خبر یزد

آخرين مطالب

یزدی‌ها با خودباوری سنگ را هم کاغذ می‌کنند/سرود خودکفایی صنایع یزد با قافیه می توانیم مقالات

یزدی‌ها با خودباوری سنگ را هم کاغذ می‌کنند/سرود خودکفایی صنایع یزد با قافیه می توانیم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - استان یزد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با استقرار صنایع از شهرهای صنعتی کشور به حساب می آید و با توجه به معادن غنی توانسته حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، بدون شک صنایع و رشد صنعت در هر جامعه می تواند از مولفه های قدرت در زمینه کار، اشتغال و اقتصاد باشد چراکه با چرخیدن چرخ صنعت، تولید رونق و به دنیال آن چرخ اقتصاد هم به گردش درمی آید و جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی بر دوران طاغوت و رهایی از وادادگی و وابستگی در حوزه های مختلف صنعتی و معدنی چنان رشد و توسعه یافته که نمی توان ذره ای آن را نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کرد.
استان یزد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با استقرار صنایع از شهرهای صنعتی کشور به حساب می آید و با توجه به معادن غنی از استان های معدنی محسوب می شود توانسته در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
گسترش صنایع امروز تنها به رشد کمی صنایع محدود نمی شود و هر واحد صنعتی سعی می کند با تکیه بر توان داخلی و ظرفیت متخصصان، خود را از هر گونه وابستگی بی نیاز کند و ارتقای خود را نه در مساحت واحد صنعتی که در بالا بردن کیفیت کار و کاهش هزینه ها می بیند.
در این گزارش سعی شده تا با معرفی چند نمونه از موفقیت های صنایع استان یزد در تولید و شکوفایی ملی، بتوان افتخارات و توانمندی های جوانان این مرز و بوم را به نمایش گذاشت.
***تولید کابل فیبرنوری خانگی؛ برای اولین بار در کشور
خط تولید کابل های شبکه مشترکین نوری برای اولین بار در صنعت سیم و کابل سازی کشور در یزد آغاز به کار کرد.
این خط تولید تکمیل کننده سایر خطوط کابل های نوری است که پهنای باند فیبرنوری کشور را به منازل منتقل می کنند.

خبر یزد

پهنای باندی که این نوع کابل به منازل و ادارات می اورد و ظرفیت های خوبی چون راه اندازی منازل هوشمند، مولتی مدیا و تلویزیون های اینترنتی و هرانچه نیازمند شبکه پهنای باند بالا باشد را میسر می کند.
تولید این نوع کابل سلیانه 10میلیون دلار نیز برای کشور صرفه جویی ارزی به همراه دارد و می تواند به عنوان یک پیشرفت مهم در حوزه زیرساخت معرفی کرد.
در آینده نزدیک خط تولید کابل های حس گر نیز در یزد راه اندازی خواهد شد.
***طراحی ماشین آلات تولید الیاف مصنوعی برای اولین بار در یزد
یزد اولین و تنها تولید کننده ماشین آلات تولید الیاف مصنوعی است که می تواند برگ زرینی بر پیشرفت و توسعه صنعتی کشور باشد.

خبر یزد

متخصصین یزدی با بهر گیری از اقتصادی نوین و دانش بنیان، ماشین آلاتی را طراحی کرده اند که هر نوع ورق و یا پروفیل های صنعتی را در واحدهای سنگ زنی، خم و گیوتین و واحد زنگرزی به روش الکترواستاتیک جهت مصرف در واحدهای منتاژ فراهم می کند.
تهیه این ماشین الات که تا 90درصد به واردات وابسته بود امروز با تلاش متخصصان یزدی بصورت صددرصد بومی سازی شده که حتی توانسته گوی سبقت را از نوع مشابه خارجی برباید و قطعاتی که با این ماشین آلات تولید می شود کشور را از وابستگی رهایی می دهد.
***تولید فولاد ضد زنگ برای اولین بار در یزد
شرکت فولاد آلیاژی ایران گریدهای مختلفی از فولادهای آلیاژی را تولید می‌کند و این امر به دلیل دارا بودن دانش فنی توسط این شرکت رخ داده است. تولید محصول در شرکت فولاد آلیاژی ایران مطابق با سفارش مشتری و مصارف روز انجام می‌شود اما طی دو سه سال اخیر این شرکت سفارش‌های برخی گریدهای نامتعارف و محصولات خاص را دریافت کرد و به این ترتیب روند تولید برخی محصولات خود را تغییر داد.

خبر یزد

وی افزود: یکی از این محصولاتی که دانش فنی تولید آن از قبل در شرکت فولاد آلیاژی ایران وجود داشت، فولادهای زنگ‌نزن ازجمله میلگرد با گریدهای 304 و 316 بود که بیشترین مصرف را در میان صنایع کشور دارند. این شرکت دو سال قبل تولید فولادهای زنگ‌نزن را آغاز کرد تا به نوعی یک گام بلند در جهت خودکفایی کشور در تولید میلگردهای زنگ‌نزن برداشته باشد.
پیش از این، میلگردهای سایز شده زنگ‌نزن به صورت آماده از هند و چین وارد و ارز زیادی بابت آن پرداخت می‌شد اما امروز به همت متخصصان داخلی این دانش با خود باوری وارد عرصه تولید کشور شده است.
***یزد اولین سازنده مودم های 4G در کشور
برای بهره مندی از خدمات اینترنت 4G در منازل و ادارات باید از مودم های خاصی استفاده کرد که تا به امروز همه این مودم ها وارداتی بوده اند اما این مودم ها نیز با تلاش و فناوری داخلی امروزه در یزد تولید می شود.

