خبر یزد

آخرين مطالب

پوشش معاینات طب کار در استان یزد، بالاتر از میانگین کشوری است سياسي

پوشش معاینات طب کار در استان یزد، بالاتر از میانگین کشوری است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، میزان پوشش معاینات طب کار در این استان را حدود 54 درصد اعلام کرد و گفت: هر چند این رقم بالاتر از میانگین کشوری است اما رضایت بخش نیست .

دکتر محمد حسین داوری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: پوشش معاینات طب کار در این استان در سال 92، 40 درصد و در سال 98، 57.7 درصد بوده است که در تلاش برای افزایش این پوشش در استان هستیم.
وی اظهار داشت: مجموعا 138 هزار نفر در این استان مشمول قانون کار هستند که 54 درصد آنها تحت پوشش قرار گرفتند؛ همه نیروهای کار در بدو استخدام، مراجعه می کنند ولی در معاینات دوره ای فقط 50 درصد آنها معاینه می شوند که این رقم اصلا رضایت بخش نیست.
این متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی با بیان اینکه اغلب آنهایی که مراجعه نمی کنند کارگاههای کوچک هستند، تصریح کرد: کرونا نیز در 2 سال اخیر مزید بر علت شده و معاینات ما را کاهش داده ضمن آنکه تحریم ها و مشکلات اقتصادی نیز در استقبال نکردن کارگاههای کوچک و بزرگ، بی تاثیر نبوده است.
معاینات طب کار، مشمول بیمه نیست
وی از دیگر مشکلات حوزه طب کار را پوشش بیمه ای اعلام کرد و یادآور شد: همه معاینات طب کار در استان یزد مشمول بیمه نمی شود و خود کارفرما و کارگر باید هزینه ها را پرداخت کنند.
دکتر داوری، هزینه های طب کار در بخش دولتی را 150 هزار تومان و در بخش های غیر دولتی 2 تا سه برابر این رقم اعلام کرد .
وی طب کار را رشته ای برای حفظ سلامت شاغلین دانست و اظهار داشت: هیچ کشوری بدون شاغلان سالم نمی تواند توسعه پایدار داشته باشد و برای آنکه شاغل ما سالم باشد باید سلامت شغلی او تامین شود که این کار در حیطه و وظیفه طب کار است.
عوامل شیمیایی و فیزیکی زیانبار محیط کار را بشناسیم
وی عوامل شیمیایی و فیزیکی را از عوامل زیانبار محیط کار دانست و گفت: ویروس، باکتری، حمل بار سنگین، وضعیت نامطلوب بدن، نشستن و ایستادن طولانی مدت و عوامل روانی مثل استرس می تواند برای روح و جسم ما زیانبار باشد.
داوری، علاج این مشکلات را بررسی شرایط روحی و جسمی افراد قبل از اشتغال به کار دانست و افزود: باید بررسی شود که آیا این شغل، مناسب این فرد هست یا نه.
وی وظیفه دیگر طب کار را معاینات سالانه افراد و بررسی تاثیرات سوء و زیان آور محیط کار بر روح و جسم افراد دانست و اضافه کرد: این امر موجب می شود تا شاغلان نسبت به تاثیرات مخرب احتمالی کار بر روح و جسم خود مطلع شوند و قبل از آن که دیر شود چاره ای بیندیشند.
مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه چهار تا پنج درصد تولید ناخالص ملی یک کشور صرف بیماری ها و حوادث شغلی می شود ادامه داد: سالانه 2 میلیون و 300 هزار مرگ و میر ناشی از بیماریها و حوادث شغلی در جهان به ثبت می رسد که دو میلیون آن مربوط به بیماری هاست که همین امر اهمیت توجه به حوزه ای مثل طب کار را بیشتر نشان می دهد.
به گفته این متخصص طب کار، اگر به آمار مرگ و میر دو میلیونی ناشی از شیوع کرونا طی دو سال اخیر توجه کنیم و آن را با آمار مرگ و میرهای ناشی از دیگر بیماری ها و حوادث شغلی مقایسه کنیم به نتایج قابل تاملی می رسیم.

خبر یزد


بیماری های شغلی، نهمین علت بیماری های غیر واگیر در ایران
وی با بیان اینکه سالانه 160 میلیون بیماری شغلی در دنیا اتفاق می افتد تاکید کرد: بیماری های شغلی، نهمین علت بیماری های غیر واگیر در ایران است.
وی تصویب قانون اولیه کار را مربوط به سال 1325 و سال تاسیس اولین مرکز طب صنعتی ایران در مسجد سلیمان را سال 1337 اعلام کرد و گفت: در سال 74، نخستین دوره تخصصی طب کار از سوی وزارت بهداشت راه اندازی شد یعنی بیش از چهل سال طول کشید تا این رشته به صورت تخصصی در کشور ما راه اندازی شود.
تربیت 50 متخصص طب کار در استان یزد
مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، تاسیس طب کار در دانشگاه علوم پزشکی یزد را مربوط به سال 1386 دانست و افزود: طی این مدت 50 متخصص طب کار در استان یزد تربیت شدند که اغلب آنها رتبه های تک رقمی را در این رشته کسب کردند.
این متخصص طب کار تاکید کرد: این افراد اکنون در استانهای خوزستان، اصفهان، فارس، چهار محال و بختیاری، تهران، البرز، کرمان و هرمزگان مشغول فعالیت هستند.
یک سوم رتبه های برتر طب کار کشور متعلق به یزد است
وی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی استان یزد را قطب علمی و آموزشی جنوب کشور و از لحاظ امکانات و تجهیزات منحصر بفرد دانست و افزود: از 16 رتبه برتر امتحان بورد کشوری رشته طب کار در هشت سال گذشته، 5 نفر آنها از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده اند.
دکتر داوری یادآور شد: اکنون در مرکز تخصصی طب کار بیمارستان شهید رهنمون یزد 6 نفر از این افراد بعنوان عضو هیت علمی و یک متخصص طب کار در کنار 2 کارشناس ارشد شنوایی سنجی، پنج نفر کارشناس بهداشت حرفه ای، یک نفر کارشناس ارشد بهداشت و یک نفر دارای دکترای بیوفیزیک فعالیت می کنند.
وی گفت: گروه آموزشی طب کار یزد، مجله ای علمی و پژوهشی با مصوبه وزارت بهداشت در اختیار دارد که مقالات علمی این حوزه طی 10 سال گذشته در آن به چاپ رسیده است، همچنین مرکز تحقیقات بیماریهای ناشی از صنعت را هم در اختیار داریم که مصوب وزارت بهداشت است و آمادگی انجام هر نوع تحقیقاتی را دارد.
این مسوول اظهار داشـت: طی یکسال گذشته، کسانی که مراجعه می کنند برای آنها پرونده الکترونیکی تشکیل و معاینات آنها در آن تشریح می شود.
وی به مرکز تخصصی طب کار بیمارستان شهید رهنمون یزد اشاره و با بیان اینکه این مرکز اولین مرکز تخصصی طب‏ کار در استان یزد است اضافه کرد: این مرکز زیر نظر اساتید متخصص طب‏ کار دانشگاه علوم پزشکی انجام وظیفه می کند.
به گفته وی با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در سامانه haalthy line امکان ثبت صحیح بیماری های شغلی و گزارش‌گیری و دسترسی آسان‌تر به اطلاعات سلامت وجود دارد.
مراجعین، انجام معاینات در بدو استخدام، دوره ای، رانندگان، بازگشت به کار و موردی انجام می شود، همچنین تستهای شنوایی سنجی شامل اودیومتری و تیمپانومتری و تستهای عملکردی ریه شامل اسپیرومتری، تحریک متاکولین و تست خواب (پلی سومنوگرافی شبانه)، نوار قلب، سنجش ظرفیت قلبی ریوی در این مرکز انجام می شود.
دکتر داوری یادآور شد: آزمایش، رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی نیر در این مرکز انجام می شود ضمن آنکه تاکنون برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی در زمینه سلامت شغلی و طراحی و اجرای طرح های پژوهشی در زمینه سلامت شغلی نیز در این مرکز انجام شده است.
طب کار چیست؟
وی در تعریف علمی طب کار هم گفت: طب کار (Occupational Medicine) شاخه‌ای از پزشکی است که در زمینهٔ خدمات سلامت شغلی فعالیت می‌نماید، یک رشته تخصصی پزشکی جدید که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان فعال است؛ در این رشته اقدامات بالینی و اجرای برنامه‌های پیشگیری با توجه به شرایط محیط کار شاغل انجام می‌شود و از این طریق به سلامت شاغلین می‌پردازد.
وی ادامه داد: در حال حاضر این رشته تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید صدوقی یزد، مشهد و بندرعباس به فارغ التحصیلان پزشکی که در آزمون پذیرش دستیار تخصصی پذیرفته شده باشند، آموزش داده می‌شود.
این متخصص طب کار، رسالت و هدف اصلی طب کار را ویرایش حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمی، روحی و روانی افراد شاغل در بهترین شرایط اعلام و گفت: متخصصان طب کار و پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند با شناختی که ازمحیط کار، فرایندکاری، خطرات و عوامل زیان‌آور محیط کار و نیز تاثیر این عوامل بر سلامت می‌گذارند از طریق بررسی و ارزیابی محیط کار، معاینات دوره‌ای و غربالگری باعث تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری‌ها وآسیب‌های ناشی از کار می‌شوند که باعث کنترل بیماری‌ها وآسیب‌های شغلی شده و از بروز موارد مشابه پیشگیری می‌کند.
به گفته وی طب کار، از نظر پوشش و گستردگی خدمات، سلامت نیروی کار را در تمام واحدهای کاری اعم از اداری، صنعتی ،معدنی، کشاورزی و غیره بر عهده دارد.
برچسب‌ها
یزد هدایت شغلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/202120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود