خبر یزد

آخرين مطالب

احداث راه آهن خواف - هرات مهم ترین افغانستان در سال 1399 اقتصادي

احداث راه آهن خواف - هرات مهم ترین افغانستان در سال 1399
  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش ایرنا، دولت افغانستان در سال 1399 با مشکلات داخلی، گفت وگوی بین افغانستانی صلح، پیامد امضای توافقنامه آمریکا با طالبان، حملات تروریستی و جنگ و فقر و بیکاری که داشت با گسترش ویروس کرونا نیز مواجه شد و در این راستا مجبور شد دست به دامن جامعه جهانی شده و کمک‌های هنگفتی نیز برای انواع این چالش ها دریافت کند.
البته دولت این کشور در کمک به مردم فقیری که بر اثری بیماری کرونا با فقر بیشتری نیز روبرو شده بودند، تا حدودی موفق بود اما در جریان توزیع آن کمک ها با چالش دیگری با عنوان فساد ماموران دولتی نیز مواجه شد تا جایی که که در آخر سال 1399 حدود 220 مامور بلندپایه و دون پایه به دادستانی معرفی شدند و البته تاکنون تا حدودی در مقابله با ویروس کرونا موفق بود.
در این سال پس از امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان که این گروه را بار دیگر در سطح بین المللی مشروعیت ویژه بخشید، با فشار بر دولت افغانستان بیش از 5 هزار زندانی طالبان را آزاد کرد و در همین راستا در 22 شهریور مذاکرات بین افغانستانی دوحه با حضور نمایندگان شماری زیادی از کشورها و وزیران خارجه بصورت حضوری و ویدئویی آغاز شد اما موفقیتی در پی نداشت.
پیامد امضای توافقنامه آمریکا با طالبان کابل را تحت فشار سیاسی قرار داد تا جای که دولت افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای خارج شدن دونالد ترامپ از کاخ سفید لحظه شماری می کرد و با اعلام نتیجه آن که ترامپ را بازنده اعلام می کرد، مقامات دولتی در کابل با رهایی از فشار آمریکابرای صلح آمریکایی خرسند شدند .
پیامد دیگری توافقنامه آمریکا با طالبان افزایش کشتار غیرنظامیان بود که براساس گزارش سازمان ملل متحد حدود 8 هزار نفر در این سال کشته و یا زخمی شدند.
تشدید جنگ، کشتارهای هدفمند، حملات خونین انتحاری در کابل و شهرهای افغانستان از پیامدهای دیگری توافقنامه آمریکا با گروه طالبان بود که مردم افغانستان را به ستوه آورده بود.
در فروردین ماه همین سال مهاجمان انتحاری بر معبد سیک‌ها در کابل حمله کردند که در آن ده ها پیرو مذهب سیک کشته و یا زخمی شدند که پیامد کوچ اجباری این اقلیت قومی از افغانستان به خارج از کشور بود.
همچنین در اردیبهشت ماه این سال مهاجمان انتحاری به یک بیمارستان و زایشگاه در منطقه دشت برچی در غرب کابل حمله کردند که در آن بیش از 70 تن کشته و یا زخمی شدند، بیشترین آنها مادرانی بودند که در این حمله پس از ولادت کودکان خود جان باختند و هرگز کودکان تازه به دنیا آمده خود را در آغوش نگرفتند. یعنی این کودکان نیز با این حملات بی امان برای همیشه از آغوش مادر و خانواده محروم شده و شماری از آنها به دامان مادران رضاعی برای پرورش رفتند.
حملات تروریستی هدفمند که نگرانی و محکومیت جهانی را در پی داشت نیز امسال افغانستان را با چالش دیگری روبروی کرد که در آن خبرنگاران، فعالان مدنی، کارمندان دولتی و مردم جان های خود را از دست دادند.