خبر یزد

مودم‌های 4G قابلیت نصب سیم کارت دارد و همه بانکها، اپراتور‌های موبایل، سازمان‌ها و مراکز دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها همچنین برای مصارف خانگی قابلیت استفاده دارد.
با تولید این مودم‌های پر مصرف کشورمان از واردات این نوع مودم بی نیاز خواهد شد و با تولید سالانه بیش از 600 هزار از این دستگاه میلیون‌ها دلار ارز آوری برای کشور نیز به دنبال خواهد داشت.
***فعالیت نخستین کارخانه تولید شمش فولاد کشور با تکنولوژی هات شارژ
کارخانه احیاء مستقیم مگامدول چادرملو اردکان اولین کارخانه تولید شمش فولاد کشور است که از تکنولوژی هات شارژ برخوردار است. در روش هات شارژ آهن اسفنجی پیش از سرد شدن با دمای 650 درجه به طور مستقیم وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می‌شود، و این مهم باعث می‌شود تمامی شرایط برای کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید در کارخانه فولاد محقق شود.

خبر یزد

مطابق این روش میزان مصرف برق در این کارخانه 35 درصد و میزان مصرف آب نیز 50 درصد کاهش می‌یابد.
***راه اندازی نخستین خط تولید چاپ دیجیتال پتوی آسیا در یزد
شاید در انتخاب پتو به طرح و رنگ آن توجه زیادی داشته باشید و کیفیت را فدای زیبای و طرح آن کنید اما با راه اندازی اولین خط تولید چاپ دیجیتال پتو در یزد ضمن داشتن کیفیت عالی شما می توانید طرح دلخواه خود را سفارش دهید.

خبر یزد

بابهره برداری از این خط تولید علاوه بر افزایش تولید پتو در این واحد تولیدی تنوع رنگ پتو از 12 رنگ درچاپ دستی به میلیونها رنگ افزایش یافته است.
با راه اندازی این خط میزان تولید پتو در این کارخانه از 3 هزار تخته در روز به شش هزار تخته افزایش یافته است.
برای راه اندازی این خط تولید یکصد و پنجاه میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و بخشی از تجهیزات بخش رنگ سازی آن به همت متخصصان و مهندسان خودشرکت وبصورت کاملا بومی ساخته شده و توانسته بیش از 600 هزار دلار برای این واحد صرفه جویی ارزی به دنبال داشته باشد. است.
***تولید کابل‌های ACSR با توان داخلی
متخصصان شرکت کارخانجات شهید قندی یزد موفق شدند خط تولید آزمایشی کابل ACSR را با توان داخلی راه اندازی کنند.
در این طرح تولید هادی آلومینیومی تقویت شده با فولاد ACSR که نوعی هادی خطوط انتقال هوایی است انجام شد.
کابل‌های هادی آلومینیومی تقویت شده با فولاد با رویکرد تکمیل سبد محصولات و به منظور تامین بازار داخلی و گسترش صادرات در این شرکت تولید می‌شود و در صنعت برق بویژه در کشور‌های همسایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
***راه اندازی سامانه اتوماتیک فرماندهی حریق
یکی از مشکلات در زمان بروز هر گونه حادثه در سطح شرکت را اطلاع رسانی نادرست است و زمانی که افراد قصد تماس با واحد آتش نشانی یا اورژانس برای اعلام حادثه‌ای را داشتند به دلیل نداشتن شماره‌های اضطراری شرکت یا استرس، اطلاعات بصورت ناقص به اپراتور آتش نشانی اطلاع رسانی می‌شد.

خبر یزد

از جمله مزایای این سامانه را تسریع و کاهش در زمان رسیدن تیم‌های امدادی و آتش نشانی در محل حادثه، ایجاد هماهنگی و اطلاع رسانی سریع بین تیم‌های آتش نشانی، اورژانس، ایمنی فنی و انتظامات، کاهش استرس فرد اطلاع دهنده، کاربری و سهولت آسان برای پرسنل شرکت در زمان استفاده از تابلو، نیاز نداشتن به تلفن ثابت و همراه برای برقراری تماس و درخواست کمک واطلاع رسانی سریع و دقیق است.
جالب است بدانید این سامانه در محل ورودی کارخانه فرآوری معدن سنگ اهن بافق نصب شده و تاکنون 2بار عملکرد بسیار مفید خود را به نمایش گذاشته است.
***تولید کاغذ با سنگ برای اولین بار در یزد
شاید همیشه باورمان بر این باشد که برای تولید کاغذ نیازمند چوب باشیم اما با همت متخصصان داخلی، اولین کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک راه اندازی شده است و با بومی سازی این صنعت در یزد ، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت نظیر کانادا ، چین و تایوان پیوست.

خبر یزد

شاید جالب تر این باشد که بدانید در این روش تولید، ضمن اینکه برگی از درخت قطع نمی شود، قطره آبی هم مصرف نخواهد شد! و ماندگاری و استحکام بالا ، ضد رطوبت بودن و قابل بازیافت بودن از مهمترین ویژگی های این کاغذ است .
همه این مواردی که گفته شد شاید یک از صدها دستاورد انقلاب اسلامی در زمینه رشد و توسعه صنایع نباشد و مطمئنا بیان تمام این افتخارات را نتوان در قالب یک گزارش بیان کرد اما شکی نیست که مشت نشانه خروار است و با بیان حتی چند نکته می توان ثابت کرد وقتی جمهوری اسلامی ایران به چنین دانش های پایه ای دست پیدا کرده است ظرفیت رشد و ارتقای تولیدات در همه حوزه ها را دارد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/172724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است