خبر یزد

آخرين مطالب

بازنشستگی فانوس‌ها در چراغانی 99 درصدی روستاهای یزد مقالات

بازنشستگی فانوس‌ها در چراغانی 99 درصدی روستاهای یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد _ انرژی برق، امروزه نه تنها یک نیاز ضروری برای زندگی که از نمادهای توسعه یافتگی جوامع بشمار می‌رود، برق‌رسانی به مناطق روستایی به خصوص در استان‌هایی مانند یزد با پراکندگی بالای روستاها، کاری دشوار است، اما پوشش 99.72 درصدی برق در مناطق روستایی، شاهدی بر تلاش صورت گرفته در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات روستاهای کشور، مهاجرت ساکنان این مناطق به شهرهاست که زمینه ساز معضلاتی مانند حاشیه نشینی در شهرها شده است، نبود خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن علاوه بر رفاه ساکنان مناطق روستایی، ایجاد شغل در این مناطق را نیز با چالش مواجه می سازد و فراهم سازی این خدمات زیربنایی، می تواند زیرساخت های لازم را برای ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط فراهم ساخته و چرخ اقتصاد را در روستاها به حرکت درآورد.
تعداد روستاهای برقدار کشور در ابتدای انقلاب اسلامی تنها چهار هزار و 367 روستا بود و در سال 1392 و بعد از گذشت 130 سال از بکارگیری نخستین مولد برق در ایران، هنوز هزاران روستا از برق برخوردار نشده بود؛ دولت یازدهم در آغاز کار خود، روند خدمات رسانی به روستاها را تغییر داد؛ اعتبارات آبرسانی به روستاها را مجددا برقرار کرد و برقدار شدن همه روستاهای بالای 10 خانوار را در دستور کار قرار داد.
از نیمه دوم سال 1392 که دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در مجموع تا نیمه 1400 ، سه هزار و 422 روستا برق‌دار خواهد شد که بخش اعظم این آمار هم اکنون محقق شده است.
بررسی ها نشان می دهد دولت تدبیر و امید بطور متوسط در طول فعالیت خود در هر ماه 35 روستا را برق رسانی کرده و به دلیل اتمام روستاهای بالای 20 خانوار ، برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار و روستاهای با بعد مسافت زیاد و سخت‌گذر باقی‌مانده نیز در حال اجراست.
براساس آمار وب سایت آژانس بین المللی انرژی به طور متوسط 21 درصد جمعیت روستایی در جهان فاقد برق هستند و این درحالی است بهره‌مندی روستاهای ایران از برق به 99.7 درصد رسیده و تنها حدود 0.3 درصد جمعیت روستایی کشور فاقد برق هستند.
روستاهای استان یزد که دارای ظرفیت های متعدد گردشگری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی هستند در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفتند اما سیاست های دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی برای بازگشت رونق به روستاها از طریق ارائه خدماتی مانند برق، باعث شد تا در شمار زیادی از روستاها مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و زمینه اشتغال برخی افراد ساکن شهرهای استان در روستاها فراهم شده است.
آنگونه که مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان یزد اعلام کرده اند تمام روستاهای این استان حتی جاهایی که زیر 10 و یا پنج خانوار جمعیت دارد با وجود همه موانع مانند سخت گذر بودن و پراکندگی روستاها، برق دار شده و اکنون هیچ روستایی بدون برق در این استان وجود ندارد.
برقدار شدن افزون بر 99 درصد روستاهای استان
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه 99.72 درصد روستاهای استان برق دارند، گفت: از کل 938 روستای برق دار استان، 351 روستا آن بالای 20خانوار است و بخش عمده آنها جمعیت کمتر از 20 خانوار دارد که در این دولت عمدتا به روستاهای 10 خانوار یا کمتر برق رسانی شده است.
آرش نواب افزود: در استان یزد روستای بدون برق با بیش از پنج خانوار ساکن وجود ندارد و با وجود سخت گذر و کوهستانی بودن مسیر در برخی مناطق از چند تیم مجهز پیمانکاری استفاده شده تا دور افتاده ترین مناطق استان هم از مزیت برق برخوردار شوند.
وی ادامه داد: برق رسانی به روستاها علاوه بر مهاجرت معکوس، ایجاد اقتصاد مولد و رونق بخش کشاورزی و دامپروری را نیز به همراه دارد که این روند پس از برق رسانی به برخی مناطق روستایی استان مشاهده می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد با بیان اینکه این استان از نظر کاهش تلفات انرژی الکتریسته در میان شرکت‌های توزیع برق کشور در صدر قرار دارد، افزود: متوسط تلفات شبکه برق در کشور 9.9 درصد بوده که این میزان در ابتدای دولت یازدهم در استان 9.64 درصد و هم اکنون به 6.05 درصد کاهش یافته است.
نواب خاطرنشان کرد: طول متوسط شبکه فشار متوسط در ابتدای دولت تدبیر و امیددر استان یزد 9 هزار و 253 کیلومتر بوده که اکنون به 10 هزار و 958 کیلومتر رسیده و با رشد 18.4 درصدی همراه بوده و طول شبکه فشار ضعیف نیز با رشد 23.7 درصدی به هشت هزار و 136 کیلومتر رسیده است.
نواب تعداد ترانسفورماتورهای نصب شده در ابتدای دولت تدبیر و امید در استان را 12 هزار و 69 مورد بیان کرد و افزود: اکنون 16 هزار و 588 ترانسفورماتور در استان نصب شده که 37.4 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه میانگین سالانه سرانه خاموشی در کشور 880 دقیقه است، گفت: این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید در استان یزد 256 دقیقه بود که اکنون به 64 دقیقه کاهش یافته و یزد در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد. 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد تعداد چاه های برق دار کشاورزی استان را 2 هزار و 203 حلقه چاه بیان کرد و گفت: در ابتدای دولت این رقم 2 هزار و 80 مورد بود که 5.9 درصد درصد رشد یافته است.
نواب میزان برق مصرفی در بخش صنعت ، خانگی ، کشاورزی ، عمومی و تجاری استان یزد را در ابتدای دولت یازدهم به ترتیب یک میلیون و 792 هزار و 829 ، 753 هزار و 169 ، 639 هزار 592 هزار ، 193 هزار و 943 و 167 هزار و 47 مگاوات ساعت بیان کرد و افزود: اکنون این میزان در بخش صنعت به سه میلیون و 34 هزار و 258 مگاوات ساعت رسیده که 69 درصد رشد داشته است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در بخش خانگی نیز میزان مصرف برق به یک میلیون و 119 هزار و 395 مگاوات رسیده که 48 درصد افزایش یافته، در بخش کشاورزی با 720 هزار و 318 مگاوات 12.6 درصد رشد داشته و در بخش عمومی با 286 هزار و 311 مگاوات 47.6 درصد و بخش تجاری نیز با 283 هزار و 952 مگاوات، 70 درصد افزایش یافته است.
نواب سهم بخش خانگی از مشترکان توزیع برق استان را 80 درصد، بخش تجاری 13.5 درصد ، بخش عمومی 2.3 درصد، بخش صنعتی 1.7 درصد و بخش کشاورزی 1.4 درصد اعلام کرد و یادآور شد: استان یزد از لحاظ تعداد مشترکان صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد و 54 درصد انرژی برق استان در بخش صنعت مصرف می‌شود.
بازنشستگی فانوس‌ها در روستاهای یزد
حسین دهقان از اهالی یک روستای شهرستان تفت گفت: برقرسانی به روستا برای ما یک آرزوی دور و دراز بود که اکنون با همت مسوولان این آرزو به تحقق پیوسته است.
وی افزود: پیش از برق رسانی خیلی از اهالی روستا به شهر مهاجرت کرده بودند و اصلا به روستا نمی آمدند ، اگر هم می آمدند یکروز بیشتر نمی ماندند، اما اکنون سه سال است که از برق رسانی می گذرد و برخی از جوانان به شهر رفته هم به آبادی بازگشته و برای خود خانه ساخته اند.
فاطمه زارع زاده از ساکنان مناطق روستایی شهرستان ابرکوه نیز به گزارشگر ایرنا گفت: زندگی بدون برق خیلی سخت است و ما برای روشنایی از چراغ نفتی و برخی هم از موتور برق استفاده می کردیم.
وی که حدود 70 سال سن دارد، افزود: بخاطر اینکه برق و دیگر امکانات در روستا نبود، بچه ها به شهر مهاجرت و من را هم همراه خود برده بودند، اکنون بخاطر برخورداری از برخی خدمات مانند برق به روستای خود بازگشته ایم و امورات خود می گذرانیم.
زارع زاده با بیان اینکه در روستای ما 10 خانوار زندگی می کنند، تصریح کرد: پیش از برق رسانی کوچه های روستا تاریک بود و فرزندان ما برای بیرون رفتن از منزل دلهره داشتند اکنون روشنایی چراغ های برق از دور خودنمایی می کند و از دورترین مناطق مشخص است که زندگی در این آبادی جریان دارد.
یکی از کشاورزان روستای تنگ چنار شهرستان مهریز نیز گفت: برق رسانی به چاه های کشاورزی، علاوه بر رفع دشواری تامین سوخت، کاهش هزینه را نیز برای کشاورزان به همراه داشته و علاوه بر آن آلودگی ناشی از پمپ هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند را نیز ندارد.
رحمان دهقانی، امکان انجام فعالیت های وابسته به کشاورزی با استفاده از انرژی برق را از دیگر مزیت های برق رسانی به روستاها عنوان کرد و گفت: برخی از جوانان که قبلا در شهرها کار می کردند با افزایش خدماتی که دولت در روستاها ارائه کرده، هم اکنون به صنایع وابسته به بخش کشاورزی روی آورده و در روستا مشغول به کار شده اند.
بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، از یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت استان یزد،87 درصد آنها در مناطق شهری و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و این استان 10 شهرستان، 21 شهر، 21 بخش، 43 دهستان و 963 روستا دارد.
تعداد مشترکان برق استان 710 هزار مشترک اعلام شده است.
برچسب‌ها
روستائیان انرژی برق دولت تدبیر و امید جهش تولید یزد وزارت نیرو
پروندهٔ خبری
افتتاح طرح‌های آب و برق در کرمان و یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/181063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بارش باران بهاری در مناطق مختلف استان یزد

تصادف اتوبوس با سرویس مدرسه 4 دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد

دانشگاه آزاد یزد 300 دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد

برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

25 کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!