خبر یزد

افتتاح خط آهن خواف-هرات
اما در کنار همه این اندوه و چالش‌ها در 20 آذر ماه امسال راه آهن هرات- خواف بین ایران و افغانستان با حضور مجازی رئیسان جمهوری دو کشور افتتاح شد و تحولی بزرگی در تجارت، بازرگانی و ترانزیت برای افغانستان تحلیل و تفسیر گردید.
آگاهان اقتصادی و بازرگانی افغانستان این رویداد را از مهم ترین و مثبت ترین تحولات سال 1399 در ابن کشور ارزیابی کرده و گفتند که این راه آهن افغانستان را از طریق جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و کشورهای اروپایی وصل کرده و همچنین با توسعه راه آهن در داخل افغانستان ایران را با کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز وصل خواهد کرد.
این تحول بزرگ موجب دلگرمی زیاد مردم مردم افغانستان شده و آنها از این تحول اسقبال گرم کرده و ابراز امیدواری می کردند که این تحول بتواند در قیمت کالای وارداتی نیز کاهش ایجاد کند و درآمد دولت نیز افزایش دهد.

خبر یزد

افتتاح راه آهن آقینه - اندخوی
در 25 دی ماه امسال نیز راه آهن آقینه - اندخوی در داخل خاک افغانستان با کمک مالی ترکمنستان ساخته و با حضور مجازی رئیسان جمهوری دو کشور افتتاح شد که آنهم تحولی مهمی در تجارت این کشور با آسیای میانه بویژه ترکمنستان خوانده شده است.
محمد اشرف غنی٬ رئیس جمهور افغانستان و قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان روز پنجشنبه، 14 ژانویه 2021، طی مراسمی از طریق ویدئوکنفرانس سه پروژه مشترک اقتصادی و زیربنایی میان دو کشور را افتتاح کردند.
این سه پروژه که شامل خط آهن آقینه- اندخوی، پروژه خط انتقال برق «500kv» کرکی- اندخوی- پلخمری و پروژه وصل فیبر نوری امام نظر- آقینه- سرحد آباد- تورغندی بود با دستور رهبران دو کشور رسما افتتاح شد.
محمد اشرف غنی٬ رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح این پروژه‌ها ضمن تاکید بر اهمیت موقعیت جغرافیایی افغانستان به عنوان چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب این قاره گفت: بهره‌برداری و ادامه‌ کار پروژه‌های بزرگ اقتصادی و زیربنایی، از جمله افتتاح راه آهن خواف – هرات که در این اواخر شاهد آن بودیم، نشان دهنده آن است که دیدگاه ما برای اتصال منطقه‌ای یک واقعیت انکارناپذیر است.
قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان نیز افتتاح این پروژه‌ها را با اهمیت خوانده و اعلام کرد که آنها برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی در افغانستان موثر خواهد بود.
وی همچنین با بیان اینکه کلیه این پروژه‌ها در راستای منافع امنیتی کشورهای منطقه خواهد بود٬ تاکید کرد که همکاری موثر نقش عمده در امنیت منطقه خواهد داشت.
گفتنی است پروژه راه آهن آقینه- اندخوی بیش از 30 کیلومتر طول دارد. این خط آهن دارای 24 کیلیومتر طول اصلی و 6 کیلومتر طول فرعی در شهرستان اندخوی ساخته شده است. از سوی دیگر کار ساخت این پروژه حدود 30 میلیون دلار هزینه برداشته است.
پروژه برق رسانی کرکی – اندخوی – پلخمری نیز شامل تکمیل کار ساخت خط انتقال برق «500kv» از آقینه الی شبرغان و «220kv» نیز از شبرغان الی مزار شریف است.
همچنین کار ساخت پروژه فیبر نوری در بندر آقینه تکمیل شده است. با این پروژه «2500MB» اینترنت از طریق کشور ترکمنستان٬ وارد افغانستان خواهد شد. بر این اساس شهروندان افغانستان در ولایت هرات و همجوار آن، از این خدمات اینترنتی استفاده خواهند کرد.

خبر یزد

آتش سوزی گمرک اسلام قلعه
اما آخرین رویداد تلخ اقتصادی آتش سوزی 25 بهمن ماه با آتش گرفتن یک تانکر حامل گاز مایع بود که بسرعت در انبارهای گمرک اسلام قلعه سرایت کرده و خسارات هنگفتی مالی برجای گذاشت.
دولت افغانستان برای مهار این آتش سوزی از نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و کشورهای همسایه درخواست کمک کرد اما در این میان تنها جمهوری اسلامی ایران به این خواست دولت افغانستان پاسخ مثبت داده و در مهار آن نقشی کلیدی ایفا کرد که با استقبال گرم دولت و ملت این کشور مواجه شد.
این آتش سوزی باعث شد که مرز دو کشور برای یک هفته مسدود شود و همچنین قیمت‌ها در افغانستان برای چند روز تا 3 برابر افزایش یابد اما با بازگشایی دوباره مرز وضعیت بازار کالاها ها در این کشور به حالت عادی برگشت.
اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان خسارات آن آتش سوزی را صدها میلیون دلار اعلام کرد و گفت که اگر دولت خسارات بازرگانان را نپردازد، تیر خلاص بر بخش خصوصی در غرب افغانستان خواهد بود.
شکست طرح صلح آمریکایی برای افغانستان
اما آخرین تحولات سال 1399 افغانستان اذعان آمریکا به شکست طرح صلح دوحه و آمدن زلمی خلیل زاده فرستاده ویژه آمریکا برای صلح این کشور با طرح جدید به کابل و نامه نگاری آنتونی بلینکن است که مقامات دولتی را در افغانستان عصبانی کرده و صف آرایی جدیدی را در این کشور بوجود آورده است.
وزیر خارجه آمریکا در نامه به رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از آنها خواسته است که برای نشستی شبیه "نشست" بن آمادگی داشته باشند که بزودی برگزار خواهد شد و نشستی هم در ترکیه با حضور طالبان و هواداران جمهوریت برگزار می شود.
آمریکا همچنین گفته است که نشستی دیگری را با ریاست سازمان ملل متحد با حضور تمام کشورهای منطقه و همسایه‌های این کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار می کند که برای تأمین صلح افغانستان توافقی صورت گیرد.
اما کارشناسان محتوای این نامه را مملو از تهدید و هشدار برای کابل دانسته و باور دارند که دولت اشرف غنی در نهایت مجبور پذیرش آن خواهد شد.
اما این نامه عصبانیت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و معاون وی را در پی داشت که رئیس جمهوری در روز افتتاح سال جدید کاری مجلس گفت که هرکسی طرحی را برای صلح افغانستان روی کاغذ می نویسد اما این طرح ها کاربردی ندارد و تنها راه انتقال قدرت انتخابات است.
امرالله صالح معاون وی نیز در کابل در واکنش به این نامه گفت که تغییری در موضع دولت وارد شده و آنها هیچ نگرانی ندارند و هرگز حق رای مردم را معامله نخواهند کرد.
اما عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی واکنش متفاوت تری نشان داد و گفت که این نامه تعجیل آمریکا و کشورهای خارجی را برای صلح نشان می دهد و وی بزودی نشستی را برای بررسی این خواست آمریکا برگزار خواهد کرد.

خبر یزد

نشست صلح افغانستان در مسکو
اکنون که روزهای آخر سال 1399 در افغانستان در حال سپری شدن است یک نشست صلح دیگر برای افغانستان مسکو با حضور گروه طالبان طراحی شده و از کابل نیز خواسته شده است که در آن شرکت کند و وزارت خارجه افغانستان به این دعوت پاسخ مثبت داده است.
اما طرح دولت موقت برای ادغام طالبان از طرف مسکو که بارها در رسانه های داخلی افغانستان مطرح شده، باعث نگرانی کابل شده است.
افغانستان حدود 40 سال از قرن حاضر را که با پایان امسال به آخر می رسد، در مقابله با متجاوران خارجی سپری کرده است که ویرانی، مهاجرت، کشتار و مبارزه با افراط گرایی را در پی داشت و در سال آینده نیز بیمی از جنگ‌های شدیدی توسط آگاهان نظامی و دولت پیش بینی شده است.
برچسب‌ها جنگ پاکستان افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/181972/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس