خبر یزد

آخرين مطالب

دیابت پدیده‌ای فرهنگی - اجتماعی خاموش در یزد؛ 100 هزار نفر پیش دیابتی در یزد زندگی می‌کنند مقالات

دیابت پدیده‌ای فرهنگی - اجتماعی خاموش در یزد؛ 100 هزار نفر پیش دیابتی در یزد زندگی می‌کنند
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


گروه استان‌ها - دیابت به عنوان پدیده‌ای فرهنگی اجتماعی در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی سلامت در یزد است و بیش از 100 هزار نفر پیش دیابتی در استان زندگی می‌کنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، دیابت یکی از بیماری‌های شایع در استان یزد است و افراد زیادی گریبان‌گیر این بیماری شدند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
دیابت یک نوع بیماری قندی است که به دلیل بالا بودن مداوم میزان قند خون ایجاد می‌شود، اگر سلول‌های بدن فرد قادر به مصرف دقیق و مشخص قند خون نباشند و روال کار خود را به خوبی انجام ندهد، قند زیادی در جریان خون فرد باقی می‌ماند و میزان قند خون بالا می‌رود.
داروهای درمانی متفاوتی برای بیماران دیابتی وجود دارد که یکی از داروهای پر مصرف آن انسولین است، مدتی بود قلم انسولین کمیاب شده بود و افراد دیابتی برای تهیه انسولین مورد نیاز خود به مشکل خورده بودند و در شرایط حساس کرونایی مجبور بودند بارها برای خرید نیاز انسولین خود به داروخانه‌های متعدد مراجعه کنند.
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با تاکید بر اینکه وضعیت یزد در حوزه دیابت خوب نیست اظهار داشت: با وجودی که مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی در استان یزد مشغول به فعالیت است ولی با توجه به وضعیت استان هرچقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم لازم و برای استان مفید است.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: در این حوزه هر اقدامی که قابل توجیه باشد و بتواند به توسعه درمانی استان و درمان و به ویژه پیشگیری دیابت در استان کمک کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.
جوکار بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت در استان تاکید کرد و گفت: قطعا پیشگیری مقدم بر درمان است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را در بخشی از جامعه بگیریم.
از حدود یک ماه قبل طرحی جهت ساماندهی وضعیت توزیع انسولین در استان برای بیماران دیابتی کلید خورد، هدف طرح توزیع سهمیه انسولین، توزیع عادلانه و تسهیل در دریافت انسولین برای افراد دیابتی نیازمند به انسولین بود.
سیدمحمدآقایی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: دیابت یک پدیده اجتماعی - فرهنگی است، حدودا 10 هزار بیمار دیابتی در یزد داریم و 100 هزار هم افرادی داریم که پیش دیابتیک هستند یا به نوعی در معرض خطر هستند و پتاسیل آن را دارند مثل افرادی که چاق هستند، فشار خون دارند، تحرک بدنی ندارند و ورزش نمی‌کنند.
وی گفت: افراد دیابتی بعد از یک مرحله‌ای که مصرف دارو را شروع کردند به مرحله نیاز به انسولین می‌رسند، البته مصرف انسولین خط آخر یا مرحله آخر درمان نیست، بعضا فکر می‌کنند مصرف انسولین یعنی وضعیت خیلی بد در دیابت اما این چنین نیست.
مستندی از مخترع داروی «زخم بیماران دیابتی» امشب روی آنتنوضعیت یزد در حوزه دیابت خوب نیستبحران ادامه‌دار کمبود انسولین‌ ـ 2| روایت تسنیم از مثنوی هفتاد من کمبود انسولین / دیابتی‌های خراسان شمالی مستاصل شده‌اند + فیلم مدیر مرکز دیابت استان یزد افزود: کنترل دیابت چهار پایه اساسی دارد، تغذیه، تحرک بدنی، دارو و خود مراقبتی فرد دیابتی است، فرد دیابتی باید مراقب خودش باشد.
آقای بیان کرد: مصرف انسولین افراد دیابتی در استان یزد خیلی زیاد است، در واقع بیماران دیابتی انسولینی در استان یزد در کنترل نیستند، به این معنا که علاوه بر اینکه تعداد این افراد زیاد است مصرف انسولین آن‌ها هم بالا است.
مدیر مرکز دیابت یزد تصریح کرد: فرضا یک فرد دیابتی انسولینی در روز باید 20 واحد تزریق انسولین داشته باشند اما بیمار یزد ما باید 30 واحد تزریق کند به این دلیل که ورزش نمی‌کند، تحرک بدنی ندارد، استرس زیاد دارد و اینکه سه ماه یکبار به پزشک خود مراجعه نمی‌کند.
وی اظهار داشت: سهمیه انسولینی که به استان یزد داده می‌شود دو تا سه برابر است چون که مصرف بیماران ما در استان یزد بیشتر است.‌
آقایی ادامه داد: یکی از داروهای مهم برای کنترل دیابت انسولین است، متاسفانه مدتی است که تهیه انسولین برای افراد دیابتی که به آن نیاز دارند سخت و مشکل شده بود و ما از مردم شرمنده شده بودیم.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان که مسئول تهیه و توزیع انسولین هستند برای اینکه بازار سیاه در این مبحث جمع شود تمام تلاش خود را داشتیم که انسولین مورد نیاز افراد دیابتی تأمین شود.
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد گفت: برای اینکه توزیع انسولین در استان به نحو احسن انجام شود از بیماران دیابتی درخواست می‌شود که تا 20 خرداد ماه در سامانه www.ydrc.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام نمایند.
آقایی ادامه داد: ثبت‌نام سهمیه انسولین در سامانه از هشتم اردیبهشت ماه آغاز شده بود و قرار بود پایان اردیبهشت ماه به اتمام برسد اما این مهلت تا 20 خرداد ماه تمدید شد.
وی افزود: در حال حاضر استان یزد 100 هزار بیمار دیابتی دارد که 20 هزار نفر از آن‌ها انسولین دریافت می‌کنند، تاکنون تنها 15 هزار نفر در سامانه دریافت سهمیه انسولین ثبت‌نام کردند که امیدواریم در مدت زمان تمدید شده مابقی افراد اقدام به ثبت‌نام نمایند.
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت خاطرنشان کرد: همشهریان در صورت داشتن هر گونه سوال می‌توانند همه روزه از ساعت 8 تا 12 ظهر، با شماره 37283237 تماس بگیرند و هر گونه سوالی در خصوص روند ثبت‌نام خود دارند مطرح نمایند.
برآوردها بر این است که با این اقدام، بانک اطلاعاتی جامعی از تعداد بیماران بیماران دیابتی مصرف‌کننده انسولین در استان یزد جمع آوری شود و متناسب با مصرف دقیق و نیاز مردم توزیع انسولین در استان یزد انجام شود.
ضمن اینکه توزیع انسولین و سهمیه آن باید متناسب با افزایش این بیماری در سطح جامعه باشد لازم است با بهره‌گیری از علم و فناوری جدید راه‌های دسترسی آسان‌تر به داروها را هم فراهم آورد تا بیماران دیابتی که اکثرا افراد سالمند هستند مشکلات کمتری برای تهیه آن داشته باشند.
انتهای پیام/781/ش

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/193154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیارد در یزد

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایروبی و رسوب برداری 280 هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند

در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد

ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی، طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد + فیلم

باران سیل‌آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد