خبر یزد

آخرين مطالب

تهران و مخاطراتش/11

انبارهای نفت و لوله های پوسیده انتقال بنزین پاشنه آشیل تهران شهرداری تهران

انبارهای نفت و لوله های پوسیده انتقال بنزین پاشنه آشیل تهران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تهران پایتخت ایران، مساحتی بالغ بر 731 کیلومتر مربع و 12 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و بیست و چهارمین کلان شهر دنیا است. با وجود 247 جایگاه سوخت، 2 پالایشگاه نفت و انبار نفتی، پنانسیل بالقوه برای ایجاد حادثه در آن وجود دارد. همانطور که شاهد آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران و انبار صنعتی بودیم وجود انبار های نفتی مانند انبار نفت شهران نیز می‌تواند ایجاد مخاطره کند.

به گزارش شهر، با توجه به حادثه انفجار سال 99 انبار نفت در شهر بیروت، مخاطره آتش سوزی با وجود انبار نفت شهران در پایتخت وجود دارد. این حوادث، غیر قابل پیش بینی هستند، اما میتوان با تدابیری هزینه های ناشی از این مخاطرات را به حداقل برسانیم ;i برای این امر نیازمند آن هستیم که فعالیت و عملکرد این مراکز صنعتی را برسی و نظارت کنیم.
شهرداری تهران و شورای شهر به عنوان متولی قانون گذاری و مدیریت شهری به همراه سایر ارگان ها همواره ناظر بر عملکرد این صنایع بوده اند.
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران درباره خارج کردن انبار نفت شهران اظهار کرد: بیش از 50 سال از تاسیس پالایشگاه نفت تهران و انبار نفت شهران میگذرد، مقطعی که این دو مرکز خارج از بافت مسکونی تهران بوده اند.بنزین از طریق لوله‌های زیر زمینی از پالایشگاه نفت باقر شهر(شهر ری) به انبار نفت شهران منتقل و از طریق تانکرهای بزرگ نفتی به شمال و غرب توزیع می‌شود.وجود این دو مرکز صنعتی مخاطرات بالقوه ایی را برای شهر تهران و شهروندان ایجاد می‌کند.
فراهانی در ادامه اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی انبار نفت بیروت در دو سال گذشته، به صورت بلند مدت و کوتاه مدت برای برطرف کردن این گونه مخاطرات عمل کردیم. در 5 مهر ماه سال 99 با حضور محسن هاشمی از داخل این انبار بازدید داشتیم و این اقدام صورت جلسه شد و قرار شد که شرکت ملی پخش و فراورده های نفتی کار را پیگیری کند. علی رغم مکاتبات اداری شهردار منطقه 5، اعضای شورای شهر با بیژن زنگنه وزیر نفت و حمید قاسمی معاون شرکت پخش فراورده های نفتی انجام دادیم، اما هیچ گونه اقدامی مبنی بر خارج کردن این انبار از شهر تهران از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صورت نگرفت.
او وجود لوله‌های بنزین در زیر پوست شهر را یکی از عوامل مخاطره برای شهر تهران دانست و افزود: لوله هایی که بنزین را از پالایشگاه به انبار نفت منتقل می‌کند، از سطح شهر و از مناطق 20،19،17،و 5 عبور کرده و در طول زمان بر اثر فرسودگی دچار نشتی بنزین شده‌اند، که باعث ایجاد مخاطره و آلودگی زیست محیطی می‌شود،به طوری که حومه شهر در جنب بزرگراه آزادگان در یکی از بهیاری ها، چاه‌هایی که برای آبیاری زمین های زراعی حفر شده بود، مملو از بنزین بود، به دلیل نشتی همین لوله ها، زمین های آن منطقه را آلوده کرده بود.
فراهانی از واژگونی تانکرهای بنزین در منطقه شهران گفت: روزانه 400 تانکر از بافت مسکونی شهران شمالی و جنوبی که بالغ بر 500 هزار نفر جمعیت دارد، عبور می‌کند. طی این سال ها 2 مورد واژگونی تانکرهای حامل بنزین را در منطقه شهران داشتیم، که مقدار زیادی از بنزین در جوب به راه افتاد، و ممکن بود با جرقه ایی حادثه ایی بزرگی رخ میداد.
عضو شورای شهر تهران، راه حل کوتاه مدت برای کم کردن مخاطره انبار نفت را این گونه بیان کرد: خارج کردن انبار نفت شهران از تهران پروژه طولانی مدت است، این طرح حداقل 5 سال زمان می‌برد و نیاز به بودجه سنگینی دارد، با توجه به تحقیقات انجام شده و مجاورت انبار نفت شهران با اتوبان شهید باکری، کوتاه ترین راه برای کم کردن مخاطره این انبار ، تعبیه راهی است تا تانکرهای سوخت که برای بارگیری داخل بافت مسکونی می‌شوند، مستقیم از کنار اتوبان شهید باکری سوخت گیری انجام دهند، تا نیاز به تردد آنها به داخل محله شهران نباشد. جاده کشی ایمن ،احداث راه برای این کار امکان پذیر است.
او درباره مخاطرات پمپ بنزین ها نیز تشریح کرد: متاسفانه در برخی از پمپ های بنزین جایابی مناسبی صورت نگرفته و ما شاهد آن هستیم که این پمپ بنزین ها در کنار مدارس و معابر پر تردد مردم احداث شده اند. نیاز است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، بازنگری در استانداردهای احداث پمپ های بنزین انجام دهد.چرا که مخازن و به طور کل مجموعه بسیاری از پمپ بنزین ها قدیمی است و مربوط به بخش خصوصی است که تعهدی برای بازسازی آن ندارند.
اقدام ما در شورای شهر، احداث 5 پمپ بنزین کوچک مقیاس مدرن یک نازل یا دو نازل در منطقه 2 بود. این پمپ بنزین ها کمک می‌کند که دسترسی مردم به بنزین راحت شود و افراد زمان زیادی را در صف‌های پمپ بنزین تلف نکنند. همچنین این پمپ های بنزین به دلیل اینکه مدرن هستند، سطح ایمنی بالا داشته و برای احداث آن، نیاز به زمین بزرگی ندارد.
فراهانی در پایان یکی از مشکلات بزرگ تهران را، فقدان مدیریت یکپارچه شهری دانست و بیان کرد: متاسفانه بسیاری از اقدامات مدیریتی را با توجه به مصوبات دولت ششم، اعم از توزیع برق، آب و بنزین، بر عهده شهرداری تهران واگذار می‌شد. اما این اقدام انجام نشد، و در صورت بروز هر گونه حادثه در این انبار و پمپ های بنزین، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مسئولیت آن را بر عهده دارد.
خبرنگار: ریحانه موسوی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/202153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی