خبر یزد

آخرين مطالب

درباره آیت‌الله محمد صدوقی مقالات

درباره آیت‌الله محمد صدوقی
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


بهره گیری و الگوگرفتن از اندیشه های عالمان دین برای هدایت و مبارزه با نفوذ فرهنگی دشمنان امری مهم و ضروری محسوب می شود که بایستی از ظرفیت های مختلف در راستای معرفی و تبیین اندیشه این بزرگان در جامعه بهره برد. یکی از این عالمان دین آیت الله شیخ محمد صدوقی بود که بنا به گفته مقام معظم رهبری فضایل اخلاقی و معنوی و روحی و فکری ایشان شایسته آن هست که درباره اش ساعت های متوالی بحث شود.
بنابراین با توجه به مسایل دنیای کنونی از جمله حفظ میراث انقلاب اسلامی و مسایلی چون حضور داعش، چنین شخصیت هایی الهام بخش و تاثیر گذارند و میراث انقلاب اسلامی را از نو زنده می کنند.
زندگی‌نامه و تحصیلات
آیت الله حاج شیخ محمد صدوقی در 10 اسفند 1287 خورشیدی در یزد دیده به جهان گشود پدرش ملا ابوطالب و جد دوم او علامه ملا محمدمهدی کرمانشاهی بود که بخاطر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. صدوقی در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و نزد پسرعموی خود، «میرزا محمد کرمانشاهی» از علمای برجسته آن دیار زندگی کرد. بعد از گذراندن دوران مقدماتی علوم دینی به مدرسه علمیه رفت و مقدمات منطق و بخشی از سطوح فقه و اصول را نزد بزرگانی همچون «سید علی محمد کازرونی، حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، علی بمان و محمد زارچی» فرا گرفت، سپس به قم مهاجرت کرد و در آنجا دروس سطح، خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام «حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی، سید صدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری، سید حسین بروجردی و ...» به پایان برد و به درجه اجتهاد نایل آمد.
فعالیت‌های سیاسی و خدمت به انقلاب اسلامی
آیت الله صدوقی یکی از پیشگامان مبارزه با رژیم پهلوی بود و در این مسیر به همکاری با امام(ره) پرداخت در واقع وی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های گسترده ای را بر مبنای اعتقاد به نهضت امام خمینی(ره) انجام داد، برای نمونه وی با حمایت از فداییان اسلام و پناه دادن سیدعبدالحسین واحدی از اعضای فداییان اسلام در منزل خویش تا مدت ها خشم رژیم پهلوی را برانگیخت. «اصغر شکری مقدم» استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در خصوص فعالیت‌های سیاسی این عالم ربانی قبل از پیروزی انقلاب معتقد است که نگارش اعلامیه در ارتباط با ضرب و شتم و کشتار تعدادی از محصلان علوم دینی در مدرسه فیضیه و به امضا رساندن آن به وسیله دیگر علما از جمله مهمترین اقدام هایی به شمار می رود که آیت الله صدوقی در طول زندگی خود انجام داد. همچنین اعلام عزای عمومی در 15 خرداد 1357 خورشیدی، بیانیه تحریم جشن های نیمه شعبان، بیانیه ای به مناسبت واقعه سینما رکس آبادان، صدور اعلامیه علیه دولت آشتی ملی (دولت شریف امامی) و صدور بیانیه به مناسبت جمعه خونین 17 شهریور 1357خورشیدی از دیگر فعالیت های موثر این مجاهد بزرگ در راه پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله صدوقی به امامت جمعه یزد منصوب شد، همچنین از طرف مردم یزد به عنوان نماینده به مجلس خبرگان راه یافت. مبارزه وی با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان نرسید و با تیزبینی مثال زدنی، خطر منافقان را درک کرد و به مبارزه با آنان و روشنگری علیه این گروهک پرداخت. حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی یار و همراه شهید صدوقی و عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص این عالم برجسته می‌گوید: شهید صدوقی، عالمی سیاستمدار و باهوش بود و هنگامی که تصمیمی اتخاذ می کرد، هیچ فردی نمی توانست مانع تحقق اهداف وی شود. در یزد، صبح های زود به تنهایی و بدون هیچ محافظی به مسجد محل می رفت، جسارت وی در این زمینه بسیار ستودنی بود. پس از انقلاب نیز زمانی که در شورای فرماندهی سپاه یزد حضور داشتم، گروهک منافقان ساختمان این شورا را اشغال کردند و توطئه ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرده بودند، بنابراین به آیت الله صدوقی عنوان کردم که این مکان فرهنگی باید تخلیه شود، وی با شجاعت تمام وارد این عرصه شد و آن ها را از یزد بیرون کرد. این ساختمان نخستین مکانی بود که گروهک منافقان فعالیت خود را به صورت جدی شروع کرده بودند زیرا یزد بسیار آرام بود، به همین دلیل آن ها می اندیشیدند، مانع اهداف ضدانقلابی آنان نخواهند شد اما آیت الله صدوقی به مبارزه با آنان پرداخت. در واقع وی در تجهیز و ترویج مردم بسیار نقش داشت. آیت الله صدوقی همچنین با وجود کهولت سن در عملیات های مختلف از جمله عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر حضور داشت. آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص رشادت و دلاوری وی در دوران دفاع مقدس می فرمایند: « گفتند می‌خواهم بروم یزد و به جبهه هم بروم که من به ایشان گفتم شما خوبست اگر جبهه می‌روید به طرف غرب بروید که آنجا هوایش در فصل بهار و اردیبهشت خوب است و جنوب نروید چون گرم است، ایشان گفتند تا ببینم چه می‌شود و ناگهان دیدیم ایشان سر و کله‌اش از جنوب پیدا شد و در حمله بیت‌المقدس حاضر بود.
این عالم وارسته علاوه بر فعالیت های سیاسی، خدمات اجتماعی، مذهبی و عمرانی بسیار ارزشمند و شایان تقدیری از خود به یادگار نهاد. او در بنا و تعمیر 18مسجد شریک شد و موفق به تأسیس و تعمیر 19 مدرسه علوم دینی گردید و سازمان های خیریه، بیمارستان و خدمات اجتماعی فراوانی از خود به یادگار گذاشت. برای تحصیل علوم اسلامی خواهران «مکتبه الزهراء» را تأسیس کرد و برای تربیت جوانان «گروه فرهنگ علوی» را همراه با عده ای از روحانیان متعهد به وجود آورد و اداره کرد.
پرواز در محراب
سرانجام این روحانی والامقام در 11 تیر 1361 خورشیدی پس از ادای فریضه نماز جمعه هدف حمله ناجوانمردانه گروهک منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید. در خصوص هدف منافقین از شهادت آیت‌الله صدوقی باید گفت منافقین که پیش از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی راه خود را از جریان مردم جدا کرده بودند، حالا با حاکمیت جمهوری اسلامی به هر ریسمانی برای رسیدن به مقاصد خود چنگ می‌زدند. زمانی که کشور در حال بیرون راندن دشمن متجاوز از مرزهای میهن بود، این منافقین بودند که با ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها به دنبال راهی بودند تا انتقام خود را از مردمی که برای استقلال خود مبارزه کرده بودند، بگیرند، ترور مردم و مسوولان، بمب گذاری در مکان‌های عمومی، اختلال در نظم و امنیت شهرها تنها بخشی از اقدامات نیروهای منافقین در دهه 60 بود، یکی از این ترورها، شهادت مظلومانه آیت الله صدوقی بود که از او با عنوان سومین شهید محراب یاد می‌شود. امام خمینی(ره) بعد از شهادت وی با صدور بیانیه‌ای، او را دوست سی ساله خود نامیدند.
برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران عملیات بیت المقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری تروریست

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/198376/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود