خبر یزد

آخرين مطالب

جمعی از زرتشتیان یزد: مشارکت در انتخابات جلوه حقوق شهروندی ماست سياسي

جمعی از زرتشتیان یزد: مشارکت در انتخابات جلوه حقوق شهروندی ماست
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


یکی از عواملی که باعث ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد از سوی یونسکو شده است، علاوه بر سازگاری ساکنان این شهر کویری در طور تاریخ با طبیعت گرم و خشک کویر مرکزی ایران، همزیستی پیروان ادیان مختلف و تعاملات مطلوب میان آنان در این استان است، به گونه ای که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد در دوره چهارم و پنجم از میان اقلیت زرتشتی انتخاب شد که بیشترین رای این عضو زرتشتی از سوی رای دهندگان مسلمان در صندوق ریخته شده بود.
هم اکنون که در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم، تعدادی از شهروندان زرتشتی استان یزد نیز در گفت و گو با ایرنا با اعلام مشارکت در این انتخابات، بر استفاده از این حق شهروندی خود تاکید کردند. 
یکی از اعضای انجمن زرتشتیان استان یزد در این زمینه به گزارگر ایرنا گفت: وظیفه هر ایرانی است که به مملکت خود خدمت کند و این وظیفه در همه ادیان و قانونی به صراحت بیان شده از این رو از سوی بزرگان و موبدان به پیروان اشو زرتشت تاکید شده که این وظیفه شرعی و اخلاقی به جا آورده و از این حق قانونی و شهروندی خود استفاده کنند.
سهراب فیروزفر ادامه داد: لذا زرتشتیان مانند سایر هموطنان این آمادگی را دارند که در رویداد مهمی مانند انتخابات مشارکت کنند و در نظرخواهی که از زرتشتیان انجام شده اکثر پیران این آیین در انتخابات 28 خرداد شرکت می کنند. 
وی ادامه داد: ما نیز مانند سایر هموطنان عزیزمان برای دفاع از کیان ایران شهید داده ایم و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در رویدادهای مهم و تصمیم ساز مشارکت کرده ایم، رابطه میان زرتشتیان و مسلمان در یزد مثال زدنی است و همه به دنبال سربلندی این آب و خاک هستیم بنابر این از حقی که قانون جمهوری اسلامی برای ما مانند مسلمانان فراهم ساخته استفاده می کنیم.
فیروزفر یادآور شد: تفاوت ادیان و اقوام در ایران مانع اتحاد ملت نبوده و همواره ایرانیان با هر زبان، نژاد و دینی نسبت به کشور خود احساس وظیفه می کنند و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در همراه با انقلاب و مشارکت در در امور مختلف سیاسی و اجتماعی و مسائل خیری، همواره زرتشتیان پای کار بوده‌اند.
این شهروند زرتشتی با تبیین نمونه هایی از مشارکت های پیران آشو زرتشت در امور خیریه و اجتماعی که سابقه تاریخی در استان یزد دارد، ادامه داد: وقف های متعددی که از سوی زرتشتیان در استان یزد و سراسر کشور صورت گرفته مانند آب انبارها، مدارس و بیمارستان‌های خیریه که تمامی شهروندان استان جدای کیش و آیینی که به آن اعتقاد دارند، از این موقوفه ها استفاده می کنند، همگی نشان دهنده مشارکت جویی جامعه زرتشتیان در امور جامعه است و همراهی و همگامی آ«ان ماست.
یک پزشک فوق تخصص جراحی قلب و عروق که از زرتشتیان استان یزد است، نیز به ایرنا گفت: وظیفه فرد فرد ایرانیان است که در انتخابات حضور یابد، فرقی هم نمی کند که مسلمان، زرتشتی یا پیرو هر آیین دیگری باشند، چراکه همه ما را وطنی به نام ایران گرد هم آورده است.
دکتر شهریار مالی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در سطح بین المللی در حال شکل گیری است، انتخابات این دوره کشور از حساسیت زیادی برخوردار است و زرتشتیان نیز مانند سایر ایرانی ها آماده مشارکت در این رویداد مهم سیاسی هستند.
وی تصریح کرد: زرتشتیان همیشه در امور جامعه مشارکت کرده اند و در انتخابات متعددی که از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی برگزار شده حضور چشمگیری در انتخابات داشته و در انتخابات امسال نیز مشارکت خواهند داشت. 
رییس انجمن "همازور" زرتشتیان یزد نیز به گزارشگر ایرنا گفت: احزاب و ادیان و گروه‌های مردمی در آگاهی بخشی به افکار عمومی جامعه نقش موثری دارند و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراها می تواند مشارکت حداکثری را رقم بزند. 
منوچهر ارغوانی اظهار داشت: مشارکت گسترده مردم در رویداد مهم سیاسی مانند انتخابات نشانگر توجه مردم به اوضاع جامعه و تلاش برای بهتر شدن آن است، تا دولتی با پشتوانه قوی تشکیل و مشکلات را از مقابل روی مردم بردارد .
وی یادآور شد: اثرگذاری مشارکت مردم در هیچ رویدادی به اندازه انتخابات ملموس و محسوس نیست و انتخابات نماد حضور همه ملت در یک صحنه مهم است و حتی مشارکت همه ایرانیان خارج از کشور را هم در بر می گیرد و لذا این حقی است که هم شهروندان ایران جدای از تعلقات دینی و قومی باید از آن برخوردار شوند.
ارغوانی تصریح کرد: زرتشتیان نیز هر جا که پای آبرو، استقلال و سرافرازی ایران در میان است در صف اول هستند و در انتخابات پیش رو جامعه زرتشتیان استان یزد مشارکت حداکثری خواهند داشت تا سرنوشت ایران زمین به نیکی رقم زده شود.
یک موبد زرتشتیان یزد نیز اظهار داشت: ما زرتشتیان باخرد خود به تمام موارد زندگیمان فکر می کنیم و هرچه به صلاح است بر می‌گزینیم و انتخابات، امری بسیار مهم و سازنده است؛ انتخاب حق هر شهروند است و ما زرتشتیان مقید هستیم باید اول انسان باشیم بعد ایرانی و لذا وظیفه هر ایرانی شرکت در انتخابات و انتخاب فرد صالح است.
رستم کاوسیان زاده تصریح کرد: وظیفه ملی و میهنی ماست که به صورت جدی و فراگیر در انتخابات شرکت کنیم، ضمن آنکه ما زرتشتیان در تمام مواردی تا کنون لازم بوده مشارکت در امور کشور داشته ایم و هم اکنون نیز نسبت به رهنمودهای رهبرمان این آمادگی را داریم که در پای صندوق های رای حضور داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما به تعهد و پیمانی که با ایران و نظام جمهوری اسلامی بسته ایم، پایبندیم و آرمان انقلاب را پاس می داریم و برای سربلندی ایران به عنوان عضوی از این جامعه هر آنچه که در توان داریم به کار خواهیم بست و در عرصه های مختلف به خصوص انتخابات مشارکت فعالانه خواهیم داشت.
استان یزد با حدود 6 هزار نفر زرتشتی بیشترین تعداد پیروان آشو زرتشت را در خود جای داده و زرتشتیان این استان در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مشارکت چشمگیری در امور دارند.
برچسب‌ها انتخابات 1400 مشارکت انتخاباتی یزد انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/195553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم