خبر یزد

آخرين مطالب

سهیل اسعد، مبلغ بین المللی مطرح کرد؛

نظریه اسلام مکمل بودن زن و مرد است معاونت امور زنان و خانواده

نظریه اسلام مکمل بودن زن و مرد است
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

مبلغ بین المللی اسلام با تأکید بر اینکه اصل نظریه اسلام تقابل میان زن و مرد نیست و این نگاه از غرب به ما تحمیل شده است، گفت: نظریه اسلام مکمل بودن زن و مرد است و خطی که اسلام ترسیم کرده تشکیل یک منظومه کلی از سوی زن و مرد است، به همین دلیل اسلام بر مسأله خانواده و ازدواج تاکید دارد.
دکتر سهیل اسعد در نشستی در باب کنشگری اجتماعی زنان از منظر دین و نقدی بر خوانش های نادرست از اسلام با عنوان "زن را چه به این حرف ها؟" برگزار شد، با اشاره به مسأله زن در تاریخ ادیان، اظهار کرد: به دلیل انحرافات در تاریخ ادیان، جوامع بشری نتوانسته اند ارزش زن را در ادیان الهی متوجه شوند. در ادیان الهی به غیر از اسلام، همواره نقش اساسی با مردان است، به عنوان نمونه در مسیحیت، حضرت عیسی را محور قرار داده اند که یک مرد مجرد و از زن و خانواده بی نیاز است. بنابراین تاریخ ادیان طوری تعریف و در واقع تحریف شده که تضعیف مقام زن مطرح شده است.
مساوات بین حضرت آدم و حوا از ابتدای خلقت
وی با بیان اینکه در اسلام، خداوند مسأله زن و مرد را به عنوان تقابل معرفی نکرده است، گفت: این درحالی است که در غرب، تاریخ دین اینگونه تعریف شده که حضرت آدم خلق شده و از پهلوی حضرت آدم، حضرت حوا خلق شده است، اما در اسلام از همان خلقت بشر مساوات بین حضرت آدم و حوا بوده، ولی غرب با چنین تحریف تاریخی، اختلاف بین زن و مرد را مطرح کرده است.
مبلغ بین المللی اسلام با تأکید بر اینکه در اسلام مسأله مساوات از همان ابتدای تاریخ بشریت مطرح و همیشه زن در کنار مرد بوده است، افزود: گاهی اوقات کسانی که می خواهند اشکالی به اسلام وارد کنند فکر می کنند بحث هایی که در ترسیم خطوط انبیا پیش آمده اتفاقی است، اما اینها برنامه الهی است. پیامبر اسلام(ص)، حضرت خدیجه را به عنوان بازوی اسلام معرفی کرد و این موضوع تصادفی نیست، در واقع از همان ابتدا می خواستند بگویند ارزش زن زیاد است و استقامت اسلام به زن بر می گردد.
وی ادامه داد: اسلام نه تنها معتقد به مساوات بین زن و مرد است، بلکه در نقش اجرایی نیز می بینیم زن حرف اول را در کنار مرد می زند. با نگاهی به مفاهم اشتباهی که وارد بدنه اسلام شده، یا در شعارهایی که زده می شود و یا نقدهایی که شده، متوجه اشتباه در فهم دین و یا عرفی شدن دین می شویم.
تمایز بین زن و مرد مسأله اساسی و عمیق در اسلام نیست
اسعد با بیان اینکه تمایز بین زن و مرد یک مسأله اساسی و عمیق در اسلام نیست، تصریح کرد: چون اسلام نگاه انسانی به افراد دارد و نه نگاه جنسیتی، به طوری که ارزش، تعامل، ترقی، فضیلت و قدرت انسان همه به عنوان یک انسان دیده می شود و نه به عنوان جنسیت.
وی با تاکید بر اینکه اصل نظریه اسلام تقابل میان زن و مرد نیست و این موضوع از غرب به ما تحمیل شده است، توضیح داد: نظریه اسلام، مکمل بودن زن و مرد است و خطی که اسلام ترسیم کرده این است که زن و مرد با هم یک منظومه کلی را تشکیل دهند. پس مرد تنها و یا زن تنها که در کنار هم نباشند ناقص هستند و اینکه اسلام به مسأله خانواده و ازدواج تاکید دارد به همین دلیل است که زن و مرد با هم یک واحد متکامل را تشکیل دهند.
این اسلام شناس اضافه کرد: اینکه به زن و مرد به صورت مستقل نگاه کنیم و بین آنها جنگی به راه بیندازیم اشتباه بزرگی است. در بعد اجتماعی اسلام، مرد و زن مستقل و تنها نداریم. اسلام نگاه فردی ندارد و حتی بر عبادت جمعی تاکید دارد و تقابل فردیت با جمعیت که در غرب مطرح می شود در اسلام موضوعیتی ندارد.
مساوات در انسانیت، اختلاف در نقش اجتماعی
وی در پاسخ به انتقادات از پایین تر بودن حقوق زن نسبت به مرد در اسلام، نگاه مردسالارانه و یا احکام اسلام که منافع و امتیازاتی برای مرد قائل شده و برای زن قائل نشده، بیان کرد: با نگاه مساوات به این دو جنسیت، این اشکالات وارد می شود، اما نگاه ما در نقش اجتماعی و اجرایی زن و مرد نباید مبتنی بر مساوات باشد. ما معتقدیم مساوات بین زن و مرد در انسانیت وجود دارد، اما به این معنا نیست که زن و مرد نقش اجتماعی واحد داشته باشند. ما قائل به لزوم اختلاف نقش های اجرایی هستیم.
اسعد با بیان اینکه زن در ارزش انسانی هیچ تفاوتی با مرد ندارد اما نحوه تکامل و رسیدن به هدف وجودی زن و مرد متفاوت است، افزود: در اسلام مساوات اجرایی بین زن و مرد نداریم، درحالی که به عنوان مثال وظیفه نفقه برای مرد درنظر گرفته شده، سهم ارث کمتری برای زن درنظر گرفته شده، اینها به دلیل تفاوت میان نقش اجرایی زن و مرد است. البته تلاش نمی کنم افراد با نگاه غیر دینی را توجیه کنم، چون این مسائل را با نگاه غیر دینی می بینند و با نگاه آنها قابل پذیرش نیست.
وی با اشاره به انتقاداتی که به اسلام وارد می شود، گفت: یکی از انتقادات این است که زن در خانه محبوس شده و با مسئولیت های خانواده، از ایفای نقش های اجتماعی محروم است، اما این انتقاد در واقع مغالطه و به دلیل تقابل خانواده با جامعه است که بیشتر در غرب مطرح است و معتقدند تکامل انسان در بعد اجتماعی است. با این دیدگاه غربی ها معتقدند اسلام طبق قوانین خود فضایی را درست کرده که مرد بیشتر در جامعه حضور داشته باشد و زن محروم باشد، درحالی که اینها اصلا نه متوجه جامعه و نه خانواده شده اند.
مبلغ بین المللی اسلام با اشاره به ارتباط تنگاتگی که میان خانواده و اجتماع وجود دارد، تاکید کرد: غیر ممکن است خانواده و اجتماع از همدیگر تفکیک شوند. نظر اسلام این است که خانواده اولین هسته جامعه است و اگر جامعه ای وجود دارد به خاطر این هسته است، تاثیرگذاری انسان در جامعه نیز مرهون تربیت خانوادگی است، به این معنا که کسی که می خواهد در جامعه موثر باشد نیاز به مرحله مقدماتی و تمهیدی دارد که باید در محیط خانواده پشت سر بگذارد.
نقش اجتماعی زن در خانواده مهمتر از جامعه است
وی با تاکید بر اینکه نقش اجتماعی زن در خانه و خانواده، مهم تر از نقش زنی است که خانواده را ترک کرده تا در جامعه باشد، تصریح کرد: جامعه یک خانواده بزرگ است، شما باید اول در یک خانواده کوچک تربیت و بزرگ شوید و تمام مسائل را تمرین کنید، شکوفا شوید تا بعد وارد خانواده بزرگ شوید. خانواده در اسلام مقدمه ای برای ورود فرد به جامعه است.
اسعد به زنان بزرگ اسلام یعنی حضرت خدیجه و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اشاره و اظهار کرد: در هر مقطع تاریخی در اسلام یک زن در کنار مرد بوده است و هیچ قصه مستقلی نداریم که زن یا مرد به تنهایی قهرمان قصه باشند. اشکالی که در جهان اسلام وجود دارد این است که بسیاری از مسائل غیر دینی با مسائل دینی مخلوط شده و به عنوان مثال در کشور ایران، هویت فرهنگی ایرانی کاملا اسلامی نشده و بسیاری از رفتارها، سلوک ها، موقعیت ها و قرائت ها بر اساس فرهنگ ایران است، علاوه بر این تعدد قرائت ها در این مورد و اشکالاتی نیز در اجرا به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه در اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگویی برای زنان و بلکه انسان های جهان معرفی شده است، افزود: شخصیتی مثل حضرت فاطمه معصومه نیز عالمه، محدثه و ولایت محور بوده که مقام عصمت داشته است، ایشان در زمان حیات و هجرت خود و حتی بعد از شهادت تاثیرگذار بوده اند و امروز شاهد حرکت علمی عظیم در شهر قم و در جوار مزار ایشان هستیم. 
این مبلغ اسلام با بیان اینکه اسلام باید به صورت یک منظومه کامل در جامعه اجرا شود، نه به صورت جزء به جزء، گفت: باید برنامه ریزی کامل انجام شود تا احکام اسلام همه ابعاد زندگی را در برگیرد. سنت الهی این است که برای اصلاح یک جامعه پیامبران مبعوث می شدند، اما در عصر غیبت نمی توانیم از مصلح و امام معصوم به طور کامل بهره مند شویم و هیچ حکومت دینی نمی تواند ادعا کند که اسلام کامل و حقیقی است، جمهوری اسلامی ایران نیز چنین ادعایی ندارد اما تلاش بر این است که نزدیک ترین حکومت به حکومت مطلوب باشند. در این عصر غیبت نمی توانیم به ایده آل برسیم اما اگر قرار به اصلاح باشد، خودمان می توانیم در اطراف خودمان اصلاح جزئی انجام دهیم. 
منبع: ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/210833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است