خبر یزد

آخرين مطالب

دغدغه دانشجویان دانشگاه اردکان به گوش مسئولان رسید علمي

دغدغه دانشجویان دانشگاه اردکان به گوش مسئولان رسید
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان در مورد دغدغه دانشجویان این دانشگاه پیرامون اعتراض به نحوه برگزاری آزمون‌ پایان ترم جاری آنها توضیحاتی ارائه کرد.

روز شنبه‌ی گذشته گروهی از دانشجویان دانشگاه اردکان در انتقاد به آنچه نحوه برگزاری امتحانات‌ و نبود فرجه امتحانی گزارش شده است، به دانشگاه معترض شده و در تجمعی هماهنگ، خواستار اصلاح نحوه برگزاری امتحانات شده بودند اما آنچه خواسته‌های دانشجویان و پاسخ‌های مدیر امور آموزشی این دانشگاه بود به ادامه‌دار شدن اعتراضات دانشجویان مبنی بر صحت نداشتن برخی موارد داشت که از آن جمله رضایت نداشتن عده‌ای از اساتید و اعتراض درصد بالایی از دانشجویان به شیوه جدید امتحانات بود که به اذعان آنان در خبرهای منتشره به درستی پوشش داده نشده بود.
خبرنگار ایسنا برای روشن شدن واقعیات ماجرا و مشخص شدن مشکلات و اعتراض به حق‌ دانشجویان و در مقابل پاسخ دست اندرکاران این مرکز آموزشی، پای صحبت‌های معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان نشست.
دکتر «علی فتح‌زاده» در توضیح مسائل پیش آماده و جهت جلوگیری از تضییع حق دانشجویان، گفت: مطابق بخشنامه ارسالی از وزرات علوم، دانشگاه اردکان درصدد ایجاد تمهیداتی جهت ارتقای آزمون‌های پایان ترم برآمد و راهکارهایی نیز ارائه کرد که در آن شرایط و دغدغه‌های دانشجویان نیز لحاظ شود.
وی با اشاره به این که دانشگاه اردکان از زیرساخت بسیار به‌روزی جهت آموزش مجازی برخوردار است، اظهار کرد: با تجربه‌ای که طی چهار ترم برگزاری آزمون به صورت مجازی به دست آورده‌ایم، مقرر شد افزونه‌ای را جهت احراز هویت به سامانه اضافه نماییم و بر این اساس، سامانه‌ به گونه‌ای ارتقا یافت که در بدو ورود به سامانه امتحانات از دانشجو خواسته می‌شود، تصویری از خود برای احراز هویت ارائه کند.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه اردکان از این امکانات استفاده کرده و سایر دانشگاه استفاده نکرده‌اند، بیان کرد: از امکانات و زیرساخت‌های فنی سایر دانشگاه‌ها اطلاع دقیقی ندارم و قطعاً هر دانشگاه بر اساس سرانه زیرساخت و امکانات خود(با توجه به تعداد دانشجویانی که دارد) ملاحظاتی را در خصوص سامانه امتحانات خود در نظر خواهد گرفت ولی در هر حال واقعیت این است که بررسی‌های ما حاکی از آن بود که در دانشگاه اردکان از نظر فنی (وضعیت سرورها و پهنای باند) این شرایط را دارا هستیم و لذا به همین دلیل این امکان به سامانه اضافه شد.
دکتر فتح‌زاده ادامه داد: ضمن تأکید بر آن که بستر دانشگاه بر پایه اعتماد به دانشجویان استوار شده، یادآوری می‌کنیم احراز هویت،مسئله مرسومی در ثبت و بررسی فرآیندهای مبتنی بر بسترهای الکترونیکی است و در واقع خواسته غیرمنطقی و توهین‌آمیزی محسوب نمی‌شود.
معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه اردکان در پاسخ به سوال برخی دانشجویان که ادعای اعلام دیرهنگام تغییر در شیوه برگزاری آزمون این مرکز آموزشی را داشتند نیز گفت: البته دانشجویان عزیز بدانند تغییر در شیوه برگزاری امتحان تعریف خاص خود را دارد به این مفهوم که مثلاً یک امتحان تستی بخواهد به صورت تشریحی یا یک امتحان جزوه‌باز بخواهد به صورت جزوه بسته برگزار شود که لزوماً مستلزم اعلام به موقع و زودهنگام در انجام آن است امّا دانشگاه در شیوه‌ برگزاری امتحانات هیچ تغییری ایجاد نکرده و فقط و فقط افزونه‌ شناسایی چهره به سامانه اضافه شده است که این امر قبلاً نیز در آزمون‌های حضوری به صورت فیزیکی (لیست حضور و غیاب) و درج امضا توسط شخص دانشجو صورت می‌گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود شیوه تدریس با شیوه برگزاری امتحان یکسان نیست، قیاس درستی نیست و دو موضوع کاملا متفاوت است و قطعاً اساتید محترم بر اساس آنچه تدریس کرده‌اند، سوالات آزمون را طراحی خواهند کرد که این هم موضوع جدیدی نیست و در دو نیم‌سال گذشته که در شرایط کرونایی برگزار شده نیز طرح سوالات به همین صورت بوده است؛ هرچند که بنده دغدغه‌ها و انتقادات بجای دانشجویان عزیز را در کیفیت تدریس برخی اساتید درک می‌کنم و به صورت جدی پیگیر ارتقاء شیوه‌های تدریس اساتید در سامانه‌ مجازی هستم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: سامانه آزمون مجازی دانشگاه به گونه‌ای طراحی شده است که تمام ورود و خروج‌ها و حتی تعداد کلیک‌هایی که افراد در آن می‌زنند ثبت می‌شود و در صورت بروز اشکال فنی سامانه در موقع امتحان علاوه بر راستی‌آزمایی، از دانشجویان احقاق حق و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم و مواردی نظیر قطع برق، قطع اینترنت، تغییر دستگاه مورد استفاده و حتی خروج عمدی از سامانه در وسط امتحان نیز مانع از ورود مجدد و برگشتن به موقعیتی که دانشجو در آن قرار داشته، نخواهد شد. ضمن این که کلیه مراحل برگزاری امتحان توسط یک سامانه مستقل پشتیبانی که متشکل از یک تیم حرفه‌ای است، رصد خواهد شد.
این مسئول با تأکید بر این که به هیچ عنوان در فرایند آزمون‌های پایان‌ترم نیاز به خرید تجهیزات جدید نیست، گفت: ما شرایط اقتصادی ناشی از بحران کرونا در کشور را درک می‌کنیم و لذا دانشجویان عزیز و خانواده‌های آنان به هیچ عنوان نیازی به تهیه سخت‌افزار جدیدی مثل وب‌کم جداگانه، لپ‌تاپ یا گوشی مضاعف ندارند و با همان وسیله‌ای که در طول ترم از آن برای حضور در کلاس استفاده می‌کرده‌اند می‌توانند در جلسه امتحان نیز حضور یابند. در عین حال چنانچه دانشجویی به هر دلیلی امکاناتی نظیر تلفن دوربین‌دار یا اینترنت با سرعت مناسب نداشته باشد نیز می‌تواند از راهکارهای جایگزین(نظیر پاسخگویی صوتی به سوالات و سایر گزینه‌هایی که به زودی ارائه خواهد شد) استفاده کند.
وی تصریح کرد: یقیناً هیج دانشجویی نباید به دلیل نبود دسترسی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از شرکت در امتحانات باز بماند و دانشگاه برای کلیه موارد اینچنینی راهکارهای لازم را ارائه خواهد کرد.
دکتر فتح‌زاده در پایان با بیان این موضوع که دانشگاه اردکان همیشه آماده شنیدن نقطه نظرات دانشجویان است، گفت: شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همانند ترم‌های گذشته در ایام امتحانات به طور مرتب در حال پیگیری امور است و با برگزاری جلسات فشرده، جنبه‌های گوناگون برگزاری امتحانات را رصد کرده و راهکارهای جایگزین جدید را معرفی خواهد کرد.
البته این تمام ماجرا نبود و گروهی از دانشجویان دانشگاه اردکان با ارسال پیام‌هایی سعی در به گوش رساندن مشکلات این قشر از جامعه که در دوران کرونا شرایط سختی را چه در زمینه آموزش چه در زمینه کمبود زیرساخت‌های ارتباطی متحمل شده بودند، داشتند.
یکی از دانشجویان در مطلب ارسالی به ایسنا نوشته است؛ در خصوص این که گفته شد که تعداد کثیری از دانشجویان از این شیوه امتحانی استقبال کرده‌اند، این گونه‌ نیست و بحث دانشجویان این است که دانشگاه ابتدا کیفیت آموزش را در طول ترم بالا ببرد و بعد، از تغییر در شیوه آزمون صحبت به میان آورد.
وی تاکید کرده است: ما ترم آخر هستیم و بیشتر اساتید را می‌شناسیم، اما مشکل اصلی برای ترم اولی‌هاست چرا که هنوز برخی حتی چهره استاد را هم ندیده‌اند و اساتید به صورت صوتی تدریس داشته و اگر در نحوه امتحان تغییر ایجاد شود که به صورت تصویری انجام شود، مطمئنا برای دانشجو استرس‌زا خواهد بود.
یکی دیگر از دانشجویان نیز با اشاره به این که چرا در دیگر دانشگاها مثل مشهد، شیراز و یزد این بستر فراهم نشده و دانشگاه اردکان تافته‌ای جدا بافته است، افزوده است؛ آیا واقعا دیگر دانشگاه‌ها امکاناتی کمتر از دانشگاه اردکان دارند و وقتی که دانشگاه اردکان را با دانشگاه‌های دیگر مقایسه می‌کنند آیا امکانات آنها در این حد نیست که شرایط آزمون را شبیه آنان برگزار کنند؟
وی بحث اصلی اعتراض دانشجویان را نادیده گرفته شدن استرس ایجاد شده در ارتباط با انجام امتحانات با وبکم عنوان کرده نه فرجه امتحانی و در این باره اظهار کرده است: ما از مسولان دانشگاه می‌خواهیم طبق اقدامات دیگر مراکز آموزشی هم سطح و رده خود در برگزاری امتحانات با دانشجویان خود برخورد کنند و سطح توقع را بالا ببرند و از ایجاد چنین حاشیه‌های جلوگیری کنند.‌
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/168247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تعطیلی مدارس یزد فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران)

تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

بارش شبانه و کم سابقه باران در یزد | شدت بارش‌ها را ببینید

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور