گفتگوی شهر با معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهر تهران
نوسازی تاکسیها از اردیبهشت 1400 کلید می خورد
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
خبر یزد - شهر: سال گذشته نوسازی سه هزار و 252 دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران محقق شد. قرار بود این عدد چهار هزار و 431 دستگاه باشد که به علت موکول شدن فرآیند اداری به روزهای پایانی سال، عملیات نوسازی هزار و 179 دستگاه تاکسی انجام نشد.
به گزارش شهر ، با پایان یافتن سال 1399، تعداد خوردوهای فرسوده شهر تهران به عدد 40 هزار رسید. این آمار نشان میدهد که نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران فرسوده شدهاند و باید دست اوراقیها و ضایعاتیها سپرده شوند.
سال گذشته قرار بود که تمرکز اصلی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر با استفاده از ظرفیت قانونی ماده 12 قانون «رفع موانع تولید» انجام شود. برهمین اساس، مدیریت شهری نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی طی یک سال را هدف قرار داد تا بتواند بخشی از حجم عظیم تاکسیهای فرسوده شهر را نوسازی کند. اما طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو 4 به یورو 5 در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد 1399، پنج ماه ابتدایی سال هیچ اتفاقی در زمینه نوسازی رخ نداد و تولید و شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا متوقف شد.
علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با شهر ، درباره عملیات نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته، توضیح داد: هدف گذاری برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته برابر با 15 هزار دستگاه تاکسی فرسوده بود که به علت حواشی پیش آمده، عملیات نوسازی تا پایان تابستان متوقف شد. با وجود تمامی مشکلات و موانع در سال 1399، برای نوسازی چهار هزار و 431 دستگاه تاکسی فرسوده اقدام شد که درنهایت نوسازی سه هزار و 252 دستگاه تاکسی صورت گرفت.
او در ادامه اضافه کرد: از چهار هزار و 431 دستگاه تاکسی فرسوده، هزار و 179 دستگاه تاکسی در ایام پایانی سال فرآیند نوسازی را طی کرده بودند که متأسفانه موفق به واریز وجه به حساب خودروساز نشدند؛ بنابراین باید امسال براساس پیش فاکتور جدید ایران خودرو اقدام به نوسازی کنند.
نوسازی 1806 دستگاه تاکسی فرسوده با تسهیلات قرض الحسنه
محتشمیپور درباره آمار نوسازی تاکسیهای فرسوده به تفکیک نقدی و تسهیلاتی، بیان کرد: در مجموع از چهار هزار و 431 دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی هزار و 806 دستگاه تاکسی فرسوده برمبنای تهسیلات بود که از این تعداد هزار و 277 دستگاه تاکسی قطعی و نهایی شد. نوسازی دو هزار و 625 دستگاه تاکسی فرسوده هم برمبنای پرداخت نقدی بود که از این تعداد هم هزار و 975 دستگاه تاکسی نوسازی شد. در مجموع تعداد نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته به صورت پرداخت نقدی رانندگان در شهر تهران بیشتر از نوسازی تهسیلاتی بوده است.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره وضعیت فعلی نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر تهران، گفت: خودروسازان سالانه مکلف هستند که مجوزهای لازم نظیر ارتقاء استانداردهای محیط زیستی را از سازمانهای مربوطه دریافت کنند تا بر همین اساس قیمتهای جدید اعلام شود. درحال حاضر قیمتهای جدید اعلام نشده و پیش بینی میشود که در هفته نخست یا دوم اردیبهشت 1400، قیمتها اعلام و پیش فاکتور تاکسیها صادر شود.
دولت به تثبیت قیمت تاکسیها کمک کند
او ضمن درخواست از مسئولان بابت نگاه ویژهتری به موضوع قیمت گذاری تاکسیها، بیان کرد: براساس استراتژی خودروسازان، قیمت گذاریها به صورت یکنواخت در سبد محصولات اتفاق میافتد و تفاوتی بین کاربری خودروها (تاکسی و شخصی) وجود ندارد. هرچه مدیریت شهری تسهیلات قرض الحسنه بانکی را ارتقاء دهد در طرف مقابل خودروسازان قیمت خودروهای عمومی را افزایش میدهند؛ بنابراین تأثیر تسهیلات در توانمندسازی مالی رانندگان کاهش مییابد.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره تسهیلات نوسازی در سال 1400، گفت: با پیگیریها و حمایتهای سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در روزهای پایانی سال 1399، تفاهم نامه سه جانبه اعطای 10 هزار فقره وام نوسازی تاکسیهای فرسوده به مبلغ 90 میلیون تومان و کارمزد 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله میان سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسید. سهم سازمان برنامه و بودجه کشور در این تفاهم نامه 150 میلیارد تومان، سهم شهرداری تهران 150 میلیارد تومان و سهم صندوق کارآفرینی امید هم 600 میلیارد تومان است.
کاهش 60 درصدی درآمد تاکسیرانان
او در ادامه اعلام کرد: درحال حاضر تفاهم نامه ابلاغ شده و بخشی از سهم سازمان برنامه و بودجه کشور به مبلغ 30 میلیارد تومان به حساب واریز شده است. باید سهم 30 میلیارد تومانی شهرداری تهران هم به حساب صندوق کارآفرینی امید واریز شود تا تخصیص تسهیلات به رانندگان متقاضی صورت گیرد.
محتشمیپور با بیان اینکه اگر همین فردا هم تأمین منابع مالی از سمت شهرداری صورت گیرد اما عامل مکمل آن یعنی صدور پیش فاکتور آغاز نشود، عملیات نوسازی انجام نخواهد شد، افزود: امید است که خودروسازان و دولت در این مسیر به تثبیت قیمت تاکسی در سال 1400 کمک کنند.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پایان از کاهش 60 درصدی درآمد تاکسیرانان شهر تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز، خبر داد .
خبرنگار: ملیکا هاشمی
-
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶:۳۵
-
۳۷ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/186078/