در مراسم اختتامیه طرح مانا در یزد مطرح شد؛
ورود به آسیبهای اجتماعی فراتر از حوزه بهزیستی در قالب طرح مانا
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 16:59:46
|
|
خبر یزد - مدیر بهزیستی شهرستان یزد با اشاره به شناسایی و پیگیری موضوعات مرتبط به بروز و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در طرح مانا، گفت: میتوان مشکلات مربوط به تحصیل، مهد کودکها و مدارس، فضای آموزشی، تفریحی و ورزشی را نیز مشمول این طرح کرد . به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «ناصر صباغزادگان» در بخشی از مراسم اختتامیه طرح مانا در یزد که در محله قاسمآباد برگزار شد، اظهار کرد: تجربه نشان داده است زمانی که محلات مجری طرحهای پیشگیرانه باشند، موفقیت طرح نیز بیشتر است و اولویتهای محله در این طرح مشخص میشود . وی از اهیمت نقش دانشآموزان و نوجوانان در اجرای چنین طرحهایی یاد کرد و گفت: دانشآموزان به عنوان پایههای اصلی این طرحها و با حمایت و کمک تسهیلگران و مربیان نقش موثری در موفقیت این طرحها ایفا میکنند و از جانب این قشر، معضلها و مشکلات شناسایی میشود . وی افزود: زمانی که طرحهایی در راستای پیگشیری و کنترل آسیبها و مشلات جامعه ارائه شود، میتواند برای آنها راهکار ارائه و در راستای تحقق این راهکارها نیز گام برداشت . این مسئول به فراگیرشدن این طرح در قالب رسیدگی به موضوعات مرتبط به آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: این طرح می تواند به موضوعات دیگری که در بروز و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقش دارند نیز بپردازد به طوری که میتوان مشکلات مربوط به تحصیل، مهد کودکها و مدارس، فضای آموزشی، تفریحی و ورزشی را نیز مشمول این طرح کرد؛ هر چند که بهزیستی متولی رسیدگی به مشکلات خارج از طرح مانا نباشد . وی رفع تمام مشکلات و عوامل تاثیرگذار بر بروز آسیبهای اجتماعی بویژه اعتیاد، طلاق و اقدام به خودکشی را نیازمند پافشاری مردم محلی و فعالان در این طرح عنوان کرد و گفت: در برخی از محلات آسیبهای اجتماعی مختلفی پررنگتر هستند که باید منشاء محلی این نوع اسیبها را شناسایی کرد. وی افزود: از طرفی آموزش مهارتهایی مانند حل مسئله هم یکی از چالشها و مشکلات فعلی است که باید از دوران کودکی به فرزندان آموخته شود. مح لات مشکلات را شناسایی کنند «فاطمه محمدی» کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی و دبیر برگزاری طرح ملی مانا در استان نیز با اشاره به این که محلات باید نسبت به شناسایی مشکلات محلی دست بکار شوند، گفت: از آنجایی که آموزش مهارتهای زندگی از پایگاههای سلامت به مراکز مشاوره به منظور تسهیل زوجین در برخورداری از خدمات مشاورهای و تکالیف روانشناختی منتقل شده است، باید مردم محلی در صورت مشاهده و احساس نیاز به این مسئله با بهزیستی همکاری کنند . وی از همراهی پایگاههای سلامت، والدین و تسهیلگران در این طرح تقدیر کرد و یاداور شد: در صورت نیاز به برگزاری هرگونه دوره و کلاس آموزشی در راستای کاهش، مدیریت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی همکاری لازم را با محلات خواهد داشت . محله قاسم آباد پایلوت موفق طرح مانا «ثریا مهرجو» رییس موسسه خیریه نسیم رحمت نیز در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به مشارکت جوانان یزد در طرح ملی مانای سازمان بهزیستی، اظهار کرد: این طرح در رابطه با مشکلات و مسائل خانواده و آسیب های اجتماعی است که در محلات اجرا میشود . وی برگزاری این طرح در 11 جلسه به عنوان پایلوت منطقه در محله قاسم آباد را با استقبال جوانان و نوجوانان این محله و خانوادههای آنها عنوان کرد و گفت: در این کلاسها جوانان و نوجوانان به صورت گروهبندی شده طرح هایی را با موضوعات مذکور نوشته و تدوین کردند که در نهایت مجموع این برنامههای تابستانه به هشت طرح با موضوعات خانواده، محله و اجتماع منتج شد . وی این مراسم اختتامیه را به منظور گردآمدن خانواده ها، هیات امنای محله و مسئولان عنوان کرد و افزود: این طرحها به نقل از نوجوانان و جوانان محله به عنوان طراحان بیان خواهد شد تا در صورت ممکن اجرا شود . این مسئول به دیده شدن مشکلات عمده ای چون کمبودهای فضای تفریحی، آموزشی و حتی مشاوره در این طرحها اشاره کرد و گفت: در این طرحها، مشکلات گستردهتری حتی در سطح شهر و استان نیز دیده و طرحهایی نسبت به انها ارائه شد . گفتنی است، مانا مخفف طرح مشارکهای اجتماعی نوجوانان ایران است که به عنوان برنامه ای در اوقات فراغت تابستان با همکاری جوامع محلی اجرا میشود . انتهای پیام
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/95850/ورود-به-آسیبهای-اجتماعی-فراتر-از-حوزه-بهزیستی-در-قالب-طرح-مانا
|