خبر یزد

آخرين مطالب

اجرای 622 هزار هکتار طرح آبخیزداری در یزد خدمتی ماندگار اقتصادي

اجرای 622 هزار هکتار طرح آبخیزداری در یزد خدمتی ماندگار
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد _ ایرنا _622 هزار و 834 هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری در دولت تدبیر و امید در استان یزد اجرا شد که سرمایه ارزشمندی در حوزه حفاظت آب و خاک محسوب می‌شود و نشان از توجه دولت به این موضوع است.

به گزارش ایرنا، 83 درصد از مساحت 1.64 میلیون متر مربعی ایران زیر نظر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار دارد، ایران دارای افزون بر 42 میلیون هکتار حوضه آبخیز و سیل‌خیز شهری و روستایی است که اجرای طرح‌ها برای مناطق باقی مانده به توجه و حمایت نیاز دارد.
آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار اعلامی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه آبخیزداری و آبخوان داری، بعنوان یکی از اصلی ترین فعالیت های این مجموعه تاکنون در 25 میلیون هکتار از اراضی ملی انجام شده، از طرف دیگر باید 125 میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور انجام شود تا بتوان از حرکت روان آب‌ها و سیلاب‌ها و آثار منفی آنها جلوگیری کرد.
آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز به منظور حفاظت از منابع آب و خاک اجرایی می‌شود و در آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری و موجب احیای منابع آب و خاک می‌شود.
انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند تا حد زیادی از بروز سیلاب‌های مخرب، پرشدن سدها توسط رسوب، تخریب عرصه‌ منابع طبیعی و تشدید وقوع بلایای طبیعی جلوگیری کند، همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در افزایش ذخیره آب و جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی موثر است.
به گفته کارشناسان، اجرای پروژه‌های آبخیزداری در تغذیه سفره‌های زیر زمینی، بهبود اشتغال، ارتقای سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش نیز موثر است.
سیمای منابع طبیعی یزد
اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در یزد به عنوان یکی از استان های کویری کشور بر کسی پوشیده نیست بویژه اینکه این استان دارای نواحی بیابانی و کویری است و خطر وقوع سیلاب بر اثر بارش ها در آن به دفعات مطرح می‌شود. 
نگاهی به وضعیت استان یزد از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست 98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است و 38 درصد مساحت عرصه منابع طبیعی به میزان بیش از 2 میلیون و 650هزار هکتار را اراضی های بیابانی شامل می شود.
همچنین چهار میلیون و 400 هزار هکتار به میزان بیش از 60 درصد مراتع و تقریباً 134 هزار هکتار جنگلهای طبیعی و دست کاشت است و آنچه حائز اهمیت است نقش موثر این منابع خدادادی در توسعه اجتماعی و اقتصادی استان است .
نگرش کوتاه بر شکوفایی سایر بخش ها و تعمق در زیر ساخت ها خود بیانگر سهم عمده فعالیتهای برنامه جنگل ، مرتع و آبخیزداری در فرآیند توسعه می باشد .
آنچه را که در منابع طبیعی تحت عنوان حفاظت ، احیاء ، توسعه و بهره برداری پایدار به عنوان یک هدف دنبال می شود در اصل بستر توسعه پایدار و امور فرابخشی است که تمامی فعالیتها به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به آن مرتبط و وابسته اند. 
آنچه در این میان برای حفاظت عرصه های منایع طبیعی استان یزد حائز اهمیت است عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در این خطه است. 
آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای موثر برای حفاظت از آب و خاک به شمار می‌رود و دولت تدبیر و امید نسبت به این مقوله در همه جای کشور به ویژه یزد توجه خاصی داشته است.
پدافند غیرعامل در مقابل بحران احتمالی آب که تحت عنوان «آبخیزداری» مطرح است در دهه‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفت اما در سال‌های اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بودجه هایی اختصاص یافت تا به عنوان راهکار طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی این استان بتواند علاوه بر حفظ منابع پایه آب و خاک، توسعه اقتصادی و اجتماعی را نیز در بر داشته باشد.
با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری می‌توان 270 مترمکعب آب را کنترل کرد همچنین اجرای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری از 2.5 تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری می‌کند.
اجرای 622 هزار هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری

خبر یزد


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: مجموعا در دولت تدبیر و امید 622 هزار و 835 هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری در استان اجرا شد.
محمدرضا آخوندی افزود: از این میزان 17 هزار و 364 هکتار در دولت یازدهم و 605 هزار و 470 هکتار در دولت دوازدهم انجام شد.
وی اضافه کرد: در این دولت اعتبارات قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح یاد شده تخصیص یافت. 
آخوندی کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری بیان کرد. 
انجام افزون بر یک میلیون و 800 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری
از سوی دیگر نباید اهمیت مطالعات آبخیزداری را از یاد برد، مطالعات آبخیزداری موجب می شود تا برای اولویت بندی، برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات و آغاز عملیات اجرایی اقدامات بهتری انجام دهیم تا در زمان کمتری شمار بیشتری از پروژه‌ها در گستره‌ای بالاتر اجرا شود.
آخوندی در این زمینه گفت :در حدود هشت سال سال اخیر مطالعات آبخیزداری برای یک میلیون و 808 هزار و 342 هکتار از عرصه‎‌های طبیعی این استان انجام شده است. 
اجرای یکهزار و 509 هکتار نهالکاری
وی افزود: در هشت سال گذشته یکهزار و 509 هکتار نهالکاری و آبیاری در عرصه های منابع طبیعی استان با هدف مقابله با بیابانزایی انجام شد؛ از این میزان در دولت یازدهم یکهزار و 353 هکتار اجرا و در دولت دوازدهم یکهزار و 156 هکتار بیابان نهالکاری و آبیاری کشت های سنواتی انجام شد. 
وی با اشاره به طرح ترسیب کربن در استان گفت: طرح یاد شده در مناطق مختلف استان با هدف احیای مراتع بیابانی و توانمند سازی جوامع محلی در بیش از یکهزار و 800هکتار عرصه های بیابانی منطقه در دست اجراست .
ترسیب کربن که همان ذخیره کربن به طور دراز مدت در اکو سیستم های طبیعی (جنگل، خاک و بیوماس اقیانوس ها) یا به وسیله روش ها و وسیله های مصنوعی (تزریق دی اکسید کربن در لایه های عمیق دریا، ترسیب معدنی و ترسیب زمین شناسی) است، از دیگر راه حل های پیشنهادی جهت کاهش کربن تولید شده در اتمسفر است.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید 47 فقره عملیات مرمت و احدات سیل بندها انجام شد خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت 66 فقره سند مالکیت اراضی بنام دولت صورت گرفت. 
اجرای هفت میلیون هکتار عملیات اصلاح و احیای مراتع
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد به میزان عملیات اصلاح و احیای مراتع اشاره کرد و گفت :این عملیات در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا هفت میلیون و 696 هزار و 870 هکتار انجام شد که 2 میلیون و 426 هزار و 870 هکتار در چهار سال اول دولت بوده است.

خبر یزد


آخوندی افزود: همچنین یکهزار و 400 هکتار توسعه جنگل با نهال در این دولت صورت گرفت.
وی به عملیات و توسعه فضای سبز در استان اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید مجموعا 434 هکتار این عملیات انجام شد که 369 هکتار در دولت یازدهم و مابقی دولت دوازدهم اقدام شد. 
این مسوول مراقبت و نگهداری از 2 هزار و 800 هکتار طرح مدیریت منابع جنگلی و خرید 10 دستگاه اطفای حریق را از دیگر اقدامات در دولت تدبیر و امید بر شمرد. 
برچسب‌ها
منابع طبیعی و آبخیزداری یزد منابع طبیعی
پروندهٔ خبری
گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/199291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند