خبر یزد

آخرين مطالب

مردم داری، کیمیای مدیریت مقالات

مردم داری، کیمیای مدیریت
  بزرگنمايي:

خبر یزد - نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه 2 اصل جمهوریت و دین مبین اسلام بنیان نهاده شده و طبیعی است که مسئولان آن نیز باید در همه امور به این اصول اساسی پایبند باشند.

جمهوریت یا جمهوری که از آن با عنوان مردم سالاری نیز یاد می‌شود به حکومت‌های غیرسلطنتی گفته می‌شود که بالاترین مقام‌های آن با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود.
در دین مبین اسلام هم خداوند متعال به انبیا و اولیا اجازه بهره گیری از قدرت مافوق اراده مردم را برای برپایی حکومت الهی و تأسیس جامعه مبتنی بر قانون خدا نداده است.
جمهوری اسلامی ایران که 40 سال از استقرار آن می‌گذرد در هر 2 بخش جدایی ناپذیر خود (جمهوریت و اسلامیت) نظامی متکی بر رأی و نظر مردم است و همه برنامه ریزی ها و فعالیت‌ها حول این محور انجام می‌شود.
وقتی صحبت از وظایف دستگاه‌های حاکمیتی در نظام‌های مردم سالار می‌شود ذهن به سمت فعالیت‌های مرتبط با حوزه روابط عمومی (public relations) می‌رود؛ حوزه‌ای که فعالان آن وکیل مدافع سازمان در خارج از مجموعه و مدعی العموم مردم در سازمان هستند، که البته در بسیاری از دستگاه‌ها بنا به دلایلی بخش اول (وکیل مدافع سازمان در خارج از مجموعه) برجسته‌تر و بخش دوم (مدعی العموم مردم در سازمان) کمرنگ است.
واقعیت این است آنچنان که باید و شاید به حوزه روابط عمومی در کشورمان توجه نمی‌شود و نمود آن انتقال نیروهای غیرمتخصص و کم کار سازمان با تحصیلات غیرمرتبط به این حوزه یا زمزمه هر از چندگاه تنزل جایگاه سازمانی آن در برخی دستگاه هاست.
فارغ از فعالیت حوزه‌ای به نام روابط عمومی در دستگاه‌های مختلف، اگر مدیر یک مجموعه خود دارای روابط عمومی قوی باشد و این علم، هنر و تجربه در او وجود داشته باشد زمینه موفقیتش را در امور دوچندان می‌کند.
با گذشت افزون بر پنج ماه از فعالیت محمدعلی طالبی چهاردهمین استاندار یزد پس از انقلاب اسلامی، همواره بر ارتباط مناسب و مؤثر مسئولان با مردم و رسانه‌ها (نمایندگان افکار عمومی) در استان تاکید شده و الحق شخص استاندار در این راستا با اتخاذ با تدابیری از جمله تداوم برنامه ملاقات عمومی روزهای یکشنبه با اقشار مختلف مردم، اختصاص زمانی مناسب در روزهای چهارشنبه به دیدار و گفت و گوی اختصاصی با رسانه‌ها برای نخستین بار، حضور مستمر در شهرستانها و گفت و گوی بی واسطه با مردم مناطق مختلف استان و داشتن سعه صدر در مقابل منتقدان و حتی مخالفان در استان پیشگام بوده است.
همچنین برای مثال، شاید حضور بالاترین مقام اجرایی استان با مشغله‌های فراوان در مجلس ختم نزدیکان یکی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد اما آنان که به اهمیت موضوع روابط عمومی و مردم داری واقفند نیک می‌دانند که چنین حرکتهایی که اکثر آنها هم رسانه‌ای نمی‌شود به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر قابل توجهی در جلب اعتماد عمومی و موفقیت مدیر دارد.
داشتن سه ویژگی شامل علم، تجربه و هنر ذاتی که زمینه ساز موفقیت در هر فعالیتی و به خصوص حوزه روابط عمومی است در ماه‌های اخیر در استاندار 46 ساله یزد دیده شده اما خطاهای برخی مسئولان زیرمجموعه و تأثیرگذار می‌تواند همه این تلاش‌ها را تحت تأثیر قرار داده و زنگ هشداری برای کاهش اعتماد عمومی باشد.
وقتی یک مسئول در رفتار و گفتار خود بدون در نظر گرفتن شرایط ادب، منتقدان و مخالفان یک برنامه فرهنگی را «احمق» می‌شمارد، بدون شک از داشتن هنر مردم داری و روابط عمومی و سعه صدر در برابر منتقدان و مخالفان بی بهره است.
«مخلص» کلام اینکه مسئولان و خادمان مردم در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران باید هنر مردم داری و روابط عمومی را نه در شعار بلکه در عمل نشان داده و خود را نیز به این سلاح قدرتمند مجهز سازند تا به تحقق اهداف مهمی از جمله جلب اعتماد عمومی به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی کمک شود.
خبرنگار ایرنا
7532 / ‏‬ 2047


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نگرانم بعد از مرگم، میراث گذشتگانم فراموش شود

اردکان و جولان روباه‌ها در نبود سگ‌ها

پدیده زمین خواری و ضرورت اقدام مردم و مسئولان مهریز

15 متر آسفالت؛ سرگردان میان شهرداری، راه و گاز

گردشگری معلولان، معلول‌تر از معلول

طلای سرخ بهاباد نه به نام یزد نه به کام یزد!

همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در یزد

روستایی پنهان در زیر خاک‌های بهاباد یزد به مقاومت شهرهای موشکی

مقرون به صرفه بودن توسعه کشت طلای سرخ در ابرکوه

رنج طلای سرخ بر دستان کشاورزان

زرویی نصرآباد؛ شهیر اما غریب! *محمدحسین فلاح تفتی*

آرامش بر بازار یزد حاکم است؛ تاکید مردم بر تداوم کنترل قیمت‌ها

برق‌ها پر، مرغ‌ها پرپر

ویرانه‌ای تاریخی در میدان یک شهر تاریخی!

یزد و دستاوردهای سفری با رنگ و بوی توسعه

یزد و دست‌آوردهای سفری با رنگ و بوی توسعه

شلوغ ترین خیابان دنیا ؟!

نگاهی به منزلگاه امام رضا (ع) ابرکوه در روز ولادت آن حضرت

نقطه‌ کور پیر شدن جمعیت ایران چیست؟

بالای 99 درصد پزشکان یزدی، کارتخوان دارند

آشنایی، مهمترین مرحله قبل از ازدواج است

یاقوت سرخ تفت، گرفتار در برزخ سرما

امام‌ حسین (ع)، برای نقد قدرت یزید قیام کرد

کلاه گشاد دلالان زمین بر سر اهالی یک شهرک تازه‌ساز روستایی در یزد

آرامگاه نخستین شاعر سیاسی‌سُرای یزدی نیازمند ساماندهی است

گردشگری مذهبی از گفتار تا واقعیت

چرا اقتصاد ایران صحنه رفت و آمد چالش‌های تکراری است؟

سرطان؛ نه خوشبین باشیم و نه نگران

پذیرش 30 مقاله در اولین همایش ملی سایه‎های فیروزه‌ای در یزد

لبخند پسته به اقتصاد یزد/محصولی که بزودی خاتم را جهانی می‌کند

هویت جا مانده در قفای فراموشی

روز عصای سفید/ حس می‌کنم لطافت باران را

پیاده‌روی اربعین جلوه‌ای از زندگی جهادی/هیئت‌ها جریان ساز باشند

نخلستان های بافق سمبل سخاوت ، بخشندگی و پایداری است

کشاورزی بافق، زیر سایه سنگین معادن

افزون بر 2 هزار عنوان کتاب و مقاله به جشنواره میراث مکتوب یزد رسید

کودکانی که با خوشبختی قهرند!

عناوین مهم روزنامه روز سه‌شنبه پیمان یزد

احیای سنت پاییزه «سرکشی از پشت‌بام‌ خانه‌های تاریخی» در یزد

داستان آب در یزد؛ هرسال دریغ از پارسال

شهر دوچرخه‌ها جایی برای عابران ندارد

نگاهی به عناوین مهم روزنامه پیمان یزد

آب انبارهای شهر یزد/درآمدی بر پیشینه کارکرد و ساختار آنها

سهم اندک ایران از بازار جهانی تراش سنگ‏‌های قیمتی

به اهدای عضوم من امضا دهم

انتقاد یک نشریه محلی استان یزد از مسئولان تفت

ضرورت بازگشت پساب فاصلاب تفت به این شهر

پرواز هفتمین قلب در روز عاشورا

268851 دانش آموزیزدی در کلاس‌های درس حاضر شدند

ضرورت نگاه روانشناسانه به کلاس اولی ها