خبر یزد

آخرين مطالب

عضو موسسه امام‌خمینی(ره) قم:

نگاه به فرزندآوری در عرصه ملی میان خانواده ها نیازمند تغییر است فرهنگي

نگاه به فرزندآوری در عرصه ملی میان خانواده ها نیازمند تغییر است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی ره) قم گفت: با فرهنگ‌سازی ، عزم جدی و برنامه‌ریزی مسوولان باید نگاه به فرزندآوری در جامعه میان خانواده ها، خصوصا جوانان تغییر کند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ابوترابی روز جمعه در جمع تعدادی از مردم یزد در مسجد فاطمه‌الزهرا (س) مرکز این استان با بیان اینکه سال‌های گذشته در این خصوص به نحو مناسب اقدام نشده افزود: برای افزایش جمعیت و فرزندآوری به عزم جدی همگانی نیاز است .
وی یکی از علت‌های مهم کاهش ازدواج و فرزندآوری را، ترس از مشکلات اقتصادی ذکر کرد و ادامه داد: نگاه به خانواده و فرزندآوری در جامعه با وجود اهمیت موضوع چندان مناسب نیست.
این استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: یکی از مهمترین مسایل ملی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت ،موضوع توجه مسوولان به این امر و تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های آن برای افزایش زاد و ولد است.
ابوترابی خاطرنشان کرد: یکی از مقوله های مهم برای افزایش قدرت ایران در عرصه منطقه و جهانی نیز وجود جمعیت جوان و با نشاط است که جزو سرمایه‌های اصلی محسوب می‌شود و باید به خاطر اهمیت آن مردم و مسوولان بیشتر توجه و اقدام کنند.
وی افزود: سال‌های گذشته برخی مواقع با تبلیغات نسنجیده در خصوص کاهش جمعیت شرایطی را بین مردم و جوانان پشت سرگذاشتیم که به دلیل فرهنگی و حقارت اجتماعی مفهوم خانواده کوچک شد و نگاه‌ به فرزند آوری به شدت تحقیرآمیز بود.
این فعال فرهنگی گفت: در دین مبین اسلام هیچ امری به اندازه ازدواج مورد عنایت نبود، نظام، انقلاب‌اسلامی و مقام معظم رهبری همواره به آن توجه خاص دارند و مسوولان را برای تحقق آن نیز ترغیب کردند، باید بیش از گذشته با برنامه‌ربزی مدون و جدی اقدام عملی برای برون‌رفت از وضعیت موجود اقدام شود.
همچنین مدیرکل ورزش و جوانان یزد 21 تیرماه امسال گفته بود: سال گذشته هفت هزار و 91 مورد ازدواج در استان به ثبت رسید که از لحاظ تعداد میان 31 استان ، یزد در جایگاه دوم بعد از خراسان جنوبی قرار دارد.
مسعود شریعتی به مناسبت هفته ازدواج در نشست برخط با خبرنگاران یزد افزود: این میزان ازدواج نسبت به سال قبل از آن 10.94 درصد رشد دارد که علت آن فعالیت‌های فرهنگی و همکاری خانواده‌ها و گسترش فرهنگ این امر مهم در جامعه است .
وی با بیان اینکه در این مدت رشد ازدواج در کشور 4.42 درصد بود، اظهار داشت: مردم یزد و خانواده‌ها بیش از گذشته به ازدواج توجه خاص دارند و باید با همکاری بخش‌های مختلف، خیران، مسوولان و فعالیت‌های فرهنگی شاهد تعالی آن در بین مردم استان باشیم .
این مسوول خاطرنشان کرد: هرچند شیوع کرونا و کاهش هزینه‌های ازدواج در این امر و رشد آن بی‌ تاثیر نبود ولی این عامل در تمامی کشور وجود داشت و عمده دلیل رشد ازدواج در یزد، ارتقای اقدام‌های فرهنگی موثر و جدی و نقش مراکز مشاوره تخصصی ازدواج بر کسی پوشیده نیست .
شریعتی گفت: برخی مطالعات نشان داده که مسایل اقتصادی عامل جدی در کاهش ازدواج‌ها در کشور نبوده و به نظر یک گره ذهنی در بین جوانان در رابطه با ازدواج وجود دارد که ناشی از سبک زندگی حاکم بر زندگی‌های امروزی است که باعث کاهش مسوولیت‌پذیری جوانان است.
همچنین معاون فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان یزد گفته بود : هم‌اکنون هشت مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در استان فعال است که این تعداد پنج مرکز آن سال گذشته تشکیل شد.
اعظم‌السادات امامی به نقش خبرنگاران و رسانه‌های گروهی در فرهنگ‌سازی ارتقای ازدواج آسان در جامعه میان خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته 190 کارگاه آموزشی و فرهنگی مشاوره ازدواج به صورت حضوری و بخشی به دلیل کرونا به صورت غیرحضوری تشکیل شد.
وی از برگزاری پویش ازدواج جوانان با مشارکت خیران، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان ، جمع‌آوری جهیزیه، معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، اعلام فراخوان اعطای مسکن به زوج‌ها به صورت رایگان یا کم‌بها و جشنواره فروش ویژه مزدوجین و جوانان به عنوان اقدامات صورت گرفته در این مورد اشاره کرد.
همچنین حجت‌الاسلام هادی امامی مدیرعامل شبکه فعالان ازدواج استان یزد گفته بود که سال گذشته 500 مورد ازدواج در قالب این شبکه و از ابتدای سال جاری تاکنون 150 مورد ازدواج ثبت شد که با فرهنگ‌سازی و اقدامات شاهد گسترش آن خواهیم بود.
وی، اولویت برنامه‌های شبکه شفا را در استان ارتقای ازدواج آگانه و ارایه تسهیلات آن ذکر کرد و افزود: در راستای ارتقای کیفیت ازدواج در کنار افزایش کمیت ازدواج، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و در رابطه با تسهیلات ازدواج نیز تلاش شد با ایجاد اتاق عقد رایگان، برگزاری بهترین جشن را با کمتر از 10 میلیون تومان برای جوانان فراهم شد.
در پایان این نشست پیج تخصصی ازدواج با عنوان کافه عشق به آدرس «cafe_eshgh_iran» افتتاح و به سووال های خبرنگاران پاسخ گفته شد.
برچسب‌ها
حوزه علمیه توسعه اقتصادی یزد وزارت ورزش و جوانان ازدواج ساده

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/201927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود