خبر یزد

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

نمک سالی 13هزار فشارخونی روی دست یزد می‌گذارد/«نان» متهم ردیف اول مقالات

نمک سالی 13هزار فشارخونی روی دست یزد می‌گذارد/«نان» متهم ردیف اول
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ بیماری قلبی مدتهاست که رتبه اول را در بین عوامل مرگ‌ومیر به خود اختصاص داده و باوجود اینکه رقیب سرسختی همچون کرونا به میدان آمده، این بیماری هنوز رتبه‌دار قربانی گرفتن از مبتلایان است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: آمارهای علت مرگ و میر در پزشکی قانونی استان یزد نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از مرگ و میرها به علت بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی رخ داده و تصادفات با اختلاف، در رتبه بعدی قرار دارند.
وضعیت آماری بیماران قلبی و عروقی در استان یزد به نحوی است که پزشکان متخصص را دچار نگرانی کرده و تقریباً در همه محافلی که صحبت از سلامت، بیماری، درمان، تجهیزات پزشکی، ورزش و … است، حتماً صحبت از بیماری‌های قلبی و عروقی و نگرانی از شیوع این بیماری به میان می‌آید.
این شرایط مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد را که از سال 80 فعالیت خود را آغاز کرد، طی یک سال اخیر وارد فاز جدیدی از مطالعات و پژوهش در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی کرده و پایش 2 هزار نفر در شهر یزد، یافته‌های قابل تأملی به فعالان آن داده است، یافته‌هایی که اگر مورد توجه سیاستگذاران عرصه سلامت واقع شود، می‌تواند به مداخلات پیشگیرانه مؤثری منجر شود.

خبر یزد


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و یکی از نخبگان متخصص بیماری‌های قلب و عروق استان یزد در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار داشت: همه فاکتورهایی که در زندگی روزمره ما دخیل هستند، بر سلامت ما تاثیرگذارند و شاید جالب باشد که حتی رانندگی در حالت عادی، می‌تواند استرس زیادی به فرد وارد و در درازمدت بر سلامت وی تأثیر منفی بگذارد.
دکتر سیدمحمود صدر بافقی با اشاره به اینکه پیدایش بیماری‌ها در دوره‌های مختلف، علل متفاوتی دارد، افزود: یکی از اصلی‌ترین عامل بروز بیماری‌های قلبی، تنگ شدن عروق و عدم خون رسانی مناسب به بافت‌هاست.
تجمع چربی در جدار عروق در بسیاری از بیماران از دوران نوجوانی آغاز می‌شود
وی عنوان کرد: تجمع چربی در جدار عروق، روند طولانی طی می‌کند و حتی ممکن است دهه‌ها طول بکشد و این امکان وجود دارد که در بسیاری از افراد، تجمع این چربی‌ها از دوره نوجوانی آغاز شود.
صدر بافقی اظهار داشت: عدم تحرک فیزیکی، چاقی، دیابت، آلودگی‌های محیطی، استرس‌های مزمن، افسردگی و از همه مهمتر ، فشار خون بالا، زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.
وی، تغییر سبک غذا خوردن و استفاده غیراستاندارد از نمک را که به طور عمده در نان و غذاهای آماده وجود دارد را یکی از عوامل پرفشاری خون برشمرد و گفت: در گذشته فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر مربوط به قشر مرفه بود زیرا می‌توانستند بیش از حد متعارف غذا تهیه کنند و کالری بیشتری دریافت کنند به همین دلیل بیشتر دچار این بیماری‌ها می‌شدند اما امروز این بیماری به سمت سایر گروه‌ها نیز رفته است.

خبر یزد


از یک سو غذاهای پر کالری و کالری‌های نامناسب و از سوی دیگر استرس و افسردگی بر بدن اثر نامطلوب می‌گذارد و احتمال بیماری‌های مزمن زمینه‌ساز مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
گرچه ریزفاکتورهای ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت، فشارخون و … که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، متفاوت است اما یک پایش در جمعیت 2 هزار نفری در سنین 20 تا 74 سال توسط مرکز تحقیقات قلب نشان می‌دهد فشارخون در یزد به شکل نگران‌کننده ای در حال شیوع است.
نتایج تأمل برانگیز پایش جمعیت 2 هزار نفری در یزد
مدیر مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد در این زمینه اظهار داشت: پایش مستمر 2 هزار فرد 20 تا 74 سال که به طور تصادفی از نقاط مختلف شهر انتخاب شدند، نشان داد که در طول یک سال، از هر هزار نفر پنج نفر به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند که این آمار با توجه به جمعیت استان یزد سالانه به 2 هزار نفر می‌رسد یعنی در استان یزد در هر چهار ساعت یک نفر به جمعیت بیماران قلبی و عروقی استان اضافه می‌شود.
سیده مهدیه نماینده افزود: از هر هزار نفر، 33 نفر دچار فشار خون می‌شوند یعنی در یزد یک میلیون 200 هزار نفری، سالانه 13 هزار نفر و هر 40 دقیقه یک نفر به جمعیت بیماران مبتلا به فشار خون افزوده می‌شود. در یزد یک میلیون 200 هزار نفری، سالانه 13 هزار نفر و هر 40 دقیقه یک نفر به جمعیت بیماران مبتلا به فشار خون افزوده می‌شود همچنین سالانه 5 هزار و 600 نفر به آمار بیماران دیابتی یزد اضافه می‌شود
وی عنوان کرد: همچنین سالانه 5 هزار و 600 نفر به آمار بیماران دیابتی یزد اضافه می‌شود یعنی هر یک ساعت و نیم، یک نفر در یزد دیابتی می‌شود.
نماینده به تشریح ریزفاکتورهای دیگر عامل بیماری قلبی از جمله سیگار، سالمندی، اسید اوریک بالا و.... پرداخت و گفت: مهمترین عامل این بیماری پرفشاری خون است و اولین مداخله‌ای که می‌توان در این زمینه انجام داد، کاهش مصرف نمک است.
وی عنوان کرد: میزان استاندارد مصرف نمک در روز برای هر نفر، هشت گرم در روز است و این در حالی است که در هر 100 گرم نان، 1.8 گرم نمک وجود دارد و با توجه به اینکه سرانه مصرف روزانه نان هر فرد 400 گرم است، ما روزانه فقط هشت گرم نمک را از نان دریافت می‌کنیم.
مجری طرح قلب سالم بیان کرد: معتقدیم که نانوایان باید آموزش ببینند در حالی که آموزش‌های فعلی آنها فقط به بحث بهداشت محیط منحصر شده و کمتر نانوایی اطلاعات علمی در رابطه روش صحیح پخت نان دارد.
هیچکس متولی چاپ کتاب نان سالم نشد
نماینده عنوان کرد: کتابی در این زمینه تدوین کرده‌ایم که اطلاعات کافی در مورد نان سالم در اختیار نانوایان و مردم قرار می‌دهد اما هیچکس متولی چاپ این کتاب نشده در حالی که اطلاعات به دست آمده می‌تواند برای مردم و نانوایان بسیار مفید باشد.

خبر یزد


وی با اشاره به اینکه متأسفانه مردم استان یزد، متقاضی پرنمک‌ترین نوع نان یعنی نان تافتون هستند، افزود: متولیان امر باید از هر فرصتی برای آموزش مردم استفاده کنند.
ضرورت ورود جدی مسئولان به بحث بهبود وضعیت قوت غالب مردم یزد
واقعیت این است که بسیاری از مردم تا درگیر بیماری نشوند، به سمت اصلاح رژیم غذایی خود نمی‌روند چون اغلب باور ندارند که بیماری به سراغ آنها نیز خواهد رفت و در این شرایط ضروری است مسئولان و تصمیم‌گیران مداخله کنند و از ابزارهای خود حداقل برای بهبود وضعیت قوت غالب مردم یعنی نان، استفاده کنند.
وقتی نان به تنهایی، جیره استاندارد نمک مورد نیاز یک فرد در روز را پر می‌کند، به طور قطع آموزش نانوا و نظارت صاحب‌نظران بر نان پخت شده در نانوایی‌ها می‌تواند تا حد زیادی از آمار مبتلایان به فشار خون در استان را بکاهد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/150454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز