آیا یزد دوباره شهر دوچرخهها میشود؟
مقالات
بزرگنمايي:
خبر یزد - دوچرخه سواری در شهرهای ایران همواره به عنوان یکی از شاخصهای مورد توجه مدیران شهری قرار داشته است به طوری که این روزها و با شدت گرفتن آلودگیهای زیست محیطی از اهمیت دوچندان برخوردار شده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، دوچرخه سواری اگرچه در شهرهای ایران همیشه مورد توجه بوده است، اما در شهری چون یزد که پیش از این به شهر دوچرخهها شهره بوده است، موضوع از اهمیت دوچندانی برخوردار میشود.
اگر به گذشته بازگردیم دلایل این اهمیت را میتوان در قلم جلال آل احمد دید که در بخشی از سفرنامه موسوم به «سفر به شهر بادگیرها» که در کتاب «ارزیابی شتابزده» آمده از وجود 200 هزار دوچرخه در شهر یزد خبر داده است، شهری که به مراتب کوچکتر و کمتر توسعه یافته تر از روزهای کنونی بوده است. شاخصه ای که این روزها شهرداری و شورای شهر یزد در صدد ترمیم و احیای آن هستند و با آغاز فعالیت دوچرخههای اشتراکی به اوج خود رسیده است. دوچرخههایی که شاید مقدمهای باشد تا شهر یزد دوباره شهر دوچرخهها شود.
لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل پاک الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد و نایب رئیس هیأت دوچرخه سواری استان در این باره میگوید: با بهره برداری از فاز اول این طرح، 276 دوچرخه در مدار هوشمند سازی قرار گرفته و برای شهروندان قابل استفاده است.
او با بیان اینکه دوچرخهها در قالب 10 ایستگاه با مشارکت بخش خصوصی بومی یزد پیاده سازی شده است، اضافه میکند: قطعاً با استقبال خوب شهروندان انگیزه مضاعفی برای شهرداری و شورای شهر یزد برای تکمیل و تقویت این طرح ایجاد خواهد شد.
جورابی با بیان اینکه تلاش برای نهادینه سازی فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک از جمله ضرورتهای اجرایی در توسعه مدیریت شهری است، میگوید: حمایت مردمی لازمه تقویت مدیریت شهری در اجرای این گونه طرحهای مدرن است.
او ادامه میدهد: شرایط یزد به گونهای است که میطلبد تا حمل و نقل سبک را در شهر توسعه دهیم و بر همین اساس برای اولین بار دوچرخههای اشتراکی هوشمند مورد بهره برداری قرار گرفت.
عضو کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد اضافه میکند: متقاضیان استفاده از دوچرخههای اشتراکی باید قبل از هر اقدامی در سایت دوچرخههای اشتراکی یزد به آدرس bike.yzd.ir ثبتنام و با مراجعه به ایستگاه و ثبت کد ملی خود از خدمات دوچرخههای اشتراکی استفاده کنند.
اجرای پروژه دوچرخههای هوشمند مورد تأیید نیست داستان دوچرخههای اشتراکی اما به همین جا ختم نمیشود، ونوس عامری، رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری شورای شهر یزد میگوید: پروژه دوچرخههای هوشمند شهر تکمیل نیست و شورای شهر نهایی شدن پروژه توسط سرمایه گذار را تأیید نمیکند.
او ادامه میدهد: سرمایه گذار افتتاح طرح دوچرخههای هوشمند در شهر را اعلام کرده در حالی که این افتتاح نیست بلکه راه اندازی بخش کوچکی از یک قرار داد است.
عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه دوچرخهها باید کاملاً رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، اضافه میکند: سرمایه گذار علت تأخیر و ناقص انجام شدن کار را نداشتن تعرفه دوچرخهها عنوان کرده در حالی که طبق قرارداد هیچ تعرفهای برای دوچرخهها منظور نخواهد شد.
او تاکید میکند: سرمایه گذار میبایست 10 ایستگاه با 300 دو چرخه کاملاً هوشمند و 10 سرویس بهداشتی را در اسفند 98 تحویل میداد که فقط هشت ایستگاه تحویل داده و با اقداماتی که بعد از یک سال از گذشت قرار داد انجام داده میتوان گفت سرمایه گذار فقط یک چهارم طرح را به انجام رسانده است.
عامری میگوید: در قرارداد 20 سرویس بهداشتی 20 ایستگاه دوچرخه و 600 دوچرخه هوشمند باید تحویل شهرداری میشد که انجام نشده است.
او با تاکید بر اینکه شهرداری باید از لابیگری دست بردارد و پیمانکار متخصص و واجد شرایط را دعوت به کار کند، عنوان میکند: شهرداری دارایی خودش را در اختیار سرمایه گذار گذاشت به طوری که هفت تابلوی تبلیغاتی شهر به مساحت 404 متر مربع قبل از آغاز طرح در اختیار سرمایه گذار بود تا با کسب درآمد بتواند پروژه را انجام دهد و ما این مدل را قبول نداریم چراکه پروژه سرمایه گذاری بوده و اساساً باید با سرمایه پیمانکار انجام میشد.
عضو شورای اسلامی شهر یزد میگوید: با توجه به آفتاب زیاد در شهر یزد دوچرخهها بدون سایهبان مستهلک میشدند به همین دلیل بارها به پیمانکار اخطار داده شد که در نهایت با اخطارهای شورای شهر سرمایه گذار مجبور به ساخت چند سایهبان برای ایستگاههای دوچرخه شد.
عامری با بیان اینکه چندین اخطار به سرمایه گذار دادیم ولی شهرداری باز هم به آنها فرصت داد، خاطرنشان میکند: شش میلیارد تومان قیمت این قرارداد برآورد شده بود در حالی که بعد از یکسال فقط دو میلیارد از سوی سرمایه گذار هزینه شده و پروژه را تمام شده اعلام کرده است و در کل 270 دوچرخه خریداری و طرح بدون ساخت سرویس بهداشتی انجام شده است.
رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری شورای شهر یزد با بیان اینکه پیگیر عملکرد سرمایه گذار هستیم و نارضایتی از نحوه انجام پروژه هم به شهرداری اعلام شده است، عنوان میکند: در افتتاحیه طرح که توسط سرمایه گذار انجام شد هیچکدام از مسئولان مربوطه از کمیسیون شهر هوشمند، کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر یزد و شهردار و …حضور نداشتند و تأییدی بر نحوه صحیح انجام پروژه نداشتند ولی سرمایه گذار پروژه را تکمیل شده فرض کرده است.
اجرای دیرهنگام و گلایه شهروندان شهروندان یزدی نیز از اجرای زمان بر این طرح گلایه دارند، رضا مختاری در این باره میگوید: از سال گذشته وعده راه افتادن طرح دوچرخهها داده شد ولی با شیوع کرونا و برخی از مسائل دیگر به عقب افتاد که در نهایت چند روزی است که این طرح افتتاح شده است.
او در خصوص کیفیت دوچرخهها و شرایط ثبت نام در این طرح میگوید: ثبت نام این طرح پیچیدگی خاصی ندارد و با صرف چند دقیقه زمان میتوان اقدام کرد، اما کیفیت دوچرخهها به مرور زمان و پس از استفاده مداوم از آن مشخص میشود.
بهروز حقانی یکی دیگر شهروندان یزدی است که در تلاش است تا دوچرخهای را از ایستگاه باغ ملی به اشتراک بگیرد، او میگوید: به عنوان یک یزدی احساس خوبی دارم که همانند شهر تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور امکان استفاده از دوچرخههای اشتراکی در یزد هم فراهم شده است.
او اضافه میکند: یکی از مزیتهای این طرح رایگان بودن آن برای همه شهروندان است که امیدوارم در ادامه تصمیم شورای شهر و شهرداری تغییر نکند و همواره رایگان بماند.
امید راستگو نظری دیگر دارد، او که برای نظاره کردن دوچرخه به ایستگاه میدان امیر چخماغ آمده، میگوید: قرار نیست برای استفاده از این دوچرخهها ثبت نام کنم چون مسیری برای دوچرخه سواری در شهر یزد وجود ندارد و این موضوع خطرناک است.
او که پیش از این در شهر مشهد زندگی کرده است، ادامه میدهد: شهر یزد نیازمند مسیرهای اختصاصی دوچرخه سواری است تا بتواند مکمل طرح دوچرخههای اشتراکی باشد، اما متأسفانه تعداد انگشت شماری از این مسیرها در شهر وجود دارد که قابل مقایسه با سایر شهرهای بزرگ نیست.
به نظر میرسد اجرای این طرح اگرچه با فراز نشیبهای زیاد و همچنین گلایههای برخی از اعضای شورای شهر از سرمایه گذار همراه بوده است، اما شاید سرآغازی باشد تا شهر یزد دوباره عنوان شهر دوچرخهها را زنده کند.
ایجاد 50 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر جمالالدین عزیزی، شهردار شهر میراث جهانی یزد اما درباره راه اندازی ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی میگوید: دوچرخههای اشتراکی با رویکرد احیای سنت دیرینه دوچرخه سواری در یزد دنبال شد و هم اکنون به مرحله استفاده شهروندان رسیده است.
او میگوید: در اجرای طرح به دلیل مشکلات ناشی از اقدامات سرمایه گذار و شیوع کرونا از زمان بندی اولیه عقب افتادیم ولی در نهایت طبق قولی که به مردم داده بودیم این دوچرخهها در حال حاضر قابل بهره برداری برای عموم مردم به صورت کاملاً رایگان است.
عزیزی با بیان اینکه تعداد ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی در آینده به 20 ایستگاه افزایش مییابد، اضافه میکند: در حال حاضر 10 ایستگاه راه اندازی شده که با استقبال خوبی از جانب شهروندان همراه بوده است.
شهردار یزد با بیان اینکه یزد سومین شهری است که دوچرخههای اشتراکی را راه اندازی کرده است، خاطرنشان میکند: دوچرخهها از نسل سه اینگونه پروژهها تبعیت میکند و به نسبت نمونههای مشابهای که در شهرهای دیگر اجرا شده، نمونهای خوب و قابل قبول است.
او اضافه میکند: برنامه نویسی و بخش نرم افزاری این طرح به صورت صد در صد بومی توسط شرکتهای عضو مجموعه پارک علم و فناوری یزد انجام شده است که به عنوان یک ویژگی مهم از آن یاد میشود.
عزیزی در پاسخ به این سوال که واکنش شهرداری نسبت به تأخیر در اجرای پروژه چیست، میگوید: این پروژه در زمانبندی خودش صورت نگرفته است، اما در حال حاضر شهروندان زیادی در این طرح مشارکت داشتهاند و همین موضوع نشان دهنده رضایت نسبی آنان در اجرای طرح است.
او تاکید میکند: بزودی در مذاکره و تعامل با شورای شهر و در راستای حمایت از سرمایه گذار این طرح، تصمیم گیری میشود تا اجرای طرح به صورت کامل انجام شود و رضایت شورای شهر نیز تأمین گردد.
شهردار یزد با اشاره به ایجاد 50 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر یزد عنوان میکند: یک سوم از این مقدار در سال جاری و مابقی آن تا پایان سال 1400 به بهره برداری میرسد.
-
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲:۳۷
-
۲۲۲ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/158730/