خبر یزد

آخرين مطالب

علت گرانی گوشت قرمز چیست؟/بی تدبیری مسئولین یا طمع دامداران اقتصادي

علت گرانی گوشت قرمز چیست؟/بی تدبیری مسئولین یا طمع دامداران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - وضعیت نابسامان قیمتی در بازار هر روز سراغ یک کالا را میگیرد و به قدری دامنه گرانی این کالاها فراگیر شده که حتی سایتهای خبری و خبرگزاری ها برای اطلاع رسانی آنها جا می مانندو آخرین قلم کالایی که تا لحظه تنظیم این گزارش ،خبر آن منتشر شده گرانی گوشت قرمز است که قیمت آن از105هزارتومان به 130تا140هزارتومان رسیده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی ملک ثابت رئیس اتحادیه قصابان یزدی در گفتگو با یزدرسا، اظهار داشت: قیمت فعلی یعنی 130هزارتومان به هیچ عنوان برای این اتحادیه قابل قبول نیست زیرا که قصاب گوشت را به قیمت122هزارتومان خریداری می کند واگر هزینه حمل ونقل واجاره مغازه وبرق و... را به این قیمت اضافه کنیم ، عملا قصاب در حال ضرر کردن است.
وی ادامه داد: عمده گوشت استان از استانهای شیراز وخراسان رضوی وارد می شود و این در حالی است که قیمت گوشت در این مبداها با قیمت130هزارتومان عرضه میشود، پس طبیعی است برای استانهایی مثل یزد که گوشت را از این استانها وارد میکنند افزیش داشته باشد. رئیس اتحادیه قصابان یزد در پایان تصریح کرد: در حال برگزاری جلساتی با مسئولین ستاد تنظیم بازار استان یزد هستیم تا بتوانیم رضایت آنها را برای افزایش قیمت مجدد کسب کنیم.

خبر یزد

اما واقعا علت این گرانی ها ونابسامانی های بازار گوشت قرمز چیست و حرف کدام گروه این چرخه درست است؟
بود یا نبود نهاده دامی؟
یکی از مهمترین و عمده ترین مشکلات تولید کنندگان دام، کمبود نهاده دامی مورد نیازشان می باشد که در این مدت به اندازه ای در رسانه ها به این موضوع پرداخته شده که تقریبا همه مردم از کمبود نهاده دامی در کشور اطلاع دارند.
اما سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در کارگروه ستاد تنظیم بازار استان یزد مدعی شده است با ایجاد سامانه" بازارگاه "و حذف واسطه ها ، نهاده هایی که به مقدار کافی وارد کشور شده به اندازه مورد نیاز به تولید کنندگان واقعی می رسد وهیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
این در حالی است که" زمانی" یکی از دامداران یزدی در گفتگو با یزدرسا با اشاره به اینکه مهمترین مشکل دامداران افزایش قیمت خوراک دام می باشد اظهار داشت: جو و گندم در دوسه ماه اخیر حدود سه برابر افزایش قیمت داشته و در ضمن اینکه در بازار، خوراک دام به شدت کمیاب بوده وبه راحتی در دسترس نیست.
زمانی در مورد اینکه آیا نهاده دامی به نرخ دولتی در اختیار شما قرار می گیرد تصریح کرد: مسئولین سازمان جهاد کشاورزی در قبال ارائه نهاده به نرخ دولتی از دامدار انتظار دارند که دام را بیمه و پلاک نمایند که تمام این مسائل هزینه های اضافی به دامدار تقبل کرده وباعث می شود قیمت پرورش دام برای دامدار افزایش یابد.
وی ادامه داد: درصورتیکه این اقدامات را هم انجام دهیم در پایان و با رفت و آمدهای بسیار تنها مقدار بسیار اندکی نهاده در اختیار دامدار قرار میدهند که به هیچ عنوان کافی نیست.
به نظر می رسد از صحبت مسئولین تا بیان واقعیت های میدانی از زمین تا آسمان فاصله است و اگر طبق صحبت مسئولین نهاده دامی مورد نیاز کشور به اندازه کافی وارد شده باشد، چیزی که مشخص است اینکه نهاده به تولید کننده دام واقعی نمی رسد.
حال باید مسئولین مربوطه جوابگو باشند که آیا سامانه ای وجود دارد که تولیدکنندگان دام مشخص و طبق این سامانه، نهاده دامی توزیع شود یا خیر؟

