خبر یزد

آخرين مطالب

ایجاد 71.5 مگاوات نیروگاه در بهشت انرژی خورشیدی ایران اقتصادي

ایجاد 71.5 مگاوات نیروگاه در بهشت انرژی خورشیدی ایران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - یزد به دلیل بهره‌مندی از تابش خورشید در 9 ماه از سال به عنوان بهشت انرژی خورشیدی ایران معروف است با این وجود تا سال 92 هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده بود اما در هشت سال اخیر با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 71.5 مگاوات جهش تولید انرژی پاک در این استان رونق گرفته است.

به گزارش ایرنا، بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک در جهان جایگاه ویژه ای یافته و بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از این نوع انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند، استان یزد به دلیل برخوداری از تابش آفتاب در اکثر روزهای سال، بستر مناسبی را برای توسعه تولید انرژی پاک دارد که سازگاری با طبیعت، نداشتن آلودگی، استهلاک کم و عمر زیاد، بی نیازی از فناوری بالا و نیروی متخصص، رایگان و در دسترس بودن منابع انرژی از مزایای این بخش برای استان یزد است.
بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید با رویکرد مثبت روبرو شد و میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود 100 مگاوات ابتدای دولت یازدهم به افزون بر 900 مگاوات رسیده است.
استان یزد ظرفیت بالایی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دارد و تا کنون در زمینه بهره برداری این واحدهای تامین کننده انرژی الکتریکی در جایگاه نخست کشور قرار دارد، بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی از 6 منطقه برتر جهان برای تولید این نوع سوخت، 2 منطقه در استان یزد قرار دارد .
استان یزد هم اکنون بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی ایران است اما هنوز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، ظرفیت‌های خالی زیادی در این زمینه در این استان وجود دارد و با برنامه ریزی‌های انجام شده، موافقت سرمایه گذاری خارجی نیز برای ساخت نیروگاه خورشیدی در استان صادر شده است.
میزان تابش نورآفتاب در ایران بین هزار و 800 تا 2 هزار و 200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده می شود که بالاتر از متوسط جهانی و به طور میانگین بیش از 280 روز آفتابی گزارش شده است، که استان یزد با بهره مندی از تابش بالای پنج کیلووات بر مترمربع یکی از مستعدترین استان ها برای بهره برداری از انرژی خورشیدی است و به لحاظ زاویه تابش خورشید حداقل 9 ماه از سال از این مزیت برخوردار است که به همین دلیل به بهشت انرژی خورشیدی ایران شهرت یافته است.
یزد رتبه برتر کشور در ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد، با تشریح عملکرد این شرکت در هشت ساله دولت تدبیر و امید، گفت: شبکه برق شرکت برق منطقه‌ای یزد با 11 خط انتقال و فوق توزیع، با استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و خراسان در ارتباط است.
ابوالفضل اسدی استان یزد را از نظر ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در رتبه برتر کشوری بیان و افزود: حدود 82 درصد بار مصرفی انرژی برق این استان در بخش‌های کشاورزی و صنعتی مصرف می‌شود که این آمار مبین آن است که بخش عمده انرژی برق در یزد در جهت تولید و اشتغال استفاده می شود.
بهره برداری از 71 پروژه برق در دولت تدبیر و امید
وی از بهره‌برداری 71 پروژه انرژی برق در دولت تدبیر و امید در قالب پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران خبرداد و اظهار داشت: این پویش باعث گسترش خدمات رسانی در حوزه آب و برق به شهروندان شده و موجب پایه گذاری طرح‌هایی شد که برای آینده استان، اثراتی ماندگار برجا بگذارد.
اسدی خاطرنشان کرد: ظرفیت پست‌های 400 کیلوولت شرکت برق منطقه‌ای یزد از 2 هزار و 460 مگاولت آمپر در سال 92 به چهار هزار و 85 مگاولت آمپر در سال 99 رسیده است که این آمار افزایش یکهزار و 625 مگاولت آمپری ظرفیت پست‌های 400 کیلوولت استان را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین پست‌های 230 کیلوولت این شرکت از 2 هزار و 913 مگاولت آمپر در سال 92، با افزایش 2 هزار و 121 مگاولت آمپری به پنج هزار و 34 مگاولت آمپر در سال 99 رسیده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با تشریح میزان ظرفیت پست‌های 63 و 66 کیلوولت این شرکت تصریح کرد: ظرفیت پست‌های 63 و 66 کیلوولت استان از یکهزار و 917 مگاولت آمپر با افزایش 908 مگاولت آمپری به 2 هزار و 825 مگاولت آمپر رسیده است.
ایجاد 976 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دولت یازدهم و دوازدهم
این مقام مسئول در صنعت برق استان یزد همچنین با بیان اینکه ظرفیت اسمی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استان از یکهزار و 487 مگاوات در سال 92، با 976 مگاوات افزایش به 2 هزار و 463 مگاوات در سال 99 رسیده است، افزود: در سال 92 در استان یزد نیروگاه خورشیدی وجود نداشت اما در هشت سال اخیر با ایجاد 71.5 مگاوات نیروگاه خورشیدی، یزد هم اکنون رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد.
رشد 128 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده
وی اضافه کرد: همچنین رشد 128 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده از 39 به 167 مگاوات نیز از دیگر شاخص های عملکردی شرکت برق منطقه‌ای یزد در هشت ساله دولت تدبیر و امید است.
اسدی با تشریح تغییرات ایجاد شده در طول خطوط شرکت برق منطقه‌ای یزد، افزایش 338 کیلومتری مدار خط 230 کیلوولت شرکت از 849 به یکهزار و 187 کیلومتر و افزایش 210 کیلومتری مدار خطوط 63 و 66 کیلوولت شرکت از یکهزار و 45 به یکهزار و 255 کیلومتر خبرداد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: امیدواریم با تداوم پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران، در آینده نیز شاهد اثرات مثبت این پویش در کشور و استان یزد باشیم.
استان یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، 660 هزار مشترک برق دارد که هم اکنون 81.1 درصد مشترکان توزیع برق استان در بخش خانگی، 13.5 درصد در بخش تجاری، 2.3 درصد عمومی، 1.7 درصد صنعتی و 1.4 درصد کشاورزی است اما که از نظر فروش و مصرف برق بخش‌ صنعت با 52 درصد بیش از نیمی از انرژی برق استان را مصرف می کند و بخش خانگی 22 درصد، بخش کشاورزی 15 درصد، عمومی 6 درصد و بخش تجاری باپنج درصد در رده های بعدی در مصرف انرژی قرار دارند که آمارها مبین سهم قابل توجهی سبد بخش تولید از انرژی برق در استان یزد است.
برچسب‌ها
دولت تدبیر و امید شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران یزد وزارت نیرو
پروندهٔ خبری
گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی افتتاح طرح‌های آب و برق در کرمان و یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/193766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدارس یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تعطیلی مدارس یزد فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران)

تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

بارش شبانه و کم سابقه باران در یزد | شدت بارش‌ها را ببینید

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد