خبر یزد

آخرين مطالب

اگر مناره امیرچخماق یزد فرو بریزد... مقالات

اگر مناره امیرچخماق یزد فرو بریزد...
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد اگر روزی دنیا بشنود که بناهای تاریخی یزد که میراثی جهانی و متعلق به تمام دنیا هستند، وضعیت ناگواری دارند و رو به زوال می‌روند، تا چه اندازه ناراحت و نگران می‎شود؟ آیا ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی دنیا علتش را جست‌وجو می‌کنند؟ پس چگونه است که همه با وجود این که کرونا شرایط بدتری را برای این بناهای تاریخی ایاد کرده، خاموش هستند؟

صنعت پاک و پردرآمد گردشگری دنیا به دنبال شیوع کرونا روزهای پر التهاب و زیان‌آوری را تجربه می‌کند ولی این آسیب برای شهری جهانی که به تازگی شاهد رونق گردشگری‌اش بود بسیار فراتر از دیگر شهرهای گردشگری دنیا بوده است.
شیوع کرونا حتی زیرساخت‌های گردشگری این شهر را تحت تاثیر قرار داده و بعضاً آن‌ها را با خطر ورشکستگی روبرو ساخته است، این روزها بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری یزد که تا قبل از کرونا پربازدید و پر ازدحام از گروه گروه گردشگران خارجی و داخلی بودند، در رکود و تعطیلی ناشی از این بیماری خاک فراموشی می‌خورند.
جاذبه‌های تاریخی مانند باغ دولت آباد، آتشکده زرتشتیان و موزه مارکار که از پر بازدیدترین بناهای تاریخی سال گذشته به شمار می‌رفتند، امسال در نبود گردشگران اوضاع خوبی ندارند و به نظر نهادهای مسئول چه در ایران و چه در نقاط دیگر جهان مانند یونسکو که باید بسیار حساس به این موضوع باشند، همچنان در خواب خرگوشی به سر می‌برند.

خبر یزد


باغ دولت آباد نمی‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند
«مجید علومی» رییس پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد در ‌گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از کاهش بیش از 90 درصدی بازدیدکنندگان و گردشگران باغ دولت آباد یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: هر ساله در های‌سیزن گردشگری(اوقات پر رونق گردشگری) میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی بودیم اما امسال نه تنها فرصت عید نوروز را از دست دادیم بلکه تاکنون نیز با کاهش افزون بر 90 درصدی بازدید از این باغ جهانی مواجه‌ایم.
وی با بیان این که باغ دولت‌آباد یک بنای موقوفه است که هزینه‌های آن از طریق در آمدهایش تامین می‎شود، می‌گوید: درآمد این پردیس ایرانی صرفاً از طریق بلیط‌فروشی و اجاره بهای کافی‌شاپ، مغازه‌ها و بازارچه صنایع‌دستی حاصل می‌شود و بخش اعظمی از این هزینه‌ها نیز همه ساله در ایام عید نوروز تامین می‎شد ولی امسال درآمدی برای پاسخ به مشکلات و نیازهای باغ کسب نکردیم.
علومی به مشکلات ناشی از کرونا و رکود گردشگری اشاره و اظهار می‌کند: باغ تاریخی و زیبای دولت آباد نمی‌تواند در شرایط کنونی هزینه‌های خود را تامین کند و حتی هنوز در بازپرداخت هزینه‌های صرف شده از موقوفه تاسیسات جهت اصلاح آب‌رسانی باغ که معادل 500 میلیون تومان را به دنبال داشت، ناتوان هستیم.
این مسئول از نبود اعتبارات دولتی برای حفظ چنین ابنیه‌هایی خبر می دهد و اضافه می‌کند: متاسفانه بازارچه صنایع دستی این مجموعه نیز به علت شیوع کرونا تعطیل شده‌ و علاوه بر آن به علت شرایط دشوار هزینه‌کردها، ناچار به تعدیل نیروی انسانی هستیم و تنها تعدادی از نیروها در کارگاه مرمت‌های کوتاه مدت و رسیدگی به فضای سبز را می‌توانیم نگه داریم.

خبر یزد


خطر تعطیلی گردشگری برای آتشکده زرتشتیان یزد
آتشکده زرتشتیان یزد از بناهای بسیار شاخص با ابعاد بین‌المللی است که بسیار مورد اقبال گردشگران بوده و در ایامی مانند نوروز، صف بازدید از آن حتی تا خیابان درازا داشته ولی کرونا این بنا را نیز با خطر تعطیلی روبرو کرده است.
«سپنتا نیکنام» رییس انجمن زرتشتیان از شرایط بسیار ناگوار این آتشکده خبر می‌دهد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه این بنای تاریخی و گردشگرپذیر مانند سایر ابنیه تاریخی یزد متاثر از کرونا، شرایط نامساعدی دارد.
وی با بیان این که گردشگران این مجموعه به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌اند، اظهار می‌کند: این مجموعه همانند سایر ابنیه‌ی تاریخی به دلیل کرونا تا مدت مشخصی تعطیلی بود ولی در حال حاضر نیز تعداد محدودی بازدید از آن انجام می‌شود.
این مسئول با تاکید بر این که تداوم این وضعیت خطر تعطیلی گردشگری را برای آتشکده و سایر اماکن تاریخی مشابه به دنبال دارد، عنوان می‌کند: متاسفانه درآمد گردشگری و هزینه‌های پرسنل با هم همخوانی ندارد لذا امکان تعدیل نیرو نیز این مکان را تهدید می‌کند.
نیکنام نسبت به رونق مجدد گردشگری یزد به عنوان شهر میراث جهانی ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر اقدامات بهداشتی و ضدعفونی به طور مستمر در محوطه آتشکده انجام می‌شود و امیدواریم که با کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور ایران، شاهد رونق مجدد صنعت گردشگری و به تبع آن مکان‌های گردشگرپذیر باشیم.

خبر یزد


امکان بازگشایی موزه مارکار در شرایط کرونایی نیست
«جمشید منوچهری» مدیر داخلی مجموعه تاریخی و فرهنگی مارکار نیز در مورد وضعیت کنونی این بنای پربازدید یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به تاثیر کرونا بر موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان اشاره می‌کند و می‌گوید: همزمان با اعلام شیوع کرونا، موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد تعطیل و تاکنون نیز بازگشایی نشده است.
وی با بیان این که فضای موزه مارکار سرپوشیده و اماکن بازگشایی ندارد، می‌گوید: این موزه در فضای سربسته زیرزمین مجموعه پردیس دانش مارکار قرار دارد و متاسفانه راه‌اندازی مجدد آن در شرایط کرونا امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر هزینه‌های مجموعه توسط نیک‎اندیشان محترم و همچنین انجمن زرتشتیان تهران تامین می‌شود.
این مسئول از فعالیت مجازی این مجموعه خبر می‌دهد و می‌گوید: مردم می‌توانند از طریق سایت www.markarmuseum.com در فضای مجازی، موزه مارکار را مشاهد کنند و در جریان فعالیت‌های مجازی این مجموعه قرار بگیرند.

خبر یزد


سکوت نهادهای فرهنگی دنیا در مقابل میراث جهانی یزد
وضعیت بسیاری از میراث یزد همانند این ابنیه‌های تاریخی کم‌رونق شده و با تداوم این شرایط و بی‌تعهدیمان، شاید روزی با کابوس‌های تلخ و خبرهای دردآوری در مورد این مواریث گذشتگان مواجه شویم.
اگر روزی خبرهایی مانند «خاموشی آتش 1500 ساله»، «متروکه شدن باغ دولت آباد»، «ریختن گنبد زندان اسکندر»، «افتادن مناره‌های تکیه تاریخی امیرچخماق» و «از بین رفتن بافت تاریخی شهر میراث جهانی» را بشنویم، تا چه اندازه نگران، ناراحت و متاسف خواهیم شد؟ پس چرا با وجود اهمیت بناهای شاخص یزد برای تمام دنیا، هیچ حمایتی نه تنها از سوی مراجع و ارگان‌های داخل کشور بلکه از سوی دستگاه‌ها و نهادهای فراملی و بین‌المللی تاکنون نشده و همگی سکوت اختیار کرده‌اند؟ مگر برای دنیا مهم نیست که بر سر بناهای تاریخی شهر یزدگرد، شهر زندگی مسالمت‌آمیز ادیان، شهر میراث جهانی، شهر دارالعباده و قنات و قنوت و قناعت چه خواهد آمد؟
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/149546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد