خبر یزد

آخرين مطالب

نقش محوری پارک علم و فناوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد علمي

نقش محوری پارک علم و فناوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- سرمایه‌گذاری در تولید علم یکی از موثرترین راهکارهای توسعه اقتصادی بر پایه دانش است که این مهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند محور این رویکرد در توسعه پایدار باشند.

اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که در آن تولید، توزیع و کاربرد دانش عامل و محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در تمامی صنایع است که دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه اقتصادی دانش بنیان در موضوع اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در پیش گرفته است.
اسحاق جهانگیری, معاون اول رییس جمهور درخصوص رویکرد دولت به اقتصاد دانش بنیان در دولت می‎گوید: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی تاکید بر دانش بنیان بودن اقتصاد است، دولت یازدهم از ابتدا موضوع دانش بنیان بودن اقتصاد را در اولویت برنامه‎های خود قرار داده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نیز این موضوع را با جدیت دنبال می‎کند.
پارک علم و فناوری یزد وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و به عنوان دومین پارک کشور در سال1380 با ماموریت ایجاد ثروت در جامعه از طریق ترویج فرهنگ نوآوری و به‏ کارگیری فناوری‌‏های جدید تاسیس شد که هم اکنون به شبکه گسترده‌‏ای شامل واحدهای فناور و دانش ‏بنیان، پردیس‌‏ها و مراکز رشد همکار، مراکز توسعه فناوری و نوآوری و شتاب‏ دهنده ‏ها توسعه یافته است. 
رسالت کلیدی این مجموعه در چند سال آینده، توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری استان یزد به منظور ارتقای سهم اقتصاد دانش ‏بنیان از اقتصاد استان به بیش از 20 درصد تعیین شده که تحقق آن مستلزم رشد انفجاری در ایجاد کسب و کارهای فناور و دانش ‏بنیان جدید و افزایش رقابت ‏پذیری آنهاست و این امر مهم تنها با مشارکت هدفمند بخش خصوصی توانمند در فعالیت‏‌های بنیادین پارک امکان‏پذیر خواهد شد.
هم اکنون بیش از 300 شرکت فناور در مجموعه ‏های پردیس زیست ‏فناوری و سیستم های پیشرفته صنعتی، پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات، پردیس علوم انسانی و هنر و مراکز رشد اقماری (شامل مرکز رشد دانشگاه شهید صدوقی، مرکز رشد دانشگاه آزاد، مرکز رشد دانشگاه پیام نور، مرکز رشد کشاورزی، مرکز رشد ابرکوه و مرکز رشد میبد) مستقر و در حال فعالیت هستند و این مراکز به عنوان کانون شکل ‏گیری و تقویت شرکت‌های فناور نقش مهمی در ارتقا سطح فناوری استان ایفا می ‏کنند.
تقویت زیرساخت‌های پارک علم و فناوری یزد
به منظور توسعه زیرساخت فیزیکی مورد نیاز برای فعالیت و کسب و کارهای نو، پهنه ‏سازی در مجموعه‏ های "کارخانه نوآوری درخشان"، "ناحیه نوآوری اقبال" و "پردیس جامع پارک علم و فناوری یزد" در دستور کار قرار گرفته است.

خبر یزد


کارخانه نساجی درخشان با بهره ‏گیری از مدل کارخانه اقبال و به منظور هم ‏افزایی جوانان تحصیل ‏کرده و خلاق در کنار کارآفرینان و مربیان کسب و کار و سرمایه ‏گذاران، به عنوان یکی از پهنه ‏های نوآوری انتخاب و توسعه آن بر عهده سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری گذاشته شده است.
"ناحیه نوآوری اقبال" حول کانون مرکز فناوری اقبال تشکیل و در این راستا 6 هزار مترمربع فضای باقی مانده کارخانه اقبال به این فضا ملحق شده و با پیگیری ‏های لازم، مجوز این ناحیه به عنوان نخستین پهنه نوآوری از سوی شورای عالی عتف صادر شده است.
اقدامات زیرساختی "پردیس جامع پارک" به عنوان محل استقرار شرکت‏ های بزرگ فناور از آذرماه 1398 آغاز و قراردادهای مربوط به آماده‏ سازی و اصلاح خط پروژه 20 هکتاری و پیگیری ‏های مربوط به تخصیص انشعاب های آب، برق و گاز آن انجام شده و به دنبال برگزاری 2 فراخوان پذیرش و درخواست 20 شرکت برای استقرار، 13 قرارداد واگذاری تنظیم شده و 31 قطعه زمین به شرکت ‏های فناور و دانش ‏بنیان واگذار شده است. 
مشکل جدی تامین فضای استقرار شرکت ‏ها و تیم ‏های فناور اجاره بیش از هفت هزار مترمربع فضا را در قالب فضای کارگاهی، مراکز توسعه ‏ای و فضای استقرار شرکت‏ ها سبب شده و در راستای تامین فضا، تکمیل اسکلت و عملیات نازک ‏کاری ساختمان مراکز رشد اقبال در مساحت بیش از سه هزار مترمربع در حال انجام است.
توسعه اکوسیستم نوآوری با مشارکت بخش خصوصی
رشد اکوسیستم نوآوری استان یزد و نیاز به توسعه‏‌های آتی، بالغ شدن شرکت‌‏های پارک با بیش از 2 دهه فعالیت و محدود بودن منابع دولتی، ضرورت مشارکت بخش خصوصی توانمند در تحقق رسالت ‏های پارک را دوچندان کرده که این امر در سه سر فصل "فرهنگ‏سازی، ترویج و آموزش"، "توانمندسازی، تیم‏ سازی و تجاری‏ سازی" و "ارائه خدمات عمومی و تخصصی کسب و کار فناورانه" از سال گذشته در دستور کار پارک و علم فناوری استان قرار گرفته و پیگیری شد. 
راه ‏اندازی نخستین مدرسه نوآوری کشور در یزد از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری این استان در راستای توسعه کسب و کارهای نو و اقتصاد دیجیتال است، مدرسه نوآوری یک طرح جامع با مشارکت کامل شرکت‏‌های توانمند بخش خصوصی است که به عنوان مکمل سیستم آموزشی دوره متوسطه در قالب دوره ‏های پروژه محور و کاربردی درحوزه ‏های مختلف توسط مرکز نوآوری پارک طراحی و تدوین شده است.

خبر یزد


این مدرسه در مردادماه سالجاری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مسوولان محلی در پارک علم و فناوری یزد افتتاح شد و فعالیت خود را در سه سرفصل بیوتکنولوژی، چاپ سابلیمیشن و اینترنت اشیاء در تابستان 99 آغاز کرده و سایر سرفصل‌های آن در حوزه‌های فنی مهندسی، علوم پایه، هنر، کسب و کار و توسعه فردی در حال تدوین است.
بهره ‏گیری از ساختارها، پتانسیل‌ها و بسترهای فیزیکی موجود در سطح استان و ملی وجه تمایز این مدرسه است تا با عدم تمرکز فیزیکی، محیطی پویا برای پرورش خلاقیت، سعی و خطا و توانمندسازی نوجوانان و جوانان فراهم آورد، پارک علم و فناور یزد نظارت و راهبری این مدرسه را به عهده خواهد داشت.
تشکیل نهادهای توسعه فناوری و نوآوری از دیگر اقدامات در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان است این نهادها با عناوین استودیوها، شتاب ‏دهنده‌‏ها، مراکز توسعه فناوری و مراکز نوآوری با حمایت پارک علم و فناوری یزد و محوریت بخش خصوصی ایجاد شده و امید آن می رود که در آینده نزدیک به کانون‌ ارتقای سطح فناوری در حوزه تخصصی خود تبدیل شوند.
استودیو داده، خانه خلاق، شتاب ‏دهنده‌‏های سرآیند افکار نو، پیشگامان کویر، مراکز توسعه سرامیک، معدن، نساجی و انیمیشن و مراکز نوآوری اقبال، سرامیک و نساجی از نهادهای شکل ‏گرفته و تقویت شده از دیگر اقدامات در این زمینه است.
ظرفیت ‏های ایجاد شده در شرکت ‏های فناور و دانش ‏بنیان با بیش از 2 دهه سابقه پارک یزد در رشد و پرورش آنها و نیز شناخت این مجموعه ‏ها از اکوسیستم فناوری و نوآوری، زمینه بهره ‏گیری از آنها در ارائه خدمات و توسعه اکوسیستم را فراهم ساخته است.
در یک سال گذشته 30 شرکت توانمند در انجام طرح‌‏ها و یا ارائه خدمات با پارک قرارداد بسته ‏اند که 7 شرکت در توسعه زیرساخت، 6 شرکت در توسعه فناوری، 3 شرکت در ارائه خدمات و 14 شرکت در قالب کارگزاری در حوزه ‏های مختلف با پارک همکاری دارند.
خدمات فناوری و ثبت 107 پرونده اختراع
ارائه خدمات در جهت ارتقاء و افزایش رقابت‏ پذیری شرکت‌های فناور و دانش ‏بنیان یکی از مهمترین سرفصل‌های حمایت پارک از این مجموعه‏ ها به شمار می‏‌آید در این راستا 43 عنوان خدمت فناوری موردنیاز شرکت‏ ها احصا و در حال شکل ‏گیری و یا توسعه است این خدمات در عناوینی مانند مدیریت کسب و کار، خدمات مالی، خدمات حقوقی، بازار و برندینگ، مالکیت فکری، عارضه‏ یابی، تبلیغات و اطلاع‏ رسانی و خدمات حوزه بین ‏الملل تعریف شده است. 
در طول یک سال گذشته در این زمینه ضمن برگزاری 49 دوره آموزشی، 12 هزار و 300 نفر ساعت آموزش و 210 نفر ساعت مشاوره در 6 سرفصل در حوزه ‏های مختلف انجام شده است.
در زمینه تجاری ‏سازی محصولات نیز در یک سال گذشته 107 پرونده ثبت اختراع تشکیل و 25 اختراع ثبت نهایی شده؛ 83 درخواست ثبت برند نیز ارائه و 15 ثبت نهایی صورت گرفته و همچنین 64 طرح ورودی برای حمایت از ساخت نمونه اولیه درخواست شده که از این میزان 18 نمونه اولیه ساخته شده است.
برگزاری 90 رویداد با رویکرد توانمندسازی شرکت‌ها
در طول مدت گذشته در مجموع 90 رویداد با رویکردهای ترویجی، توانمندسازی و شبکه ‏سازی در پارک علم و فناوری یزد برگزار شد و 2 هزار و 785نفر در این رویدادها شرکت کردند، در این زمینه 2 نمایشگاه از محصولات شرکت ‏در پارک برگزار شد و در چهار نمایشگاه نیز غرفه ارائه محصولات شرکت‏‌ها راهبری شده است.
18 عنوان تفاهم ‏نامه پارک با نهادهای دولتی و یا بخش خصوصی نیز در جهت ایجاد تعاملات سازنده و هم ‏افزایی بیشتر بسته شد.
پرداخت تسهیلات 300 میلیارد ریالی
با توجه به اینکه اجرای برنامه‏ ها برای توسعه اقتصادی کسب و کارهای نو، نیازمند تامین منابع مالی و جذب سرمایه‌‏های دولتی و خصوصی و به کارگیری شیوه‏ های نوین تامین مالی است، پارک علم و فناوری یزد در این زمینه با برقراری تعامل سازنده و مستمر با 2 نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی را در دستور کار خود قرار داده است. 
در یک سال گذشته این سازمان موفق به اخذ 152 میلیارد ریال منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پروژه‏ های مربوط به توسعه زیرساخت شد و همچنین از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان نیز مبلغی بالغ بر 300 میلیارد ریال تسهیلات در عناوین مختلف از جمله خط اعتباری، تسهیلات ضروری، لیزینگ، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، نمونه‌سازی، زیرساخت فناوری، صندوق نوآوری، تجاری‌سازی و سهامداری به شرکت‌‏ها پرداخت شد.
همچنین در جهت انجام فعالیت‌ها یکصد عنوان قرارداد با مبلغی بالغ بر 218 میلیارد ریال در سرفصل‏ های عمرانی، فناوری، تامین نیروی انسانی و اجاره فضا بسته شده است.
در حوزه پشتیبانی فناوری، فعالیت‌‏های دیگری نیز از جمله افزایش صد درصدی سهام پارک در صندوق پژوهش و فناوری یزد، بازبینی و بازطراحی ساختار اتوماسیون اداری پارک، قرارداد و آغاز تدوین برنامه استراتژیک پارک و استقلال هیات امنا و هیات اجرایی منابع انسانی پارک انجام شده و همچنین یکهزار و 656 سهم از حق تقدم دولت به شرکت‌های پارک واگذار و سهام شرکت ها در صندوق پژوهش افزایش 130 درصدی داشته است.
به نظر می رسد پارک علم و فناوری یزد در سال‌های اخیر به صورت ویژه ای برنامه‌های توسعه ای استان را در دستور کار خود قرار داده و به جد پیگیر رفع مشکلات چند ساله از جمله کمبود فضا و مشکلات دیگر برای استقرار شرکت های فناور بیشتری در این مجموعه که این فعالیت های مبین آن است که در آینده سهم اقتصاد دانش بنیان از توسعه استان یزد، رشد چشمگیری خواهد داشت.
برچسب‌ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری یزد پارک علم و فناوری

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/168136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس

باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