خبر یزد

گرانی واکسیناسیون
یکی دیگر از عمده مشکلات دامداران، گرانی واکسیناسیون دام است که در این زمینه "جعفر زمانی" یکی از دامداران یزد در گفتگو با یزد رسا با بیان اینکه به علت عدم واکسیناسیون دامهای خود اخیرا تلفات قابل توجهی داشته و در این زمینه متحمل خسارتهایی شده ابراز داشت: واکسیناسیون یکی ازلازمه های پرورش ونگهداری دام است که باید حتما به موقع انجام شود در غیر اینصورت تلفات دام به شدت افزایش پیدا میکند اما مشکلی که مدتی است گریبان دامداران را گرفته ، گران شدن هزینه واکسیناسیون می باشد که باعث شده یک هزینه اضافه به دامدار تحمیل شود که در نهایت منجر به گران شدن گوشت مصرفی مردم میشود.
وی علاوه بر گرانی واکسیناسیون به کمبود داروهای مورد نیاز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اداره دامپزشکی تنها خواستار واکسیناسیون دامها است ولی هیچ گونه حمایتی در این زمینه از دامدار انجام نداده و هیچ سامانه ای که بتوان از طریق آن داروهای مورد نیاز دامها را تهیه کرد نیز وجود ندارد.
زمانی ادامه داد: در چند ماه اخیر قیمت واکسن های داخلی تا 5برابر و قیمت واکسن خارجی که به سختی می توان تهیه کرد تا 8برابر افزایش یافته وهمین موضوع باعث شده بسیاری از دامداران از واکسیناسیون دامهای خود خودداری کرده و به دنبال آن تلفات دام آنها اضافه شود.
در زمینه واکسیناسیون به نظر می رسد با توجه به گرانی و کمبود واکسن مورد نیاز دام، تلفات دامها افزایش یافته و به دنبال آن دامداران برای اینکه خسارت خود را جبران کنند ، خسارت متحمل شده را به قیمت دامهای دیگر خود می افزایند که در این بین باید امید داشت واکسن های دام تولید داخل با افزایش روبه رو بوده و اداره دامپزشکی با ایجاد نظارت بیشتر مانع تحمیل تلفات به دامداران شود و دوباره موضوعی که در این بین بسیار نمود دارد ، عدم تدبیر و آینده نگری برخی از مسئولین است.

خبر یزد

قاچاق دام افزاش قیمت دلار اکثر تولیدکنندگان را به طمع سود بیشتر به این سمت سوق داده است که به جای عرضه دام زنده خود به قیمت 54تا58هزارتومان در داخل کشور به قیمت های چند برابر به خارج کشور صادر و سود چند برابری کسب کنند. یکی از مسئولین مرتبط با موضوع دام در استان یزد که نخواست نامش افشا شود در گفتگو با یزد رسا ، قاچاق دام را اصلی ترین علت گرانی دام ذکر و ابراز داشت: گزارشات متعددی وجود دارد که نشان از قاچاق دام زنده به صورت عمده به کشورهای همسایه دارد اما مسئولین نظارتی انگونه که باید به این موضوع ورود پیدا نکرده و مبادی ورودی وخروجی را مورد کنترل قرار نمی دهند.
این مقام مسئول ادامه داد: دامداری که از نهاده دولتی استفاده کرده است به هیچ عنوان حق ندارد دام خود را صادر کند و همین موضوع قاچاق دام ،باعث کمبود دام در سطح کشور شده که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت هستیم.

خبر یزد


افزایش هزینه های جاری و عدم حمایت مسئولین
هزینه های جاری مثل بیمه، نگهداری،خوراک، پلاک دام و حمل ونقل و... هزینه هایی است که همیشه دامداران با آن درگیر بوده اند و این مسائل یک اصل پذیرفته شده از جانب آنها می باشد اما در چند وقت اخیر این هزینه ها به شدت افزایش یافته است.
"زمانی" یکی از دامداران یزدی در گفتگو با یزدرسا بابیان این موضوع اظهار داشت: برای یک پلاک کردن هر دام باید هزینه 50هزارتومانی پرداخت کرد و همچنین هزینه بیمه نیز در سال جاری با افزایش روبه رو بوده و هزینه حمل ونقل نیز حدودا سه برابر گردیده است .
وی ادامه داد: تمامی این افزایش قیمت ها در شرایطی اتفاق می افتد که مسئولین کمترین حمایت را از دامدار به عمل می اورند وهیچ گونه تسهیلاتی برای دامدار در نظر گرفته نشده است.
زمانی با انتقاد از روند بانک کشاورزی تصریح کرد: چرا اسم این بانک را کشاورزی گذاشته اند در حالیکه کمترین حمایت ممکن را از کشاورزان ودامداران به عمل می آورد.
این دامدار در پایان صحبت های خود اظهار داشت: در حال حاضر پرورش دام به هیچ عنوان به صرف نبوده و دامداران فعلی نیز با سیلی روی خود را سرخ نگه داشته اند واگر مسئولین حمایت لازم را از این قشر به عمل نیاورند به زودی هیچ دامداری توان فعالیت نخواهد داشت.

خبر یزد

یزدرسا: با توضیحات ذکر شده در بالا وصحبت با دامداران وقصابان ومسئولین می توان به چند موضوع رسید واینکه اگر نگاه مسئولین دولتی از توجه به مجتمع های بزرگ پرورش دام به خرده فروشان تغییر کند وروستائیان وعشایر که از تولیدکنندگان قدیمی وسنتی کشور هستند حمایت کنند هم موجب رونق مجدد روستاها شده و هم با تولیدات منطقه ای میتوان مشکلات در پازل های کوچ حل کرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/178069/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

انجام بیش از 300 آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب

شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه