خبر یزد

آخرين مطالب

پهن شدن فرش قرمز دلتا در یزد مقالات

پهن شدن فرش قرمز دلتا در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


به گزارش ایرنا کرونا به عنوان ویروس هزار چهره از اواخر سال 98 در کشور خودنمایی کرد و با گذشت 16 ماه از این ویروس و پشت سر گذاشتن چهار موج سنگین همچنان در نقاط مختلف جهان در حال تاخت و تاز است و بسیاری از شهروندان را به کام مرگ کشاند.
ویروس کرونا در ماههای اخیر رفتارهای کاملا متفاوتی از خود نشان داده که کادر درمان و مردم را غافلگیر کرده است و اینک نیز انواع جهش یافته این ویروس با تظاهرات بالینی شدید در نقاط مختلف کشور مشاهده شده که هشداری برای ورود به موج پنجم کرونا است و این مساله به شدت نگرانی مسئولان و کادر درمان را برانگیخته است.
کرونا ویروسی موذی و خطرناک است و هر بار با نام و شکلی جدید خود را می‌نمایاند و این بار کرونا هندی (دلتا) با سرایت پذیری بالا و شدت بالای تظاهرات بالینی پشت عادی انگاری‌ها تمام قد ایستاده و هر شخص بیمار می‌تواند 8 تا 12 نفر را درگیر کند.
بر اساس فرمول‌های اپیدمیوژیک انتقال ویروس ووهان، هر فرد آلوده می‌توانست 2 تا 4 نفر درگیر کند اما، ویروس دلتا (هندی) بین 8 تا 12 نفر را در دایره شمول آلودگی می‌گیرد بنابراین قدرت سرایت آن بسیار بالا است و در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است.
در جنوب ایران هم این ویروس دلتا ردیابی شده است که این ویروس بسیاری از شهرها قرمز کرده و در بسیاری نقاط مختلف را هم سیاه نموده بدین ترتیب باید هوشمندانه در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از جولان این ویروس جلوگیری کرد.
استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مجاورت استان‌های جنوبی و تردد مسافران و بیماران بی شمار از این استانها به این استان موجب شده که پنج شهرستان این خطه قرمز و ماقی آنها هم در آستانه قرمز شدن است بدین ترتیب استان یزد مستعد ویروس دلتا است بنابراین لازم است تدابیر سختگیرانه و جدی‌تری از سوی مسئولان بهداشتی اتخاذ و با اجرای دقیق از افزایش آمار بستری و فوت عزیزان استان جلوگیری به عمل آید و این فرش قرمزی که پهن شده هر چه زودتر جمع شود.
به همین دلیل مسؤولان استان یزد برای مهار این بیماری و پیشگیری از روزهای سیاه محدویت های چون پذیرش بیماران غیر بومی در مطب ، کاهش ساعات اداری و و نظارت بر تردد خودروهای سایر استان ها در استان اعمال کردند زیرا آژیر قرمز در نیمی شهرستان های استان به صدا درآمده است.
هم اکنون وضعیت بهداشتی شهرستان های یزد، اردکان ،میبد، تفت، مهریز و خاتم از 10 شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت و شرایط در بافق هم در آستانه قرمز شدن قرار دارد.
محدودیت پذیرش بیماران غیربومی در مطب‌ها و درمانگاه‌های یزد

خبر یزد

استاندار یزد گفت: مطب‌ها و درمانگاه‌های استان برای بیماران غیربومی که مراجعات غیرضروری به استان دارند محدودیت هایی اعمال و دانشگاه علوم پزشکی بر این امر نظارت جدی داشته باشد.
محمدعلی طالبی در نشست ستاد استانی مقابله به کرونا افزود: جراحی‌های عمومی در بیمارستان‌ها فعلا لغو تا شرایط بهتری برای خدمات دهی به بیماران کرونایی فراهم شود.
وی اظهار داشت: برگزاری تجمعات در آرامستان‌ها و بقاع متبرک ممنوع و ستاد استانی کرونا در شهرستان‌ها نظارت لازم را صورت دهد.
طالبی ادامه داد: با خانه‌های مسافر غیرمجاز برخورد و مقرر شد مبادی ورودی تحت نظارت نیروی انتظامی قرار گیرد تا از سفر و حضور غیرضروری مسافران غیربومی به استان یزد جلوگیری شود.
وی گفت: شهرستان‌های نزدیک به استان‌های جنوبی باید نظارت بیشتری در ارتباط با حضور مسافران غیربومی در آن‌ها صورت گیرد و در فرودگاه‌ و راه آهن مسافران مورد غربالگری قرار گیرند.
موج پنجم کرونا سریع‌تر و با درگیری بیشتری در یزد یکه‌تازی می‌کند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هشدار داد: موج پنجم کرونا در یزد سریع‌تر و با درگیری بیشتری نسبت به موج‌های قبلی یکه‌تازی می‌کند.
دکتر محمود نوری شادکام افزود: موج پنجم کرونا در این استان، گسترده‌تر و شدید تر رخ داده و اگر تدبیر نشده بود تا بسیاری از بیماران در اورژانس، داروی رمدسیویر دریافت کنند، حوزه درمان دچار اختلال می شد.
معاوندرمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به سرعت و شدت انتقال کرونا در موج پنجم اشاره و پیش بینی کرد: با همه تدابیری که برای درمان سرپایی انجام شده بنظر می رسد باز هم افزایش بیماران بستری تا پایان موج پنجم کرونا به حداقل 700 و حداکثر 1200 نفر برسد.
قرمز شدن همه شهرستان های استان یزد طی هفته جاری
نوری شادکام افزود: مرکز استان و چند شهرستان آن قرمز شدند که پیش بینی می شود در هفته جاری همه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار گیرند .

خبر یزد

وی از افزایش مراجعات سرپایی طی هفته جاری در استان هم خبر داد و خاطرنشان کرد: اکنون ویروس کرونا آلفا (انگلیسی)، آفریقایی و دلتا یا هندی در استان شایع است که درگیری استان بیشتر مربوط به ویروس دلتا است. 
به گفته وی ویروس دلتا از مناطق جنوبی کشور شروع شده و در حال گسترش به مناطق مرکزی و غرب کشور است.
روزانه هشت هزار بیمار غیربومی در استان یزد ویزیت می‌شوند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: روزانه حدود 32 هزار بیمار در حوزه درمان استان ویزیت می شوند که از این تعداد حدود هشت هزار نفر غیربومی هستند و از اقصی نقاط کشور وارد استان یزد می شوند.
دکتر محمود نوری شادکام با اشاره به برخی گله مندی ها از ورود بیماران غیربومی به این استان که منجر به انتقال کرونا می شود اظهار داشت: وظیفه حوزه درمان این است که هر فردی که برای معالجه مراجعه می کند پذیرش و برای تشخیص و درمان آنها اقدام نماید.
وی اضافه کرد: وظیفه انسانی و اخلاقی جامعه پزشکی است که به هر کس با هر ملیت و با هر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و از هر منطقه جغرافیایی مراجعه می کند رسیدگی کند و این در مورد همه نقاط کشور صدق می کند.
وی اضافه کرد: بررسی ورود مسافران به استان در حیطه حوزه درمان نیست و حوزه درمان حق ندارد از پذیرش بیماران خودداری کند.
نوری شادکام با بیان اینکه قطعا هرگونه جابجایی چه برای درمان و یا دلایل دیگر موجب انتقال بیماری می شود تصریح کرد: دورهمی ها، تجمعات و رعایت نکردن پروتکل های بهداشت فردی هم می تواند موجب انتقال بیماری شود.
نوری شادکام ادامه داد: اگر بیماران غیربومی به استان مراجعه می کنند فقط بخاطر امکانات درمانی نیست بلکه عوامل متعددی باعث اعتماد مردم اقصی نقاط کشور به حوزه درمان استان یزد شده است.
به گفته این مسوول حوزه درمان استان یزد با وجود اینکه امکانات درمانی و منابع انسانی در استان‌های کرمان ،اصفهان ، اهواز و فارس کمتر از یزد نیست اما به علت اینکه اعتماد به کادر درمان و پزشکان یزد وجود دارد ، مردم زیادی از اقصی نقاط کشور برای کارهای تشخیصی و درمانی به استان یزد مراجعه می نماید.
نوری شادکام با بیان اینکه در شرایط فعلی جلوگیری از ورود مسافر بسیار سخت است، تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه ویروس دلتا در اکثر مناطق کشور گسترش یافته، جلوگیری از مسافرت ها خیلی هم تاثیری ندارد؛ در این شرایط بهترین کار عدم برگزاری تجمع، برقراری تهویه مناسب در اماکن و رعایت پروتکل های بهداشت فردی است.
وی افزود: رسانه ها باید واکسیناسیون همگانی و تسریع در آن را به خواست عمومی تبدیل کنند تا انشاالله شاهد بروز موج مجددی در کشور نباشیم؛ در شرایط فعلی کم هزینه ترین و موثرترین روش برای مهار بیماری، واکسیناسیون هرچه سریع تر مردم است.
وجو ویروس کرونا با سویه دلتا در یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ویروس کرونا با سویه دلتا از اواخر فروردین سال 1400 در یک واحد تولیدی این استان مشاهده شد و با توجه به همه گیری آن در منطقه علاوه بر سویه‌های قدیمی، شکل غالب آن باید از این نوع باشد.
دکتر محمدرضا دهقانی افزود: البته با خیز جدید بیماری و اعلام موج جدید بیماری در جنوب و شرق کشور و آزمایش غالب سویه هندی دلتا که فقط در موسسه پاستور تهران انجام می‌شود، باید فرض را بر سویه دلتا گذاشت و چون نیمی از 10 شهرستان‌ استان با تغییر وضعیت قرمز شد .
وی ادامه داد:به دلیل عادی انگاری و کاهش استفاده از ماسک از سوی مردم ، اجرای محدودیت‌ها به طورکامل امکانپذیر نیست، قطعا استان یزد قرمز می شود و شاهد فراز و فرود آمار بیماران سرپایی و بستری در مراکز بهداشتی و درمانی خواهیم بود.
بستری 517 بیمار مبتلا به کرونا در یزد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون 517 بیمار کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 97 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

خبر یزد

از 733 نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 390 فرد جدید مبتلا به بیماری کووید 19 شناسایی شدند.
دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد 58 نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و 332 نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری نیازی به بستری نداشتند و در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت هفت فرد مبتلا به بیماری کووید 19 در استان یزد جان خود را از دست دادند.
عادی انگاری، موجب افزایش مجدد آمار کرونا استان
سلمانی به روند اوج گیری مجدد کرونا در برخی از شهرها اشاره کرد و گفت: عادی انگاری شرایط، موجب افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا می‌شود و از این رو باید نهایت دقت را داشت.
وی برگزاری جلسات رسمی و غیررسمی از سوی مسوولان را از دیگر علل افزایش مجدد کرونا در استان بر شمرد و افزود: امیداوریم مردم و مسوولان این شرایط را جدی بگیرند تا بتوانیم با کاهش مرگ و میر از این موج هم گذر کنیم.
سلمانی با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از 50 درصد در یزد گفت: هم‌اکنون استفاده از ماسک در استان 58 درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به 48 درصد کاهش یافته است
تردد خودروهای سایر استان ها به یزد تنها با مجوز امکان‌پذیر است
دبیر ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان یزد گفت: با شیوع موج پنجم این ویروس و قرمز شدن وضعیت پنج شهرستان از لحاظ کرونایی، ورود و خروج تمامی خودروهای دیگر مناطق کشور به این استان تنها با مجوز شهرهای مبدا و مقصد امکان پذیر است و نظارت ها هم در این ارتباط افزایش یافت.
علی عزیزیان افزود: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ورود و خروج خودروها از شهرهای قرمز ممنوع است، کسانی که شماره شهربانی خودرو آنها مربوط به سایر مناطق است، رانندگان این قبیل وسایل نقلیه باید قبل از سفر از فرمانداری شهرهای مبدأ و یا مقصد مجوز اخذ کنند در غیر این صورت از ورود آنها به استان جلوگیری می شود.
به گفته وی با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی اصناف و بازاریان استان یزد و همچنین تجربه خوب گذشته، ساعت فعالیت آنها تا ساعت 20:30 دقیقه تعیین شد.
وی اظهارکرد: همچنین برگزاری هرگونه برنامه‌ دسته جمعی در مکان های عمومی، آرامستان‌ها و بقاع متبرکه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
نگرانی مردم استان مرکزی از شیوع ویروس دلتا
یک شهروند یزدی گفت: شنیده شده است نوع ویروس جدید هندی در استان مشاهده شده است و از استانهای جنوبی به این استان سرایت پیدا کرده است به نظر می رسد خطر بیخ گوش مردم استان است بدین ترتیب مسوولان از هم اکنون باید بر تردد مسافران غیر بومی نظارت داشته باشند و اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه اعمال کنند.
حسین حسینی نسب که مغازه دار است افزود: با هر موج کرونا کسب و کار ما تحت الشعاع قرار می گیرد و ما مجبور هستیم مغازه خود را ببندیم ، ایرادی هم ندارد چون جان از نان مهم تر است اما از مسوولان می خواهیم که در کنترل ویروس دلتا محدویت های سخت گیرانه اعمال کنند.
وی اظهار داشت: یزد از استانهای مهاجر پذیر است و همیشه ما شاهد حضور مسافران و بیماران غیر بومی در استان بودیم ،درمانگاه و مطب های پزشکان استان مملو از این بیماران است ،اکنون مقامات استان در این شرایط سخت باید در این زمینه برنامه ریزی و تدابیر لازم را انجام دهند.
شهروند دیگر یزدی هم گفت: شاید این ویروس مدت‌ها در بین جامعه وجود داشته باشد بنابراین مردم باید قبول کنند که زندگی با پروتکل‌های بهداشتی لازمه سلامتی است و نسبت به این مهم کم توجه نباشند.
فاطمه غفاری با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس دلتا بسیار بالاست گفت: این ویروس از استانهای جنوبی در حال انتشار است و استان یزد که در مجاورت این استانها قرار دارد مستعد این ویروس است و طبق آمار اعلام شده آمار مبتلایان در استان روند صعودی دارد و این خیلی خطرناک است از مسوولان می خواهیم محدودیت ترددها به استان بیش از بیش کنترل کنند.
وی اظهار داشت: در این روزها با وجود محدودیت در خیابان های افرادی غیر بومی و خودروهایی با پلاک های غیربومی مشاهده می شود و به نظر می رسد همین افراد غیر بومی و جابجایی ها موجب انتقال ویروس می شود.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید 19 است و بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.
برچسب‌ها کرونا یزد دانشگاه های علوم پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/198774/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد