خبر یزد
نبود تعادل میان عرضه و تقاضا دلیل اصلی تغییرات قیمت میوه در یزد
چهارشنبه 18 تير 1399 - 08:05:02
خبر یزد - یزد- معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از دلایل اصلی تغییرات قیمت میوه در این استان است و شرایط اقلیمی هم دلیل دیگر آن است.

علی افشارپور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرایط خاص اقلیمی استان موجب شده که استانی مصرف کننده باشیم؛ بسیاری از میوه‌ها از سایر نقاط کشور تامین می شودکه با توجه به بحث کرایه ها موجب افزایش نرخ میوه و به خصوص میوه‌های نوبر در این استان می‌شود.
وی به برخی انتقادها از بالا بودن قیمت برخی میوه ها و به خصوص میوه های فصل و نوبرانه اشاره کرد و افزود: قیمت میوه، به غیر از بحث میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال شب عید) تابع سیستم عرضه و تقاضا بوده و بهمین دلیل در برخی موارد بخصوص میوه های نوبر با شروع فصل برداشت که عرضه کم بوده و تقاضا افزایش یابد شاهد افزایش چشمگیر قیمت بوده که به مرور زمان و طی مدت زمان کوتاهی با افزایش برداشت و عرضه، قیمت به حالت تعادل خود خواهد رسید.
افشارپور یادآور شد: بعنوان مثال عرضه محصول هندوانه در استان یزد تقارن پیدا کرد با ماه رمضان و همین امر موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش قیمت اولیه آن شد و پس از آن قیمتها به تعادل رسید و کاهش یافت.
وی با بیان اینکه یزد، مصرف کننده میوه است و شرایط اقلیمی آن هم کفاف محصولات کشاورزی را نمی دهد و به استان های دیگر وابسته است، یادآور شد: لحاظ کردن نرخ کرایه حمل میوه تا استان و برخی شرایط دیگر موجب افزایش موقتی قیمت میوه و بخصوص میوه های فصل در بازار یزد میشود که البته موقتی است و دوباره به تعادل میرسد.
اقدامات نظارتی صمت در بازار
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه به اقدامات نظارتی اداره صمت استان بر بازار میوه اشاره کرد و گفت: بررسی صدور فاکتور و صورتحسابهای خرید و فروش در سطح میادین میوه، توجه به برچسب قیمت و همچنین بررسی قیمتها از جمله اقدامات نظارتی ما بوده که در حال انجام است.
دستور تنظیم بازار میوه استان
افشار پور در ادامه اظهار داشت: برای تنظیم بازار میوه، مصوبه کارگروه تنظیم بازار بدین شکل بوده که شهرداری مکلف شده تا نسبت به گشایش بازارچه های میوه اقدام کند زیرا نقش موثری در جلوگیری از افزایش قیمت های کاذب در بازار میوه دارد.
وی با بیان اینکه این بازارچه ها به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد، هدف از راه اندازی این مراکز را تثبیت قیمت ها با ایجاد مراکز عرضه مستقیم و ایجاد رقابت میان توزیع کننده‌ها با هدف جلوگیری از افزایش نرخ میوه اعلام کرد.
وی به شهروندان یزدی اطمینان داد که افزایش نرخ برخی میوه ها در استان یزد موقتی و زودگذر است .
برچسب‌ها
سعید راد یزد

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/140336/نبود-تعادل-میان-عرضه-و-تقاضا-دلیل-اصلی-تغییرات-قیمت-میوه-در-یزد
بستن   چاپ