خبر یزد

آخرين مطالب

رؤیای قطار برای افغانستان مقالات

رؤیای قطار برای افغانستان
  بزرگنمايي:

خبر یزد - 1. موزه ملی افغانستان در منطقه دارالامان شهر کابل قرار دارد. موزه‌ای دو طبقه که گنجینه‌ای از گذشته‌های باستانی کشور افغانستان را به نمایش گذاشته است. این موزه محوطه بسیار بزرگی دارد. در گوشه‌ای از فضای باز این موزه، چند لکوموتیو و واگن آهن زنگ‌زده و مچاله شده روی ریل آهن به نمایش گذاشته شده است. لکوموتیوهای بخار که زنگار نقطه‌ای از آن را سالم نگذاشته است.
اینها بقایای تنها خط راه‌آهن مورد استفاده پایتخت‌نشینان کشور افغانستان است.
در دهه 1920 شاه‌ امان‌الله‌ خان، پادشاه افغانستان خط آهنی به‌طول 7 کیلومتر از شهر کابل تا منطقه کاخ دارالامان راه‌اندازی کرد. این خط آهن شباهت بسیاری به نخستین خط آهن ایران داشت که تهران را به شاه‌ عبدالعظیم شهرری وصل می‌کرد. اما راه‌آهن در افغانستان بعد از آن پیشرفتی نکرد. در دهه‌های بعد خطوط کوتاهی توسط ارتش‌های بریتانیا و شوروی ساخته شد، اما به محض پایان کار این خطوط برچیده شدند. شاهان گذشته افغانستان هم تمایل چندانی به خطوط راه‌آهن نداشتند.
2. یکی از معضلاتی که همواره در مورد کشور افغانستان مطرح می‌شود، پررنگ بودن بحث قومیت در این کشور است. رقابت بین قومیت‌ها در سالیان دراز موجب جنگ‌های داخلی و ناآرامی در این کشور کوهستانی بوده است. بسیاری از صاحبنظران ضعیف بودن زیرساخت‌های مواصلاتی در این کشور را در افزایش تنش‌های قومیتی بسیار مؤثر می‌دانند. افغانستان از معدود کشورهای جهان است که خطوط امن و مطمئن راه‌آهن نقاط مختلف آن را به یکدیگر متصل نمی‌کند. شاید اگر افغانستانی‌ها هم صاحب شبکه ریلی منظمی می‌شدند دچار جنگ‌های داخلی نمی‌شدند. شاید اگر در این کشور هم ریل راه‌آهن می‌بود مردمان نقاط مختلف سرزمین صعب العبور افغانستان راحت‌تر با هم آشنا و با هم آمیخته می‌شدند. ارتباطات‌شان گسترده می‌شد، می‌فهمیدند که قومیت‌های مختلف مثل هم‌ هستند، علیه هم گارد نمی‌گرفتند. سرنوشت اقتصادشان به بده‌ بستان‌های اقتصادی ناشی از خطوط راه‌آهن گره می‌خورد و هزینه‌های واقعی جنگ را زودتر می‌دیدند....
3. زمزمه‌های تحقق رؤیای راه‌آهن برای کشور افغانستان در سال‌های 2006 تا 2009 مطرح شد، زمانی که افغانستان با دو کشور ازبکستان و ایران قراردادهای ساخت راه‌آهن امضا کرد. ازبکستان در سال 2011 راه‌آهن 75 کیلومتری حیرتان (مرز افغانستان و ازبکستان) به مزارشریف را به بهره‌برداری رساند. ایران هم در سال 2007 (1386) ساخت راه‌آهن خواف - هرات را آغاز کرد. قرار بود این راه‌آهن در چهار قطعه و طی سه سال ساخته شود. قطعات یک و دو در خاک ایران از خواف تا چشمه شمتیق (مرز ایران و افغانستان) به طول 78 کیلومتر قرار داشت. قطعه سه از چشمه شمتیق تا روزنک به طول 62 کیلومتر و قطعه چهار از روزنک تا هرات به طول 85 کیلومتر است. ساخت قطعات یک تا سه برعهده ایران و قطعه چهار برعهده افغانستان بود. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در پنجشنبه 20 آذر 1399 سه قطعه ساخته‌ شده توسط ایران با حضور مجازی رؤسای جمهوری ایران و افغانستان افتتاح شد.
4. افتتاح راه‌آهن خواف تا روزنک در افغانستان اتفاقی بسیار خجسته در روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران و افغانستان است. این راه‌آهن به گفته وزیر راه، قابلیت حمل‌ونقل 6 میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر در سال را داراست. افزایش قابلیت‌های حمل کالا منجر به افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان می‌گردد. از سویی دیگر مسیر این راه‌آهن از خواف، نشتیفان، شمتیق تا هرات جاذبه توریستی بالایی دارد و منجر به افزایش رفت‌وآمدهای اهالی ایران و افغانستان می‌گردد. این خط راه‌آهن می‌تواند مقدمات ساماندهی ورود اتباع افغانستانی به ایران و برچیدن شبکه‌های قاچاق مهاجران را هم فراهم آورد.
5. اما راه‌آهن خواف - هرات فقط برای ایران و افغانستان اتفاق خجسته‌ای نیست، بلکه برای کشورهای آسیای میانه‌ نیز اتفاق مبارکی است. در 22 فروردین سال 1397 معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان در دیدار با وزیر راه ایران خواستار تسریع در ساخت راه‌آهن خواف- هرات شده بود.
در سال 2017 ازبکستان با افغانستان سند همکاری ساخت راه‌آهن مزارشریف - هرات را امضا کرد تا بدین طریق بتواند از این خط آهن و از طریق ایران به آب‌های آزاد اتصال پیدا کند. ازبکستان نسبت به ایران در ساخت راه‌آهن در افغانستان کارنامه بهتری از خود به نمایش گذاشته؛ ازبکستانی‌ها راه‌آهن حیرتان- مزارشریف را طی 2 سال (از 2009 تا 2011) ساخته بودند.
در سال 2017 این کشور در تدارک بود تا راه‌آهن مسیر 660 کیلومتر مزارشریف به هرات را ظرف 4 سال به بهره‌برداری برساند. ایران پس از 13 سال توانست تعهدات خود در مورد راه‌آهن خواف- هرات را اجرایی کند. اما مسأله مهم این است که قطعه چهارم این راه‌آهن از روزنک تا هرات توسط طرف افغانستانی هنوز ساخته نشده و با توجه به شرایط افغانستان به نظر می‌رسد این کشور توان تکمیل این راه‌آهن را ندارد. شاید اگر ایران قطعه چهارم این راه‌آهن را هم برعهده بگیرد، اتصال ریلی با کشورهای آسیای میانه حجم ارتباطات اقتصادی ایران با این کشورها را چندین برابر کند و همزمان فواید جانبی راه‌آهن برای افغانستان کمی امنیت برای این کشور و منطقه به ارمغان بیاورد.
منبع: ایران آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/163263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند