خبر یزد

آخرين مطالب

محمود اکبریان؛ سردار دیار نخل و آفتاب مقالات

محمود اکبریان؛ سردار دیار نخل و آفتاب
  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله به عنوان سند استقامت و پایداری ملت ایران در صحیفه تاریخ و خاطره زمان ثبت و ضبط است. در این دوران برای اولین بار در طول تاریخ، دشمن نتوانست حتی یک وجب از خاک کشورمان را جدا کند.
بافق واحه‌ای در کویر شهرستان بافق با مساحت بیش از 17 هزار و 633 کیلومتر مربع در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرق یزد و در حاشیه کویر مرکزی ایران با ارتفاع 995 متر از سطح دریا قرار دارد.
آنچه بر قداست و عظمت این سرزمین می‌افزاید، تلالو انوار قدسی آرامگاه حضرت ظهیر الدین عبدالله بن موسی ابن جعفر علیه السلام است.
در دوران دفاع مقدس مردان شریف و عزیز این خطه قهرمان پرور برای صیانت از اسلام و قران، تمام هستی خود را در طبق اخلاص نهادند و تقدیم ساحت مقدس علوی کردند.
گواه صادق این ادعا، تقدیم 321 ستاره پر فروز و قهرمان و بیش از 600 جان بر کف جانباز و 90 پرستوی مهاجر است که در چنگال دژخیمان بعثی، سرود آزادی و آزادگی سر دادند.
محمود اکبریان، سردار دیار نخل و آفتاب مهدی اکبریان رزمنده دوران دفاع مقدس درباره برادرش، گفت: محمود اکبریان در مهر 1330 در یکی از محلات بافق دیده به جهان گشود.
او می‌افزاید: محمود دوران کودکی و نوجوانی را با همسالان خود در محله قاضی‌های بافق سپری کرد. تحصیلات ابتدایی او مواجه با کمبود امکانات آموزشی شهر بافق بود و نتوانست به ادامه تحصیل بپردازد.

خبر یزد

اکبریان تصریح کرد: اما محمود در سن 17 سالگی به نقص بزرگ خود که محرومیت از سواد بود پی برد و با شرکت در کلاس سواد آموزی توانست خواندن و نوشتن را بیاموزد و با مطالعه کتب مذهبی، آگاهی و بینش خود را وسعت بخشد.
رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: 15 فروردین 1350 سر فصل جدیدی در زندگی محمود اکبریان شروع شد. او برای خدمت سربازی به خرم آباد لرستان اعزام شد و پس از چهار ماه آموزش نظامی به تهران اعزام و در پادگان عشرت آباد مشغول سربازی شد.
محمود پس از اتمام سربازی به استخدام در معدن بافق درآمد و در کنار کارش با توجه به مهارت‌های فنی اش، مغازه باطری فروشی و تعمیر استارت ماشین را راه اندازی کرد که مورد نیاز شهروندان بود و با دریافت مبلغی کم، کار مردم را راه می‌انداخت و کارگشای مردم بود.
محمود اکبریان یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی بافق محمود یاراحمدی یکی از دوستان محمود اکبریان می‌گوید: محمود خیلی زود به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی کشیده شد و هرکس با او ارتباط می‌گرفت، متوجه می‌شد که محمود مبارزات سیاسی و انقلابی علیه شاه را شروع کرده است.

خبر یزد

او می‌افزاید: محمود اکبریان برای ساماندهی فعالیت‌های انقلابی، خانه اش را محل تجمع تعدادی از دوستان هم فکر خودش قرار داده بود.
این رزمندگان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران انقلاب محمود و یارانش آرام و قرار نداشتند و فعالیت‌هایی از قبیل بازسازی و تعمیر حسینیه، راه اندازی کتابخانه و جمع آوری کتب، فعال کردن واحد قران و تئاتر، پایین آوردن تاج شاه از در نقطه‌ای از شهر و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را انجام دادند.
اکبریان عضو اصلی کمیته انقلاب اسلامی بافق شاهپورزاده یکی از دوستان اکبریان می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محمود یکی از اعضای اصلی تشکیل کمیته انقلاب اسلامی شهر بافق بود که بنا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در روز‌های نخست ورود آن حضرت به ایران تاسیس شده بود.

خبر یزد

او می‌افزاید: کمیته انقلاب اسلامی با کمترین امکانات کار خود را شروع کرد و با برقراری امنیت، حفاظت از دستاورد‌های انقلاب اسلامی را تضمین کرد.
اکبریان در راه ماموریتی مهم محمود اکبریان پس از سازماندهی فعالیت‌های انقلابی و برگزاری دوره‌های آموزش نظامی در بافق برای ادامه فعالیت‌های انقلابی به تهران عزیمت می‌کند.
شاهپور زاده بیان داشت: محمود اکبریان و امثال او از جمله کسانی بودند که امید آمریکا و ایادی اش را برای همیشه از ایران قطع کردند و هرجایی که حضور نیرو‌های انقلابی ضروری تشخیص داده می‌شد، مخلصانه حاضر می‌شدند.
به همین منظور فعالیت‌هایی از قبیل مراقبت از گروگان‌های آمریکایی در لانه جاسوسی ، مبارزه با چریک‌های فدایی خلق و پاسداری از زندان اوین را در طول دوران خدمتش انجام داد.

خبر یزد

او ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مهم اکبریان پاسداری از بیت حضرت امام در جماران بود. ماموریت مهمی که از آرزو‌های محمود به شمار می‌رفت.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: اکبریان به همراه هفت نفر از دوستان خود برای حفاظت از بیت حضرت امام خمینی (ره) به تهران رفتند و به مدت 132 روز در آنجا بودند.
فصلی جدید در زندگی اکبریان 31 شهریور 1359 برگ جدیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ورق می‌خورد. صدام رئیس جمهور دست نشانده عراق با پشتیبانی مادی و معنوی استکبار جهانی به رهبری آمریکا به جمهوری اسلامی ایران حمله می‌کند.
صدام در طول 1330 کیلومتر مرز خشکی و آبی از آسمان، زمین و دریا آتش بپا کرده و جنگی ظالمانه به راه می‌اندازد. آمریکا و دست نشانده اش صدام می‌خواهند ایران را تجزیه کنند، اما حرکت توفنده ملت ایران با الهام از رهنمود‌های حضرت امام خمینی (ره) با هشت سال مقاومت جانانه، دشمن را مجبور به عقب نشینی و پذیرش طعم تلخ شکست می‌کند.
ماموریتی در جبهه غرب برای حفظ امنیت کشور دهقان زاده یکی از همرزمان محمود اکبریان می‌گوید: آخرین ماموریت اکبریان 13 ماه پس از شروع جنگ و برای مقابله با متجاوزان بعثی در داربلوط گیلان غرب تعیین می‌شود.

خبر یزد

او می‌افزاید: فرماندهی گردان به عهده سردار شهید سید خلیل آواره و فرماندهی یکی از گروهان‌ها را محمود اکبریان قبول می‌کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق ادامه داد: اهمیت فوق العاده و حیاتی عقب راندن عراق از منطقه جنوب، فرماندهان نظامی ایران را وادار ساخته بود تا تلاش اصلی خود را در این منطقه متمرکز کنند.
اما 20 اذر سال 1360 نوبت رزمندگان جبهه‌های غرب بود تا با عملیات در جبهه‌های سر پل ذهاب و گیلان غرب پیروزی طریق القدس را کامل کنند. در این تاریخ عملیات مطلع الفجر در دو محور صخره‌های موازی شیاکوه اغاز می‌شود.

خبر یزد

شیاکوه در آتش و خون اکبر قانعی یکی از رزمندگان می‌گوید: در عملیات شیاکوه یک گردان از نیرو‌های رزمنده یزدی به فرماندهی سردار سید خلیل آواره، سردار اکبریان و گردان 191 پیاده شیراز به فرماندهی سرگرد مقدسی در محور شیاکوه وارد عمل می‌شوند. هدف اصلی نیز در فاصله 10 کیلومتری پشت دشمن انتخاب می‌شود.
او افزود: این گردان به هدف خود در ساعات اولیه دست یافت و شیاکوه را پوشش دادند، ولی واحد‌های عمل کننده در دیگر مناطق و کوه‌های موازی نتوانستند به هدف خود برسند.

خبر یزد

قانعی تصریح کرد: تک‌های سنگین دشمن به شیاکوه به اوج خود رسیده بود، گویی که کوه در آتش و خون بود. در عین حال رزمندگان اسلام به سرعت سنگر‌های دشمن را پشت سر گذاشتند و در محل‌های از پیش تعیین شده مستقر شدند و تک‌های دشمن را دفع کردند.
سنگری که سکوی عروج شد محمد رضا دهستانی یکی از رزمندگان عملیات شیاکوه می‌گوید: در آن محل، شدت تشنگی و کمبود مواد غذایی سختی زیادی را به رزمندگان تحمیل کرد.
او افزود: چند ساعت بعد، بر اثر اصابت خمپاره 60 برادر اکبریان و چند نفر از همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.
دهستانی ادامه داد: در سنگر شهید اکبریان هفت جنازه وجود داشت که پایین آوردن از ارتفاعات بلند و سنگلاخی نوعی ایثار بود، اما فرمانده گردان سید خلیل آواره به هر شکلی بود خود را به سنگر شهید اکبریان رساند و در زیر آتش دشمن پایین آوردن پیکر شهید اکبریان را حتی بر حفظ جان خود مقدم دانست.

خبر یزد

شهادت اکبریان حادثه سنگینی برای بافقی‌ها بود، به طوری که یک حس همدردی را در مردم ایجاد کرد. افراد بیشتری بعد از شهادت این شهید، برای رفتن به جبهه اعلام آمادگی کردند.
روایت شهید اکبریان در دوران دفاع مقدس روایت عشق است و آتش و خون. او فرماندهی بود که خود را سرباز کوچک امام خمینی می‌دانست و سر انجام 27 آذرماه 1360 بلندی‌های کرمانشاه سکوی عروجش شد.
گزارش از پریسا رجبی
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/164440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق