خبر یزد

آخرين مطالب

به بهانه روز جهانی عکاس

عکاسی به شیوه قدیم، درآمدزا نیست مقالات

عکاسی به شیوه قدیم، درآمدزا نیست
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- عکاسی در قدیم به عنوان شغل و منبع درآمدی متوسط محسوب می‌شد و حال با آمیخته شدن به علم روز دنیا هنری است که در عرصه آن می‌توان با تلاش همراه با یادگیری فنون و آموزش‌های عصر دیجیتال موقعیت شغلی مناسب و درآمدزا داشت.

عکاسی در واقع یک هنر است ، هنر ثبت کردن وقایع در یک لحظه و هنر ثبت و ضبط خاطره‌ها و گرفتن عکس‌های یادگاری.
عکاسی، هنر به تصویر کشیدن احساسات ، تفکر و غم و شادی است ، عکاسی هنری است که با آن می توان احساسات را منتقل و همچنین گزارشی مستند از رویدادها را تهیه کرد.
امروزه محدود کردن عکاسی تنها به گرفتن عکس‌های سه در چهار در مغازه یا عکاسخانه آن‌گونه که در زمان قدیم بود درآمد زا نیست و توجیه شغلی ندارد.
28 مرداد (19 آگوست) چند سالی است که در تقویم کشورهای جهان روز جهانی عکاس نامگذاری شده ‌است.
فرارسیدن این روز فرصتی است تا هم درد دل عکاسان قدیمی و تجربیات آنها شنیده شود و هم از چگونگی دست یافتن به موفقیت در آینده شغلی این هنر سخن گفت.
یکی از عکاسان میبد حدود 47 سال پیش قبل از شغل عکاسی به نانوایی کردن در کشور کویت مشغول بود و در همان جا نیز با دادن 100 دینار، عکاسی را یاد گرفت و بعد از این که به میبد آمد به این شغل مشغول شد.
سید محمد طباطبایی گفت: با اینکه عکاسی را آن طور که باید به من یاد ندادند ولی با آمدن به میبد در سن 28 سالگی با مشغول شدن به این کار در ازای هر 6 عکس چهار تومان دریافت می‌کردم.
وی افزود: درآن زمان برق نداشتیم و با وجود موتور برق از ساعت 4 تا هشت شب کار می‌کردم و بعدها بعد از برق‌رسانی صورت گرفته در شهر با پیگیری و رفت و آمد زیاد به اردکان برای مغازه برق گرفتم.
عکاس پیشکسوت میبد ادامه داد: تا مدتها کار عکاسی را ادامه دادم و بعدها برای گذران زندگی مجبور شدم به صورت متفرقه به کارهایی مانند معامله‌گری نیز بپردازم و در حال حاضر به علت کرونا و نیز بیماری دیابت که درگیر آن هستم زیاد به این کار مشغول نیستم.
وی با ذکر خاطره‌هایی از دوران فعال بودن خود در شغل عکاسی مانند چاپ عکس شهدا یا چاپ اعلامیه امام در زمان انقلاب گفت: کار عکاسی در قدیم سختی زیاد داشت ، مجبور بودیم در کورسوی نور چراغ کار کرده و در تاریکخانه به ظهور عکس بپردازیم.
طباطبایی با اشاره به اینکه در دوره دیجیتال عکاسی پسر کوچکش سید یحیی طباطبایی در کنار او به کار مشغول است تصریح کرد: الان با وجود چاپ دیجیتال عکاسی راحت شده و در عین حال نیز برای مشغول بودن به آن و درآمد زایی باید آموزش دید و به روز بود.
دیگر عکاس پیشکسوت میبد نیز گفت: بعد از برگشتن از سربازی به پیشنهاد یکی از دوستان در ابتدا دریک مغازه عکاسی که معرفی شدم به آموختن فنون عکاسی روی آوردم و بعد از چند سال به صورت مستقل کارم را به مدت 30 است که شروع کرده‌ام.
علی محمد موجودی نژاد افزود: در اوایل زیاد به عکاسی شناخت نداشتم اما با شروع آموختن این حرفه نسبت به آن علاقه‌مند شدم و با کسب تجربه آن را هم به عنوان شغل و هم هنر انتخاب کردم.
وی که جانباز جنگ تحمیلی نیز می‌باشد و در سال 60 در عملیات فتح‌المبین به درجه جانبازی نائل آمده گفت: در زمانی که در جبهه بودم با دوربین کوچکی که داشتن از بچه‌ها عکس یادگاری می‌گرفتم اما آن زمان هنوز عکاسی را یاد نگرفته‌ بودم.
عکاس پیشکسوت میبد ادامه داد : بعدها که به عکاسی مشغول شدم با رفتن به میان هیات‌ها و کاروان‌ها به صورت سوژه‌ای هم کار می‌کردم و همه جا دوربین به همراه داشتم.
وی با اشاره به سختی‌های عکاسی آنالوگ تصریح کرد: در گذشته با دوربین‌های مجهز به لنز شنایدر آلمانی کارمی‌کردیم که کارکرد خاصی داشت و ظهورعکس نیز درتاریکخانه با استفاده از پنج لیتر آب 30 درجه به همراه پنج نوع دارو به میزان معین انجام می‌شد.
موجودی نژاد ادامه داد: عکاسی آنالوگ سختی‌های زیادی داشت اما کیفیت رنگ عکس‌ها در آن نسبت به عکاسی دیجیتال به مراتب بهتر بود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مانند قبل گرفتن عکس‌های سه در چهار برای مدارس ، شناسنامه ، گذرنامه و گواهینامه نیاز نیست و با گرفتن تصویر چهره و انتقال آن به صورت اسکن عملیات گذاشتن عکس روی مدارک توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شود.
عکاس پیشکسوت میبد افزود: به همین دلیل عکاسی به شیوه قدیم آینده شغلی ندارد و به صرفه نیست و باید برای انتخاب آن به عنوان یک شغل حتما به تکنیک‌های عکاسی دیجیتال و علم و دانش روز مجهز شد.
وی تصریح کرد: تا چند سال پیش با درآمد شغل عکاسی می‌شد گذران زندگی کرد و بچه‌ها را سرو سامان داد ولی الان امکان پذیر نیست و باید برای درآمد زایی به آموختن اصول و فنون عکاسی دیجیتال پرداخت.
وی یادآور شد: در حال حاضر هزینه تامین تجهیزات افزایش یافته و دستگاه‌ها نیز بعد به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند.
رییس انجمن عکاسان میبد هم گفت: عکاسی یک شغل نیست ولی با علم داشتن نسبت به آن و با به روز بودن و آموختن فنون جدید می‌توان در قالب یک شغل به آن پرداخت و با بستن قراردادهای تبلیغاتی در این حرفه درآمدزایی داشت.
فروغ‌السادات موسوی افزود: در حال حاضر با وجود گرانی تجهیزات در حدود سه تا چهار برابر عکاسی به صرفه نیست اما با این حال هر فرد می‌تواند با استفاده از تجهیزاتی که دراختیار دارد عکاسی را به صورت علمی یاد بگیرد و بعد رشته مورد علاقه خود را در این حوزه برگزیند.
وی با اشاره به انواع عکاسی مانند آتلیه ، ورزشی ، حیات وحش ، نجوم ، تبلیغاتی و فشن گفت: بعد از یادگیری عکاسی عمومی با توجه به انتخاب رشته عکاسی فرد می‌تواند تجهیزات خاص رشته خود را خریداری کند.
رییس انجمن عکاسی میبد که خود از سال 78 شروع به رفتن به کلاس عکاسی و بعد از سه سال آموزش کار خود را در این رشته هنری شروع کرده ، تصریح کرد: برای پرداختن به این کار از نظر آموختن فنون و شناخت نرم افزارها و وسایل باید به روز بود و نسبت به تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال آگاهی داشت.
وی پدید آمدن عکاسی دیجیتال را روی دادن انقلاب در این حرفه و هنر عنوان کرد و گفت: حتما لازم است ماهیت عکاسی دیجیتال را شناخت.
موسوی درآمد عکاسی را علی رغم گرانی تجهیزات به گونه‌ای مطلوب توصیف کرد و گفت: رشته عکاسی بین مردم شناخته‌تر شده و هر کس برای کار خود ارزش قائل باشد به عکاسان مراجعه دارد.
وی گفت: عکاسی کردن نیاز به دایر کردن مغازه و آتلیه ندارد و از طریق یک کانال در فضای مجازی هم می‌توان با انتشار نمونه کار درآمدزایی کرد.
این مسوول به عضویت بیش از 70 نفر در انجمن عکاسی میبد اشاره کرد و برگزاری کلاسهای آموزشی مانند فتوشاپ ، عکاسی و عکاسی نجوم را هم یادآور شد که حتی با وجود کرونا به صورت مجازی و هم به صورت حضوری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی کرونا در حال برگزاری است.
وی به گذاشتن دوره‌های تخصصی برای آتلیه داران نیز اشاره کرد که افراد به صورت آزاد هم در آن شرکت می‌کنند.
انجمن عکس میبد به همراه انجمن دیگر هنری زیر نظر بسیج هنرمندان به سرپرستی علیرضا افخمی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل یافته و فعال است.
در حال حاضر عکاسانی نظیر فروغ‌السادات موسوی ، الیاس دهقانی ، علیرضا آقایی ، جواد بهجتی ، علی گلشن و سمانه عسکری به صورت هنری به عکاسی مشغول هستند و البته عکاسان دیگری هم هستند که ذکر نام همه میسر نیست.
مرکز شهرستان 105هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
عکاسی میبد یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/144708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی