خبر یزد

آخرين مطالب

تکدی‌گری در بافق نیازمند چاره‌اندیشی مقالات

تکدی‌گری در بافق نیازمند چاره‌اندیشی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - حضور عده‌ای متکدی غیربومی و حرفه‌ای که آمار آن‌ها به خاطر شرایط کرونا رو به افزایش گذاشته در خیابان، کوچه و پس کوچه‌های بافق علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر موجب ناهنجاری‌های اجتماعی و سلب آرامش و آسایش مردم این دیار شده است.

به گزارش ایرنا، با شروع و شیوع ویروس کرونا ، جمعیت متکدیان شهر بافق نسبت به گذشته، روز به روز زیادتر می شود و بعضا تعداد این گدایان را افزون بر 300 نفر تخمین زدند که در کوی و برزن و خیابانهای اصلی به ویژه اطراف میدان امامزاده عبدالله این شهر روانه‌ هستند.
90 درصد گدایان شهر را زنان در رده سنی 35 تا 45 تشکیل می دهند که با بغل کردن طفل ژولیده یا در دست داشتن کودکی با لباس مندرس و ظاهری نا مرتب یا داشتن هر 2 به صورت همزمان با تمارض و لنگیدن کودک و معلول جلوه دادن آن و اینکه کرونا همسرش را بیکار کرده و در شهرهای جنوبی کشور کسب و کار از رونق افتاده یا تعطیل شده با احساسات مردم متدین این شهر مذهبی بازی می کنند .
آنها روح و روان مردمان به ویژه زنان و کودکان این دیار را به سخره گرفته اند و آنقدر سماجت به خرج می‌دهند که تا پول یا کالای ، کفش و لباس نو نگیرند، دست بردار نیستند.
در یکسال و نیم گذشته پدیده زشت تکدی گری در شهر رو به افزایش گذاشت و به گفته گدایان غیربومی که اغلب از استانهای جنوبی با لباس و لهجه محلی به طور سازمان یافته در اقصی نقاط شهر پراکنده هستند.
افزایش آنها به خاطر شرایط کرونایی حاکم برکشور است که شوهران را بیکار و دستفروشی آن‌ها را دستخوش تغییرات و ورشکستگی کرده و برخی نیز با وانمود کردن معلولیت در خیابان های شهر می نشینند و با دراز کردن یک پا و در آغوش داشتن یک طفل و سد معبر، مردم را به ترحم وا می‌دارند و جالب اینکه تعدادی از این افراد اصلا آدم‌های از کارافتاده یا معلول نیستند اما سمج تر از دیگر همتاهای خود عمل می‌کنند.
آن گروهی که برای کوچه گردی و مراجعه به درب منازل تعیین شده اند عمدتا جوان تر از دیگران هستند و به صورت گروه‌های سه تا چهار نفره به پشت درخانه مردم مراجعه و در یک زمان زنگ چند خانه را بدون در نظر گرفتن وقت و ساعت، به صدا در می آورند و آرامش و آشایش را در اوقات فراغت و استراحت از مردم سلب می‌کنند.
اغلب مراجعه متکدیان در ساعات استراحت بعد از ظهر است که خواب از چشمان مردم مخصوصا معدنکاران می رباید و شهروندان از این بابت سخت نگران هستند آنهم در شهری که هرگز سابقه گدایی در آن وجود نداشته و ندارد، ولی امروز گدایان چهره اش را مخدوش کرده‌اند و زمان به منازل را به خوبی می سنجند تا هر دو زن و شوهر، اگر احتمالا سرِکار بودند به خانه بازگشته باشند .
یک شهروند بافقی به گزارشگر ایرنا گفت: هر دو سه روز یکبار در ساعات عصر که معمولا زمان استراحت است زنگ منزل با شدت و پی در پی به صدا در می‌آید و گدایان را می بینم که برای تکدیگری مراجعه کرده اند و امروزه مبالغ زیر 10 هزار تومان را نمی پذیرند، البته نگران پرداخت وجه نیستم آنچه من و خانواده را ناراحت و عصبی می کند مزاحمت های مداوم و زنگ ممتد این افراد است.
رضا ملکی افزود: وقتی مبلغی به یکی از آنها می‌دهیم دو یا سه نفر دیگر هم که جلوی در منازل همسایه منتظر گشودن در هستند به یکباره هجوم می آورند و آن ها هم معادل همان مبلغی که به اولی پرداخت شده را برای تک تک خود مطالبه می‌کنند و تا وصول نکنند محل را ترک نخواهند کرد که گاهی از ترس آبرو مجبورم رقم خواسته شده را بپردازم تا من و خانواده از شر سروصدای آنها خلاص شویم.
این شهروند اضافه کرد: روزی که خسته از کار روزانه زنگ ممتد متکدیان کودک 2 ساله ام را از خواب بیدار کرد و تقریبا ترسیده بود به جلوی در منزل رفتم و با عصبانیت کارشان را نکوهش کردم و با تهدید گفتم اگر بار دیگر مراجعه کنید شما را به پلیس تحویل میدهم.
به گفته وی، گدایان در ساعات بعد از ظهر در کوچه‌ها روانه هستند و هنگام استراحتِ شهروندان زنگ خانه‌ها را به صدا در می آورند و درخواست کمک مالی می‌کنند که این پدیده برای شهر معدن خیز بافق بسیار کریه و ناپسند و برای زنان و مردان بافقی که خسته از کار برگشته اند آزار دهنده است.
ملکی خاطرنشان کرد: بیشتر گدایان را خانم‌های غیربومی تشکیل می‌دهند که 80 درصد آن‌ها جوان و دارای قدرت کار و تولید هستند ولی توقع دارند دیگران به آن‌ها کمک کنند و در تولید اجتماعی نقش و مشارکتی نداشته باشند و صرفا از دسترنج مردم زندگی و امرار معاش می‌کنند.
از یک متکدی حدود 37 تا 40 ساله که زن غیربومی بود و لباس مناطق جنوبی کشور را به تن داشت و فرزندی در آغوش، پرسیدم چرا کار نمی کنی؟ و شوهرت کجاست و چکاره است؟ در جواب به معلولیت شوهرش و بیکاری و ناتوانی جسمی او پرداخت گفت: برای خودش هم که زن است ، تحصیلاتش اندک است و هیچ حرفه ای هم بلد نیست کار وجود ندارد، از آنجا که 75 درصد بافقی ها معدنکار هستند و حقوق و مزایای مکفی دریافت می‌کنند وی و همکارانش شهر بافق را برای تکدیگری انتخاب کرده اند.
یک فعال بازاری هم به ایرنا گفت: این گدایان با وجودی که قدرت و توان کار و تولید را دارند صبح‌ها در اماکن تجاری گدایی می‌کنند و عصرها تا اوایل شب در کوچه‌ها با مراجعه به منازل مسکونی، عواطف انسانی زنان و کودکان را به سخره می‌گیرند.
حسین غلامی تصریح کرد: برخی از گدایان، زنان جوانی هستند که سن آن‌ها به 35 سال نمی رسد و بعضی نیز با سن بالاتر همراه فرزند یا فرزندان خردسال خود به دنبال کسب درآمد بدون زحمت از جیب دیگران هستند که آسیب های جدی بر کودکان وارد می‌شود و احتمال بروز مسایل اخلاقی و سرقت هم وجود دارد و روح و روان جامعه به ویژه کودکان را به چالش می‌کشد.
یک بانوی بافقی هم که خود را معلم معرفی کردگفت: پرسه زدن این زنان با کودکانشان در سطح شهر، ناهنجاری های اجتماعی را دامن می زند و روحیه فرزندان ما خدشه دار می‌شود و باعث رواج پدیده شوم تن پروری و تکدی گری در بافق معدن خیز خواهد شد و نرخ آمار کودکان کار را در خانواده هایی که ثبات و استقلال مالی ندارند و سرپرست خانواده بیکار یا اعتیاد دارد، روز به روز افزایش می گذارد.
این بانو به نقل از همسرش افزود: شوهرم شاهد بوده که یک وسیله نقلیه عمومی تعدادی زیادی زن و چند نفر مرد به ظاهر معلول را صبح‌ها در نقاط مختلف شهر پیاده می‌کند که یقینا همین گدایانی هستند که روانه کوچه و خیابان و محل کسب و کار مردم می‌شوند و تکدی‌گری می‌کنند، برخی از این افراد شب را در شهر ( مسافرخانه) یا خانه اجاره ای بیتوته می‌کنند اما تعدادی که اکثرا زن هستند به یزد باز می‌گردند .

خبر یزد


وی افزود: این روزها در کوچه و خیابان، زنانی در قالب زنان بی سرپرست یا بد سرپرست با پوشش های نامناسب و زننده اقدام به تکدی گری می کنند که سیمای بصری شهر را نازیبا کرده و بسیاری از شهروندان هم از این وضعیت شاکی هستند لذا ضروریست توسط دستگاه‌های متولی با اعزام تیم جمع آوری اقدام لازم را در این خصوص به عمل آید.
شهروند دیگری با اشاره به اینکه در پدیده شوم تکدی گری ده‌ها عامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نقش دارد گفت: این معضل آسیب‌های فراوانی به روح و روان شهر وارد می‌کند که مطابق قوانین مجازات اسلامی، جرم محسوب می شود و مجازات‌های سنگینی در قانون تبیین و تعیین شده که قابل پیگیری است.
اکبر حفیظ زاده با بیان اینکه در آمد هر فرد از این افراد از یک کارگر معدن بیشتر است اعتقاد دارد، هر گونه کمک نقدی و غیر نقدی به این افراد تحت هر عنوان ( صدقه، ترحم و رفع بلا)، گدا پروری درجامعه است که مانع هر گونه خلاقیت و نو آوری و همچنین رونق و جهش تولید می‌‍شود که برای بازگشت حالت عادی و طعم شرین آرامش به شهر لازم است تا دیر نشده ادارات و نهادهای مربوطه دست به کار شوند.
یک مسوول انتظامی بافق هم در گفت و گو با ایرنا ، مسوولیت جمع آوری ساماندهی متکدیان را بر عهده شهرداری دانست و گفت: پلیس نیروی انتظامی با تماس یا مراجعه شهروندان در اسرع وقت،به موقعیت اعزام می‌شود و برخورد می‌کند.
محمد رضا صباغیان بافقی نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی تکدی گری غیر بومی ها را باعث زشت شدن چهره شهر مذهبی بافق دانست و ضمن گفت و گو با خبرنگار ایرنا برای انعکاس این وضع ناهنجار، از شهرداری جمع آوری گدایان، ساماندهی این وضعیت و رسیدگی و ممانعت از ورود آنها را خواستار شد.
مدیر خدمات شهری شهرداری بافق هم با بیان اینکه عوامل مختلف به ویژه کرونا، شمار متکدیان غیر بومی را در یکی دوسال اخیر افزایش داده است گفت: جمعیت زنان و مردان متکدی هم اکنون بیش از 300 نفر تخمین زده می شود که نسبت به سال 98، 50 در صد افزایش نشان می دهد.
محمد قاسمی افزود: سال 99 با همکاری نیروی انتظامی 73 مورد که هر مورد به طور متوسط سه نفر متکدی بودند جمع آوری شدند و امسال هم تاکنون 38 مورد با جمعیت نزدیک به 200 نفر جمع آوری و از طریق مختلف به ویژه ترمینال مسافربری به مرکز استان بازگردانده شدند که احتمال بازگشت آن‌ها در روز یا روزهای دیگر زیاد است.
به گفته وی ابزار و مکانیزم شناسایی،کنترل و جلوگیری از ورود گدایان به شهر، وجود ندارد و باید با همکاری فرابخشی و نشست های مختلف در فرمانداری با حضور شخص فرماندار به عنوان رییس شورای تامین شهرستان تصمیماتی اتخاذ شود تا ماموران پلیس در مبادی ورودی بتوانند این افراد را شناسایی از ورودشان به بافق ممانعت کنند.
قاسمی با بیان اینکه در آمد متکدیان در شهر معدنی بافق نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است و وجود مضجع شریف امامزاده عبدالله بن موسی کاظم (ع) و تدین و اعتقادات مذهبی با محوریت این امامزاده مزید برعلت شده گفت: سال 97 یک زن متکدی تا ساعت 10 صبح 500 هزار تومان وجه نقد گدایی کرده بود که از حقوق مهندسان شرکت سنگ آهن بیشتر است، بدون اینکه زحمتی بکشدو ساعت کار و آقا بالاسر داشته باشد، به همین خاطر گدایان هر ازگاهی شهر بافق را جولانگاه خود قرار میدهند.
وی از شهروندان خواست، احساسات و عواطف را کنار بگذارند زیرا کمک کردن به این افراد یقینا رواج تنبلی و توسعه و گسترش پدیده ناپسند تکدی گری است و بهترین شیوه برخورد با این پدیده زشت و ناهنجا، باز نکردن در خانه به روی آن‌ها و ندادن پول و کمک غیر نقدی است زیرا برخورد خوش همراه با ترحم و احساس نوعدوستی با متکدیان، عواقب ناگواری دارد و چه بسا باعث شناسایی منزل و سرقت اموال مردم شود.
قاسمی پیشنهاد کرد: جلسه‌ای با حضور دادستان،رییس شورای تامین شهرستان و نماینده شهرداری تشکیل شود تا راهکارهای مناسب چگونگی برخورد با متکدیان و مال آن‌ها با توجه به اینکه اکثریت گدایان،زنان غیربومی هستند، ارایه شود.
این مسوول در شهرداری از مردم خواست چنانچه موردی مشاهده کردند مراتب را با شماره تلفن 32420880 اطلاع دهند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافق هم سال گذشته به ایرنا گفته بود: حضور متکدیان در این شهرستان با توجه به پیشینه مذهبی و دینی بافق، چهره شهر را دگرگون ساخته است و باید چاره اندیشی شود.
چمران بهارلوئی با بیان اینکه پدیده تکدی‌گری از چالش‌های مهم در بیشتر شهر های مذهبی کشور است اظهار کرد: دوره گردی و گدایی علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان به شهر، آسیب‌های روحی و روانی عمده‌ای به شهروندان و زائران و مجاوران امامزاده عبدالله(ع)، تحمیل و چهره شهر مذهبی بافق را مخدوش می‌کند که در منظر رهگذران زیبنده نیست.
وی ادامه داد: حضور متکدیان سبب بروز مزاحمت‌هایی در اوقات شبانه روزی برای مردم شده که در این راستا باید با شناسایی و غربال‌گری و یافتن علت تکدی،در ساماندهی و رفع مشکلات آنان در صورت بومی بودن تلاش کرد و اگر این افراد غیربومی هستند باید به محل سکونت دائمی عودت و گسیل داده شوند.
بهارلوئی بر همکاری و تعامل نیروی انتظامی و ماموران شهرداری در خصوص جمع آوری متکدیان تاکید کرد و افزود: اکثرا متکدیان غیربومی هستند و تعداد بیشتر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می دهندکه با تدابیر لازم و مناسب می‌توان جلوی بسیاری از جرائم به ویژه جرم سرقت را گرفت.
بافق که به بهشت معادن ایران شهرت دارد در مجموع بیش از 12 هزار نفر در معادن سنگ آهن مرکزی ایران - بافق، فسفات آسفوردی، سرب و روی، سنگ های زینتی و اورانیوم این شهرستان به کار اشتغال دارند که با احتساب خانواده‌های آن‌ها و بازنشستگان حدود 75 درصد جمعیت شهرستان به نوعی وابسته به معادن و عمدتا شرکت سنگ آهن هستند. 
مرکز شهرستان 52 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
آسیب های اجتماعی آسیب پذیری کودکان کار بافق معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم آسیب ها
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/210772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد