خبر یزد

آخرين مطالب

صف‌های مرغ در یزد به سال جدید رسید/معمای کشتار مازاد و صف‌های طولانی مرغ در یزد اقتصادي

صف‌های مرغ در یزد به سال جدید رسید/معمای کشتار مازاد و صف‌های طولانی مرغ در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش خبرنگار فارس از یزد، ماجرای آشفتگی در بازار مرغ کاملا قابل پیش‌بینی بود و دقیقا از زمانی که جوجه‌های تازه متولد شده از تخم به همراه تخم‌مرغ‌ها دفن شدند به راحتی می‌شد چنین روزهایی را دید چراکه مرغداران برای پیش‌گیری از ضرر و زیان بیشتر از جوجه‌ریزی خودداری کرده و امروز که بازار تقاضا اوج گرفته، عرضه‌کننده نمی‌تواند به نیاز بازار پاسخ دهد.
البته که همه ماجرا به این موضوع ختم نمی‌شود بلکه صف‌های خرید مرغ همزمان با ادعای مسئولان مبنی بر اینکه "مشکلی در تولید مرغ نداریم" آغاز شد در حالیکه پای سودجویان و منفعت دلالان در میان بود.
با جولان بیش از پیش دلالان و سودجویان در عرصه توزیع مرغ در بازار که نتیجه کار خالی شدن یک به یک یخچال‌های فروشگاه‌ها از مرغ بود، شهروندان شاهد افزایش قیمت و البته آشفتگی بیشتر در توزیع مرغ بودند تا جایی که در دهم اسفند ماه سال گذشته سخت‌گیری شدیدی نسبت به قیمت مرغ در بازار رخ داد و مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان توزیع شد.
علی‌رغم این‌که در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته کمبود مرغ به شدت احساس می‌شد، مرغ‌های توزیعی نیز بسیار کوچک‌تر از حد معمول بودند و برای تهیه همین مرغ نیز صف‌های طولانی و شلوغ را شاهد بودیم.
این اتفاقات در حالی رخ داد که مسئولان استان به ویژه رئیس سازمان صمت تا پیش از این با افتخار از تولید مازاد مرغ و صادرات به سایر استان‌ها خبر می‌دادند.
مسئولان این کمبودها را رفع کنند
یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از وضعیت فعلی در توزیع مرغ گفت: فکر نمی‌کنم شایسته باشد مردم برای خرید کالاهایی که در استان تولید مازاد داشته است در صف‌های شلوغ و طولانی منتظر بمانند.
غلام رضایی با اشاره به این‌که خواستاریم موانع و مشکلات پیش رو هر چه زودتر حل شود و اکنون که با گرانی بیش از حد گوشت قرمز مردم به مصرف مرغ روی آورده‌اند، این معظل حل شود.
یکی دیگر از شهروندان هم به فارس گفت: کمبود مرغ از همان روزهای نخست سال جاری به چشم‌ می خورد و این نشان می‌دهد که مسوولان نسبت به توزیع این کالای اساسی متناسب با نیاز بازار اقدامی نداشتند.
فاطمه منیری با بیان این‌که ماه رمضان نیز در پیش است و مردم به دنبال تامین نیاز خود هستند افزود: متأسفانه کمبود مرغ نگرانی بزرگی برای خانواده‌ها به وجود آورده و سهم این کالای ضروری در سبد مصرف خانوارها را تقریبا به صفر رسانده است.
افزایش مصرف مرغ با گرانی گوشت قرمز
بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس در سطح جامعه حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز شهروندان نسبت به مرغ خیلی کمتر است؛ یعنی از زمانی که قیمت گوشت قرمز به طرز عجیبی بالا رفته افزایش مصرف مرغ در سطح جامعه رخ داده است.
مسئولان باید با دقت و ظرافت بیشتری در تامین کالاهای اساسی مردم اقدام کنند زیرا با گرانی گوشت قرمز، سفره مردم از گوشت مرغ تأمین می‌شود و در این کمبود و اوضاع کرونا، حضور در صف‌های طولانی زیبنده نیست.
بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس از شهرستان‌های استان نیز بیانگر این موضوع است که علی‌رغم وجود مرغداری‌های متعدد در شهرستان‌های استان اما این کالای اساسی در محل تولید نیز به شدت کم‌یاب است و واحدهای عرضه نیز نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.
گرچه نرخ مصوب برای عرضه مرغ 20 هزار 400 تومان اعلام شده است اما مرغی برای عرضه نیست و به ندرت در تعداد محدودی از فروشگاه‌ها می‌توان "مرغ شمال" تهیه کرد که با نرخ 34 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
توزیع مرغ 2 برابر نیاز بازار یزد است
گلایه‌های شهروندی و کبود مرغ در سطح بازار در حالی به وضوح دیده می‌شود که روز گذشته(شنبه 14 فروردین) رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از توزیع روزانه 150 تن مرغ در بازار یزد خبر داد و گفت: این میزان 2 برابر نیاز استان است.
محمدرضا علمداریزدی در مورد وضعیت بازار مرغ استان یزد اظهار داشت: وضعیت مرغ در یزد نسبت به سایر استان‌ها بهتر است، اما هنوز شرایط مطلوب نیست و کمبود در بازار احساس می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: توزیع مرغ در استان یزد که در شرایط عادی روزانه 70 تن مصرف مرغ دارد، از 35 تا 150 تن متغیر بوده است و به‌رغم اینکه این میزان تقریبا 2 برابر میزان مصرف روزانه استان است، بازهم بازار تشنه است.
مردم خرید مرغ را مدیریت کنند
وی با بیان این‌که استان یزد از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ در کشور به شمار می‌رود بنابراین در زمینه تامین این محصول مشکلات ما نسبت به سایر استان‌ها کمتر است عنوان کرد: در تعطیلات نوروز توزیع گوشت مرغ در برخی روزها به 207 تن نیز رسید اما با توجه به جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز در سبد خانوار و جنبه روانی در این زمینه، موجب شده تا بازار با عطش و نوسان روبرو شود و حتی مردم چندین برابر نیاز خود مرغ خریداری کنند.
علمدار با بیان اینکه چرخه عرضه مرغ، از کشتارگاه تا عرضه در واحد‌های صنفی با نظارت بازرسان صورت می‌گیرد اضافه کرد: مردم خرید خود را مدیریت کنند و با خرید به میزان مصرف صف‌های طولانی را کم کنند تا ظرف یکی دو ماه آینده این مشکل به کلی حل شود.
به گزارش خبرنگار فارس، این‌که حکایت عرضه مرغ با صف‌های طولانی و گلایه‌های شهروندی از این شیوه مدیریت چه زمانی قرار است به پایان برسد قطعا به توجه و مدیریت مسئولان دارد چراکه به گفته مسئولان بیش از نیاز استان، مرغ توزیع می‌شود و البته فروشندگان نیز از کاهش سهمیه عرضه گلایه دارند و این موضوع نشان می‌دهد یک حلقه مفقود موجب این آشفتگی است که امیدوار به کشف این حلقه و حل این مشکل در قطب تولید مرغ در منطقه جنوب کشور هستیم.
انتهای پیام/ص

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/183571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است