شود مردم، حضوری حماسی در این عرصه داشته باشند.

"محمد علی شاه حسینی" تصریح کرد: بیشترین تخلفات نامزدها مربوط به نصب پوستر و تخلفات ستادی بوده که به آنها گوشزد شده است.

به گفته وی 239 نفر در انتخابات این دوره مجلس در استان یزد ثبت نام کردند که صلاحیت 147 نفر تایید شد.

وی یادآور شد: برای جمع آوری آرای مردم در 10 شهرستان استان 772 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده است. 

شاه حسینی تصریح کرد: 722 ‌هزار و 557 نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 370 هزار و 489 نفر مردان و 352 هزار و 68 نفر زنان و حدود 40 هزار نفر رای اولی هستند.

فارغ از همه این اتفاقات و رخدادها، آنچه مهم است حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای است و لازم است روز جمعه همه طیف های مردم از هر گروه و جناحی، برای سربلندی کشورشان در پای صندوق های اخذ رای حاضر شوند

استان یزد یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و از چهار حوزه انتخابیه این استان چهار نفر به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند.


http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/118157/ناگفته‌های-انتخابات-در-استان-یزد
بستن   چاپ