خبر یزد

آخرين مطالب

ارتباط مستمر با صنعت و جامعه یکی از رسالت دانشگاه اردکان اجتماعي

ارتباط مستمر با صنعت و جامعه یکی از رسالت دانشگاه اردکان
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، فاطمه بهجتی رئیس دانشگاه اردکان در جلسه فضای مجازی کانون تفکر محیط زیست دانشگاه اردکان، گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه پاسخگویی و ارتباط مستمر با صنعت و جامعه است.کانون‌های تفکر با کمک هیأت علمی توانمند در دانشگاه اردکان در تلاش است با جذب نیرو‌های متخصص و با ارائه طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی به موضوع مهم منطقه به خصوص آلودگی هوا بپردازد.
او راه اندازی کانون‌های تفکر را یکی از بزرگترین اقدامات دانشگاه اردکان برشمرد و افزود: با توجه به صنعتی شدن این شهرستان، دانشگاه اردکان می‌تواند یک بازوی مشورتی برای استانداردسازی و توازن توسعه در منطقه باشد. این دانشگاه آمادگی دارد تا هرگونه مشاوره علمی لازم به ویژه فرهنگ سازی این حوزه به دستگاه‌های متولی را ارائه دهد.
حل مشکلات ناشی از گرد و غبار نیازمند همدلی و همکاری همه نهاد‌ها حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل شاکر امام جمعه اردکان نیز در سخنان کوتاهی محیط زیست را حوزه‌ای مهم و سرنوشت ساز در زندگی عنوان کرد و گفت: حل مشکلات این حوزه نیازمند همدلی و همکاری همه نهاد‌های مرتبط است.
او تبیین و روشنگری را از دیگر نیاز‌های حوزه محیط زیست دانست و با ابراز خرسندی از شکل گیری چنین کانون‌هایی در دانشگاه اردکان اظهار کرد: راه اندازی کانون تفکر محیط زیست می تواند زمینه حضور جوانان علاقه‌مند به حل مشکلات این حوزه را در شهرستان فراهم کند.
سید مجتبی حسینی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و عضو کانون تفکر محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به اصل توسعه پایدار، گفت: برداشت از منابع برای مصرف نسل امروز کار اصلا عقلایی نیست و باید با بررسی‌های کامل با یک دورنمایی از آینده انجام شود.
او افزود: توسعه پایدار صرفا پرداختن به آلاینده‌ها و عوارض محیط زیستی حاصل از فعالیت‌های انسانی نیست بلکه نحوه بهره برداری از منابع رکن بسیار مهمی است که دانشگاه می‌تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد که با همکاری سازمان‌های مختلف می‌توان به این هدف دست یافت.
علی فتح زاده معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان نیز در سخنانی با اشاره به تاریخچه شکل گیری رشته مهندسی محیط زیست در دانشگاه اردکان، گفت: رشته مهندسی محیط زیست در دانشگاه اردکان از سابقه بیست ساله برخوردار است و فارغ التحصیلان زیادی را تاکنون تحول جامعه داده که همه آن‌ها در این زمینه منشاً اثرات خیر در نقاط مختلف کشور هستند.
او با اشاره به وظیفه همگانی در حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: رسالت اجتماعی ما همواره اقتضاء می‌کند که به فکر حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی باشیم و هیچگاه از این حوزه غافل نشویم.
عباسعلی روستایی رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی اردکان نیز در این جلسه راه اندازی کانون تفکر محیط زیست در دانشگاه اردکان را به ثمرنشستن یکی دیگر از ظرفیت‌های ارزشمند این دانشگاه توصیف و بر الگو بودن و پیشتازی دانشگاه در چنین عرصه‌هایی تأکید کرد.
او گفت: ما انسان‌ها باید به تبعیت از خلقت آفرینش عمل کنیم و اگر هریک از حوزه‌های زیست محیطی ما دچارمشکل شوند، مشکلات به سایر حوزه‌ها نیز سرایت می‌کند.
او اظهار امیدواری کرد که دانشگاه اردکان بتواند در حوزه محیط زیست به یاری نهاد‌های اجرایی شهرستان بیاید و با توجه به پیچیدگی‌های مسائل و استفاده از نیرو‌های فکری متخصص به زودی شاهد هوای پاک و سالم برای مردم شهرستان اردکان باشیم.
اکرم بمانی دبیر کانون تفکر محیط زیست دانشگاه اردکان نیز هدف شکل گیری این کانون در دانشگاه اردکان را ارتقاء کمی و کیفی مباحث مطرح شده پیرامون مسائل محیط زیست دانست.
او ایجاد پنل‌های تخصصی در ارائه راهبرد‌های کاربردی و منتج به نتایج مطلوب را بسیار موثر ارزیابی کرد که جزء اهداف دراز مدت دانشگاه اردکان برای اجرایی کردن رسالت این دانشگاه است.
بمانی یکی از اولویت‌های کانون را بررسی وضعیت محیط زیستی دشت وسیع یزد-اردکان با تکیه بر شهرستان اردکان عنوان و اظهار کرد: اعضای کانون که از تخصص‌های مختلف و حوزه‌های اجرایی تشکیل شده است بتوانند راهکار‌های مطلوبی برای بهبود وضعیت محیط زیستی ارائه دهند.
شاخص سلامت یکی از شاخص‌های مهم مسائل زیست محیطی محمد رضا اعلایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردکان و عضو کانون تفکر محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم مسائل زیست محیطی شاخص سلامت است، گفت: سلامت و محیط زیست در تعامل با یکدیگر هستند.
او افزود: 24 درصد از کل بیماری‌ها ناشی از عوارض تخریب محیط زیست است و بیشترین تبعات زیست محیطی در حوزه سلامت مربوط به کشور‌های در حال توسعه است که 15 برابر بیشتر از کشور‌های توسعه یافته است.
اعلایی ادامه داد: در پازل سلامت، سهم بهداشت صرفا 25 درصد است و سایر بخش‌ها نظیر محیط زیست، مردم و دستگاه‌های اجرایی 75 درصد باقی مانده را به خود اختصاص می‌دهند.
او اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی از دهه گذشته رویه دارو درمانی را به رویه ارتقاء سلامت برای حل مشکلات سلامتی تغییر داده است، در فرمول ارتقاء سلامت سه جزء سیاست گذاری صحیح و بهینه و به موقع در مرتبه نخست و سایر اجزاء شامل آموزش همگانی مردم، تخصصی دستگاه‌های اجرایی و نیز ارائه خدمات اثربخش و کارا در رتبه‌های بعدی این فرمول قرار گرفته است.
اعلایی افزود: نکته مهمی که در این فرمول وجود دارد این است که بین این اجزاء علامت ضرب قرار دارد و معنی و مفهوم آن این است که برآیند کلی این معادله متاثر از مقادیر همه اجزاء است اگر هریک از این بخش‌ها به درستی اجرا نشود در سایر بخش‌ها برآیند مطلوبی نخواهیم داشت.
او گفت: بنابراین کانون تفکر محیط زیست می‌تواند به عنوان بازویی توانمند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.
حمیدرضا عظیم زاده عضو هیأت علمی دانشگاه یزد با اشاره به وضعیت دشت یزد- اردکان، گفت: حل مشکل آلودگی هوا به عنوان یک مجموعه واحد تلقی می شود و چنانچه در هر یک از بخش‌ها تنشی ایجاد شود سایر بخش‌ها متأثر خواهند شد.
مظاهر معین الدینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز اظهار امیدواری کرد از طریق تشکل‌هایی نظیر کانون بتوان قدم‌های مثبتی را در ارتباط با فراهم سازی بستر توسعه پایدار و سلامت شهروندان و بهبود وضعیت محیط زیستی منطقه برداشت.
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/202542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود