خبر یزد

آخرين مطالب

رییس سازمان جهاد کشاورزی :

ارزش تولیدات کشاورزی یزد حدود 154 هزار میلیارد ریال است اقتصادي

ارزش تولیدات کشاورزی یزد حدود 154 هزار میلیارد ریال است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به کم آبی و محدودیت های منابع آبی گفت: ارزش اقتصادی تولید سالانه یک میلیون و 803 هزار تن انواع فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی کشاورزان این استان حدود 154 هزار میلیارد ریال است.

سیدجمال سجادی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه، از کشاورزان و دامداران خواست با توجه به تداوم حدود 20 سال خشکسالی و کاهش بارندگی با رعایت الگوهای نوین آبیاری برای افزایش محصول و بهره وری بیشتر از آب مجازی تلاش کنند.
اشتغال 13 درصد شاغلان یزد در بخش کشاورزی
وی با اشاره به تنوع تولید بخش کشاورزی و دامداری ، اظهارکرد: فعالیت 117 هزار و 800 بهره‌بردار و اشتغال 13 درصد جمعیت شاغل در این بخش حکایت از ظرفیت بالای کشاورزی دارد.
وی ادامه داد: در استان یزد 32 رشته شغلی مشمول شاخص‌های اقتصاد مقاومتی شناخته شد که 27 درصد( 9 رشته) مربط به بخش کشاورزی است.
رشد بخش کشاورزی یزد هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: بر مبنای آمار، میانگین رشد فعالیت کشاورزی کشور37.3 درصد است که این عدد در استان یزد 44.3 درصد و به عبارتی هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است .
وی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت های اقلیمی و کمبود منابع آبی ، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان یزد کمتر از یک درصد سطح اراضی قابل کشت کشور است.
این مسوول بخش کشاورزی یزد ، ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی 2.43 درصد از سهم ارزش فعالیت های اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی است که این میزان برای بخش صنعت2.77 درصد است .
سجادی پور با اشاره به اینکه 70 درصد سطح اراضی زیرکشت یزد را باغ ها ، 29 درصد اراضی زراعی و یک درصد را گلخانه ها تشکیل می دهد، تصریح کرد: ارزش محصولات این بخش در قسمت زراعی هفت هزار و 900 میلیارد ریال ، باغی 87 هزار میلیارد ریال ، گلخانه ها 19 هزار میلیارد ریال و در تولیدات دامی 40 هزار میلیارد ریال است .
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: بخش کشاورزی با نگاه «آب محور» و تکیه بر « آب مجازی »توانسته است 2 برابر نیاز و سرانه مصرف استان ، گوشت مرغ ، تخم مرغ، شیر و لبنیات تولید کند .
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات و نبود شبکه توزیع مناسب و وجود واسطه های متعدد و ضعف تشکل های بخش کشاورزی ، عرضه و قیمت گذاری محصولات به درستی انجام نمی شود.
سجادی پور اظهار امیدواری کرد که با بررسی و تصویب قانون الگوی کشت در مجلس شورای اسلامی و همچنین تدوین و راه اندازی سامانه رصد اطلاعات بخش کشاورزی، تا حد زیادی این مشکلات کاهش یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: برای تکمیل و راه اندازی سه مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با همکاری شهرداری توافق شد که با ایجاد آنها فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده کمتر می شود.
سجادی پور با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش دام هم تاکید کرد: در دام های سبک نژاد پرتولید ، شاهد تولید هفت برابری شیر و سه برابری گوشت ، نسبت به دام های سنتی هستیم .
وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی و دامی اضافه کرد: توجه به ظرفیت بخش شیلات از جمله پرورش ماهی « تیلاپیا» با عملکرد 200 تا 250 تن در هر هکتار و نیز کشت جدید گلخانه ای با عملکرد تولید 60 کیلوگرم محصول در هر مترمربع از جمله دستاوردهای یزد در این بخس است.
تجهیز 30 هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، افزود: این استان با کسب رتبه 15 کشوری در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار گامی مهم برای استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک کسب کرد که فرایند آثار آن به زودی در جهش تولیدات کشاورزی آشکار می شود.

خبر یزد


وی همچنین خاطرنشان کرد: از سال 1370 تاکنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی 30 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شده است.
وی بابیان اینکه هفت سال گذشته 16 هزار و 809 هکتار مزارع و باغ های استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است ، یاد آورشد: برای تجهیز این میزان آبیاری نوین دولت های یازدهم و دوازهم هزار و 160 میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت کرد .
سجادی پور ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب 70 میلیون ریال و 170 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه به اجرای سامانه های آبیاری نوین داشته باشند ، یادآور شد: از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب ، از مزایای این شیوه آبیاری استفاده کنند.
از مجموع 173 هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون 113 هزار و 760 هکتار آن زیرکشت قرار دارد که 32 هزار و 669 هکتار ( 29 درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد که 117 هزار و800 کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان فعال هستند.
یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران کم آب و کم بارش است، قرار دارد، 87 درصد جمعیت آن در 24 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
توسعه ایران جهش تولید یزد بازار محصولات اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/168311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم)

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

افزایش آمادگی استان یزد برای آمادگی در سامانه جدید بارشی

یک فوتی و 4 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی تیبا در یزد

نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد

طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد

استان یزد، غرفه برتر نمایشگاه ایران اکسپو 2024

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

یک فوتی در حادثه واژگونی خودروی تیبا

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

داستانک/ آداب و رسوم الکی

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

نانوایی محتکر در یزد شناسایی شد

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

دل دوستان شکستی!

تصور روز ناسا: سحابی کله‌ماهی!

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی

یک گام تا جهانی شدن روستای تاریخی فهرج

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

خورشید گرفتگی در‌مریخ‌ از نگاه کاوشگر استقامت

رشد 43 درصدی میزان بارش ها در استان یزد

تفکیک نشدن زباله منجر به مصدوم شدن پاکبان شهرداری یزد شد

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

راهپیمایی کیهانوردان روسی شروع شد

رشد 43 درصدی میزان بارش در استان یزد

رونمایی از پویش با انرژی در یزد

هشدار سیل برای پایان هفته جاری

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

بهبود کیفیت تصاویر MRI با غباری از الماس

اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد

رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد

رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی

جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز

دو بانده شدن 2 جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد

رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است

پیش‌بینی رگبار باران و رعد‌و‌برق در استان یزد

ادعای بایدن درباره مخالفت حماس با آتش بس

داستانک/ اهمیت همسر

تکه ای از ماه که به سیارک تبدیل شد